Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 13 Bilag 14
Offentligt
1974512_0001.png
Til Folketingets Beskæftigelsesudvalg
21.11.2018
Vi takker for muligheden for foretræde for udvalget i anledning af udvalgets
behandling af L13 om et opholdskrav som betingelse for ret til arbejdsløsheds-
dagpenge.
CA er a-kasse for 63.000 højtuddannede i erhvervslivet. Vores medlemmer er
ofte, som en del af karriereforløbet, beskæftiget i udlandet i kortere eller længere
perioder – enten som udstationerede eller som ansatte i udenlandske virksom-
heder. Derfor får vi i øjeblikket mange henvendelser fra bekymrede og vrede
medlemmer, der ikke forstår formålet med lovgivningen.
Vi har fulgt den politiske debat om lovforslaget og mener på den baggrund, at vi
er nødt til at sige klart og tydeligt, at lovforslaget ikke vil virke efter hensigten.
Nedenstående hovedargumenter vil blive uddybet mundtligt under foretrædet.
Vi vil argumentere for
At lovforslaget fortrinsvis rammer danske statsborgere og ikke borgere fra
tredjelande
At lovforslagets opholdskrav ikke har noget at gøre med et princip om, at
man skal bidrage til det danske samfund for at kunne modtage ydelser
At lovforslaget rammer danske statsborgere med tæt tilknytning til
Danmark
At lovforslaget for nogle danske statsborgere medfører, at de i modsæt-
ning til alle andre danske statsborgere skal arbejde i Danmark i 7 år – i
stedet for som normalt 1 år – for at optjene ret til dagpenge
At lovforslaget har tilbagevirkende kraft for medlemmer, som er rejst til
udlandet, og i mange tilfælde også er vendt tilbage til Danmark for flere år
siden, - og som har betalt bidrag til arbejdsløshedsforsikring i hele peri-
oden
At børn og unge bliver ramt af lovgivningen, hvis de har været rejst ud
med deres forældre. Selv efter 5 års uddannelse i Danmark kan unge
danske statsborgere blive ramt af lovforslaget
At lovforslaget sender helt forkerte signaler til danskerne om, at de IKKE
bør tage til udlandet for at dygtiggøre sig og indhøste erfaringer og viden,
som siden kan anvendes i Danmark
At der vil være berettiget vrede hos en meget stor gruppe danskere, der –
ofte gennem mange år – har betalt deres bidrag til arbejdsløshedsfor-
sikring i forvisning om at de ville have ret til dagpenge på lige fod med
andre a-kassemedlemmer ved hjemkomst til Danmark
At ministeren ikke kan betragte arbejdsløshedsforsikringen som en normal
social ydelse (som det fremgik af ministerens bemærkninger under
Samrådet i beskæftigelsesudvalget den 14.11.2018). A-kassemedlem-
mernes statsbidrag udgør en væsentlig del af finansieringen af dagpen-
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Henvendelse af 21/11-18 fra CA om, at opholdskravet ikke vil virke efter hensigten
gesystemet. Som i ethvert andet forsikringsselskab er der ikke nødven-
digvis sammenhæng mellem hvad man indbetaler, og hvad man får ud af
forsikringen, men forsikringsbetingelserne er ens. Det vil derfor være
meget svært at forklare til de medlemmer, der bliver ramt af lovforslaget, at
man ændrer betingelserne, så deres forsikring mod arbejdsløshed med
kort varsel bliver ugyldig.
Samlet set er lovforslaget meget problematisk og bør efter vores bedste opfat-
telse ikke vedtages i den foreliggende form.
Socialdemokratiets forslag om, at ændre opholdskravet, så der i stedet kræves 7
års ophold inden for 10 eller 12 år ændrer ikke ved de grundlæggende problemer
i lovforslaget, men det vil naturligvis medføre, at langt færre danske statsborgere
vil blive ramt, end med det foreliggende forslag.
Vi vil gerne understrege, at vi altid tager imod nye administrative opgaver med
åbent sind. Hele vores eksistensberettigelse ligger i, at vi altid er klar til at udføre
de opgaver, lovgivningen pålægger os, uanset om vi politisk er enige i formålet
eller ej.
Når vi gør indsigelse mod dette forslag, er det derfor ikke ud fra politiske over-
vejelser, men udelukkende fordi forslaget efter vores vurdering ikke løser de ud-
fordringer, det var hensigten at løse, men derimod medfører en række negative
konsekvenser for helt almindelige danskere, som aftaleparterne næppe havde til
formål at ramme.
Vi glæder os til at fremlægge disse argumenter for udvalget den 28.11 klokken
10.30
Venlig hilsen
Christian Sørbye Friis
Direktør, CA