Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 13 Bilag 2
Offentligt
1948664_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om ændring af lov om arbejds-
løshedsforsikring m.v., lov om sygedagpenge
og barselsloven (Opholdskravet for ret til
dagpenge)
10. september 2018
J.nr. 18/00708
AMY
Baggrund
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk
Folkeparti har den 6. februar 2018 indgået ”Aftale om lavere skat på arbejdsind-
komst og større fradrag for pensionsindbetalinger”.
Aftalen finansieres blandt andet
med indførelsen af et opholdskrav for ret til dagpenge, der sikrer, at man skal have
en tæt tilknytning til det danske samfund gennem en længere årrække, før man kan
få ret til dagpenge.
Lovforslaget udmønter den del af aftalen, der omhandler et opholdskrav for ret til
dagpenge.
Formål
Det foreslås, at der indføres et opholdskrav for ret til arbejdsløshedsdagpenge, så
medlemmer af en arbejdsløshedskasse som udgangspunkt skal have opholdt sig
lovligt her i riget eller i et andet EU/EØS-land eller Schweiz i sammenlagt mindst 7
år inden for de seneste 8 år for at kunne få ret til arbejdsløshedsdagpenge.
Det foreslås derudover, at følgende ophold i udlandet sidestilles med ophold her i
riget:
1) Hyre på et dansk skib.
2) Ophold i udlandet som udsendt repræsentant for en dansk offentlig myndighed.
3) Ophold i udlandet i øvrigt som beskæftiget i offentlig dansk interesse.
4) Ophold i udlandet som ansat i en dansk virksomhed, herunder filial eller datter-
selskab.
5) Ophold i udlandet med henblik på erhvervskompetencegivende uddannelse, når
medlemmet har opfyldt kravet om bopæl og ophold, umiddelbart før uddannelsen
blev påbegyndt.
6) Ophold i udlandet som forsker ved et udenlandsk universitet, forskningsinstitu-
tion eller virksomhed, når medlemmet har opfyldt kravet om bopæl og ophold,
umiddelbart før udlandsopholdet blev påbegyndt.
Det foreslås i øvrigt, at ægtefæller, samlevere, registrerede partnere og umyndige
børn til personer, der opfylder en af undtagelserne, kan sidestille et ophold i udlan-
det med ophold her i riget, samt at personer, der har gennemført en integrations-
grunduddannelse (igu), undtages fra opholdskravet.
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat - uden rettemarkeringer, fra beskæftigelsesministeren
Opholdskravet vil i øvrigt have betydning i sager om sygedagpenge efter sygedag-
pengeloven og dagpenge efter barselsloven i de tilfælde, hvor retten til sygedag-
penge og dagpenge efter barselsloven afhænger af, at personen opfylder betingel-
serne for ret til arbejdsløshedsdagpenge. Det foreslås derfor, at arbejdsløshedskas-
serne får pligt til at opgøre, om et medlem ville være berettiget til arbejdsløsheds-
dagpenge, herunder opholdskravet, hvis kommunen og Udbetaling Danmark an-
moder om oplysninger herom til brug for deres afgørelser om medlemmets ret til
hhv. sygedagpenge og barselsdagpenge.
Den primære målgruppe
Dagpengemodtagere
De sekundære målgrupper
Personer, der modtager sygedagpenge efter sygedagpengeloven og dagpenge efter
barselsloven samt feriedagpenge i de tilfælde, hvor retten til sygedagpenge og dag-
penge efter barselsloven afhænger af, at personen opfylder betingelserne for ret til
arbejdsløshedsdagpenge.
I det omfang, retten til løn under barsel ikke efter overenskomst/ansættelsesaftale
er afhængig af, at personen har ret til barselsdagpenge, vil forslaget have betydning
for en evt. arbejdsgivers ret til refusion af barselsdagpenge.
Samlet vurdering
De foreslåede regler om et opholdskrav for ret til arbejdsløshedsdagpenge og de
afledte konsekvenser ift. retten til sygedagpenge, når man på grund af opholdskra-
vet ikke har ret til arbejdsløshedsdagpenge, vurderes ikke at have ligestillingsmæs-
sige konsekvenser.
Det er skønnet, at i alt ca. 4.500 personer årligt vil blive berørt af opholdskravet for
ret til dagpenge. Såfremt mænd og kvinder berøres forskelligt af forslaget, vil det
afspejle forskelle i mænd og kvinders adfærd, herunder forskelle i ledighedsmøn-
stre mv.
Blandt de potentielt berørte af opholdskravet skønnes der med betydelig usikkerhed
at være at være lidt flere kvinder end mænd (ca. 52 pct. kvinder).
Tilsvarende skønnes det med betydelig usikkerhed, at lidt flere kvinder end mænd
berøres af de afledte virkninger ift. sygedagpenge (ca. 52 pct.).
For så vidt angår de afledte virkninger ift. barselsdagpenge, skønnes det med bety-
delig usikkerhed, at ca. 3/4 af de berørte vil være kvinder.
For så vidt angår de afledte konsekvenser for ret til barselsdagpenge under foræl-
dreorlov, når man på grund af opholdskravet ikke har ret til arbejdsløshedsdagpen-
ge, vurderes forslaget at have ligestillingsmæssige konsekvenser, idet forslaget vil
have større afledte negative konsekvenser for kvindelige lønmodtagere end for
mandlige. Det følger af, at kvinder statistisk set tager langt den største del af foræl-
dreorlovsperioden.
2
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat - uden rettemarkeringer, fra beskæftigelsesministeren
Det er dog vurderingen, at den afledte indirekte forskelsbehandling i forhold til
barselsdagpenge under forældreorlov er objektivt begrundet i et legitimt formål, og
at midlerne til at opfylde dette formål er hensigtsmæssige og nødvendige. Beskæf-
tigelsesministeriet bemærker i den forbindelse, at det saglige formål er at bevare
den direkte sammenhæng, der er mellem retten til arbejdsløshedsdagpenge og ret-
ten til barselsdagpenge for personer, der ikke opfylder det almindelige beskæftigel-
seskrav for ret til barselsdagpenge. Denne sammenhæng mellem reglerne sikrer, at
personer med ret til arbejdsløshedsdagpenge har ret til barselsdagpenge.
Retten følger af, at der i barselsloven udover det almindelige beskæftigelseskrav -
om at have arbejdet en vis periode med et vist timetal - også er mulighed for at
opfylde beskæftigelseskravet ved at have ret til arbejdsløshedsdagpenge. Bestem-
melsen betyder, at ikke alene personer, der er ledige, men også nyansatte personer,
der er i beskæftigelse og endnu ikke opfylder det almindelige beskæftigelseskrav,
er omfattet, hvis de ville have haft ret til arbejdsløshedsdagpenge i tilfælde af le-
dighed. Det vil sige, at sammenhængen mellem retten til barselsdagpenge og retten
til arbejdsløshedsdagpenge betyder, at en person, der går i arbejde fra ledighed,
ikke oplever at gå fra at være sikret barselsdagpenge som ledig til efter overgang til
beskæftigelse, ikke at være sikret barselsdagpengeret, før personen opfylder be-
skæftigelseskravet i barselsloven om at have arbejdet en vis periode med et vist
timetal. Bestemmelsen betyder således, at en nyansat, der i tilfælde af ledighed
ville have haft ret til arbejdsløshedsdagpenge, også er sikret ret til barselsdagpenge.
Det fremgår direkte af barselslovens bestemmelse om beskæftigelseskravet, at man
kan opfylde kravet ved at være berettiget til arbejdsløshedsdagpenge. Dvs. at når
betingelserne for ret til arbejdsløshedsdagpenge er opfyldt, er der som udgangs-
punkt ret til barselsdagpenge. Hvis man ikke har denne ret
f.eks. en nyansat, der
ikke er medlem af en arbejdsløshedskasse
har man ikke ret til barselsdagpenge,
før man opfylder beskæftigelseskravet i barselsloven om at have arbejdet en vis
periode med et vist timetal. Sammenhængen betyder derfor også, at når betingel-
serne for ret til arbejdsløshedsdagpenge bliver ændret, bliver persongruppen med
den afledte ret til barselsdagpenge tilsvarende ændret, uden at der sker ændringer i
barselsloven.
Antallet af personer
herunder kvinder - der bliver berørt af forslaget ved ikke at
kunne få barselsdagpenge under forældreorlov, fordi de på grund af de foreslåede
regler ikke har ret til arbejdsløshedsdagpenge, må antages at være betydeligt min-
dre end antallet af personer
herunder kvinder - der har fordel af, at sammenhæn-
gen mellem retten til arbejdsløshedsdagpenge og retten til barselsdagpenge bibe-
holdes.
3