Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 13 Bilag 14
Offentligt
Til Folketingets Beskæftigelsesudvalg
21.11.2018
Vi takker for muligheden for foretræde for udvalget i anledning af udvalgets
behandling af L13 om et opholdskrav som betingelse for ret til arbejdsløsheds-
dagpenge.
CA er a-kasse for 63.000 højtuddannede i erhvervslivet. Vores medlemmer er
ofte, som en del af karriereforløbet, beskæftiget i udlandet i kortere eller længere
perioder – enten som udstationerede eller som ansatte i udenlandske virksom-
heder. Derfor får vi i øjeblikket mange henvendelser fra bekymrede og vrede
medlemmer, der ikke forstår formålet med lovgivningen.
Vi har fulgt den politiske debat om lovforslaget og mener på den baggrund, at vi
er nødt til at sige klart og tydeligt, at lovforslaget ikke vil virke efter hensigten.
Nedenstående hovedargumenter vil blive uddybet mundtligt under foretrædet.
Vi vil argumentere for
•
At lovforslaget fortrinsvis rammer danske statsborgere og ikke borgere fra
tredjelande
•
At lovforslagets opholdskrav ikke har noget at gøre med et princip om, at
man skal bidrage til det danske samfund for at kunne modtage ydelser
•
At lovforslaget rammer danske statsborgere med tæt tilknytning til
Danmark
•
At lovforslaget for nogle danske statsborgere medfører, at de i modsæt-
ning til alle andre danske statsborgere skal arbejde i Danmark i 7 år – i
stedet for som normalt 1 år – for at optjene ret til dagpenge
•
At lovforslaget har tilbagevirkende kraft for medlemmer, som er rejst til
udlandet, og i mange tilfælde også er vendt tilbage til Danmark for flere år
siden, - og som har betalt bidrag til arbejdsløshedsforsikring i hele peri-
oden
•
At børn og unge bliver ramt af lovgivningen, hvis de har været rejst ud
med deres forældre. Selv efter 5 års uddannelse i Danmark kan unge
danske statsborgere blive ramt af lovforslaget
•
At lovforslaget sender helt forkerte signaler til danskerne om, at de IKKE
bør tage til udlandet for at dygtiggøre sig og indhøste erfaringer og viden,
som siden kan anvendes i Danmark
•
At der vil være berettiget vrede hos en meget stor gruppe danskere, der –
ofte gennem mange år – har betalt deres bidrag til arbejdsløshedsfor-
sikring i forvisning om at de ville have ret til dagpenge på lige fod med
andre a-kassemedlemmer ved hjemkomst til Danmark
•
At ministeren ikke kan betragte arbejdsløshedsforsikringen som en normal
social ydelse (som det fremgik af ministerens bemærkninger under
Samrådet i beskæftigelsesudvalget den 14.11.2018). A-kassemedlem-
mernes statsbidrag udgør en væsentlig del af finansieringen af dagpen-