Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 128
Offentligt
2037034_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 28-03-2019
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPCSP
Sagsnr.: 1604285
Dok. nr.: 867385
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 23. januar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 23 (L 128
Forslag til lov om fjernelse af tatovering med laser) til
sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 23:
”Ministeren
bedes redegøre nærmere for, hvorfor regeringen ikke lægger op til, at
forslaget indeholder en klageordning for forbrugerne. Og er ministeren indstillet på
direkte i forslaget at indføre en klageordning for forbrugerne?”
Svar:
Jeg mener ikke, at der er grundlag for at indføre en specifik klageordning for perso-
ner, der får fjernet tatoveringer med laser af virksomheder, der er omfattet af den fo-
reslåede lov.
I det omfang laserbehandlingen udføres af autoriserede sundhedspersoner, f. eks. læ-
ger eller sygeplejersker, kan behandlingen påklages til Sundhedsvæsenets Discipli-
nærnævn.
Der vil desuden under visse nærmere omstændigheder være mulighed for at klage
over laserbehandlingen til Forbrugerklagenævnet. Det er således udgangspunktet, at
Forbrugerklagenævnet har kompetence til at behandle en klage over køb af tjeneste-
ydelse i form af fjernelse af tatovering med laser.
En undtagelse hertil er sager, hvor der klages over en sundhedsydelse, som er en
ydelse leveret af en sundhedsprofessionel til en patient med henblik på at vurdere,
bevare, eller reetablere patientens sundhedstilstand. Forbrugerklagenævnet har ikke
kompetence til at behandle disciplinærsager.
I tilfælde hvor Forbrugerklagenævnet har kompetence, vil en klagesag ved Forbruger-
klagenævnet blive behandlet uafhængigt af en eventuel disciplinærsag.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Cecilie Salejärvi Pedersen