Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 127
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 07-02-2019
Enhed: JURA/DAICY
Sagsbeh.: DEPANBK
Sagsnr.: 1810035
Dok. nr.: 809402
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 14. januar 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 9 (L 127 Forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Bedre digitalt samarbejde
i sundhedsvæsenet, påmindelser til forældre vedrørende børnevaccination og bestem-
melser om territorial gyldighed for Færøerne og Grønland)) til sundhedsministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 9:
”Ministeren bedes redegøre nærmere for rækkevidden af ”åbenbar almen interesse”,
herunder angive yderligere konkrete eksempler end smitsomme sygdomme på ”brede
samfundsmæssige interesser”, der efter det foreslåede kan legitimere indhentning af
helbredsoplysninger eller fortrolige oplysninger uden patientens samtykke. Ministeren
bedes endvidere oplyse, om det er den konkrete sundhedsperson, der har behov for
at indhente oplysninger, der skal foretage en vurdering af, om der varetages en ӌben-
bar almen interesse?”
Svar:
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 3, vedrørende § 42 a, stk. 2, at sundhedspersoner
kan indhente oplysninger om helbredsforhold og andre fortrolige oplysninger i elek-
troniske systemer, hvis indhentningen er nødvendig til berettiget varetagelse af en
åbenbar almen interesse eller af væsentlige hensyn til patienten, herunder en patient,
der ikke kan varetage sine interesser, sundhedspersonen eller andre.
Bestemmelsen vil give mulighed for, at sundhedspersoner kan indhente helbredsop-
lysninger og andre fortrolige oplysninger efter en såkaldt værdispringsregel. Indhent-
ning af helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger efter denne bestemmelse
vil kun kunne ske i de situationer, der er opregnet i bestemmelsen, hvor der foreligger
særligt tungtvejende grunde, som overstiger hensynet til patientens ret til fortrolig-
hed.
Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende bestemmelse i sundhedslovens §
42 a, stk. 5, med den forskel, at den foreslåede værdispringsregel gælder for alle sund-
hedspersoner. Som reglerne er i dag kan alle sundhedspersoner også anvende værdis-
pringsreglen, men for nogle sundhedspersoner, f.eks. fysioterapeuter, skal adgangen
til at indhente helbredsoplysninger efter den gældende værdispringsregel være be-
grænset til det behandlingssted, eller den behandlingsenhed, de pågældende sund-
hedspersoner er ansat, med mindre de får en tilladelse fra ledelsen på behandlingsste-
det.
Værdispringsreglen i den foreslåede bestemmelse i § 42 a, stk. 2, svarer i øvrigt også
til den gældende bestemmelse i sundhedslovens § 41, stk. 2, nr. 4, der giver mulighed
for, at sundhedspersoner kan
videregive
oplysninger om patientens helbredsforhold
og andre fortrolige oplysninger til andre sundhedspersoner, hvis det er nødvendigt til
berettiget varetagelse af en åbenbar almen interesse eller af væsentlige hensyn til pa-
1