Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 13 Bilag 10
Offentligt
1966400_0001.png
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
DANSK FLYGTNINGEHJÆLP
Borgergade 10, 3.sal
DK-1300 København K
Tlf: 3373 5000
www.flygtning.dk
03.10.18
Høring af forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om
sygedagpenge og barselsloven (opholdskrav for ret til arbejdsløshedsdagpenge m.v.)
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har den 4. juli 2018 sendt ovennævnte lovforslag
i høring med frist for bemærkninger den 13. august 2018.
Dansk Flygtningehjælp skal beklage, at vi ligesom en række andre organisationer ikke har
modtaget ovenstående lovforslag i høring. Vi sender derfor vores bemærkninger her efterføl-
gende.
Dansk Flygtningehjælps bemærkninger er opdelt i generelle bemærkninger og specifikke be-
mærkninger.
Generelle bemærkninger
Lovforslaget udmønter den del af ”Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag
for pensionsindbetalinger”, som
omhandler et opholdskrav for retten til dagpenge, som rege-
ringen og Dansk Folkeparti indgik d. 6. februar 2018.
Lovforslaget vil supplere de allerede eksisterende betingelser for retten til dagpenge med et
yderligere krav, så medlemmer af en A-kasse skal have lovligt ophold i Danmark, et EU/EØS-
land eller Schweiz i sammenlagt 7 år ud af de seneste 8 år for at få ret til arbejdsløshedsdag-
penge. Hvis opholdskravet ikke er opfyldt, kan den ledige få integrationsydelse, hvis betingel-
serne herfor er opfyldt.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2019 med en gradvis indfasning frem til år
2021, og lovforslaget vil være fuldt indfaset i år 2023.
Det fremgår af lovbemærkningerne, at optjeningsprincipper på ydelsesområdet skal sende et
signal om, at forudsætningen for adgang til de fulde ydelser er, at man har en fast tilknytning
til det danske samfund og har bidraget hertil gennem en længere årrække.
Dansk Flygtningehjælp vurderer derfor, at lovforslaget i særlig grad vil få betydning for ny-
ankomne flygtninge mulighed for tryghed og økonomisk dækning i forbindelse med eventuel
arbejdsløshed.
Dansk Flygtningehjælp er enig i målsætningen om, at flere skal arbejde, men vi mener ikke, at
en forringelse af adgangen til arbejdsløshedsdagpenge og de deraf følgende forringelser af de
økonomiske vilkår for flygtninge vil have en positiv effekt.
1/4
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: Tillæg til høringsnotatet, fra beskæftigelsesministeren
Specifikke bemærkninger
De eksisterende regler vedrørende retten til arbejdsløshedsdagpenge indebærer bl.a. kravet
om mindst 1 års medlemskab af en A-kasse, et indkomstkrav på 228.348 kr. (2018-niveau) og
et beskæftigelseskrav på 1924 timers arbejde ved genoptjening af retten til dagpenge.
Dansk Flygtningehjælp mener ikke, at der brug for en skærpelse af reglerne for retten til ar-
bejdsløshedsdagpenge eller en øget såkaldt gevinst ved at overgå fra offentlig forsørgelse til
beskæftigelse.
Dansk Flygtningehjælp mener, at en bedre beskæftigelsessituation for flygtninge og familie-
sammenførte kræver en særlig indsats fra alle parter og kan ikke alene opnås gennem regu-
lering af de lediges levevilkår. Det skal være et samspil mellem de ledige, arbejdsgivere, fag-
foreninger, a-kasser, offentlige myndigheder, jobcentre, uddannelsesinstitutioner og frivillige i
lokalsamfundet, der til sammen kan skabe en forstærket indsats for at opnå de ønskede effek-
ter.
Ifølge lovbemærkningerne vil lovforslaget medføre en beskæftigelseseffekt, mindre udgifter til
dagpenge og aktivering af dagpengemodtagere og samtidig delvist merudgifter til integrations-
ydelse og aktivering af integrationsydelsesmodtagere. Det skønnes, at det vil medføre en re-
duktion af antallet af dagpengemodtagere på ca. 1.475 helårspersoner og en stigning i antallet
af integrationsydelsesmodtagere på ca. 675 helårspersoner, når loven er fuldt indfaset.
Dansk Flygtningehjælp mener, at en eventuel stigende beskæftigelseseffekt og reducering af
udgiften til dagpenge og indsatsen for dagpengemodtagere må holdes op mod de omkostnin-
ger, der er ved, at flere personer og familier skal leve på en nedsat integrationsydelse i lang
tid, hvis det ikke lykkedes at finde et nyt job hurtigt. Dansk Flygtningehjælp finder ikke, at den
begrænsede beskæftigelseseffekt kan legitimere de sociale og økonomiske konsekvenser,
den lave integrationsydelse vil have for de personer og familier, der ikke lykkedes med at
komme i beskæftigelse i en kortere eller længere periode.
Forringelse af adgang til andre ydelser
Dansk Flygtningehjælp skal samtidig gøre opmærksom på, at optjeningsprincippet for ret til de
fulde børneydelser mv., der kræver bopæl eller beskæftigelse i Danmark i 6 år ud af de seneste
10 år samt nedsættelse af integrationsydelse med 3 pct. og omlægning af dansktillægget til en
tidsbegrænset danskbonus samlet set forværrer de ramte familiers økonomiske situation yder-
ligere. Det vil vanskeliggøre kommunernes mulighed for at finde passende boliger til ny-
ankomne flygtninge, der modtager den lave integrationsydelse.
Dansk Flygtningehjælp er betænkelig ved de sociale konsekvenser af lovforslaget og vurderer,
at forslaget vil øge uligheden, idet flygtninge vil få dårligere økonomisk tryghed, mens de søger
nyt job. Det er ikke vores opfattelse, at ringere livsvilkår vil være medvirkende til at skabe
grundlag for en positiv integration på arbejdsmarkedet eller i samfundet generelt.
2/4
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: Tillæg til høringsnotatet, fra beskæftigelsesministeren
Undtagelse
Dansk Flygtningehjælp finder det positivt, at bl.a. personer, der har gennemført en integrati-
onsgrunduddannelse (IGU), undtages fra opholdskravet og fortsat vil kunne få dagpenge på
dimittendsats efter at have afsluttet uddannelsen. Dansk Flygtningehjælp vil opfordre til, at
denne undtagelse udvides til at gælde for alle dimittender, der afslutter en uddannelse.
Indmeldelse i A-kasse
Dansk Flygtningehjælp er tilhænger af, at flygtninge og familiesammenførte har interesse i at
blive forsikret ligesom andre borgere i Danmark. Vi mener, at dette lovforslag har konsekven-
ser i forhold til nyankomne udlændinge herunder flygtninges indmeldelse i en A-kasse, idet
vilkårene for at være forsikret mod evt. arbejdsløshed forringes. Et medlemskab af en A-kasse
er en forsikringsordning og hvis vilkårene for denne forsikring ændres i denne grad, så vurderer
vi, at det vil afholde de fleste for at melde sig ind i en A-kasse. Lovforslaget vil i praksis være
en udelukkelse fra denne forsikringsordning, da formentlig ingen vil melde sig ind i en forsik-
ringsordning, der først gælder om 7 år. Dermed bidrager lovforslaget til at udhule den danske
model og på sigt kan få betydning for stabiliteten på arbejdsmarkedet, hvor A-kasser spiller en
central rolle. Flygtninge, familiesammenførte og udlændinge har ligesom andre ledige brug for
tryghed og en passende økonomisk dækning ved kortere eller længere ledighedsperioder.
Muligheden for sygedagpenge og barselsdagpenge
I lovbemærkningerne fremgår det, at opholdskravet vil have betydning i sager vedrørende sy-
gedagpenge efter sygedagpengeloven og dagpenge efter barselsloven af hænger af, at per-
sonen opfylder betingelserne for ret til arbejdsløshedsdagpenge. Dansk Flygtningehjælp finder
det problematisk, at syge og kvinder på barsel stilles økonomisk ringere på grund af det fore-
slåede opholdskrav.
Gensidig forsørgerpligt
Dansk Flygtningehjælp vil også gerne fremhæve, at den gensidige forsørgerpligt for ægtepar
ifølge lov om aktiv socialpolitik i praksis vil medføre, at flere ledige med under 7 års bopæl
indenfor de 8 seneste år reelt ikke vil kunne få en offentlig ydelse i forbindelse med ledighed,
hvis lovforslaget gennemføres. Det skyldes, at kommunen ser på ægtefælles indtægt og øko-
nomi ved beregning af bl.a. integrationsydelse. Dagpengemodtagere har derimod ikke gensi-
dig forsørgerpligt, hvilket er endnu et eksempel på lovforslagets konsekvenser.
Ferie
Ifølge reglerne er personer, der modtager integrationsydelse, i praksis afskåret fra retten til at
afholde ferie i op til 7 år, idet de ikke kan afholde ferie med ydelsen i modsætning til modtagere
af kontanthjælp og uddannelseshjælp. Denne følgevirkning beskrives ikke i lovforslaget, men
det må antages, at det ligeledes vil ramme de medlemmer af en a-kasse, der ikke opfylder
opholdskravet og derfor udelukkende kan modtage integrationsydelse. Dansk Flygtningehjælp
savner fortsat en begrundelse for, hvorfor der er denne forskelsbehandling af personer, der
modtager henholdsvis integrationsydelse, kontanthjælp eller uddannelseshjælp.
3/4
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: Tillæg til høringsnotatet, fra beskæftigelsesministeren
1966400_0004.png
Selvforsørgelseskrav
Lovforslaget vil ligeledes have betydning i sager om ansøgning om permanent opholdstilla-
delse og dansk indfødsret, hvor der ifølge udlændinge- og indfødsretslovgivningen stilles krav
om selvforsørgelse. I disse sager har offentlige ydelser herunder integrationsydelse modtaget
efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven betydning for opfyldelse af kravet om
selvforsørgelse. Vi mener også man bør være opmærksom på, om det kan have konsekvenser
for en familiesammenført person, der bliver ledig inden for den periode, hvor den pågældende
ikke har optjent retten til dagpenge efter de forslåede regler. Andre offentlige ydelser herunder
arbejdsløshedsdagpenge, der udbetales efter andre love, har ikke konsekvenser i disse sam-
menhænge. Dansk Flygtningehjælp vil gerne gøre opmærksom på disse konsekvenser for
bestemte grupper i samfundet, der ikke er belyst i lovbemærkningerne til lovforslaget.
Afsluttende bemærkninger
Dansk Flygtningehjælp er generelt kritisk overfor indførelse af endnu et opholdskrav for ad-
gang til offentlige ydelser, hvilket vi mener bidrager til at skabe yderligere ulighed og fattigdom
blandt borgere. Dansk Flygtningehjælp mener, at flygtninge skal have lige rettigheder og mu-
ligheder i det danske samfund. Dansk Flygtningehjælp mener desuden, at lovforslaget har en
række andre uhensigtsmæssige konsekvenser og vil derfor opfordre til, at lovforslaget forka-
stes.
Med venlig hilsen
Christian Friis Bach
Generalsekretær
Dansk Flygtningehjælp
E-mail:
[email protected]
Direkte tlf. +45 3373 5130
4/4