Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 12 Bilag 1
Offentligt
1947134_0001.png
NOTAT
Høringsnotat:
Forslag til lov om ændring af lov om arbejds-
løshedsforsikring m.v. (Dagpenge efter udløb
af retten til supplerende dagpenge i et må-
nedsbaseret dagpengesystem, periodisering
af indkomst til opfyldelse af indkomstkravet
m.m.)
16. august 2018
J.nr. 18/05743 / 2018-2002
AMY
UKH
Udkastet til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Dagpenge efter udløb af retten til supplerende dagpenge i et månedsbaseret dag-
pengesystem, periodisering af indkomst til opfyldelse af indkomstkravet m.m.) har
været sendt i ekstern høring til de høringsparter, der fremgår af vedlagte bilag, i
perioden fra 29. juni 2018 til 10. august 2018.
Der er modtaget høringssvar fra:
Akademikerne, Ankestyrelsen, Danske A-kasser, Dansk Magisterforening, Finans-
sektorens Arbejdsgiverforening, FTF, LO og Rigsrevisionen.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Nedenfor gennemgås de indkomne høringssvar, således at der først gennemgås de
overordnede og politiske bemærkninger, og dernæst bemærkningerne til de enkelte
elementer i lovforslaget.
Følgende har ikke haft bemærkninger til lovforslaget:
Ankestyrelsen og Rigsrevisionen.
2. Overordnede og politiske bemærkninger
2.1. Overordnede bemærkninger uden kommentar
Lønmodtagersiden (Akademikerne, FTF, LO og Danske A-kasser) er meget tilfreds
med, at ministeren med lovforslaget sikrer, at den eksisterende ugebelægningsmo-
del for supplerende dagpenge videreføres. Det er kun rimeligt og fornuftigt, at et
medlem, der har opbrugt sin ret til supplerende dagpenge og har arbejde i en må-
ned, fortsat kan få udbetalt dagpenge i måneden, dog kun i de uger hvor medlem-
met ikke arbejder.
Lønmodtagersiden bemærker, at ministeren med lovforslaget sikrer, at der kan ske
en periodisering af såkaldte ”dobbeltindberetninger” i en måned. Også dette er kun
L 12 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1947134_0002.png
rimeligt. Meningen med indkomstloftet var i sin tid at sikre, at et medlem ikke
kunne optjene dagpengeret ved at arbejde i mindre end 12 måneder. Her er der tale
om, at medlemmet faktisk har arbejdet i 12 måneder eller mere, men at arbejdsgi-
vers indberetningsterminer
i kombination med indkomstloftet
bevirker, at med-
lemmet alligevel ikke optjener ret til dagpenge. Derfor er lønmodtagersiden også
tilfreds med, at denne utilsigtede skævhed rettes op.
Dansk Magisterforening vil gerne kvittere for og støtte lovændring om permanent-
gørelsen af overgangsordningen som fremsat i høringen. Der er tale om en yderst
fornuftig ændring, som de gerne vil takke for.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening vil gerne takke for høringen, finder justerin-
gerne fornuftige og har ikke yderligere bemærkninger.
3. Konkrete bemærkninger til lovforslaget
3.1 Periodisering af indkomst indberettet til indkomstregisteret til en anden
måned end indberetningsmåneden
Lønmodtagersiden bemærker, at periodiseringen
af en ”dobbeltindberetning” kun
vil gælde ift. reglerne om optjening
men ikke ift. reglerne om fx sats mv. Dette er
problematisk. Er en indberetning periodiseret/flyttet hen til den måned, som den
rettelig skulle ligge i, skal den nye periodisering gælde hele vejen rundt. A-
kasserne har ikke to timebanker, hvor den samme indberetning kan have forskellig
periodisering. Den samme indberetning ligger ét sted (i én måned) og kun her, men
kan efter forskellige regler bruges i mange sammenhænge, fx til både optjening og
sats.
Hvis man fastholder, at samme indberetning skal periodiseres ud på forskellige
måneder, vil det kræve uforholdsmæssigt store system-tilpasninger i a-kasserne
til håndtering af ganske få sager/indberetninger. Og det vil blive vanskeligt for
STAR at gennemføre central kontrol, da STAR ikke vil kunne se, hvorfor en indbe-
retning i visse sammenhænge kunne bruges i en måned, mens den ikke kunne bru-
ges i en anden.
Lønmodtagersiden mener derfor, at lovforslaget skal rettes til på dette punkt.
Kommentar:
Formålet med de gældende regler om,
at det er ”indberetningstidspunktet” til ind-
komstregisteret, som er afgørende for opgørelsen af indkomstkravet er, at admini-
strationen af reglerne om opgørelse af retten til dagpenge kan digitaliseres og base-
res direkte på oplysninger fra bl.a. indkomstregisteret.
Den foreslåede ændring er en undtagelse hertil og omfatter de situationer, hvor en
”dobbeltindberetning” i en måned er
afgørende for opgørelsen af indkomstkravet
for ret til dagpenge, og skal ses i sammenhæng med, at der højst kan medregnes en
indkomst på 19.029 kr. pr. måned (2018).
2
L 12 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1947134_0003.png
Ved beregning af dagpengesatsen ses der på de bedste 12 måneder inden for de
sidste 24 måneder. Al indkomst indgår i opgørelsen, herunder også en måned med
dobbeltindberetning. I en situation hvor et medlem pga. dobbeltindberetninger har
12 måneders indkomst fordelt på 11 måneder, f.eks. 10 måneder af 20.000 kr. og 1
måned af 40.000 kr., vil det komme medlemmet til gode, da den samlede indkomst
240.000 kr. bliver divideret med 11 fremfor 12 måneder.
Der vurderes derfor ikke at være et særligt beskyttelseshensyn over for den ledige i
forhold til beregning af dagpengesatsen, da der i forvejen ses på de bedste 12 må-
neder inden for 24 måneder.
Det bemærkes herudover, at ændringen af periodiseringen først sker efter, at oplys-
ningen er indhentet fra indkomstregisteret. Det betyder, at A-kassen er bekendt
med den faktiske indberetningsdato, og en ændring heraf forudsætter en manuel
sagsbehandling i a-kassen.
3