Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling), Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling), Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 129 Bilag 1, L 129 A Bilag 1, L 129 B Bilag 1
Offentligt
1993159_0001.png
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0002.png
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0003.png
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0004.png
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0005.png
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0006.png
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0007.png
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0008.png
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0009.png
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0010.png
Til
Transport, Bygnings- og Boligministeriet
[email protected]; [email protected]; [email protected]
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
Fax: +45 3675 1403
[email protected]
www.handicap.dk
Taastrup, den 22. november 2018
Sag 19-2018-00799
Dok. 404473/mol_dh
Danske Handicaporganisationer (DH) har følgende bemærkninger:
I udkastet foreslår
ministeriet bl.a. at sænke afstandskravene og hæve betjeningskravene for
fjernbuskørsel for at skabe de retlige rammer for flere fjernbusruter i Danmark. Ministeriet
skriver i bemærkningerne, at en andel af
de passagerer, der ellers ville have rejst med tog,
fremadrettet forventes at ville benytte sig af fjernbusser.
DH mener derfor, at det er vigtigt at sikre, at fjernbusruterne også kan benyttes af
mennesker med handicap.
Det betyder, at busserne skal være tilgængelige for mennesker med handi
cap, blandt andre
mennesker i kørestol,
og at informationer om
f.eks. busruter og busafgange stilles til
rådighed i tilgængelige formater.
Det er desuden vigtigt at sikre, at man på fjernbusser kan benytte ledsagekortet, der
dokumenterer kortindehaverens behov for at have en ledsager med i offentlig transport
1
.
Ved udbud af busruter skal disse indeholde
krav om tilgængelighed for mennesker
med
handicap og leve
DH ser det som positivt, at ministeriet kan fastsætte
regler om rettigheder for passagerer og
en frivillig mærkeordning, og mener, at disse også skal omfatte buspassagerer med
handicap.
Sidst er det også vigtigt at sikre, at det foreslåede samarbejde om rejseplan-
og
rejsekortsystemet lever op til krav om
tilgængelighed for mennesker med handicap,
jf. lov
om tilgængelighed til offentlige organers websteder og mobilapplikationer
2
, og ligeledes
1
2
medlemsorganisationer: ADHD-
Døv B
en
SIND
-
-
-
Landsf oreningen f or
psy kisk
sundhed
en
foreningen
Hals- og Mundhuleopererede
Foreningen Danske
dsf oreningen Autisme
Cy stisk Fibrose Foreningen
Uly kkesPatientForeningen og PolioForeningen
gen af Unge Med
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0011.png
tager højde for informationer, der er relevante for mennesker med handicap som f.eks.
tilgængelighed.
Skulle ovenstående give anledning til spørgsmål, kan disse rettes til chefkonsulent, Monica
Løland, på tlf.: 3638 8524 eller e-mail:
[email protected].
Med venlig hilsen
Thorkild Olesen
Formand
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0012.png
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0013.png
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0014.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
[email protected], [email protected], [email protected]
23-11-2018
EMN-2017-01397
1242156
Henrik Severin Hansen
Høring af ændring af lov om trafikselskaber
Danske Regioner har den 25. oktober 2018 modtaget ændring af lov om trafikselskaber
i høring.
Danske Regioner har hørt de fem regioner og kan overordnet set tilslutte sig de
visioner om udvikling af rejsekort/rejseplan til en fælles mobil platform og muligheden
for eksternes salg af billetter m.v., der er indeholdt i lovforslaget. Danske Regioner har
derudover en række bemærkninger til de konkrete temaer i lovforslaget.
Det skal bemærkes, at Danske Regioner særskilt har besvaret en økonomisk høring af
lovforslaget. Der tages endvidere forbehold for Danske Regioners drøftelse på
bestyrelsesmødet den 13. december 2018.
Danske Regioners høringssvar er opdelt i følgende 7 hovedpunkter, der følger
lovforslaget:
1. Private virksomheders mulighed for at indgå aftale med et
trafikselskab
Danske Regioner kan tilslutte sig forslaget om, at private virksomheder kan yde
tilskud til nye ruter eller ekstra afgange på eksisterende ruter, da det giver
mulighed for at udvide den eksisterende kollektive trafik, særligt i forhold til større
virksomheders behov. Danske Regioner vil foreslå, at trafikselskabets aftaler skal
godkendes af relevante regioner eller kommuner, fordi det kan have afsmittende
indflydelse på det samlede bussystem.
2. Mulighed for at et trafikselskab kan varetage drift af en
fjernbusterminal
Danske Regioner kan tilslutte sig, at trafikselskaber, efter aftale med en kommune,
kan varetage driften af en fjernbusterminal.
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
+45 35 29 81 00
[email protected]
REGIONER.DK
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0015.png
3. Forenkling af afstandskravet for fjernbusser
Danske Regioner tager til efterretning, at afstandskravet for fjernbusser ændres
for at sikre billig fjernbuskørsel mellem landsdelene. Regeringen foreslår stærke
sanktioner og tilsyn, der forhindrer misbrug af ordningen. Danske Regioner støtter
op om dette og håber, at de konkrete forslag er tilstrækkelige.
Det skal sikres, at de nye regler ikke misbruges til at udføre regional bustrafik.
Derfor vil Danske Regioner anbefale, at afstandskravet tager udgangspunkt i den
direkte afstand mellem start- og slutdestination og ikke medtager eventuel
omvejskørsel.
Lovforslaget har økonomisk negativ betydning for den regionale buskørsel. Dette
er påpeget i den økonomiske høring.
4. Et fælles selskab for rejsekort- og rejseplansystemet
Allerede inden fremsættelse af lovforslaget var der igangsat en proces med at
samle rejsekort og rejseplan i én organisation. Danske Regioner kan kun bakke op
om, at denne proces fortsættes, som foreslået i lovforslaget.
Regeringen har med sit lovforslag sat en række ambitiøse målsætninger for
samling af rejseplan- og rejsekort i en fælles mobiltjeneste
tredjeparts adgang til selskabets tjenester
optimale muligheder for tredjeparts videresalg af billetter
trafikselskaberne skal vederlagsfrit stille data til rådighed for tredjepart.
Danske Regioner kan tilslutte sig disse ambitiøse målsætninger, men skal gøre
opmærksom på, at de ligger uden for de økonomiske rammer, regionerne har til
rådighed for videreudvikling af rejsekort og rejseplan. Dette er påpeget i det
økonomiske høringssvar.
Regionerne har, via bestyrelsesrepræsentation og tilskud til trafikselskaberne,
bidraget til og medfinansieret udviklingen af rejsekortet og rejseplanen.
Produkterne er i dag succesfulde, og regionerne har en klar interesse i at
videreudvikle disse, så de tilpasses fremtidens krav om at understøtte en forbedret
samlet mobilitet.
En analyse bør afdække omfanget af og udgifter ved regeringens ønsker. På den
baggrund kan der indgås en aftale mellem staten, Danske Regioner og KL, således
at den nye bestyrelse for rejsekort/rejseplan kan løse udviklingsopgaven med
dette udgangspunkt.
Reelt set er det staten, regionerne og kommunerne, der finansierer
rejsekort/rejseplan, og disse parter har alle en legitim interesse i at sikre fremdrift
og udvikling, der sikrer borgerne en god mobilitet. Det nye selskab vil blive et
centralt omdrejningspunkt for nye mobilitetsløsninger og er derfor helt centralt i
relation til regionernes mobilitetsstrategier. På den baggrund vil Danske Regioner
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0016.png
foreslå, at den nye bestyrelse udvides med direkte repræsentation ikke kun fra
staten, men at Danske Regioner og KL tilbydes at gå ind i bestyrelsen.
5. Ensretning af buspassagerrettigheder og mærkningsordning
Danske Regioner har ingen bemærkninger til regeringens ønske om at ensrette
trafikselskabernes passagerrettigheder til et fælles grundniveau.
6. Rejsekortfordringer
Danske Regioner ser med tilfredshed på at rejsekortfordringer ligestilles med
andre af trafikselskabernes fordringer, således at de fremover kan inddrives efter
lov om inddrivelse af gæld til det offentlige.
7. Andre bemærkninger
Lovforslaget indeholder en lang række bemyndigelser til ministeren. Da Danske
Regioner af naturlige årsager ikke kender det eventuelle fremtidige indhold, vil
Danske Regioner tage et generelt forbehold overfor disse bemyndigelser, både
indholdsmæssigt og økonomisk.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Ulla Astman
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0017.png
Den 22. november 2018
Til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Høringssvar vedrørende Forslag til lov om ændring af lov om
trafikselskaber (Fremme af digitale mobilitetsløsninger, forenkling af
afstandskrav til fjernbusser m.v.)
DI Transport og Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik (DKT) har modtaget
ovennævnte lovforslag i høring og har på den baggrund følgende bemærkninger:
Den kollektive trafik udfylder en vigtig del af det samlede transportsystem i Danmark.
Dansk Industri offentliggjorde i 2017 en analyse som viste, at der er god økonomi i at sørge
for, at den kollektive trafik er en attraktiv transportform. Hvis 10 pct. af passagererne
vælger bilen i stedet, vil det koste samfundet 756 mio. kr. årligt. Skønt det vil være muligt
at spare på de offentlige udgifter til bus- og togdriften, vil det være en samfundsøkonomisk
dårlig prioritering, da endnu flere vil spilde timer ved at holde i kø på de danske veje.
Derfor skal der tages de rette initiativer for at sikre, at vi i fremtiden har en attraktiv
kollektiv trafik i Danmark. I den sammenhæng er der både gode og bekymrende takter i
lovforslaget.
Vi er positive over for forslagets overordnede fokus på passagererne og deres behov for et
sammenhængende og fleksibelt kollektivt mobilitetstilbud.
Der bør være fokus på at skabe fair konkurrence, som understøtter god sammenhæng i
den kollektive trafik. I takt med at antallet af fjernbusser øges, øges også behovet for at
skabe ordnede forhold i relation til passagererne og branchen som helhed. Busserne må
ventes at søge til de centralt beliggende stationer og byområder, som tilfældet er i dag,
hvor der ofte er ingen eller begrænset plads. Vi vil derfor opfordre ministeriet til i
samarbejde med de relevante kommuner og trafikselskaber at arbejde for, at der etableres
de nødvendige terminalfunktioner, som kan understøtte gode skiftemuligheder.
Enklere og lavere afstandskrav for fjernbusser
Forslaget lægger op til at ændre kravet til fjernbusserne om krydsning af to
trafikselskabsgrænser til en kilometergrænse, hvilket er forståeligt. Om afstandskravet på

L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0018.png
75 km er den rette afstand, er imidlertid svært at vurdere ud fra det eksisterende
analysemateriale. Analysen fra Incentive har f.eks. ikke vurderet betydningen af
pendlernes rejsemønstre, og det er derfor ikke tydeligt, hvilken effekt det vil have for den
offentlige servicetrafik rundt om i landet.
Derfor opfordrer vi ministeriet til at få gennemført en analyse af alle konsekvenserne ved
at ændre afstandskravet, inden der træffes en endelig beslutning, da ændringen vil få
markante konsekvenser for den øvrige kollektive trafik og for den samlede mobilitet.
Det er vigtigt, at et øget fjernbusudbud bliver en del af et sammenhængende kollektiv
trafiksystem, og at det ikke udhuler den offentlige servicetrafik ved at reducere
indtægterne på de mest profitable ruter.
Vi vil desuden opfordre til, at der i lighed med reglerne på jernbaneområdet bliver
mulighed for at få en prøvning af fjernbusruters eventuelle skadesvirkning på den
offentlige servicetrafiks økonomi.
I lovforslaget lægges op til at indføre et forbedret tilsyns-, kontrol- og sanktionsgrundlag,
som skal sikre lige markeds- og brugervilkår for operatører og passagerer. Vi er helt enige
i, at det vil være nødvendigt, og opfordrer til, at der afsættes ressourcer til at gennemføre
tilsyn herunder specifikt ang. skatter, afgifter og ulovlig afstigning af passagerer før den
fastsatte kilometergrænse.
Privat medfinansiering af busser til erhvervsområder
I 2018 offentliggjorde vi en analyse, som viste, at store erhvervsområder rundt om i
Danmark ikke er betjent af kollektiv trafik eller kun har ringe betjening. Det har betydning
for medarbejdernes transportvaner og for virksomhedernes muligheder for at kunne
rekruttere de relevante medarbejdere.
Derfor tager vi positivt i mod forslaget om, at virksomheder fremover skal kunne indgå
aftale med det regionale trafikselskab om at stå for kørsel mod betaling, f.eks. hvis en rute
skal forlænges eller der er behov for hyppig frekvens på bestemte tidspunkter. Det er dog
vigtigt, at forslaget ikke bliver opfattet som en sparemulighed i kommuner og regioner,
men i stedet som en chance for at etablere en betjening, som ellers ikke ville være mulig.
Rejsekort & Rejseplan
Vi er positive over for sammenlægningen af Rejseplanen A/S og Rejsekort A/S, så længe
sigtet er øget effektivisering, bedre sammenhæng mellem de ydelser som leveres og øget
kvalitet til gavn for passagerne. En sammenlægning vil forhåbentlig kunne give bedre
mulighed for at integrere de store mængder af data fra både rejsekort og rejseplan og give
mulighed for flere innovative løsninger fra offentlige og private operatører.
Det er positivt, at Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, ved at gå ind i den nye
bestyrelse for Rejsekort
Rejseplan A/S, påtager sig et medansvar for, at der er
sammenhæng mellem rejsekort og rejseplan samt for innovation og udvikling inden for
den kollektive trafik. Der er i høj grad behov for at se den kollektiv trafik som et samlet
system og ikke kun et system for enten busser eller for tog. Analyser af data på tværs af
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0019.png
rejseplanen og rejsekortet vil kunne bidrage til en bedre planlægning af den kollektive
trafik og forhåbentlig bidrage til at kunne forudse spidsbelastninger og andre problemer.
Det nye selskab Rejsekort & Rejseplan A/S bør pålægges at høre deres forskellige
aftaleparter regelmæssigt og særdeleshed i forhold til ændringer, der kan påvirke
økonomien.
Som supplement til samarbejdet mellem Rejsekort & Rejseplan A/S og deres aftaleparter
vil vi opfordre til, at der også etableres en tæt og systematisk forbindelse til relevante
organisationer, brugergrupper, private operatører og andre virksomheder, som arbejder
inden for den kollektiv trafik. Aktørerne kan samles f.eks. i et dialogforum med det formål
at sikre gensidig vidensdeling om initiativer, der fremmer den kollektive trafik, innovative
løsninger samt status og forventningsafstemning på igangsatte initiativer. Et dialogforum
kan også have til formål at få aktørerne til at arbejde i samme retning med initiativer, der
understøtter hinanden, og hvor der tages fælles ansvar for at gøre den kollektive trafik så
attraktiv som muligt.
Det er til gavn for kunderne, hvis rejseplanen og rejsekortet kan anvendes i mange
forskellige sammenhænge og på tværs af flere forskellige transportformer. Derfor bakker
vi op om, at det fortsat skal være muligt for private aktører at tilslutte sig rejseplan- og
rejsekortsystemet. Det er imidlertid vigtigt, at omkostningerne ved at tilslutte sig systemet
ikke bliver en barriere, og at en aftale kan indgås på fair, ensartede og transparente vilkår.
Flere nye digitale mobilitetstjenester:
Vi finder det positivt, at der søges at leve op til det europæiske ITS-direktiv krav om deling
af data. For at sikre at potentialet kan indfries og for at sikre en fair konkurrence, anbefaler
vi, at de private aktører også pålægges at dele transportdata. Kravet om gensidig
datadeling vil kunne pålægges aftaleparter gennem kontrakter med Rejseplan & Rejsekort
A/S. Erfaringsmæssigt er der risiko for, at der skabes 'black-box' løsninger, hvilket her vil
være til ugunst for passagererne og ønsket om bedre sammenhæng i den kollektive trafik.
Videresalg af billetter bør endvidere overvejes at være gensidigt muligt, således at private
aktører på samme måde som de offentlige pålægges, at deres billetter skal kunne
videresælges via tredjepart.
Fælles buspassagerrettigheder:
Vi finder det positivt, at der sikres en ensretning med grundlæggende passagerrettigheder,
så man som passager i den lokale og regionale bustrafik kun skal orientere sig i ét sæt
rettigheder, lige meget hvor man rejser.
Vi vil opfordre til, at det gøres obligatorisk for fjernbusoperatørerne at tilslutte sig de
grundlæggende passagerrettigheder på lige fod med de regionale trafikselskaber, hvis de
ønsker tilladelse til at køre fjernbustrafik i Danmark. Det vil understøtte, at fjernbusserne
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0020.png
er en del af den sammenhængende trafik i Danmark, hvor kunderne tilbydes ensartede
passagerrettigheder.
Vi bidrager naturligvis gerne til den videre proces.
Med venlig hilsen
Lise Bjørg Pedersen
Sekretariatsleder
DKT
og
Per Henriksen
Chefkonsulent
DI Transport
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0021.png
1/1
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
26. november 2018
Høringssvar fra DOT Din Offentlige Transport I/S til høring over ud-
kast til lov om ændring af lov om trafikselskaber
DOT er blevet opmærksom på høring udsendt af Transport-, Bygnings- og Bo-
ligministeriet den 25. oktober 2018.
DOT bemærker indledningsvist, at passagererne i den offentlige transport på
Sjælland nyder godt af et veludviklet kollektivt transportsystem i hele den sjæl-
landske geografi. Det er centralt at bevare denne attraktivitet, da samtransport er
det væsentligste middel mod den stigende trængselsudfordring og deraf følgen-
de tab af produktivitet og vækst i samfundet.
Den offentlige transport er i disse år under udvikling med henblik på at gøre den
endnu mere attraktiv som mobilitetsform. Der gennemføres betydelige investe-
ringer i infrastruktur, og parterne i DOT gør derfor også en stor fælles indsats for
at understøtte investeringerne ved at sikre ensartet og gennemskueligt billetud-
bud, passagerinformation og markedsføring. Denne skal bidrage til at gøre of-
fentlig transport enkel og tilgængelig for passagererne og dermed styrke den
kollektive transports konkurrencekraft over for privatbilismen.
I forlængelse af dette arbejde finder DOT det derfor vigtigt, at 3. parters adgang til
at sælge billetter og services og til at gøre brug af data bidrager til, at den kollekti-
ve transports service fremstår tydelig og attraktiv over for de potentielle kunder, så
en fremtidig MaaS-løsning m.v. i videst muligt omfang bidrager til vækst i brugen
af den offentlige transport i DOTs område.
Set i lyset af DOTs formål om at gøre det enkelt at være passager i den offentli-
ge transport, vil DOT sætte pris på at være høringspart i fremtidige høringer på
dette område.
Med venlig hilsen
Rune Jon Jensen
Sekretariatschef
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0022.png
 





 

�½
 









 �½



  
�½
 

 




 
 


L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0023.png




 �½


  







 




�½



 



 
�½
�½


 

�½
�½ 

L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0024.png
   



 


�½�½

�½
   


   

�½
 �½


�½




�½

L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0025.png
MS-X-TPS-LOV-0058/EJL
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Høring af udkast til lov om ændring af lov om trafikselskaber
Hovedstadens Letbane ser frem til implementeringen af lovforslagets vision for
mobilitetsmarkedet, herunder særligt i forhold til at skabe bedre digitale
mobilitetstjenester for passagererne i den kollektive transport.
Hovedstadens Letbane har alene den bemærkning, at når letbanen åbner for drift
med passager, skal der tages stilling til, hvilken position selskabet får i relation til
Rejsekort og Rejseplan A/S.
Hovedstadens
Letbane
Metrovej 5
DK-2300 København S
dinletbane.dk
T
E
+45 3311 1700
[email protected]
2018-11-22
Med venlig hilsen
Jesper Overgaard
1/1
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0026.png
NOTAT
Høring - Lov om trafikselskaber
KL takker for lejligheden til at kommentere udkast til lov om ændring af lov
om trafikselskaber.
KL deler ministerens opfattelse, at et sammenhængende transportsystem er
afgørende for en velfungerende kollektiv trafikinfrastruktur og for mobiliteten
i samfundet. KL hilser derfor også velkommen, at nye digitale muligheder
inddrages i disse bestræbelser og ønsket om at gøre kollektiv transport end-
nu mere positiv for brugerne.
Det samme gælder ønsket om at inddrage private virksomheder for at skabe
et mere varieret og robust transportsystem.
Generelt er KL enig i målene med de foreslåede ændringer af lov om trafik-
selskaber, men enkelte af midlerne til at nå målene savner begrundelse.
Særlig savnes seriøs begrundelse for krav om statslig deltagelse i et fælles
aktieselskab for rejsekort- og rejseplansystemet. KL kan frygte, at ønskerne
om at forcere udviklingen af fælles løsninger, kan sætte denne udvikling
tilbage. KL forventer derfor en forhandling med ministeriet om udformning og
kommissorium for selskabets opgaver, finansiering og bestyrelsessammen-
sætning samt repræsentation i bestyrelsen, såfremt Rejsekort og Rejseplan
A/S etableres.
Detaljerede bemærkninger
KL ser det positivt, at det gøres mere enkelt for private virksomheder, at
bidrage til kollektiv transport af deres medarbejdere, og at trafikselskaber
kan varetage driften af terminaler for fjernbusser fra kommunerne. Dog kan
selskabsregler og momsbestemmelser gøre initiativet unødig dyrere. KL
deltager gerne i en afklaring af bl.a. spørgsmål om moms.
Dato: 22. november 2018
Sags ID: SAG-2018-04042
Dok. ID: 2672292
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3012
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
Fjernbuskørsel
For fjernbuskørsel foreslås en mere enkel definition med minimum 75 km,
med mindre man forhandler med berørte trafikselskaber og ø-kommuner.
Det kan også være aktuelt for kommuner i visse tilfælde at kunne tilbyde
borgere bustransport med en fjernrute. Denne mulighed ønskes derfor indfø-
jet i loven.
KL vil de kommende år være opmærksom på, om privat drevne fjernbusser
blot erstatter de mere indtægtsgivende offentlige fjernbusruter, så offentligt
ejede trafikselskaber ikke får de indtægter, som gør betjening af mindre ren-
table ruter mulig.
Rejsekort & Rejseplan A/S
Rejseplanen og Rejsekort er begge i gang med spændende udviklingsopga-
ver, og med Min Rejseplan tages næste store skridt i retning af et varieret og
robust transporttilbud for brugerne. Den udvikling skal opmuntres, og det
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0027.png
NOTAT
bliver endnu bedre, jo mere private udbydere af bus, taxa, delebiler og priva-
te Kør Med-ordninger kobles til Rejseplanen og Rejsekort. Alle deler for-
mentlig ønsket om at gøre det mest mulig gennemskueligt for brugerne at
benytte offentlige og private trafiktilbud.
Men midlet, en statslig repræsentant i et forenet
Rejsekort & Rejseplan A/S
savner en mere udtømmende begrundelse end "staten kan med en plads i
bestyrelsen bidrage til at sikre de offentlige trafikselskabers fokus på udvik-
lingen henimod
åbne for flere, nye kollektive transportudbydere tilsluttes det fælles rejse-
plan- og rejsekortsystem. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan med
sin bestyrelsespost blandt andet bidrage med en helhedsorienteret tilgang,
der understøtter langsigtede og overordnede visioner for transportsektoren".
Desuden nævnes, at staten kan bidrage med viden om Persondataforord-
ningen og det samlede aktieselskab pålægges at aflevere en implemente-
ringsplan hvert år til ministeriet.
KL finder, at kommunale politikere og ansatte i kommuner og trafikselskaber
har vist de nødvendige kompetencer til opgaverne. Ønsker staten at deltage
i bestyrelsesarbejdet må det begrundes langt stærkere.
KL ønsker, at den fremdrift, der de seneste år har været i udvikling af mere
gennemsigtige rejsemuligheder og priser anerkendes. Ønsker staten at gen-
nemsætte sit ønske om statslig repræsentation i A/S bestyrelsen, forventer
KL en forhandling om udformning og kommissorium for selskabets opgaver,
finansiering og sammensætning af bestyrelse, samt repræsentation i besty-
relsen, såfremt Rejsekort og Rejseplan A/S etableres med statslig deltagel-
se.
Rettigheder for buspassagerer
KL kan tilslutte sig lovforslagets bestræbelser på at sikre buspassagerer
mere klare regler for kompensation. Reglerne bør gælde for buspassagerer i
både offentlige og private busser.
Dato: 22. november 2018
Sags ID: SAG-2018-04042
Dok. ID: 2672292
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3012
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
KL har afgivet økonomisk høringssvar 12. november 2018 og ser frem til
forhandling af eventuelle meropgavers økonomiske konsekvenser.
KL tager forbehold for politisk behandling af forslaget til lov om trafikselska-
ber.
Tom Elmer Christensen
Specialkonsulent
KL/Teknik og Miljø
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0028.png
MS-X-TPS-LOV-0052/UNI
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Høring af udkast til lov om ændring af lov om trafikselskaber
Med den øgede digitalisering og brug af eksempelvis smartphones er der et solidt
grundlag for at udvikle intelligente løsninger, der kan bidrage til at øge mobilitets-
mulighederne og individualiseret service til danskerne og landets gæster. Metro-
selskabet støtter denne udvikling og finder bl.a., at en sammenlægning af Rejseplan
A/S og Rejsekort A/S vil understøtte udviklingen af bedre digitale mobilitets-
løsninger, styrke flowet mellem rejsesøgning og billetkøb for kunden samt sikre et
bedre fokus på effektiv drift.
Metroselskabet har følgende konkrete bemærkninger til lovforslaget:
Af bemærkningerne til loven fremgår en række formål for et fusioneret selskab.
Disse formål fremstår ikke udtømmende, hvilket Metroselskabet finder fornuftigt,
da der over tid bør være rum for, at selskabets formål kan udvikles i takt med den
teknologiske og digitale udvikling. Dog finder Metroselskabet, at det vil være
hensigtsmæssigt, at det ligeledes fremgår af loven, at selskabets formål er at drive
et billetsystem for trafikvirksomhederne, samt at dette skal ske på et forretnings-
mæssigt grundlag.
Når Cityringen åbner, vil der blive opkrævet et kvalitetstillæg for metroens kunder
i
vigtigt, at det præciseres, at billetter solgt af såkaldt tredjepart med gyldighed i de
zoner, hvor metroen har stationer, som standard skal have gyldighed til metroen.
Kunder, der ikke ønsker gyldighed til metroen, skal aktivt foretage et fravalg i købs-
situationen.
Metroselskabet vurderer, at en vederlagsfri adgang til trafikvirksomhedernes trafik-
data og adgang for tredjepart til at videresælge billetter kan medvirke til at udbrede
brugen af kollektiv transport, hvorfor selskabet er positiv overfor forslaget. I den
sammenhæng skal det dog understreges, at der kan være udviklingsomkostninger
for et fusioneret selskab knyttet til levering af sådanne services. Det bør derfor
være muligt for et fusioneret selskab at opkræve omkostningsdækning for de even-
tuelle udviklingsaktiviteter, der for eksempel måtte være ved at tilpasse data-
systemerne til brug for tredjepart, således at det fusionerede selskab (og dermed
indirekte kunderne i kollektiv transport) ikke pålægges øgede udgifter til betjening
af tredjepart.
Metroselskabet I/S
Metrovej 5
DK-2300 København S
m.dk
T
E
+45 3311 1700
[email protected]
2018-11-23
1/2
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0029.png
MS-X-TPS-LOV-0052/UNI
Metroselskabet noterer, at der lægges op til forbedrede muligheder for at inddrive
fordringer vedr. rejsekort. Det er relevant at præcisere, at den hjemmel, som
offentligt ejede trafikvirksomheder har til at inddrive kontrolafgifter og ekspedi-
tionsgebyrer efter lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, også kan finde
anvendelse for den eller de operatører, som trafikvirksomhederne har kontrakt
med om udførelse af offentlig service. Dette er for eksempel relevant for Metrosel-
skabet, der i lovgivningen er forpligtet til at udlicitere metroens drift og vedligehold.
Med venlig hilsen
Jesper Overgaard
Chef for Analyser og Passagerøkonomi
2/2
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0030.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K.
Dokumentnummer
556971
Dato
22.11.2018
Sagsbehandler:
MLL
CVR nr:
29 89 65 69
EAN nr:
5798000016798
Movias høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber
Movia fremsender hermed bemærkninger til udkast til Forslag til lov om ændring af lov om trafiksel-
skaber.
Movia ser forslaget om at etablere et fælles selskab for rejsekort- og rejseplansystemet som lovforsla-
gets centrale og mest vidtgående element. Forslaget ligger, som det også antydes i bemærkningerne,
i tråd med trafikvirksomhedernes allerede igangværende arbejde med at samle aktiviteterne i Rejse-
kort, Rejseplanen og Bus &Tog i et selskab under én fælles ledelse. Movia er enig i, at der i forslaget
ligger et stort potentiale for den videre udvikling af tilgængeligheden af den offentlige transport til gavn
for både passagerer og trafikvirksomheder. Den offentlige transport vil dermed bedre kunne bidrage til
at håndtere den forventede store trafikvækst i de kommende år.
Rejsekortet og Rejseplanen er to unikke landsdækkende digitale løsninger. 32 pct. af befolkningen på
over 11 år har på landsplan i dag et rejsekort, og 66 pct. er tilfredse med løsningen. Ser man på Sjæl-
land alene har 51 pct. af befolkningen over 11 år et rejsekort. Rejseplanen er downloadet over 3,7
mio. gange, og har over 1 mio. opslag pr. dag. Trafikselskaberne på Sjælland, hvor 70 pct. af den
kollektive transport afvikles, satser i vores fælles paraplyorganisation DOT på Rejsekortet, som den
bærende rejsehjemmel, og på Rejseplanen, som den bærende platform for trafikinformation.
Gennemførelsen af de store reformer af priserne i den kollektive transport i Østdanmark fra januar
2017 og i Vestdanmark fra marts 2018 har haft rejsekortet som centralt omdrejningspunkt. Movia bru-
ger allerede rejsekortdata aktivt til at tilrettelægge erstatningskørsel ved større infrastrukturarbejder,
som f.eks. sporarbejder på Frederikssundsbanen, og vi forventer også at gøre det i forbindelse med
anlæggelsen af den kommende letbane i Ring 3. De større infrastrukturarbejder vil præge den kollekti-
ve transport de næste 5-10 år. Gode data er sammen med god sammenhængende planlægning afgø-
rende for at reducere generne for passagerer og trafikanter i øvrigt, mens anlægsarbejderne pågår.
Det er således to offentlige digitale succeser, som udgør rygraden i den digitale infrastruktur i den
kollektive transport i hele Danmark, der med lovforslaget lægges sammen i et selskab med henblik på,
at de to løsninger på sigt også kan smelte sammen til en fælles it-løsning. I den proces er det afgø-
rende, at driftsstabilitet, forsyningssikkerhed og ansvaret for kundeløftet til forbrugerne af den kollekti-
ve transport tilgodeses i forbindelse med den teknologiudvikling, der også vil være behov for.
Med lovforslaget gøres det obligatorisk for kollektiv trafikvirksomhederne i sektoren at være en del af
systemet, og Rejsekort
Trafikselskabet Movia
, Gammel Køge Landevej 3, DK 2500 Valby, +45 36 13 14 00,
[email protected],
moviatrafik.dk
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0031.png
Det betyder, at det fælles selskab derfor i realiteten er et public service data-infrastrukturselskab, der
på grundlag af statsligt fastsatte rammer skal stille ydelser til rådighed for private parter på et ikke-
diskriminerende grundlag. Alt med henblik på at øge serviceudbuddet i markedet over for borgerne.
Hermed ændrer selskabet grundlæggende karakter i forhold til Rejsekortets og Rejseplanens nuvæ-
rende roller som leverandører af kommercielle støttefunktioner, som parterne kan vælge at løse på
anden vis end via de to selskaber. Movia finder, at dette skift med fordel kan præciseres i lovforslaget.
Det kalder samtidig på, at det kunne være hensigtsmæssigt, at lovforslaget angiver en samlet for-
målsbeskrivelse for det nye selskab, som også Trafikselskaberne i Danmark, TiD, bemærker i deres
høringssvar.
Movia konstaterer, at det nye selskab med den skitserede forretningsplan forventes at inddrage stra-
tegiske samfundshensyn, som vil kunne ligge ud over, hvad der forretningsmæssigt ligger til grund for
driften af den offentlige servicetrafik. Det finder Movia er positivt, da trafikselskaberne som led i den
generelle digitalisering af servicen i den offentlige sektor, også er optaget af at styrke den kollektive
transport med god sammenhæng mellem kollektive og individuelle transportformer i multimodale
transportløsning, der både vil kunne bidrage til at øge serviceniveauet der, hvor der ikke er megen
service i forvejen, og reducere trængsel ind mod de større byer.
Den samlede digitalisering af den offentlige sektor er imidlertid et fælles kommunalt, regionalt og stats-
ligt anliggende, og Movia foreslår derfor, at de overordnede samfundsmæssige hensyn fastlægges i et
samspil mellem selskabet, kommuner, regioner og staten jf. ovenstående bemærkning om en samlet
formålsbeskrivelse.
Heri bør tages højde for de afgørende drifts- og kerneopgaver, der skal til for at sikre en velfungerende
kollektiv transport, og derfor skal videreføres af det samlede nye selskab, og hvad karakteren er af de
nye opgaver vedrørende udvikling og drift af multimodale løsninger og data-deling. Der kan med fordel
hentes inspiration fra den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, der ledes i samarbejde mellem de
relevante ministerier, KL og Danske Regioner, f.eks. om udviklingen af NemID.
Tilsvarende bemærkes, at udvikling af nye tekniske løsninger er særdeles omkostningstunge, hvorfor
det er centralt, at der er klarhed om både mål og omkostninger, når der igangsættes offentlige IT-
udviklingsopgaver.
Movia bemærker i den forbindelse, at lovforslaget ikke er videre specifikt, hvad angår finansieringen af
de betydelige udviklingsomkostninger og afledte driftsomkostninger, der følger af ambitionen om at
integrere Rejsekortets og Rejseplanens funktioner og videreudvikle systemet til også at kunne håndte-
re tredjeparter. Det bemærkes i den sammenhæng, at der internationalt endnu ikke er udviklet en
sådan samlet MaaS-løsning, som har kunne finde et tilstrækkeligt bæredygtigt kommercielt grundlag,
herunder idet der ikke har været en tilstrækkelig brugertilslutning.
Movia noterer, at det i det sammenfattede skema i afsnit 9 angives, at der vil være implementerings-
omkostninger for de offentlige trafikvirksomheder i forbindelse med videreudviklingen af rejseplan- og
rejsekortsystemets datastyresystemer. Movia er enig i vurderingerne fra TiD, Danske Regioner og KL,
hvori der redegøres for, at der vil være betydelige udviklingsomkostninger (et mindre trecifret million-
beløb) samt driftsomkostninger (et mindre tocifret millionbeløb pr. år) ved at samle og åbne funktio-
nerne, og at trafikvirksomhederne ikke har de krævede midler. Movia støtter tillige TiDs opfordring til at
iværksætte en analyse, som nærmere afdækker omfanget af og udgifter til realisering af lovforslagets
ambitioner.
Side 2 / 3
Trafikselskabet Movia
, Gammel Køge Landevej 3, DK 2500 Valby, +45 36 13 14 00,
[email protected],
moviatrafik.dk
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0032.png
Bemærkninger til lovforslagets øvrige dele
Movia finder, at behovet for, at private virksomheder skal kunne yde tilskud til nye ruter eller ekstra
afgange på eksisterende ruter, også kan være til stede for ikke-private virksomheder, som derfor bør
have lignende mulighed for at tilkøbe offentlig servicetrafik.
Vedrørende liberalisering af regler for fjernbusser henviser Movia til høringssvaret fra TiD.
Movia finder det positivt, at lovforslaget lægger op til, at ejerne selv fastlægger sammensætningen af
bestyrelsen, men bemærker samtidig det usædvanlige forhold, at ministeren de facto får vetoret i for-
hold til udpegning af bestyrelsens formand uden i øvrigt selv at være medejer af selskabet.
Andre forhold
Movia opfordrer til at præcisere en hjemmel til, at trafikselskaber kan indgå aftale med kommuner om
at varetage mindre opgaver mod betaling, herunder udstedelse og optankning af Rejsekort til gavn for
blandt andet digitalt svage borgere. I mange dele af Movias område kan der forventes behov for at
etablere nye muligheder for at servicere kunder i den kollektive transport, f.eks. med optankning på
deres rejsekort, svarende til det nogle salgssteder tilbyder kunderne efter aftale med f.eks. Movia.
Movia støtter, at der udarbejdes fælles minimumsbuspassagerrettigheder og bemærker, at et sådant
harmoniseringsarbejde mellem trafikselskaberne pågår med forventet færdiggørelse i januar 2019.
Reglerne vil sikre, at kunderne i den kollektive bustransport i hele Danmark får ens minimumsstandar-
der og dermed får klarhed over, hvad de som minimum har ret til ved større forsinkelser eller udebli-
velser. Det betyder, at alle buskunder som minimum vil have mulighed for at få kompenseret udgifter
til en taxi til nærmeste stoppested på 300 kr. ved forsinkelser på over 20 minutter. Samtidig vil det
være muligt for de enkelte trafikselskaber at give kunderne inden for deres område en bedre stilling,
hvor dette måtte ønskes.
Movia skal endelig bemærke, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis det gennem loven fastlægges, at
Rejseplanen ikke skal finansieres af indtægter fra reklamesalg. Dels undgås konkurrence med andre
private rejseplanlæggere. Dels er den faktiske indtægt allerede i dag meget begrænset, fordi trafiksel-
skaberne har besluttet, at trafikinformation og ikke f.eks. reklamer - bør være i fokus i forbindelse
med kundernes brug af rejseplanens app.
Venlig hilsen
Camilla Struckmann
Side 3 / 3
Trafikselskabet Movia
, Gammel Køge Landevej 3, DK 2500 Valby, +45 36 13 14 00,
[email protected],
moviatrafik.dk
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0033.png
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
taenk.dk · [email protected] · +45 7741 7741
CVR: 6387 0528
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
22-11-2018
Dok. 182117
Høringssvar om lov om ændring af lov om ændring af lov om trafikselskaber
Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk har modtaget høringen angående lov om ændring
af lov om trafikselskaber og har følgende kommentarerer.
Generelle kommentarer
Passagerpulsen i Forbrugerrådet Tænk bakker op om de overordnede intentioner i lovforsla-
get, når det drejer sig om flere valgmuligheder for passagererne i den kollektive transport og
øget mobilitet via bedre digitale mobilitetstjenester.
11,2 om adgang for alle til sikre, tilgængelige og bære-
I de kommende år
dygtige transportsystemer et vigtigt pejlemærke for udviklingen af den kollektive transport
og infrastrukturen generelt. Lovforslaget styrker på flere punkter muligheden for at opfylde
målet, blandt andet via bedre rammer for multimodale rejser, der kan styrke mobiliteten i
bl.a. landområder. Det er vigtigt, at der i udformningen og implementeringen af lovforslaget
er fokus også at tænke særlige behov hos sårbare befolkningsgrupper såsom børn og perso-
ner med handicap ind i udviklingen, så flest mulige passagerer får gavn af de nye løsninger.
Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk lægger generelt vægt på, at fælles, sammenhæn-
gende planlægnings- og billettjenester følges op af sammenhæng i køreplaner, adgangsfacili-
teter, stationer og stoppesteder og rejseregler. Særligt lægger vi vægt på, at der udvikles gode
passagerrettigheder på tværs af transportformer, der gør det trygt og gennemskueligt at be-
nytte de multimodale værktøjer, og som blandt andet sikrer kompensation og/eller erstat-
ningskørsel, hvis en korrespondance svigter.
Et andet overordnet fokuspunkt er retten til datasikkerhed og privatliv, når passageren afgi-
ver flere og flere data om rejsemønstre og betalingsmidler til flere forskellige aktører.
Endelig lægger vi vægt på, at transportsystemet er overskueligt for passagererne, også når
der kommer flere aktører på banen, f.eks. når det drejer sig om at finde den billigste billet
eller få kontakt til kundeservice.
Private virksomheders mulighed for at yde tilskud til trafikselskab for at få nye afgange
eller ekstra ruter
Den kollektive transport bør tilrettelægges, så den kommer flest mulige passagerer til gavn
og bidrager bredt til mobiliteten på tværs af geografi og særlige behov. Tilgængeligheden til
transport bør i udgangspunktet ikke være afhængig af enkelte virksomheders mulighed for at
betale til ekstra ruter. I nogle tilfælde kan det dog give mening, at en virksomhed bidrager til
en ekstra rute, og derfor er det umiddelbart positivt, at private virksomheders får mulighed
for at indgå aftaler med et trafikselskab om at finansiere nye ruter eller ekstra afgange på
eksisterende ruter til og fra virksomheden.
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0034.png
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
taenk.dk · [email protected] · +45 7741 7741
CVR: 6387 0528
Vi lægger vægt på, at denne varetagelse af behovene hos en enkelt virksomhed, ikke må
komme til at styre trafikselskabets øvrige planlægning af afgange og ruter og påvirke andre
passagerer negativt. Derfor er det positivt, at det fremgår i lovbemærkningerne, at virksom-
heden er forpligtet til at betale den marginale merudgift, som en ny rute eller afgang vil koste
trafikselskabet. Vi lægger også vægt på, at det i lovbemærkningerne fremgår, at eventuelle
ekstra ruter vil være en del af den øvrige kollektive transport og er tilgængelige for alle passa-
gerer.
Mulighed for, at trafikselskaber kan drive fjernbusterminaler
Flere steder i landet mangler der i dag faciliteter til betjening af fjernbusser til stor gene for
passagererne. Derfor er det umiddelbart positivt, at trafikselskaber kan varetage driften af
fjernbusterminaler, for så vidt dette kan gøre det lettere at få etablere de nødvendige facilite-
ter for at give passagererne god service. Også her er det centralt, at en eventuel beslutning
om at varetage drift af en fjernbusterminal, sker under hensyn til de øvrige opgaver hos tra-
fikselskabet og passagerernes ønsker og behov bredt set. Det bør således som udgangspunkt
ikke være trafikselskabet, der betaler ekstra omkostninger til etablering og drift af fjernbus-
terminalen, da dette kan få negative konsekvenser for de øvrige passagerer i form af f.eks.
færre ruter eller højere priser.
Ændring af afstandskrav til fjernbusser
Der er i udgangspunktet positivt, at passagerne får flere valgmuligheder, når der drejer sig
om transport, ligesom mere konkurrence i udgangspunktet kan skabe bedre tilbud til passa-
gererne. Fjernbusserne spiller i dag en rolle som et prisvenligt alternativ for prisfølsomme
passagergrupper såsom unge og ældre, og det er positivt, hvis flere passagerer får adgang til
mere billig transport.
Vi er dog opmærksomme på, at reguleringen af fjernbusmarkedet har indflydelse på vilkåre-
ne for den øvrige kollektive transport. Således fremgår det af bemærkningerne til lovforsla-
get, at først og fremmest togselskaberne vil miste indtægter som følge af regelændringen.
Dette kan få betydning for togselskabernes mulighed for at udbyde afgange særligt i yderom-
råder og ydertidspunkter. Forslaget risikerer således at svække nogle passagerers adgang til
transport. Reguleringen af fjernbusmarkedet bør ske under hensyntagen til passagerernes
ønsker og behov bredt set, og bør være en del af en samlet strategi for at sikre alle borgere
bedst mulig adgang til sikker og bæredygtig transport på tværs af geografi og uanset særlige
behov.
Angående buspassagerrettigheder
Det er særdeles positivt, at lovforslaget lægger op til, at trafikselskaberne skal ensrette deres
regler og rettigheder og hermed skabe større gennemskuelighed for passagerer, der kører
med bus og privatbane. Passagerpulsen har dokumenteret, at passagerernes kendskab til
deres ret til bl.a. kompensation og/eller erstatningskørsel ved forsinkelser er lavt, både når
det gælder bus og tog, og at de mange forskellige regelsæt er uigennemskuelige. Vi ser frem
til at indgå i drøftelserne om, hvordan sådanne ensrettede regler og rettigheder kan udfor-
mes.
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0035.png
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
taenk.dk · [email protected] · +45 7741 7741
CVR: 6387 0528
Man bør dog gå videre ved ikke blot at lave ensrettede regler, men også regler der går på
tværs af selskaber og transportformer. Der bør etableres en fælles rejsetidsgaranti for bus,
tog og metro, og i takt med at der udvikles multimodale planlægnings- og billetværktøjer på
tværs af traditionelle kollektive transportformer og andre transportformer, bør der udvikles
rettigheder, som dækker disse rejseformer. Det gælder blandt andet ret til kompensation ved
forsinkelser, ret til videretransport ved mistet korrespondance, klageadgang, erstatning ved
skader mv.. Både trafikselskaber og myndigheder bør bidrage til, at disse rettigheder bliver
udviklet, så det er sikkert og trygt for passagerne at bruge de nye digitale platforme.
Passagerrettigheder bør i udgangspunktet være noget passagerne er sikret, uanset hvor og
hvordan de køber en rejse. Vi kan derfor ikke bakke op om den del af lovforslaget, der hand-
ler om at etablere en mærkningsordning om rettigheder for fjernbusselskaberne, i stedet for
at pålægge disse at etablere minimumsrettigheder ligesom de offentlige trafikselskaber.
Dette skaber ulige vilkår for hhv. offentlige og private selskaber, og skaber mulighed for, at
operatører kan gøre sig priskonkurrencedygtige ved at tilsidesætte basale passagerrettighe-
der. I kombination med forslaget om at sænke afstandskravene og en deraf følgende større
andel af transportmarkedet til fjernbusserne, kan dette medføre et race to the bottom, når
det gælder passagerrettigheder, hvor man risikerer at rejser med gode passagerrettigheder på
sigt ikke vil blive udbudt på alle strækninger. Dette er ikke hensigtsmæssigt, hverken fra et
passagerperspektiv eller for udviklingen af den kollektive transport generelt.
Sammenlægning af Rejseplanen og Rejsekort
Der kan være fornuftig grunde til at lægge Rejsekort og Rejseplanen sammen i en fælles or-
ganisation med henblik på at udvikle en samlet digital mobilitetsservice. Det kan bidrage til
at styrke sammenhængen på tværs af transportformer, tilgængeligheden og brugervenlighe-
den for passagererne.
Det er i denne sammenhæng ligeledes positivt, at private og deleøkonomiske platforme får
mulighed for at få adgang til den fælles mobilitetstjeneste.
Én billetform eller én måde at give information på kan dog ikke dække alle behov. Derfor
lægger vi stor vægt på, at udviklingen mod en fælles digital planlægnings- og billettjeneste
ikke betyder, at andre billet- og informationsformer afskaffes. Der bør fortsat være et udvalg
af forskellige billet- og informationsformer, der sikrer bred tilgængelighed for alle passager-
grupper. Det gælder både analoge løsninger og løsninger på app.
I dag kan vi se, at selvom Rejsekort fungerer godt for mange passagerer, så foretrækker en
betydelig passagergruppe andre billetformer såsom digitale klippekort eller papirbilletter.
april 2018 viste, at ca. 30 % af passagererne i den kollektive transport ikke anvender rejse-
kort eller periodekort.
1
På samme måde fungerer rejseplanen godt for rigtig mange passagerer, men mange har -
uanset om de har en smartphone eller ej - stadig brug for direkte information på stoppeste-
der og stationer. Passagerpulsens undersøgelse af ældre passagerers behov for faciliteter på
1
https://passagerpulsen.taenk.dk/vidensbanken/undersoegelse-passagerernes-brug-af-andre-billettyper-end-
rejsekortet,
s. 8
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0036.png
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
taenk.dk · [email protected] · +45 7741 7741
CVR: 6387 0528
stationer og stoppesteder viser, at information direkte på stoppesteder via fysiske opslag eller
elektroniske tavler er vigtigere end information via smartphone.
2
I forbindelse med udviklingen af en fælles mobilitetstjeneste bør det løbende overvejes,
hvordan de økonomiske og administrative ressourcer bedst anvendes, således at omkost-
ningsfulde udviklingsprojekter kun sættes i gang, hvis de reelt løser passagerernes behov og
ønsker.
Passagerpulsen lægger i den sammenhæng stor vægt på, at udviklingen af nye mobilitetstje-
nester sker med omfattende brugerinvolvering i alle faser af udviklingen. Alle relevante pas-
sagergrupper bør involveres, både den gennemsnitlige bruger, pendlere og grupper med sær-
lige behov såsom mennesker med handicap, ældre og børn/unge. Brugerinvolveringen sikrer,
at de penge der investeres i at udvikle nye digitale løsninger, kommer passagererne bedst
muligt til gavn, og at eventuelle fejl og uhensigtsmæssigheder bliver rettet tidligt i processen.
Som nævnt ovenfor lægger vi vægt på, at udviklingen af planlægnings- og billetværktøjer på
tværs af traditionelle kollektive transportformer og andre mobilitetsformer følges af udvik-
lingen i tværgående passagerrettigheder. Dette vil efter vores vurdering øge passagerernes
tryghed og incitament til at bruge de nye løsninger. Det er i den forbindelse vigtigt, at der
stilles passende krav til nye aktører, der vil benytte den fælles mobilitetstjeneste, om rimelige
rejseregler, forsikringsforhold, mv., således at passagererne ikke kommer i klemme i tilfælde
af mistede korrespondancer eller ulykker.
I udviklingen af den ny fælles mobilitetstjeneste bør adgangen til internationale rejser med
kollektive transport være et væsentligt element. Flere og flere passagerer vil gerne kunne
vælge et bæredygtigt alternativ til flyrejsen på internationale rejser, f.eks. en rejse med bus
eller tog. I dag er det dog ofte besværligt at finde rejser og billetter på tværs af grænser, og
endnu mere vanskeligt at gennemskue, hvor det bedst kan betale sig at købe sin billet. På en
ny, fælles mobilitetstjeneste bør det være muligt at søge og så vidt muligt købe rejser på
tværs af landegrænser. I flere europæiske lande findes der allerede eksempler på mobilitets-
platforme, der dækker flere lande, som man med fordel kan lade sig inspirere af.
Angående videresalg af billetter til tredjepart
En åbning for at private aktører kan udvikle digitale mobilitetsløsninger og videresælge bil-
letter, kan skabe mere innovation og bedre løsninger for passagererne. Derfor er dette forslag
i udgangspunktet positivt. Det er vigtigt, at flere digitale løsninger ikke gør markedet mere
uoverskueligt for passagererne og dermed gør det sværere at finde den mest fordelagtige
billet. Det er ikke ønskeligt, at billetområdet i den kollektive transport udvikler sig som det
ses på flyområdet, hvor det kan være meget vanskeligt at gennemskue, hvor og hvornår man
køber den billigste billet til en rejse. Derfor er det også godt, at lovforslaget sikrer, at tredje-
parts videresalg af billetter skal ske til en pris, der ikke må overstige prisen i de offentlige
salgskanaler. Der bør løbende være opmærksomhed fra både selskaber og myndigheder på,
hvordan billetmarkedet udvikler sig, og der bør være kontrol med, at eventuelle private aktø-
rer ikke tager for meget for billetterne.
De rejsevilkår, regler og rettigheder, som gælder ved køb gennem offentlige tjenester, skal
også gælde, når man køber sin billet gennem private udbydere. Der bør være helt klare ram-
mer for, hvem der har ansvaret for den rejse, man køber, og hvor man kan klage, hvis noget
går galt, uanset hvilken platform man benytter.
Se hhv.
https://passagerpulsen.taenk.dk/bliv-klogere/undersoegelse-aeldre-passagerers-oensker-og-behov-
faciliteter-ved-stationer-og-i
og
https://passagerpulsen.taenk.dk/bliv-klogere/undersoegelse-aeldre-passagerers-
oensker-og-behov-faciliteter-ved-busstoppesteder-og-i
2
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0037.png
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
taenk.dk · [email protected] · +45 7741 7741
CVR: 6387 0528
Angående datasikkerhed
Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk lægger generelt vægt på, at der er stor sikkerhed
omkring passagerernes data, herunder rejse- og betalingsdata. Dette bør være et særligt op-
mærksomhedspunkt, når nye aktører kommer ind i billedet, både på en fælles digital mobili-
tetstjeneste og via tredjeparts videresalg af billetter. Det bør sikres, at passagerernes data
ikke anvendes til andre formål end det, de er samlet ind til, f.eks. til kommercielle aktørers
udvikling af andre produkter eller markedsføring. De data, der anvendes til planlægning af
ruter, frekvenser osv. bør i videst muligt omfang være anonymiserede, og det bør til enhver
tid være
transportaktørerne.
En større gruppe passagerer har et ønske om at kunne rejse anonymt, uden at opgive oplys-
ninger om, hvor de rejser. Dette ønsker bør respekteres, og der bør fortsat være billetproduk-
ter tilgængelige, der gør dette muligt, uden at man skal betale en uforholdsmæssig høj eks-
trabetaling for rejsen eller have en masse ekstra besvær.
Med venlig hilsen
Laura Kirch Kirkegaard
Afdelingschef
Rasmus Markussen
Politisk medarbejder
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0038.png
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0039.png
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0040.png
Transport , Bygnings og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
22/11/2018
Høringssvar: Ændring af lov om trafikselskaber
Det bemærkes indledningsvist, at:
Trafikselskaberne i Vestdanmark støtter ordlyden og budskaberne i det fælles høringssvar afgivet af
foreningen Trafikselskaberne i Danmark. I tillæg hertil, har de vestdanske trafikselskaber nedenstående
særskilte bemærkning til den foreslåede ændring af lov om trafikselskaber.
I lovforslagets punkt 1 (§ 3 b) foreslås, at ”private virksomheder kan efter aftale med et trafikselskab yde et
tilskud til nye ruter eller ekstra afgange på eksisterende ruter til og fra virksomheden”.
I forlængelse af ovenstående foreslår de vestdanske trafikselskaber, at der gives hjemmel til, at
trafikselskaber kan udbyde, finansiere og/eller indgå samarbejde med leverandører af delebilstjenester,
samkørsel, eller anden form for privat mobilitetsydelse. I yderområder kunne trafikselskabet på denne
måde være med til at frembringe et økonomisk attraktivt supplement til rutekørsel eller Flextrafik.
Trafikselskabet kunne eksempelvis medfinansiere en borgers rejse med en samkørselstjeneste eller i en
opstartsperiode give incitament til etablering af tjenesten i lokalsamfund. Internationalt er der stadig flere
eksempler på, at trafikselskaber har denne mulighed, som anvendes i områder/tidspunkter, hvor
traditionelle kollektive transportløsninger ikke er økonomisk bæredygtige. En betingelse for subsidiering
kunne være, at rejsen er fremsøgt og betalt via tjenesten fra det kommende fælles Rejsekort og
Rejseplanselskab.
Med venlig hilsen
Jens Erik Sørensen
Midttrafik
[email protected]
87 40 82 02
Lars Berg
Sydtrafik
[email protected]
21 67 72 31
Carsten Hyldborg Jensen
Fynbus
[email protected]
30 67 11 53
Thomas Øster
Nordjyllands Trafikselskab
[email protected]
22 19 50 73
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0041.png
N OTAT
Til:
Transportministeriet
Re j se k or t A/ S
Automatikvej 1, 1. sal
DK-2860 Søborg
Tlf. 70 20 40 08
CVR 27 33 20 72
D-nummer 21529
Initialer JKR
Mobil 22 84 10 48
E-mail [email protected]
www.rejsekort.dk
Te k nisk hør in gssva r t il for sla g t il æ ndr ing a f lov om t r a fik se lsk a be r
22-11-2018
I det følgende tekniske høringssvar skal Rejsekort A/S redegøre for virksomhe-
dens konkrete bemærkninger til lovforslaget. Bemærkningerne tager udgangs-
punkt i Rejsekort A/S‚ rolle som IT-virksomhed, kortudsteder og dataansvarlig og
berører således persondataretlige forhold, samspillet med lov om betalinger samt
kommentarer til regler for gældsinddrivelse.
Persondataretlige forhold:
Rejsekort bliver nu et lovbestemt selskab, hvilket kan åbne op for muligheden for
at bruge artikel 6, stk. 1, litra e) i databeskyttelsesforordningen (”Behandling er
nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave i samfundets interesse eller som
henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået
pålagt”) som hjemmel til behandling af personoplysninger, fremfor det nuværende
samtykke.
Samtykke er en mere administrativt tung hjemmel at benytte, både pga. indhent-
ningen, dokumentationskravet, og muligheden for tilbagekaldelse. Rejsekort kan
derfor se en fordel i, at persondatamæssige overvejelser kan udbygges i bemærk-
ningerne, så Rejsekort får lovfæstet behandlingsgrundlaget for behandling af kun-
deoplysninger, herunder behandling af cpr-numre. Rejsekorts behandling af cpr-
numre var tidligere lovkrævet i hvidvaskloven, hvorfor Rejsekortsystemet er byg-
get op omkring Nem-ID og cpr-validering for at imødekomme ”kend-din-kunde-
princippet”. Da Rejsekort med den nye lov om betalinger ikke længere er under-
lagt hvidvaskloven, benyttes andre hjemler som grundlag for behandlingen. Rejse-
kort ser dog en klar fordel i, at behandlingen også bliver hjemlet ved lov.
Rejsekort er i dag dataansvarlig og trafikselskaberne databehandlere. Rejsekort
videregiver visse data til trafikselskabernes selvstændige behandling som dataan-
svarlige – herunder til brug for behandling af ankenævnssager, kontrolafgiftssager
og lignende formål. Det kan evt. være en fordel at få lovhjemmel til denne type af
videregivelser af data, dog med hensyntagen til at Rejsekort derved ikke må blive
forhindret til anden videregivelse, hvis der kan findes en egnet hjemmel dertil.
I de generelle bemærkninger punkt 2.8 henvises til persondataloven. Afsnittet skal
ajourføres, da persondataloven er ophævet og der skal henvises til databeskyttel-
sesforordningen og -loven i stedet.
I næst sidste afsnit af punkt 2.8 nævnes, at der skal indhentes samtykke fra kun-
den i forbindelse med køb af billetter, i forhold til videregivelse af oplysninger mel-
lem trafikvirksomheder og andre virksomheder, der videresælger billetter. Det
Side 1/ 2
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0042.png
konkrete hjemmelsgrundlag bør fastlægges ved konkret vurdering, og loven bør
ikke låse parterne fast i forhold til at skulle anvende samtykke som eneste mulige
hjemmel. Det bemærkes, at der altid foreligger en oplysningspligt ved registrering
af personoplysninger, uanset hvilken hjemmel der bruges, hvor de registrerede
har krav på en række oplysninger om den forestående behandling.
I samme afsnit siger lovgiver, at oplysninger skal slettes så snart rejsen er foreta-
get. Denne sætning bør udgå, da sletningsfrister skal sættes af de dataansvarlige,
og der kan være både lovbestemte opbevaringsperioder (fx bogføringsloven) og
andre saglige hensyn, der retfærdiggør en længere opbevaring.
Side 2/ 2
Rejsekort som betalingsinstrument og forholdet til lov om betalinger:
Med lovforslaget lægges der op til en klar udvidelse af hvad et rejsekort skal
kunne bruges til og omfatte for tjenester, herunder udvidelse af de tilsluttede virk-
somheder.
Rejsekort skal bemærke, at rejsekortet er at anse som et betalingsinstrument i
betalingslovens forstand. Finanstilsynet har vurderet, at Rejsekort pt. ikke har be-
hov for en tilladelse til udstedelse af e-penge, i det rejsekort kun kan anvendes til
bus, tog og metro, og er underlagt en undtagelsesbestemmelse for betalingsin-
strumenter med begrænset anvendelse. Rejsekort savner, at lovforslaget forhol-
der sig til samspillet mellem de to reguleringer, da en udvidelse af rejsekortets an-
vendelsesområde med stor sandsynlighed vil udløse et krav om at Rejsekort skal
ansøge Finanstilsynet om en tilladelse som betalingsinstitut eller e-pengeinstitut.
En sådan tilladelse betyder, at Rejsekort & Rejseplanen A/S skal opfylde en række
ikke ubetydelige krav til fx økonomi, organisatoriske strukturer, forretningsgange
og procedurer, hvilket Ministeriet bør have med i overvejelserne i forbindelse med
nærværende lovforslag.
Gældsinddrivelse:
I den foreslåede § 29, stk. 3, samt hertil hørende afsnit 2.7 om rejsekortfordringer
er Transport- Bygnings- og Boligministeriet af den holdning, at rejsekortfordringer
ikke kan inddrives efter lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, med undta-
gelse fra DSBs fordringer, som har en særlig hjemmel hertil.
Lovteksten i forslaget fastslår, at rejsekortfordringer tilhørende trafikselskaber el-
ler jernbanevirksomheder kan inddrives via SKAT. Rejsekort gør opmærksom på,
at Rejsekort A/S ligeledes har rejsekortfordringer (fra optankninger via rejse-
kort.dk), men er ikke nævnt i lovteksten.
Rejsekort bemærker dog også, at Rejsekort i marts 2017 har haft dialog med
SKAT om Rejsekorts inddrivelsesmuligheder, hvor SKAT konkluderer, at Rejsekort
A/S er at betragte som ”det offentlige” i forhold til gældsinddrivelsesloven, hvorfor
loven også gælder for Rejsekort A/S‚ fordringer.
SKAT bemærker tillige i svaret til Rejsekort, at hvis fordringshaver er omfattet af
”det offentlige”, da vil fordringshavers civilretlige fordringer også være omfattet af
loven, hvorfor også disse fordringer skal inddrives af SKAT (restanceinddrivelses-
myndigheden). Denne opfattelse er således i modstrid med lovforslagets antagel-
ser.
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0043.png
Høringssvar: Ændring af lov om trafikselskaber
Det bemærkes indledningsvist, at:
Høringssvar
22. november 2018
Trafikselskaberne ønsker naturligvis at arbejde for en bedre kol-
Morten Brønnum Andersen
lektiv transport
og en god driftssikker digital infrastruktur kan
Telefon: 2320 6131
[email protected]
understøtte dette og sikre god sammenhæng mellem kollektive
og individuelle transportformer i multimodale transportløsninger
med udgangspunkt i den kollektive trafik
Udvikling af nye tekniske løsninger er ganske dyre, og det er vig-
tigt, at der er klarhed om både mål og omkostninger, når der
igangsættes offentlige IT-udviklingsopgaver. Trafikselskaberne anbefaler, at
der etableres et samarbejde mellem staten, KL og Danske Regioner i lig-
hed med beslutninger om Nem-ID mv. om, hvilke nye opgaver det samlede
Rejsekort- og Rejseplanselskab skal løfte
Det er en stor udfordring at sikre god mobilitet både på landet og i byerne.
Trafikselskaberne anbefaler derfor, at der med nærværende lovforslag sik-
res fokus på både sammenhængende mobilitet på landet og i byerne.
Overordnede bemærkninger
Finansiering: At samle og udvikle funktionerne i Rejsekort og Rejseplanen i ét
system samt at åbne for 3. part fordrer en større IT udviklingsopgave. Trafik-
selskaberne har på baggrund af lovforslaget ikke mulighed for at konkretisere
de afledte omkostninger af sammenlægning og videreudvikling. Der skønnes
at være betydelige udviklingsomkostninger (et mindre trecifret millionbeløb)
samt driftsomkostninger (et mindre tocifret millionbeløb pr. år) ved at samle og
åbne funktionerne. Midler, som trafikvirksomhederne, der finansierer Rejsekort
Trafikselskaberne i Danmark
G
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0044.png
og Rejseplanen, ikke besidder. Trafikselskaberne vil opfordre til, at en analyse
nærmere afdækker omfanget af og udgifter ved regeringens mål, samt at mål-
fastsættelsen suppleres af en tilsvarende finansieringsvilje.
Organisering: Trafikselskaberne vil opfordre til, at der gives størst mulig hand-
lefrihed til den mest hensigtsmæssige organisering af det fælles selskab, her-
under at der ikke nødvendigvis skal etableres et nyt selskab endsige at det
skal være et aktieselskab, jf. bemærkninger hvoraf fremgår,
den baggrund indsat en ny § 27, hvorefter aktiviteterne i Rejseplanen A/S og
Governance: Der opfordres til at hente inspiration fra den fællesoffentlige digi-
taliseringsstrategi indgået af stat, kommuner og regioner. Governancemodel-
len betoner
-
løsninger, arkitektur og datamodeller samt om at sikre en mere konsekvent og
systematisk udbredelse af de fælles løsninger, men ikke mindst om at igang-
1
I dag fungerer Rejseplanen og Rejsekort efter to forskellige governance-
modeller, hvor beslutninger træffes efter hhv. konsensus og indtægtsandel.
Trafikselskaberne vil henlede opmærksomheden på, at man i en ny governan-
cestruktur bør sikre mindretalsbeskyttelse. 90 pct. af rejserne i den kollektive
trafik ligger lokalt, og kundernes rejsemønstre og -behov kan i tyndt befolkede
områder være væsensforskellige fra storbyområderne.
Formålsbeskrivelse
skab
og mobilitet uden for de større byer: Trafikselskaberne
vil opfordre til, at der udarbejdes en samlet formålsbeskrivelse for det nye sel-
samt at denne klargør, hvilke drifts- og kerneopgaver der er meget vig-
tige for en velfungerende kollektiv trafik og derfor skal videreføres af det sam-
1
https://digst.dk/strategier/digitaliseringsstrategien/governance/
Side 2 af 8
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0045.png
lede Rejsekort- og Rejseplanselskab, og hvad karakteren af de nye opgaver
vedrørende udvikling og drift af MaaS og data er.
Formålsbeskrivelsen kunne tydeliggøre, at det er en særlig opgave at sikre
mobiliteten uden for de større byer. Det kunne prioriteres, at Rejsekort/en fæl-
les app-løsning bliver et betalingsmiddel for kollektiv trafik, der frigøres fra den
fysiske infrastruktur og som kan finde anvendelse som betalingsmiddel for kol-
lektiv trafik hos kunden i tyndt befolkede områder, der anvender Flextur,
Plustur, Teletaxi el.lign.
Buspassagerrettigheder: Trafikselskaberne finder, at det er en god ide, at der
udarbejdes fælles minimumsbuspassagerrettigheder. Trafikselskaberne for-
venter at have sådanne minimumsrettigheder i drift primo januar 2019.
Fjernbusser er en del af det samlede kollektive mobilitetsudbud og har med
den nuværende lovgivning vundet stor udbredelse. Yderligere liberaliseringer
kan imidlertid medføre udfordringer for den lokale og regionale kollektive trafik.
En min. rejselængde på 75 km, kan medføre risiko for:
At fjernbusser kører på attraktive ruter/tidspunkter, hvilket forringer økono-
mien i den resterende kollektive trafik grundet et lavere antal passagerer
på de bedst indbringende ruter.
Manglende helhedssyn: Fjernbusser er ikke begrænset af et helhedssyn
og overordnet ansvar for en sammenhængende kollektiv trafikservice og fx
transport til ungdomsuddannelser el.lign.
På denne baggrund opfordrer trafikselskaberne til, at:
Grænsen ændres til 100 km
Der kræves tre dobbeltture pr. dag
Afstandskravet tager udgangspunkt i den direkte kørsel mellem rutens start
og slut destinationer, ekskl. evt. omveje. Dermed hindres det, at en privat
aktør kan køre en omvej for at leve op til afstandskravet.
Side 3 af 8
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0046.png
Fjernbusser tilsluttes Rejseplanen og tilbyder betaling med Rejsekort mhp.
øget integrationen med øvrig kollektiv trafik og forbedret passagerservice.
De jyske trafikselskaber forventer et indtægtstab som følge af en evt. liberali-
sering med en 75 km grænse. Alene for rute 912X (Aarhus-Billund) forventer
Midttrafik et indtægtstab større end det, der fremgår af bemærkningerne til lov-
forslaget på 4 mio. kr., samt at rutens eksistens bringes i fare. Øvrige ruter
med risiko for indtægtstab som følge af den foreslåede liberalisering er 900X
(Sønderborg-Vejle), 952X (Ringkøbing-Aarhus), 960X (Silkeborg-Viborg-
Aalborg) og 970X (Aalborg-Viborg-Silkeborg).
Trafikselskaberne bemærker endvidere, at en grænse på 75 km kan betyde
ændret adfærd, hvor lange pendlerrejser overflyttes til fjernbusser, hvilket vil
øge indtægtstabet yderligere.
Salgskanaler: Rejsekort blev med gennemførelsen af Takst Sjælland og Takst
Vest defineret som standardprodukt. Det blev samtidigt fastslået, at selskaber-
ne kan vælge billetmedier
dog således at Rejsekortet altid er billigere end
enkeltbilletter, mens pendlerkort kan være billigst ved mange rejser på samme
strækning. Trafikselskaberne betoner, at muligheden for fortsat at kunne vælge
regionale billetmedier opretholdes.
Side 4 af 8
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0047.png
Juridiske bemærkninger
Persondata: Afsnittet i pkt. 2.8 opfordres ajourført, så der henvises til gælden-
de lovgivning.
Det fremgår videre, at der skal indhentes samtykke fra kunden til udveksling af
oplysninger i forbindelse med billetkøb. Trafikselskaberne gør opmærksom på,
at hjemmelsgrundlaget for denne udveksling ofte ikke vil være kundens sam-
tykke, men andre hjemler i Databeskyttelsesforordningens artikel 6, herunder
f.eks. litra b) eller litra e). Under alle omstændigheder bør der ikke henvises til
ét specifikt hjemmelsgrundlag for behandlingen af personoplysninger. Dette
beror på den dataansvarliges konkrete vurdering i det enkelte tilfælde.
Videre fremgår, at oplysninger om billetkøb skal slettes så snart rejsen er fore-
taget. Dette er vi ikke enige i, da både trafikvirksomhederne og eventuelle
tredjeparter er underlagt regler, der medfører, at sådanne oplysninger i vidt
omfang
skal
opbevares, bl.a. af hensyn til overholdelse af krav om opbevaring
af regnskabsmateriale, ligesom der kan være andre saglige hensyn, der be-
grunder opbevaring. Det er den enkelte dataansvarlige, der fastsætter opbeva-
ringstidens længde. Bemærkningen om sletning bør derfor udgå.
Gældsinddrivelse: Det fremgår, at trafikselskaber og Rejsekort A/S i dag ikke
anses for omfattet af
gæld til det offentlige
.
lov om inddrivelse af
Trafikvirksomhederne er ikke enige i denne opfattelse. Trafikselskaberne an-
ser sig og Rejsekort A/S for omfa
stk. 1. For så vidt angår Rejsekort A/S, er dette bekræftet af SKAT i et skriftligt
svar til selskabet. Det er på den baggrund trafikselskabernes opfattelse, at tra-
fikselskaberne og Rejsekort A/S i dag er forpligtede til at sende alle typer for-
dringer til inddrivelse hos SKAT. Bemærkningerne bør derfor tilpasses.
Side 5 af 8
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0048.png
Vi er enige i, at bestemmelsen kommer til at omfatte private jernbanevirksom-
heder, der udfører offentlig servicetrafik.
Pakkerejselov: Quartz peger i MaaS-rapporten til Transportministeriet på, at
staten må tage stilling til aktørernes ansvar for rejsen. Trafikselskaberne for-
står, at Transportministeriet vil afdække, om der er udfordringer i forhold til
pakkerejseloven.
Side 6 af 8
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0049.png
Øvrige bemærkninger
Tredjepart - entre, betaling og provision: Quartz peger i MaaS-rapporten til
Transportministeriet på en branchenorm om, at der tages 5-10 pct. i kommis-
sion ved videresalg af billetter. Af § 28 stk. 3 følger, at 3. parts videresalg af bil-
letter skal ske til en pris, der ikke må overstige prisen i de offentlige salgskana-
ler. På denne baggrund forekommer det tvivlsomt, at 3. partsudbydere ønsker
at gøre entre på markedet og gøre brug af den public service, som det fælles
selskab skal stille til rådighed.
Trafikselskaberne er enige i, at data skal stilles til rådighed i videst muligt om-
fang. Imidlertid bør der være mulighed for, at trafikvirksomhederne kan få
dækket omkostninger, der direkte måtte være forbundet med tilrådighedsstil-
lelse af data. De gældende regler i Lov om videreanvendelse af det offentliges
informationer (PSI-loven), stiller allerede krav til det offentliges deling af data,
og der er heri fastsat bestemmelser, der giver mulighed for at få dækket even-
tuelle omkostninger ved at stille data til rådighed. Der henvises til PSI-lovens §
8. Det er vores opfattelse, at trafikvirksomhederne
anvende reglerne om opkrævning af omkostninger.
Trafikselskaberne finder, at det er tilfredsstillende af hensyn til betjeningen af
de rejsende, at der ikke skal betales provision til 3. part for salg af billetter.
Varetagelse af valideringsfunktion: I bemærkningerne til § 27a, stk. 4 lægges
op til, at det fælles selskab skal udvikle det fælles system til at sætte data til
rådighed og give tredjeparter muligheder for at validere deres billetter gennem
det fælles system.
Det bør afklares, om denne facilitet nødvendigvis skal være placeret i det fæl-
les selskab. Det foreslås at opgaven med varetagelse af valideringsfunktionen
pålægges trafikselskaberne, der dog ikke nødvendigvis behøver at løse den
via det fælles kommende selskab.
Side 7 af 8
og det nye selskab
skal
følge reglerne i PSI-loven, når de stiller data til rådighed, herunder at man kan
L 129a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra transport-, bygnings- og boligministeren
1993159_0050.png
Videresalg af billetter: Der kan være en udfordring i, at kunder og chauffører
skal forholde sig til flere leverandørers forskellige billetter. Et øget behov for at
kontrollere billetter
eller krav om at fx kontantbilletter kontrolleres maskinelt
kan få negativ indflydelse på den kollektive trafiks kvalitet. Dertil kommer nye
administrative opgaver i forhold til indgåelse af aftaler, afregning og kontrol af
brugen af 3. parts billetter, som vil medføre større administrative udgifter i tra-
fikselskaberne, som ikke antages af kunne finansieres gennem øget billetsalg.
Kommunal hjemmel til at varetage mindre opgaver for trafikselskaberne: Der
opfordres til, at etablere/præcisere en hjemmel til, at kommuner kan varetage
mindre opgaver efter aftale med trafikselskaberne, herunder udstedelse og op-
tankning af Rejsekort til gavn for bl.a. ældre og IT-svage borgere. Tanken er at
forenkle, effektivisere og samle opgaveløsningen sammen med andre kom-
munale opgaver i fx Borgerservice eller på biblioteket. Der vil være tale om en
kommunal udgift om det sker i regi af trafikselskabet eller kommunen. I det
kommunale regi vil opgaveløsningen kræve færre ressourcer, idet der vil kun-
ne drages nytte af de ansatte, som i forvejen yder service på mange andre
områder. Derudover vil det være en hjælp og støtte til de borgere, der ikke er
selvhjulpne og derfor har brug for personlig betjening.
Hjemmel til kørsel for offentlige virksomheder: Af lovforslagets punkt 1 (§ 3 b)
foreslås, at private virksomheder kan efter aftale med et trafikselskab yde et
tilskud til nye ruter eller ekstra afgange på eksisterende ruter til og fra virk-
somheden.
Det foreslås, at denne hjemmel udvides til også at omfatte en tilsvarende
hjemmel til kørsel for offentlige virksomheder
som fx forsvaret. Ved at indar-
bejde denne kørsel i trafikselskabernes øvrige opgaveløsning gives potentiale
for yderligere stordriftsfordele, koordinationsmuligheder og effektiviseringer.
Side 8 af 8