Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 13 Bilag 12
Offentligt
1970477_0001.png
TALE
Samrådstale om opholdskrav for ret til dag-
penge - samrådsspørgsmål A-F
Indledning
Samrådet i dag handler om administrationen og
implementeringen af det foreslåede opholdskrav
for ret til dagpenge.
Derudover har jeg også noteret mig, at der er ind-
kaldt til forespørgselsdebat om opholdskravet me-
re generelt, så det får vi rig lejlighed til at diskute-
re senere. I dag vil jeg kun besvare de spørgsmål,
der er stillet.
Lovforslaget er 1. behandlet i Folketinget og blev
fremsat den 3. oktober. Lovforslaget udmønter de-
le af Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og
større fradrag for pensionsindbetalinger af 6. fe-
bruar 2018, som regeringen og Dansk Folkeparti
har indgået.
Med aftalen letter regeringen og Dansk Folkeparti
skatterne på især arbejde og pensionsindbetalinger
med 5 mia. kr., så alle landets borgere får en større
gevinst ved at arbejde.
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Talepapir fra samråd om implementering af lovforslaget om opholdskrav for ret til arbejdsløshedsdagpenge, jf. L 13 - samrådsspm. A-F, fra beskæftigelsesministeren
Det betyder også, at ledige får en større gevinst
ved at arbejde frem for at være på dagpenge. Det
synes jeg i bund og grund er sund fornuft.
Det er samtidig også regeringens opfattelse, at op-
tjeningsprincipper for sociale ydelser grundlæg-
gende er fornuftigt. Under 1. behandlingen af lov-
forslaget kunne jeg med glæde også forstå, at
spørgeren deler den opfattelse, hvilket jeg gerne
vil indlede dagens samråd med at kvittere for.
Samtidig vil jeg bemærke, at Socialdemokratiets
bebudede ændringsforslag, hvor man skal gå 12 år
tilbage i tid, ikke ligefrem virker lettere at admini-
strere, når skal gå 12 år tilbage i tid i stedet for 8
år. Men den diskussion får vi rig lejlighed til at ta-
ge senere.
Jeg er i forbindelse med dette samråd blevet bedt
om at svare på 6 spørgsmål
spørgsmålene A-F.
I spørgsmålene er jeg blevet bedt om at redegøre
for administrationen og implementeringen af op-
holdskravet for ret til dagpenge, herunder blandt
andet administrationen i forhold til andre
EU/EØS-lande, og om ledige risikerer at få udbe-
talt dagpenge for sent på grund af opholdskravet.
Jeg tillader mig her at komme med et samlet svar.
2
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Talepapir fra samråd om implementering af lovforslaget om opholdskrav for ret til arbejdsløshedsdagpenge, jf. L 13 - samrådsspm. A-F, fra beskæftigelsesministeren
Administration af opholdskravet
Det er vigtigt for regeringen, at vi hjælper a-
kasserne med at administrere lovgivningen. Derfor
har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
indkaldt Danske A-kasser til møde, hvor det kan
drøftes, hvordan opholdskravet kan implementeres
og administreres i a-kasserne.
Regeringen har fremlagt et balanceret forslag, der i
høj grad baserer sig på en digital administration,
samtidig med, at forslaget sikrer, at a-kasserne har
den bedste dokumentation for, at opholdskravet er
opfyldt på baggrund af ophold i andre EU/EØS-
lande eller i Schweiz, når der ikke foreligger regi-
steroplysninger i CPR.
Som udgangspunkt skal opholdskravet således do-
kumenteres via bopælsoplysninger i CPR. Da op-
lysninger om bopæl i et andet EU/EØS-land eller
Schweiz ikke foreligger i CPR, må disse perioder
dokumenteres på anden vis.
Danmark og de andre medlemslande i EU/EØS og
Schweiz skal yde gensidig administrativ bistand til
gennemførelse af egen lovgivning. Det følger af
artikel 76 i forordning nr. 883/2004 af 29. april
2004.
3
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Talepapir fra samråd om implementering af lovforslaget om opholdskrav for ret til arbejdsløshedsdagpenge, jf. L 13 - samrådsspm. A-F, fra beskæftigelsesministeren
Det betyder blandt andet, at medlemsstaterne på
opfordring skal underrette hinanden om konkrete
personers bopælsperioder i landet.
Dette foregår ved brug af særlige blanketter og ef-
ter samme principper, som når a-kasserne i dag
indhenter oplysninger om forsikrings- og beskæf-
tigelsesperioder fra andre EU/EØS-lande eller
Schweiz.
A-kasserne kan som udgangspunkt sende anmod-
ningen om bopælsoplysninger til de myndigheder,
de allerede i dag samarbejder med.
Der vil kunne opstå situationer, hvor den uden-
landske myndigheds svar ikke foreligger, når der
skal udbetales dagpenge, ligesom det kendes fra
forsikrings- og beskæftigelsesperioder.
Men der findes allerede i dag regler om, at der kan
udbetales dagpenge, selv om den fornødne doku-
mentation om forsikrings- og beskæftigelsesperio-
der fra et andet medlemsland ikke foreligger.
Der vil således kunne udbetales dagpenge i op til 6
måneder, hvis betingelserne er dokumenteret på
anden vis. Og hvis a-kassen endnu ikke har mod-
taget bekræftelsen fra den udenlandske myndighed
efter de 6 måneder, afgør Styrelsen for Arbejds-
4
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Talepapir fra samråd om implementering af lovforslaget om opholdskrav for ret til arbejdsløshedsdagpenge, jf. L 13 - samrådsspm. A-F, fra beskæftigelsesministeren
marked og Rekruttering (STAR), om der fortsat
kan udbetales dagpenge.
Og så skal man huske på, at det jo heldigvis er de
færreste, som er ledige i op til 6 måneder.
Derudover viser praksis i dag, at der i langt de fle-
ste sager foreligger dokumentationen fra det andet
EU/EØS-land inden for de 6 måneder.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har
oplyst, at der i perioden 2016-2018 har været fire
sager, hvor en a-kasse har anmodet STAR forlæn-
gelse af dagpenge ud over 6 måneder, fordi der ik-
ke forelå dokumentation fra udenlandske myndig-
heder.
Tilsvarende regler vil komme til at gælde, når der
ikke foreligger en bekræftelse om bopæl fra det
andet medlemsland, hvis medlemmet kan doku-
mentere opholdet i det andet EU/EØS-land eller
Schweiz på anden vis.
Jeg mener, at denne fremgangsmåde sikrer, at a-
kasserne har den bedste dokumentation for, at op-
holdskravet er opfyldt i de tilfælde, hvor det helt
eller delvist sker på baggrund af ophold i andre
EU/EØS-lande eller i Schweiz.
5
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Talepapir fra samråd om implementering af lovforslaget om opholdskrav for ret til arbejdsløshedsdagpenge, jf. L 13 - samrådsspm. A-F, fra beskæftigelsesministeren
Desuden vil a-kasserne med udrulningen af EES-
SI, som alle jo nok er bekendt med, men i det til-
fælde man ikke er det, så står det for Electronic
Exchange of Social Security Information, kunne få
hjælp til at udveksle oplysninger elektronisk, og
dermed hurtigere og mere sikkert, med andre
EU/EØS-lande. EESSI forventes at være imple-
menteret i alle EU/EØS-lande medio 2019. Det vil
også være muligt at sende forespørgsler om bo-
pælsperioder i et andet EU/EØS-land.
Administrativ byrde for kasserne
Det er rigtigt, at a-kasserne vil få en administrativ
opgave i forbindelse med opholdskravet, som sva-
rer til opgaver som f.eks. Udbetaling Danmark har,
når de opgør optjeningsperioder på folkepensions-
området eller bopælsperioder på børne- og unge-
ydelsesområdet.
Til brug for a-kassernes administration af opgaven,
udstiller staten oplysninger fra CPR om, hvor
mange år inden for de seneste 8 år, et medlem har
haft registreret bopæl i Danmark via Det Fælles
Datagrundlag også kaldet DFDG. Det sker allerede
i dag i andre sammenhænge, og a-kasserne har
dermed erfaring med at indhente oplysninger via
DFDG.
Derudover har Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering indkaldt Danske A-kasser til møde,
6
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Talepapir fra samråd om implementering af lovforslaget om opholdskrav for ret til arbejdsløshedsdagpenge, jf. L 13 - samrådsspm. A-F, fra beskæftigelsesministeren
hvor de kan drøfte, hvordan opholdskravet imple-
menteres mest hensigtsmæssigt.
Staten har ikke foretaget et konkret skøn over,
hvad administrationen af opholdskravet vil koste
a-kasserne, da a-kassernes administration finansie-
res via medlemmernes indbetaling af administrati-
onsbidrag.
Jeg vil dog umiddelbart mene, at det må være en
overkommelig opgave for a-kasserne at vurdere
opholdskravet, da langt de fleste medlemmer op-
fylder opholdskravet på baggrund af bopælsoplys-
ningerne fra CPR, som staten stiller til rådighed
via DFDG.
For bopælsperioder i andre EU/EØS-lande og
Schweiz vil a-kasserne kunne indhente oplysnin-
gerne fra de andre lande efter de principper, de al-
lerede kender i dag, og på sigt med hjælp fra EES-
SI.
Der vil kunne forekomme situationer, hvor udlæn-
dinge har opholdt sig i Danmark i en periode forud
for datoen for registreringen i CPR, der skal do-
kumenteres på anden vis.
Det samme gælder i forhold til de ophold i udlan-
det, der kan sidestilles med ophold i Danmark,
f.eks. udsendte for en dansk offentlig myndighed
7
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Talepapir fra samråd om implementering af lovforslaget om opholdskrav for ret til arbejdsløshedsdagpenge, jf. L 13 - samrådsspm. A-F, fra beskæftigelsesministeren
eller udsendte for en dansk virksomhed. Oplysnin-
ger om disse forhold findes heller ikke i CPR og
skal derfor dokumenteres af medlemmet på anden
vis.
Selvom det bliver lidt mere besværligt for a-
kasserne fremadrettet, så synes vi i regeringen, at
det er den måde, vi bedst sikrer, at dem, der nyder
godt af vores ydelser, som fx dagpenge, har en
stærk tilknytning til Danmark.
Implementering af opholdskravet
Jeg er enig i, at a-kasserne ikke har ret lang tid til
at implementere opholdskravet.
Vi indgik dog aftalen i februar i år, og lovforslaget
blev sendt i høring primo juli. Så selv om lov-
forslaget først bliver vedtaget umiddelbart inden
jul, har det været kendt stof i relativt lang tid.
Jeg anerkender det store arbejde, som a-kasserne
har udført i forbindelse med implementeringen af
dagpengereformen i 2017 og nu senest de nye reg-
ler for selvstændige i dagpengesystemet pr. 1. ok-
tober 2018.
Når det er sagt, mener jeg ikke, at det i sig selv er
til hinder for, at regeringen fremsætter nye regler
på dagpengeområdet, der træder i kraft den 1. ja-
nuar 2019. Jeg kan, som tidligere nævnt, forstå, at
8
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Talepapir fra samråd om implementering af lovforslaget om opholdskrav for ret til arbejdsløshedsdagpenge, jf. L 13 - samrådsspm. A-F, fra beskæftigelsesministeren
spørgeren endda foreslår, at man skal dokumentere
ophold hele 12 år tilbage i tiden.
Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. janu-
ar 2019. Jeg er dog ikke enig i, at opholdskravet
for ret til dagpenge bør føre til forsinkede udbeta-
linger.
I forbindelse med, at et medlem søger om dagpen-
ge - og dermed skal indplaceres i en dagpengepe-
riode - er der flere forhold, som a-kassen skal un-
dersøge. Opholdskravet er kun én af flere betingel-
ser, der skal være opfyldt.
Og som nævnt vil a-kasserne i langt de fleste til-
fælde få oplysninger fra CPR og DFDG om, at
medlemmet opfylder opholdskravet, uden at de
skal undersøge det nærmere. Desuden sker udbeta-
lingen af dagpengene sidst på måneden, hvorfor a-
kassen
afhængig af, hvornår medlemmet søger
om dagpenge fra
have op til en måned til at
sagsbehandle medlemmets sag.
Afslutning
Lad mig her til sidst samle op. I de fleste tilfælde
vil der kunne ske en digital administration af op-
holdskravet på baggrund af oplysningerne i CPR
som staten stiller til rådighed for a-kasserne via
DFDG.
9
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Talepapir fra samråd om implementering af lovforslaget om opholdskrav for ret til arbejdsløshedsdagpenge, jf. L 13 - samrådsspm. A-F, fra beskæftigelsesministeren
I de tilfælde, hvor en person skal medregne bo-
pælsperioder i et andet EU/EØS-land eller
Schweiz, vil administrationen foregå ved brug af
særlige blanketter og efter samme principper, som
når a-kasserne i dag indhenter oplysninger om for-
sikrings- og beskæftigelsesperioder fra andre
EU/EØS-lande og Schweiz. Desuden vil der være
mulighed for at udbetale dagpenge i op til 6 måne-
der, hvis personen selv dokumenterer opholdet.
Fra medio 2019 forventes EESSI desuden at være
implementeret i alle EU/EØS-lande, og a-kasserne
kan sende forespørgsler om bopælsperioder i et
andet EU/EØS-land elektronisk på den måde.
I nogle tilfælde vil et medlem selv undtagelsesvist
skulle dokumentere, at en af undtagelserne er op-
fyldt, eller at pågældende har opholdt sig i Dan-
mark i en periode forud for datoen for registrerin-
gen i CPR.
Jeg er tilfreds med disse regler og mener, at det gi-
ver a-kasserne mulighed for at udbetale dagpenge-
ne til tiden, såfremt dokumentationen er på plads.
Regeringen har fremlagt et balanceret forslag, der i
høj grad baserer sig på en digital administration,
samtidig med at forslaget sikrer, at a-kasserne har
den bedste dokumentation for, at opholdskravet er
opfyldt på baggrund af ophold i andre EU/EØS-
10
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Talepapir fra samråd om implementering af lovforslaget om opholdskrav for ret til arbejdsløshedsdagpenge, jf. L 13 - samrådsspm. A-F, fra beskæftigelsesministeren
lande eller i Schweiz, når der ikke foreligger regi-
steroplysninger i CPR.
Så selvom det bliver, og det vil jeg ikke skjule, lidt
mere besværligt for a-kasserne fremadrettet, så sy-
nes vi i regeringen, at det er den måde, vi bedst
sikrer, at dem, der nyder godt af dagpengesyste-
met, har en stærk tilknytning til Danmark.
Tak for ordet.
11