Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 127 Bilag 12
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 127
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 26. februar 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven
(Bedre digitalt samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til forældre vedrørende børnevaccination og bestemmelser om
territorial gyldighed for Færøerne og Grønland)
[af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. Sund-
hedsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-3 og 7-9.
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet ændrings-
forslag nr. 4-6.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de af ministeren stillede æn-
dringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af Enhedslisten
stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT og RV) vil redegøre
for sin stillling til lovforslaget ved 3. behandling og vil ved
2. behandling redegøre for sin stilling til de stillede æn-
dringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget har under lovens
udarbejdelse foreslået, at der implementeres spærringsløs-
ninger i sundhedsvæsenets kildesystemer, som kan sikre, at
patienter får mulighed for helt at spærre for, at egne hel-
bredsoplysninger m.v. overføres til den digitale infrastruk-
tur. Det har ikke været muligt for ministeren at efterkomme
dette med henvisning til indholdet af den indgåede aftale om
sundhedsdata, og fordi forslaget vil have større økonomiske
konsekvenser, end der er afsat. EL havde dog gerne set op-
bakning til, at lovforslaget bedre sikrede patientens mulig-
hed for selv at sætte egne grænser for fortroligheden i læge-
patient-forholdet, og derfor har EL fremsat ændringsforslag
herom.
EL har under lovarbejdet haft et ønske om at give borge-
re mulighed for at fravælge brug af automatisk beslutnings-
støtte. Brug af automatisk beslutningsstøtte er en ny og
uprøvet teknologi med risici for systematiske fejlbeslutnin-
ger, hvor patienter samtidig kan opleve, at den automatiske
beslutningsstøtte er distraherende for konsultationen. At ef-
terkomme ønsket om at slukke for automatisk beslutnings-
støtte kan for den enkelte patient derfor betyde øget kvalitet
i behandlingen, højere tilfredshed og større tryghed. EL hav-
de derfor gerne set, at der var opbakning til, at automatisk
beslutningsstøtte, efter ønske fra patienten, kan fravælges.
EL har under udarbejdelsen af loven rejst bekymring
over, om tekniske løsninger for automatisk beslutningsstøtte
kan ejes, drives eller være knyttet til lægemiddelvirksomhe-
der eller producenter af medicinske hjælpemidler. Der gæl-
der i dansk ret et grundlæggende princip om, at den sund-
hedsfaglige rådgivning, man som patient får, både skal være
solid og økonomisk uafhængig. Der er på den baggrund i
sundhedsloven fastsat regler om industrisamarbejdet. Læger,
tandlæger og apotekere må efter sundhedsloven ikke uden
Lægemiddelstyrelsens tilladelse drive eller være knyttet til
en lægemiddelvirksomhed. Det er EL’s opfattelse, at der bør
gælde samme habilitetskrav og krav om deklaration af inte-
resser ved udarbejdelse af beslutningsstøttesystemer. Hensy-
net er at forhindre, at lægemiddelvirksomheder kan skævvri-
de den automatiske beslutningsstøtte og derved understøtte
salget af egne produkter. Det er en bekymring, som EL vil
forfølge, når de tekniske løsninger udvikles og der fastsættes
regler for brug af disse.
AX023175