Grønlandsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 123 Bilag 2
Offentligt
1988361_0001.png
UKA 2018/pkt.nr. 19
Ulloq 5. oktober 2018
Stine Egede
Forslag til Inatsisartutbeslutning om at Grønlands Selvstyre tilslutter sig
udkast til Forslag til Lov om ændring af kriminallov for Grønland og
retsplejelov for Grønland (Seksualforbrydelser m.v.)
(Naalakkersuisoq for Sociale Anliggender og Justitsområdet)
For det første vil vi takke initiativtageren til denne forslag til tilslutning af denne lov,
da vi som bekendt har store problemer med seksualforbrydelser her til lands, og med
tiden
ændres
omstændighederne
som
kræver
tilpasninger
af
diverse
lovgivningsmæssige rammer dertil.
Jeg takker for indstillingen om at man uden videre ikke tilslutter sig det danske
lovgivning, men at man tilpasser sig de grønlandske forhold i forhold til loven.
Vi er enige i at der er behov for sproglige rettelsesbehov i loven.
Særlig takker vi for at man er opmærksomme på familiestrukturen i Grønland
(stedbørn mv.)
Inklusion af børn under 12 år i §77 er enige i men finder det dog betænkeligt af
aldersgrænsen er sat til 12 år, da vi finder det bedst egnet med aldersgrænse på 15år
da vi har mange børn som tilbagestående rent udviklingsmæssigt. Og samme tid kn
der være 11årige som er langt foran udviklingsmæssigt.
Vi ønsker en afklaring af ordet døgninstitution i den grønlandske tekst i §78, stk. 3 om
alderdomshjemmenes huse også er inkluderet. Da kriminalforsorgens og politiets
ansatte er inkluderet samt ansatte i døgninstitutioner for børn i lovforslaget.
Vi bemærker og finder det passeende at homoseksuelle samt heteroseksuelle kan
anmeldes separat i lovforslaget. Derved er det passende at §82 udgår.
Samlet set giver det et langt mere bredere lovramme som giver mulighed for at
indgive lovovertrædere til anklagemyndigheden. Det giver lovgivningsmæssige en
tryggere ramme at arbejde ud fra.
L 123 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget.
Vi er ikke i tvivl om kriminallovens samt de retslige lovgivningsmæssige rammer
komme uden tvivl til at blive drøftet indgående i udvalget, vi deltager glædeligt i
drøftelserne herom.
Afslutningsvis ønsker vi klart at sige, at ændring af de lovgivningsmæssige rammer
ikke nok til at rette op på det mange seksualforbrydelser der begås, vi har en fælles
ansvar, vi skal blandt andet være langt mere fokuseret på at rette op på misrøgt af
børn og det er et stort arbejde som også skal bakkes op om, rent økonomisk.
Vi ved jo allesammen at roden til krænkelser samt direkte seksuel misbrug af børn
stammer fra misrøgt af børn og jeg skal sige klart og tydeligt at vi oplever at man til
trods for forældrenes sikrer en god opdragelse af børnene også sker seksuel
krænkelser af børn.
Med disse ord indstiller vi behandlingen af lovforlaget til rette udvalg.
Qujanaq