Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 13 Bilag 13
Offentligt
Beskæftigelsesudvalget
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
22. november 2018
Oversendelse af beregninger af ændringsforslag til opholdskrav
for ret til dagpenge til 7 ud af 10 år og 7 ud af 12 år
CVR 10172748
Kære medlemmer af Beskæftigelsesudvalget
Socialdemokratiet har både i udvalgsbehandlingen og i dagspressen stillet to æn-
dringsforslag til det foreslåede lovforslag om opholdskrav for ret til dagpenge. Det
er foreslået, at opholdskravet i stedet for 7 ud af 8 år bliver 7 ud af 10 år eller 7 ud
af 12 år.
Udvalgsspørgsmålene med ændringsforslagene er siden blevet trukket tilbage, men
da der er udarbejdet skøn over de økonomiske konsekvenser af forslagene, vil jeg
alligevel orientere udvalget herom.
Forslag om 7 ud af 10 år
J.nr.
2018 - 6634
En ændring af optjeningsprincippet, hvor medlemmer af en a-kasse skal have op-
holdt sig lovligt i Danmark eller i et andet EU/EØS-land i sammenlagt 7 ud af de
seneste 10 år skønnes at indebære et mindreprovenu fuldt indfaset på ca. 45 mio.
kr. årligt efter skat og tilbageløb i forhold til regeringens lovforslag. Beløb er opgi-
vet i 2019 pl-niveau.
Det skønnes, at en justering af opholdskravet til sammenlagt 7 ud af de seneste 10
år vil berøre ca. 3.550 personers ret til dagpenge, frem for de ca. 4.500 der er skøn-
net at blive berørt af et opholdskrav på 7 ud af 8 år.
Forslag om 7 ud af 12 år
En ændring af optjeningsprincippet, hvor medlemmer af en a-kasse skal have op-
holdt sig lovligt i Danmark eller i et andet EU/EØS-land i sammenlagt 7 ud af de
seneste 12 år skønnes at indebære et mindreprovenu fuldt indfaset på ca. 55 mio.
kr. årligt efter skat og tilbageløb i forhold til regeringens lovforslag. Beløb er opgi-
vet i 2019 pl-niveau.
Det skønnes, at en justering af opholdskravet til sammenlagt 7 ud af de seneste 12
år vil berøre ca. 3.200 personers ret til dagpenge, frem for de ca. 4.500 der er skøn-
net at blive berørt af et opholdskrav på 7 ud af 8 år.
Forslagene ville således medføre, at skatteaftalen er underfinansieret, og regeringen
kan derfor ikke støtte forslagene