Grønlandsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 123 Bilag 1
Offentligt
1987548_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. december 2018
Nordatlantenheden
Casper Skibdal Vistrup
2017-731-0001
937864
KOMMENTERET OVERSIGT
over
Høringssvar vedrørende udkast til lov om ændring af kriminallov for
Grønland og retsplejelov for Grønland (Seksualforbrydelser m.v.)
1. Høringen
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 5. december 2016 til den 16.
januar 2017 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner mv.:
Grønlands Landsret, Retten i Grønland, Domstolsstyrelsen, Datatilsynet,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Politimesteren i Grønland, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Kriminalforsorgen i Grønland, Børne- og Socialmini-
steriet, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Kredsdommerforeningen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Politifor-
bundet, Grønlands Politiforening, Advokatrådet, Danske Advokater, For-
svarerforeningen i Grønland, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Am-
nesty International, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Foreningen Grøn-
landske Børn, Børns Vilkår, Center mod Menneskehandel, Danner, Danske
Røde Kors, Det Kriminalpræventive Råd, Hjælp Voldsofre, Institut for
Menneskerettigheder, KFUKs sociale arbejde, Kriminalpolitisk Forening
(KRIM), Kvinderådet, Landsforeningen for Voldsramte Kvinder, Landsor-
ganisationen af Kvindecentre, Landsorganisationen mod seksuelle over-
greb, Offerrådgivningerne i Danmark, Pro Vest, Red Barnet, Reden Inter-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 123 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
national, Retspolitisk Forening, Seksualpolitisk Forum og Sexarbejdernes
Interesseorganisation.
Udkastet til lovforslag har endvidere i perioden fra den 1. maj til den 2. juni
2017 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Aasiaat krisecenter, Dansk Psykologforening – kreds grønland, Det Sociale
Ankenævn i Grønland, Grønlands Råd for Menneskerettigheder, Grønland-
ske Advokater, Illermit krisecenter, Illulissat krisecenter, KANUKOKA,
Kommunerqarfik Sermersooq, Meeqqat Inuusuttullu Oqaloqatigiinnittarfiat
(MIO) – Børnetalsmanden, Narsaq krisecenter, Nuuk krisecenter, Paamiut
krisecenter og Qaqortoq krisecenter.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende:
Grønlands Landsret, Retten i Grønland, Datatilsynet, Rigsadvokaten, Rigs-
politiet, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Kriminalforsorgen i Grønland,
Politiforbundet, Børne- og Socialministeriet, Advokatrådet, Børnesagens
Fællesråd, Forbruger- og Konkurrencestyrelsen i Grønland, Grønlands Råd
for Menneskerettigheder, Hjælp Voldsofre, Institut for Menneskerettighe-
der, Joan-Søstrene, KANUKOKA, Kommunerqarfik Sermersooq, Meeqqat
Inuusuttullu Oqaloqatigiinnittarfiat (MIO) – Børnetalsmanden, Nanueruaq
krisecenter, Offerrådgivningen i Danmark, Qeqqata Kommunia og Soci-
alstyrelsen.
Udkastet til lovforslag har endelig været sendt til udtalelse hos Grønlands
Selvstyre, der har afgivet udtalelse den 19. november 2018.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er angivet i kursiv.
2. Høringssvarene
2.1. Generelt
Grønlands Landsret, Datatilsynet, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Direk-
toratet for Kriminalforsorgen, Politiforbundet, Børne- og Socialmini-
steriet, Børnesagens Fællesråd
og
Offerrådgivningen i Danmark
har in-
gen bemærkninger til lovudkastet.
2
L 123 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Advokatrådet, Hjælp Voldsofre, Kommunerqarfik Sermersooq,
Qeqqata Kommunia, Naneruaq krisecenter, Meeqqat Inuusuttullu
Oqaloqatigiinnittarfiat (MIO) – Børnetalsmanden, Institut for Menne-
skerettigheder, Joan-Søstrene, KANUKOKA
og
Kriminalforsorgen i
Grønland
udtrykker støtte til lovudkastet.
2.2. Udnyttelse
Kriminalforsorgen i Grønland
ønsker oplyst, om den foreslåede bestem-
melse i § 78, stk. 3, nr. 1, i kriminalloven også omfatter midlertidigt ansatte,
deltidsansatte og ulønnede ansatte i Kriminalforsorgen. Det foreslås også, at
bestemmelsen udvides til også at omfatte prøveløsladte, der er underlagt til-
syn af Kriminalforsorgen i Frihed.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 78, stk. 3, nr. 1, er det forbudt for an-
satte i Kriminalforsorgen at have samleje med eller andet seksuelt forhold
til en person optaget i Kriminalforsorgens institutioner, mens personen er
undergivet den ansattes myndighed.
Justitsministeriet bemærker, at den foreslåede bestemmelse omfatter alle
ansatte ved Kriminalforsorgen, der har myndighed over indsatte. Med an-
satte i Kriminalforsorgen menes ansatte i hovedkvarteret og alle tilknyttede
myndigheder og institutioner, herunder anstalter og Kriminalforsorgen i
Frihed.
Justitsministeriet finder det ikke hensigtsmæssigt at udvide bestemmelsen til
også at omfatte prøveløsladte, der er underlagt tilsyn af Kriminalforsorgen
i Frihed. Dette er heller ikke omfattet af den tilsvarende bestemmelse i den
danske straffelov, som bygger på en betænkning fra Straffelovrådet. Det er
Justitsministeriets opfattelse, at afgrænsningen i kriminalloven bør være
den samme som i den danske straffelov.
Der henvises i øvrigt til pkt. 5.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Meeqqat Inuusuttullu Oqaloqatigiinnittarfiat (MIO) – Børnetalsman-
den
har i forhold til den foreslåede bestemmelse i § 78, stk. 3, nr. 3, i krimi-
nalloven anført, at man finder det uklart, hvordan der skelnes mellem de en-
kelte institutioner i den foreslåede bestemmelse.
Kriminallovens § 78, stk. 3, kriminaliserer den, der som ansat eller tilsyns-
førende ved børne- og ungdomshjem, hospital for sindslidende eller lig-
3
L 123 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
nende institution har samleje eller anden kønslig omgang med nogen, der
er optaget på institutionen. Med lovforslaget opdeles bestemmelsen i tre
numre, hvor det efter den foreslåede bestemmelse i § 78, stk. 3, nr. 3, er for-
budt for ansatte ved og tilsynsførende med visse døgninstitutioner og op-
holdssteder at have samleje med eller andet seksuelt forhold til nogen, der
er optaget i institutionen.
Justitsministeriet bemærker, at der ikke i den foreslåede bestemmelse skel-
nes mellem de enkelte institutioner, som således er omfattet af bestemmel-
sen på lige fod.
Der henvises i øvrigt til pkt. 5.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
2.3. Prostituerede under 18 år
Meeqqat Inuusuttullu Oqaloqatigiinnittarfiat (MIO) – Børnetalsman-
den
foreslår, at det beskrives, hvordan foranstaltningerne ser ud for unge
under 18 år, der medvirker til overtrædelse af den foreslåede § 81, stk. 2, i
kriminalloven.
Kriminallovens § 81 kriminaliserer den, der som kunde mod betaling eller
løfte om betaling har samleje eller anden kønslig omgang med en person
under 18 år, når gerningsmanden kendte den pågældendes alder eller i så
henseende har handlet uagtsomt. Med den foreslåede § 81, stk. 2, forbydes
tillige medvirken hertil.
Justitsministeriet bemærker, at det er fastsat i kriminallovens § 119, stk. 1,
hvilke foranstaltninger der kan idømmes, og at det vil være op til retten i
den enkelte sag at fastsætte en passende foranstaltning. Ifølge kriminal-
lovens § 119, stk. 2, nr. 1, kan der over for unge i stedet fastsættes særlige
hjælpeforanstaltninger, jf. lovens kapitel 32.
Det bemærkes i øvrigt, at handlinger begået af unge under 15 år ikke kan
medføre foranstaltninger efter kriminalloven, jf. lovens § 16.
Forbruger- og Konkurrencestyrelsen i Grønland
foreslår, at ”kønsligt
forhold” ændres til ”seksuelt forhold” i lovens § 81, stk. 1, således at der
skabes sproglig overensstemmelse med lovens § 79 og § 81, stk. 2.
Justitsministeriet har tilrettet lovforslaget som foreslået.
4
L 123 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2.4. Rufferi
Forbruger- og Konkurrencestyrelsen i Grønland
foreslår, at det beskri-
ves i bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i § 83, stk. 3, i krimi-
nalloven, hvad der forstås ved begrebet hotel. Det foreslås endvidere, at det
beskrives, hvordan det forholder sig i situationer, hvor et værelse i en lejlig-
hed, et vandrehjem eller lignende udlejes til brug for, at en anden erhvervs-
mæssigt mod betaling eller løfte om betaling har seksuelt forhold til en
kunde.
Kriminallovens § 83 kriminaliserer en række handlinger som rufferi. Med
lovforslaget nyaffattes bestemmelsen, og efter den foreslåede § 83, stk. 3,
dømmes den, der udlejer værelse i hotel til brug for, at en anden erhvervs-
mæssigt mod betaling eller løfte om betaling har seksuelt forhold til en
kunde.
Justitsministeriet bemærker, at den foreslåede bestemmelse er en sprogligt
moderniseret videreførelse af den gældende bestemmelse i kriminallovens §
83, stk. 4, som kriminaliserer udleje af værelse i hotel eller gæstgiveri til be-
nyttelse til erhvervsmæssig utugt. Der er ikke med den foreslåede bestem-
melse tilsigtet nogen ændring af den gældende bestemmelses gerningsind-
hold. Det vil således som hidtil afhænge af rettens vurdering i den enkelte
sag, om gerningsindholdet er opfyldt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 8.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
2.5. Blufærdighedskrænkelse
Forbruger- og Konkurrencestyrelsen i Grønland
foreslår, at ”utugtigt”
ændres til ”pornografisk” i lovens § 84, stk. 2, således at der skabes sprog-
lig overensstemmelse mellem lovens § 84 og § 85.
Kriminallovens § 84, stk. 2, kriminaliserer den, som sælger utugtige bille-
der eller genstande til en person under 16 år.
Justitsministeriet bemærker, at den tilsvarende bestemmelse i den danske
straffelovs § 234 anvender ordet ”utugtigt”. Det er ministeriets opfattelse,
at der bør være overensstemmelse mellem kriminallovens § 84, stk. 2, og
den tilsvarende bestemmelse i den danske straffeloves § 234, hvorfor det
ikke findes hensigtsmæssigt at medtage den foreslåede ændring.
5
L 123 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2.6. Børnepornografi
Meeqqat Inuusuttullu Oqaloqatigiinnittarfiat (MIO) – Børnetalsman-
den
ønsker en beskrivelse af, hvordan det vurderes, om der er givet
samtykke efter den foreslåede bestemmelse i § 85, stk. 3, i kriminalloven.
Kriminallovens § 85 om børnepornografi kriminaliserer en række handlin-
ger forbundet med udbredelse mv. af utugtige fotografier mv. af personer
under 18 år. Med det foreslåede § 85, stk. 3, nyaffattes bestemmelsen om
straffrihed for besiddelse af pornografiske fotografier, film eller lignende,
af en person der er fyldt 15 år, hvis den pågældende har givet samtykke til
besiddelsen.
Justitsministeriet bemærker, at det vil være op til retten i den enkelte sag at
vurdere, om det kan lægges til grund, at den pågældende har givet sit
samtykke.
Der henvises i øvrigt til pkt. 10.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Forbruger- og Konkurrencestyrelsen i Grønland
foreslår, at ordet ”por-
nografiske” tilføjes efter ”besiddelse af” i den foreslåede § 85, stk. 3, i kri-
minalloven. Det foreslås endvidere, at ordet ”utugtige” ændres til ”porno-
grafiske” i bemærkningerne til det foreslåede § 85, stk. 4, i kriminalloven.
Justitsministeriet finder det ikke hensigtsmæssigt at ændre i kriminallovens
§ 85, stk. 3, som foreslået, idet bestemmelsen henviser til § 85, stk. 2, der
med lovforslaget vil komme til at anvende ordet ”pornografiske”.
Det bemærkes endvidere, at der i bemærkningerne til den foreslåede be-
stemmelse i § 85, stk. 4, i kriminalloven henvises til den gældende § 85, stk.
4, hvor ordet ”utugtige” anvendes.
2.7. Menneskehandel
Socialstyrelsen v. Center Mod Menneskehandel
bemærker, at den danske
straffelovs § 262 a blev ændret i 2012 for at bringe definitionen af menne-
skehandel i overensstemmelse med EU-direktiv om forebyggelse og be-
kæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor. Direktivet in-
deholder en udvidet definition af menneskehandel, hvor det element af ud-
nyttelse, som indgår i menneskehandel, efter direktivet – ud over seksuel
6
L 123 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
udnyttelse, tvangsarbejde mv. – kan omfatte udnyttelse af strafbare handlin-
ger.
Justitsministeriet bemærker, at det fremgår af regeringsgrundlaget, at re-
geringen vil opprioritere løbende at opdatere lovgivningen for Grønland.
Justitsministeriet drøfter
løbende med Naalakkersuisut, hvilke sager vedrø-
rende Grønland der skal prioriteres på Justitsministeriets område. Det har
endnu ikke været drøftet med Naalakkersuisut, om det foreslåede skal prio-
riteres.
Retten i Grønland
bemærker, at det er tvivlsomt, om de bisiddere, der be-
skikkes i medfør at den grønlandske retsplejelovs § 333, stk. 1, besidder til-
strækkelige kvalifikationer til at bistå en person, der har været offer for men-
neskehandel. Det er Retten i Grønlands opfattelse, at det i nogle situationer
er hensigtsmæssigt, at der beskikkes en advokat som bisidder, og det fore-
slås derfor, at det tilføjes i bestemmelsen, at dette er muligt.
I medfør af den grønlandske retsplejelovs § 333, stk. 1, kan retten i en række
sager om overtrædelse af kriminalloven beskikke en bisidder for den foru-
rettede efter begæring. Med lovforslaget tilføjes det i bestemmelsen, at der
også i sager om menneskehandel vil kunne beskikkes en bisidder for foru-
rettede.
Justitsministeriet bemærker, at der ikke efter ordlyden af § 333, stk. 1, i den
grønlandske retsplejelov er noget til hinder for at beskikke en advokat som
bisidder, hvis det findes hensigtsmæssigt. Justitsministeriet finder på den
baggrund ikke behov for at tilføje i bestemmelsen, at dette er muligt.
2.8. Øvrige
Joan-Søstrene
bemærker, at det følger af lovforslaget, at merudgifter som
følge af lovforslaget forventes at kunne afholdes inden for den eksisterende
ramme, og håber ikke, at lovgivningen viser sig at være signallovgivning.
Justitsministeriet bemærker, at det fremgår af pkt. 13 i lovforslagets almin-
delige bemærkninger, at lovforslaget forventes at indebære en vis forøgelse
af sagsmængden på de omfattede områder.
For så vidt angår finansieringen af de meromkostninger, som vil være for-
bundet med at håndtere den øgede sagsmængde, fremgår det videre af pkt.
7
L 123 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
13, at disse forventes at kunne afholdes inden for Justitsministeriets eksiste-
rende ramme.
KANUKOKA
ønsker, at de begreber, som anvendes, gøres klare og for-
ståelige for befolkningen og for det personale, som skal anvende loven. KA-
NUKOKA bemærker endvidere, at lovforslaget ikke forventes at medføre
udgifter for de grønlandske kommuner.
Justitsministeriet bemærker, at de anvendte begreber i udkastet til lovfor-
slag følger almindelig sprogbrug.
For så vidt angår lovforslagets økonomiske konsekvenser for det offentlige
bemærkes, at der i bemærkningerne til lovforslaget alene er taget stilling
hertil for så vidt angår rigsmyndigheder.
Institut for Menneskerettigheder, Grønlands Råd for Menneskerettig-
heder
og
Meeqqat Inuusuttullu Oqaloqatigiinnittarfiat (MIO) – Børne-
talsmanden
anbefaler, at territorialforbeholdet for Grønland til Europarå-
dets konvention om beskyttelse af børn mod seksuel udnyttelse og seksuelt
misbrug ophæves.
Justitsministeriet kan oplyse, at ministeriet afventer Grønlands Landsstyres
stillingtagen til spørgsmålet om, hvorvidt der på nuværende tidspunkt skal
tages skridt til at ophæve det nævnte territorialforbehold. Der kan i den for-
bindelse henvises til Justitsministeriets besvarelse af 19. januar 2017 af
spørgsmål nr. 193 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3. Lovforslaget
Som anført under pkt. 2.3. er ”kønsligt forhold” ændret til ”seksuelt forhold”
i lovens § 81, stk. 1, således at der skabes sproglig overensstemmelse med
lovens § 79 og § 81, stk. 2.
Herudover svarer det fremsatte lovforslag med enkelte redaktionelle æn-
dringer til det lovforslag, der har været sendt i høring.
8