Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling), Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling), Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 129 , L 129 A , L 129 B
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. februar 2019
2019-577
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 23. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU L129), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 12:
Når lovforslaget bl.a. fremsættes for at fremme vejtransporten, vil ministeren
så oplyse, hvad forslagets konsekvenser er for partikelforurening og CO2-
udledning, når bustransport til dels skal erstatte togtransport?
Svar:
Der vurderes ikke at være nogen væsentlig forskel mellem CO2-udledningen fra
en dieselbus og et IC3-dieseltog opgjort pr. passager. Partikelforureningen er
også omtrent på samme niveau.
I det omfang der er tale om nye rejser, vil der naturligvis være øgede udlednin-
ger. Men der er ikke væsentlig forskel på udledningerne alt efter om disse nye
rejser foretages med dieselbus eller dieseltog. Bidraget er i alle tilfælde beske-
dent i forhold til de samlede CO2- og partikeludledninger fra transportsekto-
ren.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen