Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 125 Bilag 8
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 125
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den [31. januar 2019]
2. udkast
(Betænkningsbidrag fra EL)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udbudsloven
[af erhvervsministeren (Rasmus Jarlov)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lov‐
forslaget.
2. Udtalelse fra erhvervsministeren
Erhvervsministeren har over for udvalget oplyst følgen‐
de:
»Jeg skal hermed anmode om, at følgende præcisering af
de specielle bemærkninger til § 160, stk. 1, 1. pkt., om,
hvordan denne bestemmelse skal forstås i forhold til sorti‐
mentsudbud, optages i udvalgets betænkning.
Ved sortimentsudbud kan ordregiveren vælge kun at ind‐
drage en (repræsentativ) delmængde af varesortimentet, i det
følgende betegnet som varekurv, til at foretage en evalue‐
ring af f.eks. tilbuddenes samlede kvalitet. Hvis tilbudsgi‐
verne i disse tilfælde, inden tilbuddene afgives, ikke kun har
kendskab til, hvordan denne varekurv udvælges, men også
har kendskab til den endelige sammensætning af varekur‐
ven, kan det have negative konsekvenser for den samlede
pris og kvalitet i tilbuddene. Hvis tilbudsgiverne således på
forhånd ved, hvilke varer der vil indgå i evalueringen af den
samlede kvalitet, er der – stik imod hensigten med at gen‐
nemføre et udbud – incitament til kun at afgive tilbud med
f.eks. god kvalitet på den del af varerne, der indgår i evalue‐
ringen, og billigere vare med en dårlig kvalitet på den del af
varerne, der ikke indgår i evalueringen.
Det skal på den baggrund præciseres, at det i forbindelse
med sortimentsudbud, hvor f.eks. kvalitetsvurderingen fore‐
tages på baggrund af en udvalgt varekurv, således
ikke
er
hensigten med den foreslåede bestemmelse i § 160, stk. 1, 1.
pkt., at ordregiveren på forhånd skal oplyse om, hvilke varer
der vil danne grundlag for evalueringen ved at indgå i en
eventuel varekurv. Bestemmelsen stiller i sådanne situatio‐
ner alene krav om, at ordregiveren entydigt og klart har be‐
skrevet, hvilken fremgangsmåde der vil blive anvendt til at
udvælge varerne i varekurven, således at den endelige sam‐
mensætning af varekurven blot vil være en direkte konse‐
kvens af beskrivelsen uden mulighed for efterfølgende æn‐
dringer af denne fremgangsmåde. Fremgangsmåden til at
sammensætte varekurven skal i øvrigt være egnet til at iden‐
tificere det økonomisk mest fordelagtige tilbud, overholde
de forvaltningsretlige principper, overholde udbudslovens
øvrige regler mv.
Såfremt fremgangsmåden til at sammensætte varekurven
afhænger af de indkomne tilbud, henvises til lovforslagets §
160, stk. 1, 2. pkt.«
3. Indstillinger
Et
<>tal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
forkas‐
telse
ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at En‐
hedslisten mener, at ministeren bør trække lovforslaget til‐
bage og afvente den aftalte evaluering af udbudsloven i
2020. Der fremlægges heller ikke dokumentation for, at æn‐
dringerne er nødvendige, og lovforslaget bygger på antagel‐
ser. Enhedslisten deler den kritik, som en række høringspar‐
ter fremfører. Især er kritikken fra Moderniseringsstyrelsen
DokumentId
Journalnummer