Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 125 Bilag 5
Offentligt
NOTAT
28. januar 2019
Revideret høringsnotat vedrørende fremsættelse af forslag til æn-
dring af udbudsloven (DEC I)
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er todelt. For det
første
er formålet gennem
forudgående offentliggørelse af evalueringsmetoden at styrke gennemsig-
tighed og ligebehandling af tilbudsgiverne. . For det
andet
er formålet at
understøtte vurderingen af kvaliteten i tilbud ved større bygge- og an-
lægsprojekter.
Lovforslagets indhold
Udbudsloven foreslås ændret, så offentlige ordregivere forpligtes til at
offentliggøre alle dele af evalueringsmodellen.
Ordregivere forpligtes til i
detaljer at beskrive de værktøjer, der benyttes, når tilbuddene skal sam-
menlignes, og der skal findes en vinder af et udbud.
I praksis vil pligten til offentliggørelse indebære, at det ikke vil være lov-
ligt for ordregivere at anvende dele af en evalueringsmodel, hvis disse
dele ikke har været beskrevet i udbudsmaterialet. Samtidig gælder, at dele
af evalueringsmodellen (fx konkrete parametre) kan afhænge af de ind-
komne tilbud, så længe denne sammenhæng er beskrevet præcist og enty-
digt i udbudsmaterialet, og ikke beror på ordregivers valg eller vurdering
efter åbning af tilbuddene.
Bestemmelsen vil skabe yderligere gennemsigtighed for tilbudsgivere,
som dermed ventes at få bedre mulighed for at optimere deres tilbud.
Den oprindelige udbudslovs § 160 indeholdt i princippet samme pligt,
men retsstillingen har ændret sig siden hen, grundet en kendelse afsagt af
Klagenævnet for Udbud. Med lovændringen bringes retstilstanden tilbage
til intentionen med lovforslaget til udbudsloven. I forbindelse hermed
indeholder lovforslaget en ny definitionsbestemmelse i udbudsloven,
hvor det
fastlægges, hvad der i udbudsloven menes med begrebet ”evalu-
eringsmodellen”.
Herudover ændres udbudsloven således, at der indføres pligt til at vurdere
kvaliteten
af indkomne tilbud adskilt fra vurderingen af
pris
ved bygge-
og anlægskontrakter med en anslået værdi på mere end DKK 350 mio.,
når sådanne kontrakter tildeles efter kriteriet ”bedste forhold mellem pris
og kvalitet”. Forslaget sikrer, at ordregivere ikke utilsigtet lader sig blæn-
de af et tilbuds pris, når de skal tage stilling til kvaliteten af de indkomne
tilbud.