Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 127
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 07-02-2019
Enhed: DAICY/JURA
Sagsbeh.: DEPESL
Sagsnr.: 1810035
Dok. nr.: 807848
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 14. januar 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 12 (L 127 - Forslag til lov om ændring af sundhedsloven m.v. (Bedre digitalt
samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til forældre vedrørende børnevaccina-
tion og bestemmelser om territorial gyldighed for Færøerne og Grønland)) til
sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pe-
der Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 12:
”Ministeren
bedes oplyse, om andre offentlige myndigheder uden patientens sam-
tykke kan få adgang til helbredsoplysninger eller fortrolige oplysninger, og i bekræf-
tende fald oplyse hvilke myndigheder og under hvilke omstændinger.”
Svar:
Spørgsmålet forstås således, at der ønskes svar på, om andre offentlige myndigheder
efter dette lovforslag ved opslag i den fælles digitale infrastruktur kan få adgang til
helbredsoplysninger eller fortrolige oplysninger uden patientens samtykke.
Lovforslaget har
–
som det er udvalget bekendt
–
ophæng i den politiske aftale, som
alle Folketingets partier indgik i juni 2018 om bedre brug af sundhedsdata, og lovforsla-
get udmønter den lovgivningsmæssige del af aftalen, der handler om at skabe et bedre
lovgrundlag for digitalt samarbejde i sundhedsvæsenet. Det drejer sig bl.a. om at etab-
lere et samlet overblik, som giver mulighed for digital deling af relevante oplysninger
på tværs af sektorer i sundhedsvæsenet til brug i direkte patientbehandling, som kan
bruges både af patienten selv og af de sundhedspersoner, som har patienten i behand-
ling.
Netop fordi formålet med lovforslaget om bedre digitalt samarbejde er at understøtte
et bedre digitalt samarbejde om patientbehandling på tværs af sundhedsvæsenet, fo-
reslås der med lovforslaget en lovbestemt formålsbegrænsning for de oplysninger, der
opbevares i den fælles digitale infrastruktur. Det betyder, at oplysninger, der opbeva-
res i den fælles digitale infrastruktur, kun må behandles, hvis det er nødvendigt med
henblik på forebyggende sygdomsbekæmpelse, medicinsk diagnose, sygepleje, pati-
entbehandling eller forvaltning af læge- og sundhedstjenester. Behandling af oplysnin-
ger i den fælles digitale infrastruktur må desuden kun foretages af en person inden for
sundhedssektoren, der efter lovgivningen er underlagt tavshedspligt.
Behandling af oplysninger i den fælles digitale infrastruktur er således underlagt mere
restriktive regler end de regler, der gælder for behandling af samme oplysninger i de
lokale kildesystemer.
Den foreslåede lovbestemte formålsbegrænsning vil bl.a. medføre, at Sundhedsdata-
styrelsen ikke må behandle, herunder videregive, oplysninger i den fælles digitale in-