Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling), Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling), Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 129 , L 129 A , L 129 B
Offentligt
2008481_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. januar 2019
2019-577
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 23. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU L 129), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (A).
Spørgsmål nr. 9:
Er det ministerens vurdering, at nogle af de ruter, der i dag varetages af det
offentlige, som konsekvens af forenklingen af afstandskravet for fjernbuskørsel
vil blive nødsaget til at lukke?
Svar:
Nej, det er ikke min forventning.
Der er i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget skønnet et bruttobillet-
indtægtstab for den offentlige kollektive tog- og bustrafik på samlet set 28,8
mio. kr. om året ved et afstandskrav på 75 km mellem passagernes på- og af-
stigning. Et indtægtstab i denne størrelsesorden ville udgøre 0,4 pct. af de sam-
lede billetindtægter for den offentlige tog- og bustrafik i Danmark (ekskl. Arri-
va), som i 2017 udgjorde 8.826 mio. kr., jf. min besvarelse af TRU spørgsmål 8
(TRU L 129). Hertil kommer tilskud og kontraktbetaling fra kommuner, regio-
ner og stat på over 8 mia. kr.
Det er dog vigtigt at pointere, at den offentlige bustrafik i Danmark i dag er
organiseret i seks regionale trafikselskaber. Trafikselskaberne planlægger og
udbyder bustrafikken med udgangspunkt i kommunernes og regionernes be-
hov, ønsker og finansiering. Indeværende lovforslag L 129 ændrer ikke på dette.
Som rammerne for den offentlige busttrafik er i dag, er det således en lokal
prioritering, hvis en busrute åbnes, omlægges eller lukkes.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen