Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 127 Bilag 12
Offentligt
2026748_0001.png
Til lovforslag nr.
L 127
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 26. februar 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven
(Bedre digitalt samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til forældre vedrørende børnevaccination og bestemmelser om
territorial gyldighed for Færøerne og Grønland)
[af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. Sund-
hedsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-3 og 7-9.
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet ændrings-
forslag nr. 4-6.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de af ministeren stillede æn-
dringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af Enhedslisten
stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT og RV) vil redegøre
for sin stillling til lovforslaget ved 3. behandling og vil ved
2. behandling redegøre for sin stilling til de stillede æn-
dringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget har under lovens
udarbejdelse foreslået, at der implementeres spærringsløs-
ninger i sundhedsvæsenets kildesystemer, som kan sikre, at
patienter får mulighed for helt at spærre for, at egne hel-
bredsoplysninger m.v. overføres til den digitale infrastruk-
tur. Det har ikke været muligt for ministeren at efterkomme
dette med henvisning til indholdet af den indgåede aftale om
sundhedsdata, og fordi forslaget vil have større økonomiske
konsekvenser, end der er afsat. EL havde dog gerne set op-
bakning til, at lovforslaget bedre sikrede patientens mulig-
hed for selv at sætte egne grænser for fortroligheden i læge-
patient-forholdet, og derfor har EL fremsat ændringsforslag
herom.
EL har under lovarbejdet haft et ønske om at give borge-
re mulighed for at fravælge brug af automatisk beslutnings-
støtte. Brug af automatisk beslutningsstøtte er en ny og
uprøvet teknologi med risici for systematiske fejlbeslutnin-
ger, hvor patienter samtidig kan opleve, at den automatiske
beslutningsstøtte er distraherende for konsultationen. At ef-
terkomme ønsket om at slukke for automatisk beslutnings-
støtte kan for den enkelte patient derfor betyde øget kvalitet
i behandlingen, højere tilfredshed og større tryghed. EL hav-
de derfor gerne set, at der var opbakning til, at automatisk
beslutningsstøtte, efter ønske fra patienten, kan fravælges.
EL har under udarbejdelsen af loven rejst bekymring
over, om tekniske løsninger for automatisk beslutningsstøtte
kan ejes, drives eller være knyttet til lægemiddelvirksomhe-
der eller producenter af medicinske hjælpemidler. Der gæl-
der i dansk ret et grundlæggende princip om, at den sund-
hedsfaglige rådgivning, man som patient får, både skal være
solid og økonomisk uafhængig. Der er på den baggrund i
sundhedsloven fastsat regler om industrisamarbejdet. Læger,
tandlæger og apotekere må efter sundhedsloven ikke uden
Lægemiddelstyrelsens tilladelse drive eller være knyttet til
en lægemiddelvirksomhed. Det er EL’s opfattelse, at der bør
gælde samme habilitetskrav og krav om deklaration af inte-
resser ved udarbejdelse af beslutningsstøttesystemer. Hensy-
net er at forhindre, at lægemiddelvirksomheder kan skævvri-
de den automatiske beslutningsstøtte og derved understøtte
salget af egne produkter. Det er en bekymring, som EL vil
forfølge, når de tekniske løsninger udvikles og der fastsættes
regler for brug af disse.
AX023175
L 127 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Betænkning afgivet den 26/2-19
2026748_0002.png
2
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget lægger
vægt på, at sundhedsdata skal give relevante fagpersoner en
let og direkte adgang til vigtige data om patientens helbred.
SF har samtidig lagt vægt på, at patienten selv har fuld ad-
gang til egne data og selv træffer beslutning om, hvem der
kan få adgang til konkrete patientdata.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af ALT og RV):
1)
I
nr. 2
indsættes efter »§ 45 a, stk. 1,«: »1. og 2. pkt.,«.
[Lovteknisk præcisering]
2)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 42 a
ændres
i
stk. 4
»sundhedspersoner omfattet af stk. 1« til: »sundheds-
personers indhentning af oplysninger efter stk. 1 og 2«.
[Sproglig præcisering og præcisering af adgangen til at be-
nytte teknisk bistand til indhentning af oplysninger efter
værdispringsregel]
3)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 42 a
indsæt-
tes i
stk. 5
efter »Patienten kan«: »ved tilkendegivelse«.
[Sproglig præcisering]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(SF):
4)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 42 a
indsæt-
tes i
stk. 5
efter »stk. 1«: », 2«.
[Patientens ret til at frabede sig indhentning af oplysninger
efter værdispringsreglen]
5)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 42 a
indsæt-
tes i
stk. 6
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Sundhedsministeren kan endvidere fastsætte nærmere
regler om patientens ret til at frabede sig indhentning af op-
lysninger som nævnt i 1. pkt.«
[Bemyndigelsesbestemmelse til at fastsætte regler om pa-
tientens ret til at frabede sig indhentning af oplysninger til
brug for beslutningsstøtte]
6)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 42 a
ændres
i
stk. 6, 2. pkt.,
der bliver 3. pkt., »endvidere« til: »herudo-
ver«.
[Sproglig præcisering som følge af ændringsforslag nr. 6]
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af ALT og RV):
7)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 42 b, stk. 3,
indsættes ef-
ter », og den«: »tilkendegivelse om«.
[Sproglig præcisering]
8)
I den under
nr. 11
foreslåede ændring af
§ 42 e, stk. 3,
ændres »§ 42 d, stk. 3« til: »§ 42 d, stk. 4«.
[Lovteknisk præcisering]
9)
I den under
nr. 16
foreslåede affattelse af
§ 193 b
affat-
tes
stk. 3, nr. 5,
således:
»5) den dataansvarliges adgang og pligt til indberetning til
den digitale infrastruktur, herunder tekniske krav og
formkrav til sådanne indberetninger, og den dataan-
svarliges pligt til at opdatere og korrigere urigtige op-
lysninger hidrørende fra den digitale infrastruktur, her-
under tekniske krav og formkrav til sådanne opdaterin-
ger og korrektioner,«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter lovforslagets § 1, nr. 2, udgår »og øvrige rent priva-
te forhold« bl.a. i § 45 a, stk. 1, og § 198, stk. 3.
Det foreslås, at det præciseres, at »og øvrige rent private
forhold« efter forslaget udgår i både 1. og 2. pkt. i sundheds-
lovens § 45 a, stk. 1.
Der er alene tale om en lovteknisk præcisering.
Til nr. 2
Efter lovforslagets § 1, nr. 3, vedrørende § 42 a, stk. 1,
kan sundhedspersoner ved opslag i elektroniske systemer i
fornødent omfang indhente oplysninger om en patients hel-
bredsforhold og andre fortrolige oplysninger, når det er nød-
vendigt i forbindelse med aktuel behandling af patienten.
Efter lovforslagets § 1, nr. 3, vedrørende § 42 a, stk. 2,
kan sundhedspersoner endvidere ved opslag i elektroniske
systemer indhente oplysninger som nævnt i stk. 1, hvis ind-
hentningen er nødvendig til berettiget varetagelse af en
åbenbar almen interesse eller af væsentlige hensyn til pa-
tienten, herunder en patient, der ikke kan varetage sine inte-
resser, sundhedspersonen eller andre.
Efter lovforslagets § 1, nr. 3, vedrørende § 42 a, stk. 4,
kan andre personer, der efter lovgivningen er undergivet
tavshedspligt, ved opslag i elektroniske systemer indhente
oplysninger om en patients helbredsforhold og andre fortro-
lige oplysninger, hvis det er nødvendigt af hensyn til den
samlede aktuelle behandling af patienten, eller hvis det er
nødvendigt med henblik på at yde teknisk bistand til sund-
hedspersoner omfattet af stk. 1, i det omfang ledelsen på be-
handlingsstedet har givet tilladelse hertil.
Det foreslås, at den foreslåede § 42 a, stk. 4, ændres såle-
des, at det fastsættes, at andre personer, der efter lovgivnin-
gen er undergivet tavshedspligt, ved opslag i elektroniske
systemer kan indhente oplysninger, hvis det er nødvendigt
med henblik på at yde teknisk bistand til sundhedspersoner
omfattet af både stk. 1 og stk. 2, i det omfang ledelsen på
behandlingsstedet har givet tilladelse hertil.
Forslaget indebærer, at sundhedspersoner – ud over at
kunne anvende teknisk bistand til indhentning af oplysnin-
ger efter stk. 1, dvs. når det er nødvendigt i forbindelse med
aktuel patientbehandling – også vil kunne anvende teknisk
L 127 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Betænkning afgivet den 26/2-19
2026748_0003.png
3
bistand til brug for indhentning af oplysninger i medfør af
den foreslåede værdispringsregel i § 42 a, stk. 2, i det om-
fang ledelsen på behandlingsstedet har givet tilladelse hertil.
Med forslaget videreføres den mulighed, som sundheds-
personer allerede har i dag for at kunne anvende teknisk bi-
stand til brug for indhentning af oplysninger i medfør af
værdispringsreglen.
Værdispringsreglen findes i dag i sundhedslovens § 42 a,
stk. 5, hvoraf det fremgår, at sundhedspersoner, som er om-
fattet af § 42 a, stk. 1, 1. pkt., eller af regler udstedt i medfør
af stk. 1, 2. pkt., kan indhente oplysninger som nævnt i stk.
1, hvis indhentningen er nødvendig til berettiget varetagelse
af en åbenbar almen interesse eller af væsentlige hensyn til
patienten, herunder en patient, der ikke kan varetage sine in-
teresser, sundhedspersonen eller andre patienter. Tilsvaren-
de gælder sundhedspersoner med tilladelse efter stk. 4. Til-
svarende gælder endvidere andre sundhedspersoner ved op-
slag i elektroniske systemer omfattet af stk. 2 og 3 på det be-
handlingssted, sundhedspersonen er ansat.
Det følger af den gældende bestemmelse i sundhedslo-
vens § 42 a, stk. 9, at en sundhedsperson under dennes an-
svar kan lade sekretærer yde teknisk bistand til opslag i op-
lysninger, som den pågældende sundhedsperson selv har ad-
gang til efter bl.a. sundhedslovens § 42 a, stk. 5.
Den gældende bestemmelse i sundhedslovens § 42 a, stk.
9, giver dermed mulighed for, at sundhedspersoner kan lade
sekretærer yde teknisk bistand til indhentning af oplysninger
efter værdispringsreglen.
Til nr. 3
Efter lovforslagets § 1, nr. 3, vedrørende § 42 a, stk. 5,
kan patienten frabede sig, at der indhentes oplysninger efter
stk. 1 og 4.
Det foreslås, at den foreslåede § 42 a, stk. 5, ændres såle-
des, at det fremgår, at patienten ved tilkendegivelse kan fra-
bede sig indhentning af oplysninger efter stk. 1 og 4.
Der er alene tale om en sproglig præcisering.
Til nr. 4
Efter lovforslagets § 1, nr. 3, vedrørende § 42 a, stk. 2,
kan sundhedspersoner ved opslag i elektroniske systemer
indhente oplysninger om en patients helbredsforhold og an-
dre fortrolige oplysninger, hvis indhentningen er nødvendig
til berettiget varetagelse af en åbenbar almen interesse eller
af væsentlige hensyn til patienten, herunder en patient, der
ikke kan varetage sine interesser, sundhedspersonen eller
andre.
Efter lovforslagets § 1, nr. 3, vedrørende § 42 a, stk. 5,
kan patienten frabede sig, at der indhentes oplysninger efter
stk. 1 og 4.
Det foreslås, at den foreslåede bestemmelse i § 42 a, stk.
5, ændres således, at patienten kan frabede sig, at der ind-
hentes oplysninger efter stk. 1, 2 og 4.
Ændringsforslaget indebærer, at patienten – ud over at
kunne frabede sig, at der indhentes oplysninger efter stk. 1
og 4 – også vil kunne frabede sig, at der indhentes oplysnin-
ger efter værdispringsreglen i § 42 a, stk. 2.
Til nr. 5
Efter lovforslagets § 1, nr. 3, vedrørende § 42 a, stk. 6, 1.
pkt., kan sundhedsministeren fastsætte nærmere regler for
autoriserede sundhedspersoners adgang til at indhente oplys-
ninger i elektroniske systemer om helbredsforhold og andre
fortrolige oplysninger om en patient, der aktuelt er i behand-
ling, og om andre patienter med henblik på at støtte sund-
hedspersonen i at træffe sundhedsfaglige beslutninger som
led i patientbehandling (beslutningsstøtte).
Det foreslås, at der indsættes en ny bemyndigelsesbe-
stemmelse i § 42 a, stk. 6, der fastsætter, at sundhedsmini-
steren endvidere kan fastsætte nærmere regler om patientens
ret til at frabede sig autoriserede sundhedspersoners indhent-
ning af oplysninger i elektroniske systemer om helbredsfor-
hold og andre fortrolige oplysninger om en patient, der aktu-
elt er i behandling, og om andre patienter med henblik på at
støtte sundhedspersonen i at træffe sundhedsfaglige beslut-
ninger som led i patientbehandling.
Det er hensigten, at den foreslåede bemyndigelsesbe-
stemmelse vil blive anvendt til at fastsætte regler om, at pa-
tienten ved tilkendegivelse kan frabede sig indhentning af
oplysninger efter § 42 a, stk. 6, 1. pkt.
Til nr. 6
Det foreslås, at det fastsættes i § 42 a, stk. 6, 2. pkt., der
bliver 3. pkt., at sundhedsministeren herudover kan fastsætte
nærmere regler om de pågældende autoriserede sundheds-
personers mulighed for at anvende teknisk bistand i forbin-
delse med indhentning af oplysninger om en patients hel-
bredsforhold eller andre fortrolige oplysninger.
Der er alene tale om en sproglig præcisering som følge af
ændringsforslag nr. 5.
Til nr. 7
Efter lovforslagets § 1, nr. 6, vedrørende § 42 b, stk. 3,
fastsætter sundhedsministeren nærmere regler om det sam-
tykke, der er nævnt i § 42 a, stk. 3, og den frabedelse, der er
nævnt i § 42 a, stk. 5.
Det foreslås, at den foreslåede § 42 b, stk. 3, ændres såle-
des, at det fremgår, at sundhedsministeren fastsætter nærme-
re regler om det samtykke, der er nævnt i § 42 a, stk. 3, og
den tilkendegivelse om frabedelse, der er nævnt i § 42 a, stk.
5.
Der er alene tale om en sproglig præcisering.
Til nr. 8
Efter lovforslagets § 1, nr. 11, ændres bemyndigelsesbe-
stemmelsen i § 42 e, stk. 3, således, at sundhedsministeren,
ud over at kunne fastsætte regler om det samtykke, der er
nævnt i § 42 d, stk. 1, også vil kunne fastsætte nærmere reg-
ler om den tilkendegivelse, der er nævnt i § 42 d, stk. 3.
Det foreslås, at § 42 e, stk. 3, ændres således, at det frem-
går, at sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om
den tilkendegivelse, der er nævnt i § 42 d, stk. 4 i stedet for
§ 42 d, stk. 3.
Der er alene tale om en lovteknisk præcisering, som følge
af at den gældende bestemmelse i sundhedslovens § 42 d,
stk. 3, med lovforslagets § 1, nr. 9, bliver til stk. 4.
L 127 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Betænkning afgivet den 26/2-19
2026748_0004.png
4
Til nr. 9
Efter lovforslagets § 1, nr. 16, vedrørende § 193 b, stk. 3,
nr. 5, fastsætter sundhedsministeren nærmere regler om den
dataansvarliges adgang og pligt til indberetning til den digi-
tale infrastruktur, herunder pligt til at opdatere oplysninger
hidrørende fra den digitale infrastruktur og korrigere urigti-
ge oplysninger, herunder tekniske krav og formkrav til så-
danne indberetninger, opdateringer og korrektioner.
Det foreslås, at den foreslåede bestemmelse i § 193 b,
stk. 3, nr. 5, nyaffattes således, at det fremgår, at sundheds-
ministeren fastsætter nærmere regler om den dataansvarliges
adgang og pligt til indberetning til den digitale infrastruktur,
herunder tekniske krav og formkrav til sådanne indberetnin-
ger, og den dataansvarliges pligt til at opdatere og korrigere
urigtige oplysninger hidrørende fra den digitale infrastruk-
tur, herunder tekniske krav og formkrav til sådanne opdate-
ringer og korrektioner.
Der er alene tale om en sproglig præcisering, der sikrer,
at det tydeligt fremgår, at sundhedsministeren fastsætter
nærmere regler om tekniske krav og formkrav til både ind-
beretninger, opdateringer og korrektioner.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. december 2018 og var
til 1. behandling den 10. januar 2019. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og Æl-
dreudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundhedsministeren sendte den 24. sep-
tember 2018 dette udkast til udvalget, jf. Sundheds- og Æl-
dreudvalget alm. del – bilag 468, folketingsåret 2017-18.
Den 13. december 2018 sendte sundhedsministeren hørings-
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 3 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov-
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 51 spørgsmål
til sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som ministe-
ren har besvaret.
Liselott Blixt (DF)
fmd.
Karin Nødgaard (DF) Karina Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V)
Thomas Danielsen (V) Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette Abildgaard (KF)
Astrid Krag (S) Flemming Møller Mortensen (S) Malte Larsen (S) Julie Skovsby (S)
nfmd.
Karin Gaardsted (S)
Lea Wermelin (S) Yildiz Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen (EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT)
Lotte Rod (RV) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1