Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling), Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling), Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 129 , L 129 A , L 129 B
Offentligt
2007543_0001.png
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
30. jan uar 2019
2019-577
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 21. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU L 129), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 3:
Vil ministeren oplyse, hvorledes det sikres, at udgifterne til udvikling af digitale
mobilitetsløsninger ikke risikerer at forringe kvaliteten af den kollektive trafik
på kort sigt?
Svar:
Digitale mobilitetstjenester er et naturligt led i den digitale udvikling på trans-
portområdet, som netop bidrager til at gøre kollektiv transport til et bedre og
mere tilgængeligt tilbud til de rejsende.
Incitamentet hos ejerne bag rejsekort og rejseplanen til at prioritere og investe-
re i en videreudvikling af de eksisterende tjenester og dermed sikre et mere
attraktivt og tidssvarende kollektiv transporttilbud burde derfor være givet.
Alligevel er det endnu ikke muligt som rejsende at finde, booke og betale for sin
rejse ét sted. Det er de reguleringsmæssige rammer og det organisatoriske set-
up for den offentlige kollektive transportsektor, der er begrænsende faktorer
for udviklingen henimod etablering af digitale mobilitetstjenester
både i of-
fentligt og privat regi. Lovforslaget har derfor til hensigt at danne nogle over-
ordnede rammer, som kan understøtte trafikvirksomhederne i udviklingen af
en samlet digital mobilitetstjeneste.
Med lovforslaget tages der samtidig hensyn til, at videreudviklingen af de eksi-
sterende tjenester og systemer skal kunne ske på hensigtsmæssig vis. Det er
således ikke hensigten med lovforslaget at påkræve, at alle de nye udviklings-
opgaver skal være implementeret fra lovens ikrafttrædelsesdato.
Der lægges med lovforslaget op til, at selskabet skal udarbejde en forretnings-
plan, som bl.a. skal indeholde en strategi og tidsplan for, hvordan selskabets
nye opgaver skal implementeres, herunder hvordan det elektroniske rejseplan-
og rejsekortsystem skal samles i én mobilitetstjeneste.
L 129b - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvorledes det sikres, at udgifterne til udvikling af digitale mobilitetsløsninger ikke risikerer at forringe kvaliteten af den kollektive trafik på kort sigt, til transport-, bygnings- og boligministeren
2007543_0002.png
Med forslaget om en forretningsplan skabes der således rum for, at udviklings-
opgaverne kan tilrettelægges udført på en måde og i en takt, der som udgangs-
punkt også er hensigtsmæssigt på et forretningsmæssigt grundlag.
Si de 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen