Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 12 Bilag 1
Offentligt
1947136_0001.png
NOTAT
Supplerende resumé og kommentarer til hø-
ringssvar vedrørende forslag til lov om æn-
dring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Dagpenge efter udløb af retten til supple-
rende dagpenge i et månedsbaseret dagpen-
gesystem, periodisering af indkomst til op-
fyldelse af indkomstkravet, undtagelse for
opfølgning på visse sager efter samkøring af
oplysning om løntimer m.m.)
18. September 2018
J.nr. 18/05743
AMY
hen/flf
Udkastet til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Dagpenge efter udløb af retten til supplerende dagpenge i et månedsbaseret dag-
pengesystem, periodisering af indkomst til opfyldelse af indkomstkravet m.m.) har
været sendt i ekstern høring til de høringsparter, der fremgår af vedlagte bilag, i
perioden fra 29. juni 2018 til 10. august 2018.
Efterfølgende har forligspartierne bag dagpengereformen besluttet, at lovforslaget
tilføjes ændringer vedrørende undtagelse for opfølgning på visse sager efter samkø-
ring af oplysning om løntimer (månedskontrol).
Elementerne i lovforslagets § 1, nr. 1, 16 og 17, har været sendt i en supplerende
ekstern høring i perioden den 7. september 2018 til den 13. september 2018 hos
følgende myndigheder og organisationer:
Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg og Arbejdsløshedskassen for Selvstændig
Erhvervsdrivende (ASE).
De modtagne høringssvar vedlægges.
Der er ikke modtaget høringssvar fra ASE.
Nedenfor gennemgås de indkomne høringssvar, således at der først gennemgås de
overordnede og politiske bemærkninger, og dernæst bemærkningerne til de enkelte
elementer i lovforslaget.
2. Overordnede og politiske bemærkninger
2.1. Overordnede bemærkninger uden kommentar
Lønmodtagersiden peger på, at det er erfaringen, at der oftest ikke skal ske en regu-
lering i de sager, der foreslås undtaget for opfølgning på samkøring/kontrol. For-
slaget vil derfor minimere antallet af sager, der ”falder af båndet” og sikre, at a-
L 12 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1947136_0002.png
kasserne ikke skal bruge tid og ressourcer på unødig sagsbehandling. Samtidig
undgår medlemmerne at skulle besvare henvendelser fra a-kasserne i sager, der
ikke er noget i.
Lønmodtagersiden lægger vægt på, at lovforslaget gennemføres. Det er et skridt i
den rigtige retning og vil fokusere og effektivisere kontrolopgaven og sikre, at
tiden og ressourcerne i a-kasserne i højere grad bruges på de sager, hvori der fak-
tisk skal ske en regulering.
Lønmodtagersiden påpeger, at der vil være behov for at tage flere skridt til at foku-
sere og effektivisere kontrollen i a-kasserne.
Derfor er lønmodtagersiden tilfreds med, at der i lovforslaget lægges op til, at der
med afsæt i lovens nye bemyndigelser også vil kunne fastsættes regler
fx om
undtagelse fra opfølgning
i andre kontrolsituationer, hvor der kun i få tilfælde
sker en regulering og derfor sker unødig sagsbehandling og overadministration i a-
kasserne.
Lederne ser positivt på, at der er blevet lyttet til de forslag til forbedringer, som A-
kasserne/Danske A-kasser er kommet med. Lederne forventer og håber, at de om-
handlede tiltag vil bidrage væsentligt til at nedbringe de ressourcer, som hidtil har
måttet afsættes til samkøringsopgaven.
2.2. Overordnede bemærkninger med kommentar
Lønmodtagersiden peger på i forhold til
udformningen af efterlønskontrolforslaget, at
det bør præciseres i lovforslagets bemærkninger, at det alene er kontrolperioden, der er
ændret fra månedskontrol til kvartalskontrol, og at kontrollen af efterlønsudbetalinger
hviler på samme regelsæt som ved den nuværende månedskontrol.
Kommentar:
Det er skrevet ind i bemærkningerne, at reglerne om samkøring og kontrol af udbe-
taling af efterløn samlet set vil svare til det, der gælder i dag, bortset fra, at samkø-
ringen og regulering af efterlønsudbetalingen vil ske hvert kvartal i stedet for hver
måned.
3. Konkrete bemærkninger til lovforslaget
Lederne foreslår, at forslaget til ny bemyndigelsesbestemmelse i § 74 n, stk. 18
(red: stk. 19) affattes på en anden måde således, at ”tidspunktet for efterregulering
m.v.” placeres i en anden kontekst.
Kommentar:
Det er korrekt, at formuleringen af bestemmelsen i høringsudgaven af lovforslaget
bør formuleres på anden måde..
Bestemmelsen er en bemyndigelse til beskæftigelsesministeren til at fastsætte regler
om bl.a.
udbetaling af efterløn,
2
L 12 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1947136_0003.png
medlemmets indsendelse af oplysninger om arbejde og indtægter til brug for
udbetalingen,
hvornår a-kasserne skal stille efterlønnen til medlemmets disposition,
a-kassernes kvartalsmæssige samkøring af oplysninger på efterlønskortet om
arbejde m.v. med oplysningerne fra indkomstregistret, og
a-kassernes efterregulering af efterlønnen for eventuelle forskelle mellem med-
lemmets oplysninger om indtægt m.v. og oplysningerne fra indkomstregistret.
Bestemmelsen, der, med undtagelse af de forhold, der alene gælder for dagpenge,
svarer til den gældende § 46, stk. 7, er omformuleret til følgende ordlyd:
”Beskæftigelsesministeren
fastsætter efter forhandling med Beskæftigelsesrådet
nærmere regler om anvendelsen af stk. 1, herunder om acontoudbetaling, efterløn-
nens disposition ved udgangen af måneden, tidspunktet m.v. for kvartalsvis efterre-
gulering af efterløn og undtagelse for opfølgning under særlige omstændigheder.”
Lederne har haft en forventning om, at den måned, hvor medlemmet på ny får fuldtids-
beskæftigelse og bliver afmeldt jobcenteret, også ville være undtaget for månedskon-
trol. Vi kan konstatere, at disse tilfælde ikke er medtaget.
Kommentar:
Ledernes ønske har ikke været en del af drøftelserne med a-kasserne, idet der jo ikke
vil være nogen ydelse at regulere i. Det bemærkes i øvrigt, at det fremgår af gældende
§ 6, stk. 3 i bekendtgørelse om udbetaling af dagpenge, at der ikke skal ske en samkø-
ring, hvis en del af indberetningsperioden vedrører den forudgående eller den efterføl-
gende måned (lønperiode ligger skævt på kalendermåneden) og medlemmet ikke an-
moder om dagpenge for denne måned.
Lederne er af den opfattelse, at i tilfælde, hvor et medlem kommer fra fuldtidsjob og
melder sig ledig i løbet af en kalendermåned, generelt bør undtages fra samkøring. Det
gælder også, selv om medlemmet tidligere i samme dagpengeperiode har været undta-
get fra samkøring af samme årsag.
Kommentar:
Forslaget om, at der kan undtages for opfølgning ved samkøring af oplysninger på
dagpengekortet og oplysninger i indkomstregisteret i den første måned efter indplace-
ringen i en dagpengeperiode, er en undtagelse fra hovedreglen om at gennemføre en
(total)kontrol af hver dagpengeudbetaling. Som det fremgår af bemærkningerne, om-
fatter forslaget ikke situationer, hvor der er tale om en anden arbejdsgiver eller ved
arbejdsophør i løbet af indplaceringsperioden. Behovet for kontrol i tilfælde med en
anden arbejdsgiver skyldes, at der vil være kontrolmæssige behov. I de tilfælde skal der
fortsat foretages en månedskontrol. Det skyldes, at dette vil bryde væsentligt med prin-
cippet om en (total) kontrol, og at det dermed ville kunne opstå væsentlig risiko for
omgåelse af reglerne.
Lederne indstiller i øvrigt, at det overvejes, om bemyndigelsesbestemmelsen i § 74 n,
stk. 18, også anvendes til at fastsætte nærmere regler om samkøring af medlemmer, der
modtager efterløn og får beregnet fradrag efter reglerne om lempet fradrag.
3
L 12 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1947136_0004.png
Lederne foreslår en ordning, hvor lempet fradrag ikke skal medføre en særskilt ind-
tægtskontrol i forbindelse med samkøring, men hvor samkøringen alene sker med ud-
gangspunkt i den almindelige sammenligning af timer.
Kommentar:
Forslaget imødekommes ikke, da det ligger uden for lovforslagets rammer at ændre i
reglerne om lempet fradrag.
4