Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 120
Offentligt
1988368_0001.png
13. december 2018
J.nr. 2018 - 5832
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 120 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstof-
forbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Udskydelse af indfas-
ning af registreringsafgift m.v. og ændring af bundfradrag for eldrevne køretøjer m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 12. december 2018. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
L 120 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvad konsekvensen vil være af at ændre på firmabilbeskatningen m.v., til skatteministeren
1988368_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad konsekvensen vil være af at ændre på firmabilbeskatningen
efter følgende skabelon:
- Værdielementet sænkes fra 25 pct. til henholdsvis 24 pct., 23 pct., 22 pct., 21 pct. og 20
pct. for den del af værdien som er under 300.000 kr. og fastholdes på 20 pct. af den del
der ligger over.
- Miljøtillægget hæves så forslagene er omtrent provenuneutrale.
Ministeren bedes endvidere oplyse, hvad de forventede adfærdsvirkninger af ovenstående
omlægninger forventes at være i forhold til ændret CO2-udledning fra firmabiler.
Endeligt bedes ministeren bekræfte, at i det omfang en sådan omlægning isoleret fører til
et lavere skatteprovenu fra firmabilbeskatningen, så skyldes dette, at forslaget vil føre til
forbedret brændstoføkonomi blandt firmabiler (og dermed lavere grøn ejerafgift og miljø-
tillæg), hvilket igen reflekterer, at medarbejderen får et lavere separat privatforbrug (med-
arbejderens værdi af firmabil falder) samt at dette må forventes på sigt at sætte sig i højere
(almindeligt beskattet) løn.
Svar
Efter gældende regler beskattes en medarbejder, der får stillet fri bil til rådighed af ar-
bejdsgiveren, af 25 pct. af værdien op til 300.000 kr. og 20 pct. af den del af værdien, der
ligger over 300.000 kr. Yderligere beskattes medarbejderen af et miljøtillæg svarende til
150 pct. af den årlige ejer-/vægtafgift.
En nedsættelse af satsen på 25 pct. til 24 pct. skønnes at medføre et umiddelbart mindre-
provenu på ca. 100 mio. kr. i 2020, hvilket kan finansieres ved at forhøje satsen for miljø-
tillæg fra 150 pct. til 330 pct. En sådan omlægning skønnes at medføre et beskedent mer-
provenu på ca. 10 mio. kr. i umiddelbar virkning og at være provenuneutral efter tilbage-
løb og adfærd,
jf. tabel 1.
En ændring af firmabilbeskatningen, så miljøtillægget vægtes højere, er umiddelbart ikke
provenumæssig robust over tid. Det skyldes for det første, at ejerafgiften efter gældende
regler ikke reguleres med pris- eller lønudviklingen, og således er faldende målt i fast ni-
veau. For det andet må udviklingen i bilernes brændstofforbrug forventes at medføre la-
vere ejerafgifter. Begge forhold gør, at miljøtillægget i firmabilbeskatningen skal øges år
for år, hvis der skal være provenuneutralitet.
1
Således skønnes det, at ved en nedsættelse af satsen på 25 pct. til 24 pct., skal miljøtillæg-
get forhøjes til 335 pct. i 2021, 340 pct. i 2022 etc., således at den i 2025 skal være 370
pct.
1
Som led i aftalen om
Omlægning af bilafgifterne
af 21. september 2017 indgår, at ejerafgiften skal gøres mere robust overfor
den teknologiske udvikling ved at regulere ejerafgiften, jf.
https://www.skm.dk/media/1516297/Aftaletekst-registrerings-
afgift.pdf.
Den konkrete reguleringsmetode er dog endnu ikke besluttet. I nærværende svar er beregningerne i forhold til
gældende regler.
Side 2 af 5
L 120 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvad konsekvensen vil være af at ændre på firmabilbeskatningen m.v., til skatteministeren
1988368_0003.png
Omlægningen skønnes at medføre en reduktion af CO
2
-emissionen fra firmabiler i stør-
relsesordenen 500 tons årligt. De relativt beskedne virkninger kan henføres til, at forhøjel-
sen af miljøtillægget og reduktionen af satsen for bilens værdi i høj grad ophæver hinan-
den, således at nettoændringen i beskatningen bliver beskeden.
Tabellerne 2-5 viser tilsvarende beregninger ved nedsættelse af satsen på 25 pct. til 23
pct., 22 pct., 21 pct. og 20 pct.
Der gøres opmærksom på, at der er en væsentlig usikkerhed på adfærdsberegningerne,
herunder virkningen på CO
2
-emissionen.
Henset til usikkerheden, samt at der er tale om omlægninger, der medfører bruttoprove-
nuændringer i størrelsesordenen 100-500 mio. kr., finder jeg, at en omlægning som be-
skrevet bør undersøges grundigere, inden den eventuelt sættes i værk. Det mener jeg er en
opgave for den kommende kommission for grøn transport.
Med hensyn til den sidste del af spørgsmålet, så vil en omlægning, hvor miljøtillæg vægtes
højere, medføre mere brændstoføkonomiske firmabiler. Som nævnt skønnes effekten
med stor usikkerhed
begrænset.
De lavere ejerafgifter og brændstofudgifter vil isoleret set reducere virksomhedens om-
kostninger til medarbejderens firmabil. Ud over disse elementer består omkostningerne
bl.a. i anskaffelse, forsikring og reparation. I det omfang omkostningerne til firmabil fal-
der, og såfremt virksomhedens samlede aflønning (kontantløn og personalegoder) af
medarbejderen skal være uændret, vil medarbejderen blive kompenseret enten i form af
højere kontantløn eller fx en dyrere firmabil.
Tabel 1. Konsekvenser af en nedsættelse til 24 pct.
Gældende
Satser (pct.)
Miljøtillæg
Sats 1
Sats 2
150
25
20
330
24
20
335
24
20
345
24
20
350
24
20
360
24
20
370
24
20
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Provenumæssige konsekvenser, 2019-niveau (mio. kr.)
Forhøjelse af miljøtillæg, umiddelbart
Reduktion af sats til 24 pct., umiddelbart
Samlet umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb og adfærd
CO
2
-emission (1.000 tons)
100
-100
10
0
-0,5
110
-100
10
0
-0,5
110
-100
10
0
-0,5
110
-100
10
0
-0,5
110
-100
10
0
-0,5
110
-110
10
0
-0,5
Anm.: Forudsat, at bilers brændstoføkonomi frem mod 2025 forbedres med 15 pct.
Kilde: Egne beregninger
Side 3 af 5
L 120 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvad konsekvensen vil være af at ændre på firmabilbeskatningen m.v., til skatteministeren
1988368_0004.png
Tabel 2. Konsekvenser af en nedsættelse til 23 pct.
Gældende
Satser (pct.)
Miljøtillæg
Sats 1
Sats 2
150
25
20
500
23
20
515
23
20
530
23
20
550
23
20
565
23
20
580
23
20
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Provenumæssige konsekvenser, 2019-niveau (mio. kr.)
Forhøjelse af miljøtillæg, umiddelbart
Reduktion af sats til 23 pct., umiddelbart
Samlet umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb og adfærd
CO
2
-emission (1.000 tons)
200
-190
10
0
-1,1
210
-200
10
0
-1,1
210
-200
10
0
-1,0
210
-200
10
0
-1,0
220
-210
10
0
-1,0
220
-210
10
0
-1,0
Anm.: Forudsat, at bilers brændstoføkonomi frem mod 2025 forbedres med 15 pct.
Kilde: Egne beregninger
Tabel 3. Konsekvenser af en nedsættelse til 22 pct.
Gældende
Satser (pct.)
Miljøtlllæg
Sats 1
Sats 2
150
25
20
670
22
20
695
22
20
715
22
20
740
22
20
770
22
20
790
22
20
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Provenumæssige konsekvenser, 2019-niveau (mio. kr.)
Forhøjelse af miljøtillæg, umiddelbart
Reduktion af sats til 22 pct., umiddelbart
Samlet umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb og adfærd
CO
2
-emission (1.000 tons)
310
-290
10
0
-1,6
310
-300
20
0
-1,6
320
-300
20
0
-1,5
320
-300
20
0
-1,5
320
-310
20
0
-1,5
330
-320
20
0
-1,5
Anm.: Forudsat, at bilers brændstoføkonomi frem mod 2025 forbedres med 15 pct.
Kilde: Egne beregninger
Side 4 af 5
L 120 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvad konsekvensen vil være af at ændre på firmabilbeskatningen m.v., til skatteministeren
1988368_0005.png
Tabel 4. Konsekvenser af en nedsættelse til 21 pct.
Gældende
Satser (pct.)
Miljøtillæg
Sats 1
Sats 2
150
25
20
840
21
20
870
21
20
900
21
20
935
21
20
970
21
20
1.000
21
20
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Provenumæssige konsekvenser, 2019-niveau (mio. kr.)
Forhøjelse af miljøtillæg, umiddelbart
Reduktion af sats til 21 pct., umiddelbart
Samlet umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb og adfærd
CO
2
-emission (1.000 tons)
410
-390
20
0
-2,1
410
-390
20
0
-2,1
420
-400
20
0
-2,1
420
-410
20
0
-2,0
430
-410
20
0
-2,0
440
-420
20
0
-2,0
Anm.: Forudsat, at bilers brændstoføkonomi frem mod 2025 forbedres med 15 pct.
Kilde: Egne beregninger
Tabel 5. Konsekvenser af en nedsættelse til 20 pct.
Gældende
Satser (pct.)
Miljøtillæg
Sats 1
Sats 2
150
25
20
1.010
20
20
1.045
20
20
1.085
20
20
1.125
20
20
1.170
20
20
1.210
20
20
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Provenumæssige konsekvenser, 2019-niveau (mio. kr.)
Forhøjelse af miljøtillæg, umiddelbart
Reduktion af sats til 20 pct., umiddelbart
Samlet umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb og adfærd
CO
2
-emission (1.000 tons)
500
-490
20
0
-2,7
510
-490
20
0
-2,6
520
-500
20
0
-2,6
530
-510
20
0
-2,5
530
-510
20
0
-2,5
550
-530
20
0
-2,5
Anm.: Forudsat, at bilers brændstoføkonomi frem mod 2025 forbedres med 15 pct.
Kilde: Egne beregninger
Side 5 af 5