Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling), Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling), Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 129 , L 129 A , L 129 B
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. januar 2019
2019-577
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 23. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU L 129), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (A).
Spørgsmål nr. 10:
Er det ministerens vurdering, at fjernbusserne på sigt vil udkonkurrere den del
af den kollektive trafik, der varetages af staten, kommuner eller regioner?
Svar:
Fjernbussernes årlige passagertal var i 2017 knap 1�½ mio. passagerer. Det nye
afstandskrav, der lægges op til med lovforslag L 129 skønnes at medføre ca. 0,6
mio. nye fjernbuspassagerer.
Fjernbusmarkedet skønnes således - når markedet forventeligt efter 2-3 år har
tilpasset sig det nye afstandskrav - at udgøre lidt over 2 mio. passagerer årligt.
Til sammenligning udgør påstigertallet på trafikselskabernes busruter godt 315
mio. og knap 12 mio. på lokalbanerne, jf. tabel 1. Passagertallet på DSB’s fjern-
og regionaltogstrafik udgør ca. 76 mio., og Arrivas passagertal er ca. 6,6 mio.
Hertil kommer ca. 112 mio. S-togspassagerer og over 63 mio. passagerer i me-
troen.
Trafik,- Bygge- og Boligstyrelsen vurderer, at det samlede passagertal i den
offentligt finansierede kollektive trafik er over 500 mio. passagerer årligt, når
der tages højde for passagerer, der stiger om mellem transportmidlerne.
Tabel 1. Passager- og påstigertal i offentlig kollektiv trafik
Transportform
Bustrafik i alt
Privatbaner
DSB Fjern- og regionaltog
315,7 mio. påstigere
11,9 mio. passagerer
76,0 mio. passagerer