Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 125 Bilag 7
Offentligt
2007053_0001.png
Til lovforslag nr.
L 125
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den [31. januar 2019]
2. udkast
(ændringsforslag fra erhvervsministeren)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udbudsloven
[af erhvervsministeren (Rasmus Jarlov)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lov‐
forslaget.
2. Udtalelse fra erhvervsministeren
Erhvervsministeren har over for udvalget oplyst følgen‐
de:
»Jeg skal hermed anmode om, at følgende præcisering af
de specielle bemærkninger til § 160, stk. 1, 1. pkt., om,
hvordan denne bestemmelse skal forstås i forhold til sorti‐
mentsudbud, optages i udvalgets betænkning.
Ved sortimentsudbud kan ordregiveren vælge kun at ind‐
drage en (repræsentativ) delmængde af varesortimentet, i det
følgende betegnet som varekurv, til at foretage en evalue‐
ring af f.eks. tilbuddenes samlede kvalitet. Hvis tilbudsgi‐
verne i disse tilfælde, inden tilbuddene afgives, ikke kun har
kendskab til, hvordan denne varekurv udvælges, men også
har kendskab til den endelige sammensætning af varekur‐
ven, kan det have negative konsekvenser for den samlede
pris og kvalitet i tilbuddene. Hvis tilbudsgiverne således på
forhånd ved, hvilke varer der vil indgå i evalueringen af den
samlede kvalitet, er der – stik imod hensigten med at gen‐
nemføre et udbud – incitament til kun at afgive tilbud med
f.eks. god kvalitet på den del af varerne, der indgår i evalue‐
ringen, og billigere vare med en dårlig kvalitet på den del af
varerne, der ikke indgår i evalueringen.
Det skal på den baggrund præciseres, at det i forbindelse
med sortimentsudbud, hvor f.eks. kvalitetsvurderingen fore‐
tages på baggrund af en udvalgt varekurv, således
ikke
er
hensigten med den foreslåede bestemmelse i § 160, stk. 1, 1.
pkt., at ordregiveren på forhånd skal oplyse om, hvilke varer
der vil danne grundlag for evalueringen ved at indgå i en
eventuel varekurv. Bestemmelsen stiller i sådanne situatio‐
ner alene krav om, at ordregiveren entydigt og klart har be‐
skrevet, hvilken fremgangsmåde der vil blive anvendt til at
udvælge varerne i varekurven, således at den endelige sam‐
mensætning af varekurven blot vil være en direkte konse‐
kvens af beskrivelsen uden mulighed for efterfølgende æn‐
dringer af denne fremgangsmåde. Fremgangsmåden til at
sammensætte varekurven skal i øvrigt være egnet til at iden‐
tificere det økonomisk mest fordelagtige tilbud, overholde
de forvaltningsretlige principper, overholde udbudslovens
øvrige regler mv.
Såfremt fremgangsmåden til at sammensætte varekurven
afhænger af de indkomne tilbud, henvises til lovforslagets §
160, stk. 1, 2. pkt.«
3. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
DokumentId
Journalnummer
L 125 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Udkast til betænkning
2007053_0002.png
2
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af <>:
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af udbudsloven
(offentliggørelse af alle dele af evalueringsmodellen samt
krav om evaluering af kvalitet uden kendskab til pris ved
visse større bygge/anlægskontrakter)«
[Præcisering af lovforslagets titel]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foretages en præcisering, så det
kommer til at fremgår af lovforslagets titel, at der med lov‐
forslaget foretages ændringer af udbudsloven, der indebærer
offentliggørelse af alle dele af evalueringsmodellen og eva‐
luering af kvalitet uden kendskab til pris ved visse større
bygge/anlægskontrakter.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. december 2018 og var
til 1. behandling den 18. december 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <antal> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 12. oktober
2018 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag 14.
Den 11. december 2018 sendte erhvervsministeren hørings‐
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <6> bilag på lovfor‐
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <5> spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, [som ministe‐
ren har besvaret. ]
Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Merete Dea Larsen (DF)
Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Carl Holst (V)
Hans Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) May-Britt Kattrup (LA) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
Anders Johansson (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Kaare Dybvad (S)
Morten Bødskov (S)
fmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Malou Lunderød (S) Pelle Dragsted (EL)
Rune Lund (EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1