Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 126 Bilag 4
Offentligt
Varde, d.17.1.2019
Til Undervisningsudvalget
Vedr. Lovforslag L126 om Styrket Praksisfaglighed
Begrundelse for henvendelse:
I følge lovforslaget 'skal' kommunerne udbyde håndværk & design mens de 'kan' udbyde
billedkunst, musik og madkundskab som det obligatoriske 2-årige valgfag i 7.-8.klasse.
Med denne aftale er der sandsynlighed og risiko for, at nogle kommuner kun vil tilbyde håndværk
og design, når der ikke er krav om andet. Så får eleverne ikke noget reelt 'valgfag', da det så i
realiteten bliver obligatorisk.
I høringssvarene var der adskillige opfordringer til i stedet at ligestille de fire fag, bl.a. fra de faglige
foreninger for fagene (Billedkunst, Madkundskab, Musik og Håndværk & Design), Danske
Skoleelever, DAMUSA, DMKL og undertegnede, af hensyn til at
tilgodese elevernes behov så vidt
muligt.
UVMs bemærkninger på s.5 i høringsnotatet synes ikke at give begrundelse for at sætte håndværk
& design over de andre fag:
Undervisningsministeriets bemærkninger:
Med lovforslaget foreslås en ordning, hvor der er mulighed for at udbyde fire praktiske/musiske valgfag,
men hvor der kun er pligt til at udbyde det ene. Modellen er udtryk for en balancering af flere modsatret-
tede hensyn, herunder at skoler med få spor ikke skal forpligtes til at oprette flere valgfag, end de hidtil har
været forpligtet til, og at skoler med mange spor, der skal deles om få faglokaler, kan sprede undervisnin-
gen ud over flere lokaler.
Det bemærkes, at regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) den 22. novem-
ber 2018 indgik aftale med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folke-
parti om ”fra
folkeskole
til faglært
– erhvervsuddannelser til fremtiden”. Aftalen indeholder en række
yderligere initiativer med henblik på at styrke praksisfagligheden i folkeskolen.
Bemærkningerne har herefter ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget
På s.7 i høringsnotatet er det desuden nævnt at musik og billedskolerne kan være med til at
varetage undervisningen (som det allerede gøres flere steder i landet i fx musikvalgfaget):
Undervisningsministeriet vil opfordre til, at skoler i videst muligt omfang gør brug af mulighederne for, at undervisningen i
billedkunst og musik kan ske i samarbejde med lokale musikskoler og/eller billedskoler.