Tak for det.
Det er blevet en noget mere munter førstebehandling, end jeg lige havde forestillet mig, og jeg skal være den første til at anerkende, at salutkanoner og sikkerhedsveste måske tilhører lidt forskellige kategorier, men sådan er det nogle gange, når man skal samle nogle ting.
Det må vi snakke om.
Den 11.
august 2017 blev der jo præsenteret 12 nye initiativer for at styrke indsatsen mod banderelateret kriminalitet, og lovforslaget her har så til formål at gennemføre initiativet om, at folk, der ønsker at bære sikkerhedsveste på offentligt tilgængelige steder, skal registrere sig hos politiet.
Politiet oplever en øget brug af sikkerhedsveste i bandegrupperinger i perioder, hvor grupperne er involveret i konflikter, og en stigning i brugen af sikkerhedsveste kan derfor være en tidlig indikator for, at en mulig konflikt er under opsejling.
Politiet har i dag ikke mulighed for at kontrollere, hvem der gør brug af sikkerhedsveste, og derfor vil vi give politiet bedre mulighed for at kontrollere, hvem der bærer sikkerhedsveste i det offentlige rum, og hvornår der sker en stigning i brugen af sikkerhedsveste.
På den måde kan forslaget være med til at give politiet et bedre efterretningsbillede i forhold til bandekonflikter.
Det, vi konkret foreslår, er at indføre bemyndigelse til, at justitsministeren kan fastsætte regler om forbud mod at bære sikkerhedsveste på offentligt tilgængelige steder uden forudgående anmeldelse til politiet.
I forlængelse af lovforslaget vil vi derfor fastsætte bestemmelser om, at personer, der ønsker at bære sikkerhedsveste på offentligt tilgængelige steder, skal anmelde at være i besiddelse af en sådan vest til politiet.
Kravet om forudgående anmeldelse vil ikke gælde for personer, der anvender sikkerhedsveste i forbindelse med deres hverv.
Der vil også blive fastsat bestemmelser om straf for overtrædelse af anmeldelsespligten.
I den forbindelse forventes det fastsat, at personer, der tidligere er idømt ubetinget fængsel for personfarlig kriminalitet som f.eks.
vold eller røveri, vil blive idømt en højere straf for overtrædelse af anmeldelsespligten.
Det forudsættes, at straffen i disse tilfælde vil blive fastsat til 7 dages fængsel.
I øvrige tilfælde vil straffen i førstegangstilfælde være bøde.
Så er der jo også i lovforslaget her et forslag om, at ansøgninger om våbentilladelse til salutkanoner skal fritages for afgift.
Som udgangspunkt betales der i dag en afgift på 840 kr.
for at indgive en ansøgning om våbentilladelse.
En række tilladelser er dog fritaget for afgiften, bl.a.
tilladelse til signalvåben og kombineret gas- og signalvåben.
Da salutkanoner i både karakter og anvendelse adskiller sig væsentligt fra andre skydevåben og udgør en begrænset sikkerhedsrisiko, foreslår regeringen, at tilladelser til salutkanoner fritages for afgift.
Det er jo altså sådan, at der skal søges om tilladelse fra politiet til at bruge salutkanoner, og jeg kan sige, at jeg står klar til i udvalgsbehandlingen at svare på alle tænkelige spørgsmål om salutkanoner.
Men det er jo også noget, vi bruger historisk set, og derfor synes jeg, at det giver god mening at fritage det for afgift, og jeg tror, at der nok heller ikke bliver rokket betydeligt ved hele det økonomiske fundament for samfundet på baggrund af den her afgiftsfritagelse.
Så skal jeg lige have undersøgt, om jeg har nogle rige jagtvenner, som bruger de her salutkanoner.
Det må vi lige have frem.
Jeg tænker, at hvis man fyrer sådan en kanon af inden en jagt, så er alle dyrene smuttet.
Det tænker jeg, men jeg har ikke forstand på det.
Jeg ser frem til at svare på spørgsmål under udvalgsarbejdet.