Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 127 Bilag 6
Offentligt
2009428_0001.png
Hovedbudskaber
ændring af sund-
hedsloven
”salgstekst” overskrift 2
En borger, der skal have udbetalt erstatning for ek-
sempelvis visse kritiske sygdomme eller tab af er-
hvervsevne, har brug for adgang til sine sundheds-
data, for at kunne dokumentere sit krav og få udbe-
talt sin erstatning.
Når så store dele af borgernes velfærdsløsninger
håndteres af forsikrings- og pensionsbranchen, er
det væsentligt at sikre det bedst mulige samspil med
henblik på, at borgerne
hurtigst muligt - kan få de
erstatninger, de har krav på.
Forsat digitalisering på dette område er afgørende.
Det vil åbne op for processer, der gør det lettere for
borgeren, minimerer administration i sundhedsvæs-
net og sikrer et højere niveau af sikkerhed i databe-
handlingen.
Hvad handler det om?
Forslaget til ændring af sundhedsloven lægger op til at
etablere en digital infrastruktur i Sundhedsdatastyrel-
sen, der samler alle oplysninger om patienters behand-
ling på tværs af sundhedssektoren. Det skal sikre bedre
digitalt samarbejde i sundhedsvæsenet, højne datasik-
kerhed og sikre borgerne bedre kontrol med hvem der
får adgang til deres helbredsdata. Det giver god mening.
Det er samtidig vigtigt at understrege, at forsikrings- og
pensionsbranchen ikke ønsker adgang til flere data, men
blot at sikre fortsat adgang til de oplysninger som bran-
chen i dag har lovhjemmel til at behandle.
Hvad er problemet?
Lovforslaget fjerner borgernes ret til at gøre deres
helbredsoplysninger tilgængelige for andre end
sundhedspersoner, herunder gøre oplysningerne til-
gængelige til brug for behandlingen af et forsikrings-
krav.
Samtlige strategier på sundheds- og digitaliserings-
området har alle det formål at give borgerne mere
og bedre kontrol over egne data. Men lovforslaget
begrænser netop borgernes egenkontrol ift. at dele
oplysninger fra sundhedsdatastyrelsens digitale in-
frastruktur med samtykke.
Konkret indføres en formålsbegrænsning, der bety-
der at man indskrænker den hjemmel i sundhedslo-
ven, helbredsoplysningsloven, FAL og GDPR artikel
9, der sikrer borgernes ret til at udveksle data med
samtykke til behandling af et forsikringskrav. Det
skaber en juridisk barriere, der afskærer muligheden
for at understøtte en yderligere effektivisering og di-
gitalisering af området, der kan gavne samfundet
betydeligt.
Hvad er risikoen ved den foreslåede lovæn-
dring?
Der er stor risiko for, at forslaget fremadrettet vil be-
grænse mulighederne for at udvikle nye digitale løs-
ninger, der skal sikre borgerne bedre databeskyt-
telse og langt hurtigere processer med henblik på, at
dele relevante- og specifikke data for hurtigst muligt
at kunne få udløst det økonomiske sikkerhedsnet er-
statninger udgør.
Det tilbud mange pensionskasser og selskaber i dag
tilbyder om at bistå borgerne med at indhente de re-
levante oplysninger kan blive afskåret, hvis data
fremadrettet kommer til at ligge i den digitale infra-
struktur. Pensionskasser og forsikringsselskaber må
ikke hente data herfra
heller ikke med samtykke.
Hvad foreslår F&P?
Borgernes ret til at videregive deres oplysninger med
samtykke til behandling af forsikringskrav skal beva-
res i den fælles digitale infrastruktur. Helt konkret
bør oplysningerne fortsat kunne videregives med pa-
tientens samtykke jf. sundhedslovens § 43.
En bedre digitalisering af området i fremtiden vil
spare sundhedsvæsnet ressourcer og på sigt gøre
det nemmere for borgere at give deres forsikrings-
eller pensionsselskab de oplysninger, der er nødven-
dige for at behandle deres krav over for selskabet.
Hvorfor er det vigtigt, at borgeren fortsat har ad-
gang til at videregive data?
Forsikrings- og pensionsbranchen er en integreret
del af det danske velfærdssamfund, hvor betydelige
dele af borgernes økonomiske sikkerhedsnet i forbin-
delse med eksempelvis sygdom er knyttet til borger-
nes arbejdsmarkeds- og firmapensioner.
Forsikring & Pension er brancheorganisation for forsikringsselskaber, pensionsselskaber og tværgående pensionskasser i Danmark.
Vores vision er, at branchen skal opleves som en betydelig aktør, der bidrager konstruktivt med at skabe tryghed og til at løse
velfærdssamfundets udfordringer.