Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 120 Bilag 13
Offentligt
1992399_0001.png
19. december 2018
J.nr. 2018 - 5832
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges supplerende høringsskema samt yderligere modtagne
høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstof-
forbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Udskydelse af indfas-
ning af registreringsafgift m.v. og ændring af fradrag for eldrevne køretøjer m.v.) (L 120).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
L 120 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 13: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1992399_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Bilbrancheråd
Danske Bilbrancheråd finder det
uhørt, at der har været så kort en
høringsproces, hvor høringsmate-
rialet blev sendt fredag eftermid-
dag med frist til søndag. Hertil
kommer, at Skatteministeriet alene
sendte høringsmaterialet til den
generelle info-mail og ikke til hø-
ringsparternes direktionspostkasse.
Dette medvirker til, at høringspro-
cessen bliver illusorisk, forjaget og
uden den fornødne kvalitet.
Skatteministeriet anerkender, at
høringsperioden har været uhen-
sigtsmæssigt kort. Det skal dog ses
i lyset af forhandlingerne om fi-
nanslov 2019, og at lovforslaget
for at undgå en afgiftsstigning pr.
1. januar 2019 skal nå at blive be-
handlet i Folketinget og vedtages
inden den 1. januar 2019. Yderlige-
re bemærkes, at der er tale om af-
giftslempelser, som er udelukken-
de begunstigende for branchen og
bilkøberne, hvorfor den korte hø-
ringsperiode efter omstændighe-
derne og undtagelsesvist vurdere-
des at kunne accepteres.
En omlægning af afgiftssystemet
er en gennemgribende og kompli-
ceret øvelse, som bl.a. må forven-
tes at skabe store prisudsving på
konkrete biler og omfordeling af
bilformuen. En sådan omlægning
ligger derfor uden for rammerne af
lovforslaget, som har til formål at
skabe ro om afgifterne på eldrevne
køretøjer m.v. på kort sigt.
Dansk Bilbrancheråd bemærker, at
de på et generelt plan er modstan-
dere af særfordele til visse tekno-
logier, der opnås ved at differenti-
ere på den nuværende værdibase-
rede afgift. Dansk Bilbrancheråd
tilskynder i stedet til en norsk af-
giftsmodel, hvor afgiften differen-
tieres som følge af objektive og
målbare kriterier. Ifølge Dansk
Bilbrancheråd vil det medføre, at
konkurrencen ikke skævvrides
mellem forskellige køretøjstekno-
logier.
Dansk Elbil Alliance
Dansk Elbil Alliance bemærker, at
lovforslaget vil medvirke til at un-
derstøtte det stigende salg af elbi-
ler, som Danmark har oplevet i
2018, og at Dansk Elbil Alliance
forventer, at forslaget vil medføre
en yderligere positiv udvikling af
elbilsalget i 2019 og 2020.
Side 2 af 3
L 120 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 13: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1992399_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Elbil Alliance opfordrer til,
at forslaget om grønne firmabiler,
som fremgik af regeringens klima-
og luftudspil
Sammen om en grønnere
fremtid,
gennemføres med dette
lovforslag.
Skatteministeriet noterer sig Dansk
Elbil Alliances bemærkning. Det
bemærkes, at initiativet oprindelig
indgik i regeringens udspil, men
det har desværre ikke været muligt
at opnå tilstrækkelig støtte til for-
slaget.
De foreslåede ændringer har til
formål at skabe ro i markedet på
kort sigt, som minimum de næste
to år, mens den grønne transport-
kommission, som regeringen vil
nedsætte, kommer med forslag til
en langsigtet strategi for den grøn-
ne omstilling af transportsektoren.
Dansk Elbil Alliances forslag er
dermed uden for rammerne af det-
te lovforslag.
Dansk Elbil Alliance bemærker, at
elbiler er fritaget fra elafgift indtil
udgangen af 2019, hvis opladnin-
gen sker som led i en momsregi-
streret virksomhed, men at der ef-
ter 2019 skal betales fuld elafgift
for el til opladning af elbiler.
Dansk Elbil Alliance opfordrer til,
at afgiftsfritagelsen for forlænges
til og med 2023, hvor personbiler
og lastbiler vil blive ligestillet med
elbusser.
Side 3 af 3