Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 12 Bilag 1
Offentligt
1947135_0001.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR)
Dato:
13. september 2018
Vedr. høring om udkast til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. (Undtagelse for opfølgning på sager
som følge af samkøring af oplysninger om løntimer mv.)
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har sendt et udkast til lovforslag i
høring, hvor der lægges op til at undtage visse sager fra opfølgning på samkøring/kontrol.
Det er erfaringen, at der oftest ikke skal ske en regulering i de sager, der nu undtages
opfølgning på samkøring/kontrol. Forslaget vil derfor minimere antallet af sager, der
”falder af båndet” og sikre, at a-kasserne
ikke skal bruge tid og ressourcer på unødig
sagsbehandling. Samtidig undgår medlemmerne at skulle besvare henvendelser fra a-
kasserne i sager, der ikke er noget i.
Lønmodtagersiden lægger vægt på, at lovforslaget gennemføres. Det er et skridt i den
rigtige retning og vil fokusere og effektivisere kontrolopgaven og sikre, at tiden og
ressourcerne i a-kasserne i højere grad bruges på de sager, hvori der faktisk skal ske en
regulering.
Den månedlige kontrolopgave fylder meget i a-kasserne i dag set i forhold til, hvad der
kommer ud af kontrollen. Det er der mange grunde til. Det var intentionen med
dagpengereformen, at kontrolopgaven skulle automatiseres fuldt ud, og at sager kun
skulle ”falde af båndet”, hvis der var grundlag for en regulering i sagerne.
Sådan er det
imidlertid ikke blevet. Der er desværre ikke én enkel vej til at få automatiseringsgraden
op og til at undgå unødig sagsbehandling. Men det må fortsat være målet at nå dertil.
Lønmodtagersiden ser for sig, at der
med den gældende kontrolkonstruktion
vil være
behov for at tage flere skridt til at fokusere og effektivisere kontrollen i a-kasserne.
Derfor er lønmodtagersiden tilfreds med, at der i lovforslaget lægges op til, at der med
afsæt i lovens nye bemyndigelser også vil kunne fastsættes regler
fx om undtagelse fra
opfølgning
i andre kontrolsituationer, hvor der kun i få tilfælde sker en regulering og
derfor sker unødig sagsbehandling og overadministration i a-kasserne.
L 12 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1947135_0002.png
Ift. lovforslagets specifikke udformning af efterlønskontrolforslaget ser lønmodtagersiden
det gerne præciseret i lovforslagets bemærkninger, at det alene er kontrolperioden, der
er ændret fra månedskontrol til kvartalskontrol, og at kontrollen af efterlønsudbetalinger
hviler på samme regelsæt som ved den nuværende månedskontrol.
Med venlig hilsen
2
L 12 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1947135_0003.png
Høringssvar
Dato:
Til:
Fra:
Om:
13. september 2018
Høringssvar til STAR
Lederne
Bemærkninger til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. (undtagelse for opfølgning
på sager som følge af samkøring af oplysninger om
løntimer mv.)
Lederne ser positivt på, at der er blevet lyttet til de forslag til forbedringer, som A-
kasserne/Danske A-kasser er kommer med.
Vi forventer og håber, at de omhandlede tiltag vil bidrage væsentligt til at nedbringe
de ressourcer, som hidtil har måttet afsættes til samkøringsopgaven.
Vi har en enkelt konkret bemærkning, som vedrører udkastet til en ny § 74 n, stk. 18:
»Stk. 18. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet nærmere regler om anvendelsen af stk. 1, herunder om
acontoudbetaling og tidspunktet m.v., efterlønnens disposition ved udgangen af
måneden, og for kvartalsvis efterregulering af efterløn og undtagelse for opfølgning
under særlige omstændigheder.«.
Den tilsvarende bestemmelse i § 46, stk. 7, i den gældende lov har følgende
udformning:
»Stk. 7. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet nærmere regler om anvendelsen af denne bestemmelse,
herunder om acontoudbetaling og tidspunktet m.v. for efterregulering af dagpenge
samt undtagelse for opfølgning heraf under særlige omstændigheder, om
dagpengenes disposition ved udgangen af måneden og om forrentning af ikke
rettidigt udbetalte dagpenge efter stk. 2-4.«.
I den foreslåede § 74 n, stk.18, ser det umiddelbart ud som om, at
”tidspunktet m.v.”
er placeret ude af kontekst.
Bør bestemmelsen ikke have denne udformning:
»Stk. 18. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet nærmere regler om anvendelsen af stk. 1, herunder om
acontoudbetaling og tidspunktet m.v for kvartalsvis efterregulering af efterløn samt
undtagelse for opfølgning under særlige omstændigheder, og om efterlønnens
disposition ved udgangen af måneden.«.
1
L 12 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
A-kassen LH
Vi har haft en forventning om, at den måned, hvor medlemmet på ny får
fuldtidsbeskæftigelse og bliver afmeldt jobcenteret, også ville være undtaget for
månedskontrol. Vi kan konstatere, at disse tilfælde ikke er medtaget.
Derudover er det vores opfattelse, at tilfælde, hvor et medlem kommer fra fuldtidsjob
og melder sig ledig i løbet af en kalendermåned, generelt bør undtages fra
samkøring. Det gælder også, selv om medlemmet tidligere i samme
dagpengeperiode har været undtaget fra samkøring af samme årsag.
Vi vil i øvrigt indstille til, at det overvejes, om bemyndigelsesbestemmelsen i § 74 n,
stk. 18, også anvendes til at fastsætte nærmere regler om samkøring af medlemmer,
der modtager efterløn og får beregnet fradrag efter reglerne om lempet fradrag.
Der foreslås en ordning, hvor lempet fradrag ikke skal medføre en særskilt
indtægtskontrol i forbindelse med samkøring, men hvor samkøringen alene sker med
udgangspunkt i den almindelige sammenligning af timer.
2 Side 2