Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
L 119
Offentligt
1992378_0001.png
Energi-, forsynings- og klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
19. december 2018
J nr.
2018-2568
Energi-, forsynings- og klimaudvalget har i brev af 17. december 2018 stillet
mig følgende spørgsmål 6 til L 119, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 6
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 17. december 2018 fra Dansk
Affaldsforening som opfølgning på energiministerens kommentar til den tidligere
indsendte henvendelse af 12. december 2018, jf. L 119 - bilag 7.
Svar
Forureneren betaler-princippet og skattefinansiering
Dansk Affaldsforening (DAF) anfører i sine bemærkninger til svar på
spørgsmål 5 til L 119, at administrative opgaver, der følger af håndteringen af virk-
somheders affald, også er omfattet af forurener betaler-princippet.
Kravet om, at affaldshåndtering skal finansieres efter forureneren betaler-
princippet, følger af
EU’s affaldsdirektiv
artikel 14. Som det fremgår af lovforslagets
bemærkninger, vurderes det, at finanslovfinansiering ikke vil være i strid med foru-
reneren betaler-princippet, når der er tale om opgaver, der ikke har en nær tilknyt-
ning til en konkret affaldshåndtering. Det vurderes dog, at finanslovsfinansiering af
opgaver vedrørende konkrete ansvisninger og anmeldelse og dokumentation af
jordflytninger, der i dag i vid udstrækning finansieres af gebyret, vil være i strid med
forureneren betaler-princippet. Disse opgaver skal derfor fortsat gebyrfinansieres.
Det bemærkes i øvrigt, at administration knyttet til de konkrete affaldshåndterings-
opgaver fortsat skal finansieres via de særskilte gebyrer for de enkelte ordninger,
hvilket også fremgår af svaret til spørgsmål 5.
DAF anfører herudover, at lovforslagets nye skattefinansiering vil betyde, at bor-
gerne fremover skal medfinansiere kommunal opgaveløsning, der alene er til gavn
for affaldsproducerende virksomheder. Det er korrekt, at forslaget vil medføre skat-
tefinansiering af generel erhvervsrettet offentlig administration, hvilket svarer til
skattefinansiering af anden erhvervsrettet offentlig administration. Som tidligere
nævnt, vil der - som i dag - være et krav om, at konkrete affaldsordninger finansie-
res efter forurener-betaler-princippet og derfor skal holdes økonomisk adskilt for at
hindre krydssubsidiering.
Nye gebyrer for anvisninger og jordflytninger
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2802
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/3
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelse af 17/12-18 fra Dansk Affaldsforening, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1992378_0002.png
DAF anfører, at det er vigtigt, at nye gebyrer for konkrete anvisninger og anmeldel-
se og dokumentation ved flytning af jord ikke skaber nye store administrative byr-
der. DAF anfører ydermere, at de glade for at blive inddraget i dialogen om, hvor-
dan det i praksis bedst kan løses, så det belaster såvel kommuner som virksomhe-
der mindst muligt. DAF finder det imidlertid umiddelbart vanskeligt at finde en løs-
ning, der gør to gebyrer og en skattefinansiering nemmere at administrere end ét
gebyr.
Jeg vil gerne kvittere for DAF’s konstruktive tilgang. Jeg er enig med DAF i, at der
skal findes en løsning, der belaster såvel kommuner som virksomheder mindst
muligt, og jeg ser frem til et godt samarbejde.
Økonomiske konsekvenser.
DAF anfører, at evalueringen af det nuværende gebyr stammer fra 2016 og er ba-
seret på 2014-tal. DAF mener desuden, at det kun er ca. 100.000 virksomheder,
der betaler gebyret.
Som DAF beskriver, fremgår det af evalueringsrapporten, at det gennemsnitlige
gebyr for virksomheder er 449 kr. årligt. Nyere tal viser, at det gennemsnitlige gebyr
i 2018 er ca. 318 kr. årligt, og det gennemsnitlige gebyr er således faldet. Andelen
af virksomheder (p-numre) vurderes dog at være højere i dag end i 2014, og det
vurderes på den baggrund, at det samlede gebyr i dag udgør ca. 100 mio. kr. Der
vurderes, som beskrevet i lovforslaget, at være ca. 300.000 virksomheder, som i
dag betaler gebyret. Dette er bl.a. baseret på kommunernes egne angivelser af
antallet af virksomheder i kommunerne, og hvor mange af disse, der betaler geby-
ret.
Jeg er som tidligere angivet ikke bekendt med, at der skulle være en nyere evalue-
ring af, hvor meget administrationsomkostningerne til gebyret udgør. Evalueringen
fra 2016 viste, at kommunerne vurderer, at ca. halvdelen af gebyret bruges til ad-
ministrationen af gebyret (opkrævning, fritagelser og klager). Som det fremgår af
lovforslaget, vurderes andelen af gebyret brugt til administration dog at variere væ-
sentligt kommunerne i mellem.
Uanset udviklingen siden 2014, er gebyret i dag fortsat en belastning for de virk-
somheder, der betaler for og søger om fritagelse for gebyret.
Bøvl og bureaukrati vil genopstå
DAF anfører, at særskilte gebyrer for konkrete anvisninger samt dokumentation og
anmeldelse af jordflytninger risikerer at blive administrativt tungt for kommuner
såvel om virksomheder.
Som tidligere angivet er der endnu ikke fastlagt en model for disse gebyrer. Geby-
rerne vil blive udviklet i dialog med branche og kommuner for at fremme de bedst
Side 2/3
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelse af 17/12-18 fra Dansk Affaldsforening, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1992378_0003.png
mulige løsninger. Jeg ser frem til et godt samarbejde med bl.a. DAF om denne
opgave.
Hastværk med ukendte konsekvenser
DAF anfører, at der er lagt op til at gennemføre lovforslaget med stor hast og uden
en reel vurdering af konsekvenserne.
Jeg vil bemærke hertil, at hvis det skal undgås, at kommunerne begynder at op-
kræve gebyret i 2019, skal lovforslaget træde i kraft i 1. januar 2019.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 3/3