Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling), Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling), Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 129 , L 129 A , L 129 B
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. januar 2019
2019-577
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 23. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU L 129), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (A).
Spørgsmål nr. 8:
Vil ministeren redegøre for, hvordan forenklingen af afstandskravet for fjern-
buskørsel vil påvirke økonomien hos hver af de regionale trafikselskaber, for
DSB og for Arriva?
Svar:
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har i forbindelse med udarbejdelsen
af lovforslaget fået foretaget en analyse af konsekvenserne af at ændre på af-
standskravene på fjernbusmarkedet. I analysen skønnes over både forventede
mobilitetsgevinster samt betydningen for den øvrige kollektive trafik af lov-
forslaget. Den samlede afrapportering er foretaget af Trafik-, Bygge- og Bolig-
styrelsen i samarbejde med et eksternt konsulenthus, og kan læses på styrel-
sens hjemmeside på
https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Kollektiv-
Trafik/Trafikale-analyser/Afstandskrav-for-fjernbusser.aspx.
I ovennævnte analyse skønnes en ændring af afstandskravene til et fælles krav
på 75 kilometer mellem passagernes på- og afstigning at medføre et samlet
årligt bruttobilletindtægtstab for den øvrige kollektive bus- og togtrafik på ca.
28,8 mio. kr. Den skønnede fordeling af bruttobilletindtægtstabet for de regio-
nale trafikselskaber, DSB og Arriva ses af nedenstående tabel 1. Til sammenlig-
ning udgjorde de omfattede trafikvirksomheders billetindtægter i 2017 ca.
8.826 mio. kr. (ekskl. Arriva).
Telefon
41 71 27 00