Tusind tak, fru formand.
Det lovforslag, vi skal behandle i dag, er jo en udløber af vores glimrende forsvarsforlig, som vi lavede for et års tid siden.
Så er det vel også en lov, som vi håber aldrig at få brug for.
For det handler om, at vi har rigtig mange dygtige ansatte i forsvaret, som løser opgaverne både herhjemme og i udlandet stort set dagligt.
Men hvis vi kommer i en situation, hvor vi får brug for ekstra personel – det kan være i en krise, det kan være i en krig – hvordan kan vi så gøre det?
Der har der været forskellige diskussioner om, om vi kan udskrive flere værnepligtige, og hvad vi kan gøre.
Det her er ikke decideret nogen tanke, der har groet i Socialdemokratiets baghave, men vi bakker selvfølgelig op om den aftale, vi har lavet.
Vi mener sådan set, at forsvarsviljen i Danmark er så stor, at man kan klare det frivilligt, når man skal bruge ekstra personel.
I hjemmeværnet har man klaret det i 70 år uden at have noget krav; det er udelukkende frivillige, der melder sig.
Vi så situationen, da vi skulle bruge folk til grænsebevogtning, hvor der var tilstrækkelig mange, der meldte sig frivilligt.
Så vi kan løse en del ad den vej, og ligesådan er vi jo også så heldige, at forsvaret er en rigtig god arbejdsplads, en spændende og interessant arbejdsplads, der gør, at stort set alle, der kommer ind som værnepligtige, melder sig frivilligt.
Men vi har altså aftalt, at man kan mobilisere yderligere i tilfælde af krise og krig, og at man kan opbygge mobiliseringskompagnier, og der er tre forslag til, hvordan man kan gøre det.
Det ene er, at man kan udvide den generelle periode, som værnepligtige skal stå til rådighed i totalforsvarsstyrken, fra 3 til 5 år.
I dag har de altså op til 3 år.
Det udvider vi til 5 år.
Det er ganske uproblematisk.
Så kan man også forlænge den maksimale tjenestetid for værnepligtige fra 12 til 24 måneder.
Det er jo sådan i dag, at der er forskellige værnepligtstider, alt afhængigt af hvilken tjenestegren man er inden for, og der er man så landet på, at det kan være op til 24 måneder.
Det er der for så vidt heller ikke de store problemer i, som vi ser det.
Siden vi har lavet aftalen og forslaget er sendt i høring, har personelorganisationer sagt, at det næste element drejer sig om, at man til tidligere ansatte i forsvaret, som har været ansat i 12 måneder, efterfølgende kan sige:
Du skal stille og gøre dig parat, hvis forsvaret får brug for dig, fra du har forladt forsvaret og helt indtil din pensionsalder.
Det er der nogle der synes er et voldsomt indgreb, og det er det vel også, hvis man sådan kigger på det i en almindelig sammenhæng.
Normalt har vi ikke stor fidus til klausuler på arbejdsmarkedet, stavnsbinding af folk osv.
osv., og jeg tror, de fleste arbejdsgivere også hellere vil have, at folk melder sig frivilligt.
Men det er jo klart, at vi kan stå i en situation, hvor vi har brug for folkene, og tidligere ansatte besidder altså en kompetence, en viden, nogle ting, der gør, at de kan være vældig interessante at få med ind, når man skal opbygge de her mobiliseringskompagnier.
Så derfor er det rigtig relevant at diskutere, hvordan tidligere ansatte kan bruges i den her sammenhæng.
Det, som man så siger fra HKKF's side bl.a., er, at det er meget at pålægge, og er der nogle undtagelsesbestemmelser?
Kan der være nogle dispensationsmuligheder?
Hvordan ser det ud den anden vej?
For arbejdsgiveren skal give fri til den pågældende, der så måske i mellemtiden er kommet ud i noget civilt arbejde, og så skal man forlade det arbejde og komme ind og gøre tjeneste.
Det kan man gøre sammenlagt i op til 36 måneder, altså i 3 år.
Her er det så, at et andet problem kan udfolde sig, og det er jo:
Hvad så, når man har været inde, som man skal, i den her periode?
Skal arbejdsgiveren så tage vedkommende tilbage igen?
Det er den slags ting, som jeg håber ministeren vil lytte til.
For vi har jo ikke set før, at der er nogen, der har gjort opmærksom på det, og vi medvirker gerne til, at vi både under udvalgsbehandlingen og i forligskredsen osv.
får en konstruktiv drøftelse af det her.
Kan vi finde andre metoder end lige dem, der er foreslået her?
Så det er ikke sådan, at vi løber af pladsen, men vi synes, det er relevant at få diskuteret, om f.eks.
også folk, der er blevet afskediget fra forsvaret, skal have den samme pligt til at stille op igen.
Der er en lang række sådan lavpraktiske ting og sager, som jeg håber hele forligskredsen og Folketinget vil diskutere i forbindelse med det her lovforslag, således at vi, hvis vi kommer i den situation, at vi skal aktivere tidligere ansatte og værnepligtsdelen osv., så gør det med åbent sind og ikke bare siger:
Vi får nok ikke brug for det alligevel, så kan det være lige meget.
Nej, vi er nødt til at lave lovgivning, ud fra at vi kan stå i den situation, at vi får brug for det, og derfor skal vi også tænke os godt om inden og under udvalgsarbejdet.
Tusind tak for ordet.