Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 128
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 15-03-2019
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPCSP
Sagsnr.: 1806226
Dok. nr.: 831028
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 23. januar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 14 (L 128
–
Forslag til lov om fjernelse af tatovering med laser) til
sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Li-
selott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 14:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvordan kravene til udstyr anvendt på medicinsk
indikation adskiller sig fra forslagets krav og hvorfor der stilles forskellige krav.”
Svar:
Lovudkastet lægger op til regulering af virksomheders udførelse af fjernelse af tatove-
ring, som ikke er allerede er reguleret af anden sundhedslovgivning. Efter lovudkastet
gælder loven ikke for fjernelse af tatovering på medicinsk indikatio
. Ved ” edici sk
i dikatio ” forstås efter
lovforslaget sundhedsmæssig behandling af en patient. Der
er tale om fjernelse af tatovering på medicinsk indikation, når formålet med fjernel-
sen er sundhedsmæssig behandling af patienten fx på grund af komplikationer efter
tatovering.
Sundhedsmæssig behandling af en patient som følge af komplikationer efter tatove-
ring foretages typisk af læger på sygehuse og i speciallægeklinikker. En læges eventu-
elle anvendelse af laser i forbindelse med sundhedsmæssig behandling af en patient
er omfattet af lægens pligt til at udvise omhu og samvittighedsfuld ved udøvelse af
behandlingen, og behandlingen, herunder lægens valg af relevant laserudstyr ved be-
handlingen er underlagt Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Cecilie Salejärvi Pedersen