Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 127
Offentligt
2018760_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 20-02-2019
Enhed: DAICY/JURA
Sagsbeh.: DEPESL
Sagsnr.: 1810035
Dok. nr.: 831558
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 15. februar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 48 (L 127 - Forslag til lov om ændring af sundhedsloven m.v. (Bedre digi-
talt samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til forældre vedrørende børnevacci-
nation og bestemmelser om territorial gyldighed for Færøerne og Grønland)) til
sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 48:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag der medfører, at ministeren
forpligtes til at sikre, at digitale beslutningsstøttesystemer ikke ejes, drives eller er
knyttet til en virksomhed, som driver virksomhed, der har tilladelse efter § 7, stk. 1,
eller § 39, stk. 1, i Lov om Lægemidler? Hensynet er at sikre, at lægemiddelvirksomhe-
der eller producenter af medicinske hjælpemidler ikke kan levere digital beslutnings-
støtte, og derved gives mulighed for understøtte salget af egne produkter.”
Svar:
Det bemærkes indledningsvis, at digitale beslutningsstøttesystemer ikke er et begreb,
der anvendes i sundhedsloven eller i det fremsatte lovforslag L 127.
Lovforslagets § 1, nr. 3, vedrørende § 42 a, stk. 6, indebærer, at sundhedsministeren
kan fastsætte nærmere regler for autoriserede sundhedspersoners adgang til at ind-
hente oplysninger i elektroniske systemer om helbredsforhold og andre fortrolige op-
lysninger om en patient, der aktuelt er i behandling, og om andre patienter med hen-
blik på at støtte sundhedspersonen i at træffe sundhedsfaglige beslutninger som led i
patientbehandling.
Ved indhentning af helbredsoplysninger m.v. til brug for beslutningsstøtte forstås i
denne sammenhæng, at den autoriserede sundhedsperson kan indhente oplysninger,
som kan støtte sundhedspersonen i at afveje fordele og ulemper af en given behand-
lingsmulighed og på den baggrund træffe den bedst mulige sundhedsfaglige beslutning
i en konkret behandlingssituation, herunder støtte sundhedspersonen i at stille en kor-
rekt diagnose.
Lovforslaget (L 127) regulerer således ikke ejerskab mv. i forhold til bestemte digitale
beslutningsstøttesystemer, men derimod sundhedspersoners adgang til at indhente
oplysninger med henblik på at støtte sundhedspersonen i at træffe sundhedsfaglige
beslutninger som led i patientbehandling.
Det er på den baggrund vurderingen, at det ønskede ændringsforslag ligger ud over
lovforslagets formål og den politiske aftale om bedre brug af sundhedsdata, som blev
indgået af alle Folketingets partier i juni 2018.
Det foreslåede ændringsforslag vurderes desuden ikke at have
indholdsmæssig sam-
menhæng med lovforslaget.
L 127 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om ændringsforslag, der sikrer, at lægemiddelvirksomheder eller producenter af medicinske hjælpemidler ikke kan levere digital beslutningsstøtte, til sundhedsministeren
Det bør derfor efter min opfattelse overvejes, om så markant en ændring af lovforsla-
get vil være i overensstemmelse med det identitetskrav, som gælder for fremsættelse
af ændringsforslag.
På denne baggrund ønsker jeg ikke at yde den ønskede tekniske bistand til ændrings-
forslag, der vedrører disse krav.
./.
Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 16 (L 127 - Forslag til lov om
ændring af sundhedsloven m.v. (Bedre digitalt samarbejde i sundhedsvæsenet, påmin-
delser til forældre vedrørende børnevaccination og bestemmelser om territorial gyl-
dighed for Færøerne og Grønland)).
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Esther Løffler
Side 2