Grønlandsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 123 Bilag 2
Offentligt
01-09-2018
EM 2018/19
Naalakkersuisut fremsætter hermed følgende beslutningsforslag i henhold til § 33 i
forretningsorden for Inatsisartut.
Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Grønlands Selvstyre tilslutter sig udkast til
Forslag til Lov om ændring af kriminallov og retsplejelov for Grønland
(Seksualforbrydelser m.v.)
(Medlem af Naalakkersuisut for Sociale Anliggender og Justitsområdet)
Begrundelse
I 2013 blev der foretaget gennemgribende ændringer af den danske straffelovs regler om
seksualforbrydelser. Disse ændringer blev lavet med det formål at muliggøre dansk
ratifikation af Europarådets konvention om beskyttelse af børn mod seksuel udnyttelse og
seksuelt misbrug.
Ændringerne blev sendt til Grønland som en del af en liste over lovforslag, som kunne have
relevans for Grønland. Grønlands Selvstyre meddelte i 2016, at man tilsluttede sig
Justitsministeriets vurdering. I 2016 besluttede Rådet for Grønlands Retsvæsen, at de
grønlandske regler om seksualforbrydelser i videst muligt omfang bør ligne de danske. Dog
med forbehold for grønlandske forhold, såsom at den grønlandske kriminallov ikke
indeholder strafferammer.
Formålet med beslutningsforslaget er overordnet at forbedre beskyttelsen af den enkeltes
seksuelle frihed og ret til selvbestemmelse. Dette sker ved en tydeliggørelse af lovens sprog
og gennem udvidet kriminalisering af området for seksualforbrydelser. Vedtagelsen af dette
beslutningsforslag vil også støtte op om Europarådets konvention om beskyttelse af børn mod
seksuel udnyttelse og misbrug.
Det er hensigten, at såvel den sproglige som den praktiske tydeliggørelse af lovens rammer
bidrager til at sikre en lettere forståelse og en mere effektiv håndhævelse af loven, og en bedre
beskyttelse af den enkelte borger.
______________________
EM 2018/19
IIAN
Sags nr.: 2017 - 379
1
L 123 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget.
Lovforslaget indeholder følgende hovedelementer:
-
Lovforslaget ændrer kriminallovens terminologi, så visse af lovens begreber får en mere
tidssvarende ordlyd.
Blandt andet ændres begrebet
”anden
kønslig omgang” til
”andet
seksuelt forhold”.
-
Fremover specificeres det ikke, om der er tale om seksuelle forhold mellem personer
af forskelligt køn eller af samme køn. Der skelnes ikke mellem disse to.
-
Kriminaliseringen af seksuelle forhold til biologiske slægtninge i kriminallovens § 74,
udvides til også at omfatte adopterede slægtninge i nedstigende linje.
-
Voldtægtsbestemmelsen i kriminallovens § 77 udvides til at omfatte seksuelle forhold
til børn under 12 år, og udnyttelse af forurettedes hjælpeløse tilstand eller situation til
at skaffe sig seksuelt forhold, også inden for ægteskab.
-
Forslaget indeholder en række ændringer, der udvider lovens kriminaliserede område
vedrørende pornografisk optræden, besiddelse og udbredelse af børnepornografisk
materiale samt handel med sex.
-
Endelig foreslås det, at der i retsplejeloven indsættes en adgang til beskikkelse af en
bisidder til forurettede i forbrydelser vedrørende menneskehandel.
Bemærkninger fra Naalakkersuisut til lovforslaget
Seksualforbrydelser er et stort problem her i landet. Seksuelle overgreb har store personlige
konsekvenser for ofrene, og det er særlig tragisk, når det går ud over børn. Dette lovforslag
giver politiet og domstolene de nødvendige redskaber til at sikre en effektiv retshåndhævelse
af seksualforbrydelser.
Formålet med lovændringen er at beskytte den enkeltes seksuelle frihed og selvbestemmelse,
og at beskytte børn mod seksuelt misbrug og udnyttelse. Sproget i forslaget er moderniseret,
og der lægges op til en udvidet kriminalisering af området for seksualforbrydelser.
På denne baggrund indstiller Naalakkersuisut beslutningsforslaget til vedtagelse.
2
L 123 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget forventes ikke at medføre øgede udgifter for landskassen.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det private erhvervsliv
Ingen.
Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne
Ingen.
Høring
Ved denne høring har Justitsministeriet stået for høring af rigsmyndigheder og danske
interesseorganisationer. Det daværende Departementet for Sociale Anliggender, Familie,
Ligestilling og Justitsvæsen har foretaget en supplerende høring, hvor grønlandske
myndigheder er blevet hørt.
Et tidligere udarbejdet oplæg, beslutningsforslag og forelæggelsesnotat har været i høring i
Departementet for Sundhed, i Departementet for Finanser, og i Formandens Departement.
3