Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 127
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 22-02-2019
Enhed: DAICY/JURA
Sagsbeh.: DEPESL
Sagsnr.: 1810035
Dok. nr.: 831544
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 15. februar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 51 (L 127 - Forslag til lov om ændring af sundhedsloven m.v. (Bedre digi-
talt samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til forældre vedrørende børnevacci-
nation og bestemmelser om territorial gyldighed for Færøerne og Grønland)) til
sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 51:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelsen af 15. februar 2019 fra Patientdatafor-
eningen, jf. L 127 - bilag 9.”
Svar:
Patientdataforeningens henvendelse indeholder bl.a. følgende afsnit, som jeg vil kom-
mentere nedenfor:
”Fortrolighed
er i Sundhedsloven en patientrettighed, hvor det er overladt til patienten
selv, at trække grænsen for hvad andre skal vide. Denne rettighed synes gennem en
årrække og en stribe af lovforslag, der også inkluderer seneste lovændring, indskræn-
ket, så at det ikke længere er meningsflydt at snakke om lægens tavshedspligt, når ho-
vedprincippet i stedet er lægens indberetningspligt og derved datadeling. Vel at mærke
datadeling, der kontinuerligt øges for at stille flere stadigt flere data til rådighed for en
evigt voksende personkreds. Således at den danske praksis for deling af sundhedsdata,
nu i realiteten er det stik modsatte af fortrolighed.”
Sundhedspersoners tavshedspligt og patienters ret til fortrolighed er to grundlæg-
gende principper i dansk sundhedsret. Det er således fastsat i sundhedsloven, at en
patient har krav på, at sundhedspersoner iagttager tavshed om, hvad de under udø-
velsen af deres erhverv erfarer eller får formodning om angående helbredsforhold, øv-
rige rent private forhold og andre fortrolige oplysninger.
Der er imidlertid en række - lovbestemte - undtagelser til dette udgangspunkt. Undta-
gelser, som Folketinget har fundet, at der var tungtvejende grunde til at indføre. Det
følger således bl.a. af sundhedsloven, som den ser ud i dag, at sundhedspersoner kan
indhente (og videregive til andre sundhedspersoner) helbredsoplysninger og andre for-
trolige oplysninger uden patientens samtykke, hvis det er nødvendigt som led i aktuel
behandling af en patient.
Lovforslaget (L 127) viderefører
–
og forenkler
–
denne struktur, så det (efter en evt.
vedtagelse af lovforslaget) fortsat vil være udgangspunktet, at patienten har ret til for-
trolighed, og at dette udgangspunkt fraviges i relevant omfang af hensyn til patientens
behandling.
Det skal i den forbindelse fremhæves, at de gældende såvel som de foreslåede regler
om adgang til at indhente helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger om en