Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling), Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling), Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 129 Bilag 10, L 129 A Bilag 10, L 129 B Bilag 10
Offentligt
2019714_0001.png
Til lovforslag nr.
L 129
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 21. februar 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber og jernbaneloven
(Fremme af digitale mobilitetstjenester, forenkling af afstandskrav til fjernbuskørsel m.v.)
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
1. Ændringsforslag
Transport-, bygnings- og boligministeren har stillet 3 æn-
dringsforslag til lovforslaget, heraf 1 om deling af lovforsla-
get.
2. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov-
forslag A til
vedtagelse uændret
og lovforslag B til
vedta-
gelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, SF, ALT og RV) indstiller
lovforslag A til
vedtagelse uændret.
Mindretallet indstiller
det under B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behand-
ling. Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 2 og 3
til det under B nævnte lovforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget kan støtte
lovforslag A med følgende politiske bemærkninger:
I forhold til sammenlægningen af Rejsekortet A/S og
Rejseplanen A/S glæder Socialdemokratiet sig over udsigten
til en samlet digital platform, der kan komme passagererne
til gode. I den forbindelse mener Socialdemokratiet, det er
vigtigt, at det sikres, at finansieringen af sammenlægningen
ikke kommer til at påvirke kvaliteten af den kollektive trafik
negativt. Derfor mener Socialdemokratiet, at der løbende
skal holdes øje med, om de effektiviseringsgevinster, som
finansieringen beror på, kan realiseres
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget kan støtte
lovforslag B med følgende politiske bemærkninger:
Socialdemokratiet ønsker, at den kollektive trafik bidra-
ger til at sikre et Danmark, der hænger bedre sammen.
Samtidig ønsker Socialdemokratiet, at helt almindelige dan-
skere har råd til at benytte den kollektive trafik. Her udgør
fjernbusserne et mere prisvenligt alternativ til toget, og det
er glædeligt, at danskerne med dette lovforslag får et større
udbud af fjernbusruter gennem forenkling af afstandskravet.
Socialdemokratiet er dog optaget af, at fjernbusserne ikke
undergraver den øvrige kollektive trafik i Danmark. Derfor
er det vigtigt, at der sikres fair konkurrence på markedet for
transportydelser. Socialdemokratiet mener derfor, at man i
fremtiden skal være opmærksomme på at sikre, at fjernbus-
serne har et bredt udvalg af afgange, sådan at det ikke ender
med, at fjernbusserne kun kører på de tidspunkter, hvor ef-
terspørgslen er størst. Socialdemokratiet mener også, det er
afgørende, at det sikres, at fjernbusserne overholder den
danske lovgivning og ikke sætter den øvrige kollektive tra-
fik under pres ved at omgå regler og intentioner i den dan-
ske lovgivning på området. For Socialdemokratiet er det på
den baggrund vigtigt, at der sikres et effektivt tilsyn med
fjernbusserne, mens fjernbusselskaberne skal sikre ordentli-
ge løn- og arbejdsvilkår for de ansatte. Socialdemokratiet
opfordrer også til, at fjernbusselskaberne anvender den fri-
villige mærkningsordning for passagerrettigheder, og mener
i forlængelse heraf, at fjernbusselskaber skal sikre grund-
læggende passagerrettigheder. Såfremt mærkningsordningen
ikke er tilstrækkelig og der opstår problemer i forhold til
passagerrettigheder hos fjernbusselskaberne, mener Social-
demokratiet, at man fra politisk side må drøfte alternative
metoder til at sikre passagerrettigheder hos fjernbusselska-
berne.
AX022926
L 129b - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: Betænkning afgivet 21/2-19
2019714_0002.png
2
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget støtter lovforslag
A. Lovforslaget kan understøtte udviklingen af bedre digita-
le løsninger, der fremmer mobiliteten på tværs af offentlige
og private transportudbud. Det er efter Enhedslistens opfat-
telse åbenlyst, at der her er plads til forbedring, som vil være
til fordel for passagererne i den kollektive trafik. Det er end-
videre oplagt, at Nordjyllands Trafikselskabs Plustur og
MinRejseplan m.v. kan tjene som rigtig, rigtig gode ek-
sempler.
Enhedslistens medlemmer af udvalget støtter ikke lovfor-
slag B. Lovforslaget er efter Enhedslistens opfattelse et an-
slag mod den skinnebårne kollektive trafik. Det sker først og
fremmest i form af en lempelse af afstandskravene til fjern-
buskørsel, som skal fremme markedet for fjernbusser på be-
kostning af jernbanetrafikken.
Arriva skriver bl.a. i sit høringssvar (Transport-, Byg-
nings- og Boligudvalget, alm. del – bilag 27), at forslaget
stiller den kollektive trafik dårligt i konkurrencen med pri-
vate fjernbusser. Arriva fremhæver bl.a. det faktum, at fjern-
busserne frit kan vælge prissætning og køre i de få udvalgte
profitable perioder, hvor der er passagerer nok, typisk i myl-
dretiden om morgenen og om eftermiddagen, hvilket står i
modsætning til operatørerne i den offentlige kollektive tra-
fik, som skal overholde en trafikkontrakt med faste pris-
strukturer sammen med krav om at køre på stort set alle tids-
punkter af døgnet.
Enhedslisten konstaterer, at den offentlige trafik er om-
fattet af politisk fastsatte passagerrettigheder, og at kravene
til de private busoperatører, hvad angår passagerrettigheder,
er klart lempeligere. Enhedslisten mener ikke, det er et ud-
tryk for fair konkurrence. Lovforslaget åbner efter Enhedsli-
stens opfattelse for, at fjernbusserne kan køre i mere direkte
konkurrence med jernbanetrafikken uden samtidig at være
underlagt de samme krav, hvilket vil betyde færre indtægter
til den offentlige kollektive transport.
Danske Regioner påpeger i sit høringssvar (Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget, alm. del – bilag 27), at fjern-
busserne vil blive indsat på de tidspunkter, hvor der er flest
passagerer, hvilket vil betyde et indtægtstab for regionerne,
som vil skulle dækkes. Det er derfor efter Enhedslistens op-
fattelse sandsynligt, at besparelserne som følge af lovforsla-
get vil være på ruter eller afgange med en svagere selvfinan-
sieringsgrad i form af indtægter fra passagererne. Og de ru-
ter er som oftest i de tyndtbefolkede områder. Dette har jo
også vist sig med de besparelser, som i anden anledning al-
lerede er gennemført rundtomkring i regionerne. Denne ud-
sultning af den offentlige kollektive transport kan Enhedsli-
sten simpelt hen ikke støtte.
Enhedslisten mener, at forslaget er konstrueret til at frem-
me vejtransporten i form af fjernbusser, og at dette miljø-
mæssigt trækker i den forkerte retning. Dette står efter En-
hedslistens opfattelse i kontrast til regeringens påståede am-
bitioner på klima- og luftforureningsområderne. Dansk Jern-
baneforbund gør i den forbindelse i deres høringssvar
(Transport-, Bygnings- og Boligudvalget, alm. del – bilag
27) opmærksom på at lovforslaget efter deres opfattelse vil
være en samfundsmæssig katastrofe, som betyder højere
CO
2
-udslip og mere trængsel på vejene.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
transport-, bygnings- og boligministeren,
tiltrådt af
ud-
valget:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber og
jernbaneloven (Fremme af digitale mobilitetstjenester
m.v.)« omfattende § 1, nr. 1, 2 og 6-8, § 2 og § 3, stk. 1.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber
(Forenkling af afstandskrav til fjernbuskørsel m.v.)« omfat-
tende § 1, nr. 3-5 og 9-11, og § 3.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 1
2)
Det under
nr. 5
foreslåede
§ 23
affattes således:
Ȥ 23.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
regler om, hvilke oplysninger en indehaver af en tilladelse
skal afgive om buskørslens omfang og udøvelse, herunder
om antal afgange og antal passagerer, og om tilladelsesinde-
havers varsel om ophør af en rute før tilladelsesperiodens
udløb.«
[Sproglig præcisering]
3)
Det under
nr. 11
foreslåede
§ 30, stk. 5,
affattes såle-
des:
»Stk. 5.
For overtrædelse af bestemmelser i forordninger
fastsat af Den Europæiske Union om forhold, som er omfat-
tet af denne lov, kan der i regler, der fastsættes i medfør af
loven, fastsættes straf af bøde.«
[Præcisering af, at der i bekendtgørelser kan fastsættes straf
af bøde for overtrædelse af forordninger]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ønskes reglerne vedrørende for-
enkling af afstandskrav til fjernbuskørsel m.v. udskilt til et
selvstændigt lovforslag.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering, såle-
des at det klart fremgår, hvilke forhold transport-, bygnings-
og boligministeren kan fastsætte regler om.
L 129b - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: Betænkning afgivet 21/2-19
2019714_0003.png
3
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering, såle-
des at det klart fremgår, at der i regler, som udstedes i med-
før af loven, kan fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
EU-forordninger, der angår forhold, som reguleres i lov om
trafikselskaber.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. december 2018 og var
til 1. behandling den 18. januar 2019. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Transport-, Byg-
nings- og Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transport-, bygnings- og boligministeren
sendte den 25. oktober 2018 dette udkast til udvalget, jf.
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget, alm. del – bilag 27.
Den 19. december 2018 sendte transport-, bygnings- og bo-
ligministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla-
get.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 17 spørgsmål
til transport-, bygnings- og boligministeren til skriftlig be-
svarelse, som ministeren har besvaret.
Kim Christiansen (DF)
nfmd.
Merete Dea Larsen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack Elholm (V) Carsten Kissmeyer (V) Leif Mikkelsen (LA)
Villum Christensen (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Erik Christensen (S)
Kaare Dybvad (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd.
Magnus Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL) Roger Courage Matthisen (ALT)
Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1