Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling), Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling), Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 129 , L 129 A , L 129 B
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. februar 2019
2019-577
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 7. februar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU L 129), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 17:
Vil ministeren kommentere præsentationen fra Trafikselskaberne i Danmarks
foretræde for udvalget den 7/2-19, jf. L 129
–
bilag 7?
Svar:
I præsentationen fra Trafikselskaberne i Danmarks (TiD’s) foretræde for ud-
valget vurderer trafikselskaberne, at udviklingen henimod en fælles digital mo-
bilitetstjeneste vil være forbundet med et mindre trecifret millionbeløb og med-
føre driftsomkostninger for et mindre tocifret millionbeløb. TiD gør ligeledes
opmærksom på, at pilotforsøget fra Göteborg er forbundet med selektionsbias,
og derfor ikke sammenligneligt med et dansk udgangspunkt.
Flere internationale projekter for digitale mobilitetstjenester har vist en frem-
gang på over 25 pct. i brugen af kollektiv trafik, heriblandt pilotprojektet i Gö-
teborg og lignende forsøg i Helsinki og Wien. Læringen fra disse og andre pro-
jekter fremgår af rapporten ”Mobility as a Service: Strukturel analyse af digital
infrastruktur”, som
blev udført for Transport-, Bygnings- og Boligministeriet i
foråret 2018. Rapporten er offentliggjort på ministeriets hjemmeside.
Når det er sagt, er jeg enig i, at resultater fra pilotprojekter kan være forbundet
usikkerhed, som det er nødvendigt at tage højde. Af den grund er der i ministe-
riets regneeksempel derfor også anvendt en meget konservativ stigning på 5
pct., og således et betydeligt lavere tal end stigningen i de føromtalte pilotpro-
jekter.
Selv ved en så relativ beskeden stigning i brugen af kollektiv trafik vil de offent-
lige trafikvirksomheder kunne opnå en øget indtjening for et trecifret million-
beløb. Som regneeksemplet i lovforslaget illustrerer, kan en stigning i brugen af
kollektiv trafik på 5 pct. føre til øgede billetindtægter på ca. 475 mio. kr.
Derudover er det i
TiD’s præsentation
anført, at pilotforsøget i Göteborg som
en fuld MaaS-løsning med abonnementsordning ikke kan sammenlignes med