Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
L 119
Offentligt
1987974_0001.png
Energi-, forsynings- og klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
13. december 2018
J nr.
2018-2568
Energi-, forsynings- og klimaudvalget har i brev af 12. december 2018 stillet
mig følgende spørgsmål 5 til L 119, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 5
”Ministeren
bedes kommentere henvendelse af 12. december 2018 fra Dansk
Affaldsforening, jf. L 119 - bilag 5.”
Svar
Dansk Affaldsforening (DAF) har d. 12. december 2018 rettet henvendelse til Ener-
gi- Forsynings- og Klimaudvalget angående L119
lovforslag om ophævelse af
virksomheders administrationsgebyr, der blev fremsat i Folketinget onsdag d. 5.
december.
I forslaget opfordrer DAF til, at vedtagelsen af L119 udskydes på baggrund af en
række forhold, som jeg vil kommentere nedenfor.
DAF angiver, at det har taget kommunerne 5-6 år at få det nuværende gebyr til at
fungere, og at der er brugt i omegnen af 250 mio. kr. i ekstraomkostninger til dette.
DAF mener, at opkrævningen af gebyret i dag fungerer, og at administrationen i
dag ikke udgør i omegnen af 50 pct., men betydeligt mindre og helt ned til 15 pct.
Jeg er ikke bekendt med, at der skulle være en nyere evaluering af, hvor meget
administrationsomkostningerne til gebyret udgør. Derfor kan jeg kun gentage, at
det samlede gebyr i dag er vurderet til at være ca. 100 mio. kr., og at evalueringen
fra 2016 viste, at kommunerne vurderer, at ca. halvdelen af gebyret bruges til ad-
ministrationen af gebyret (opkrævning, fritagelser og klager). Det forventes således,
at de egentlige opgaver, gebyret dækker, vil udgøre i omegnen af 50 mio. kr. Det
fremgår ligeledes af lovforslaget, at andelen af gebyret brugt til administration vur-
deres at variere væsentligt kommunerne i mellem.
Som minister modtager jeg løbende henvendelser vedrørende gebyret
også i de
seneste år. Både kommuner og virksomheder opfatter gebyret som dyrt, bøvlet og
bureaukratisk. F.eks. har jeg for nyligt modtaget en henvendelse fra Fredensborg
Kommune, hvoraf det fremgår, at gebyropkrævningen primært bruges til at dække
administrationsomkostningerne ved gebyret.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2802
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/3
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelse af 12/12-18 fra Dansk Affaldsforening, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1987974_0002.png
Udover de ca. 50 mio. kr. der bruges på administration i kommunerne, vurderes det
i lovforslaget, at virksomhederne bruger yderligere ca. 15 mio. kr. på at betale og
søge om fritagelse for gebyret. Alene i Fredensborg har ca. 400 virksomheder i år
haft bøvl med at søge om fritagelse for gebyret.
Nye gebyrer for anvisninger og jordflytninger
DAF angiver, at lovforslaget ikke vil begrænse administration og bøvl, da lovforsla-
get vil medføre implementering af to nye gebyrer for konkrete anvisninger og jord-
flytninger, hvor kommunerne vil skulle sende en regning til de pågældende virk-
somheder for hver anvisning eller anmeldt jordflytning.
Som det fremgår af lovforslaget, er det hensigten, at der fastsættes regler for op-
krævning af nye gebyrer for kommunernes konkrete anvisninger samt anmeldelse
og dokumentation af jordflytninger. Der er endnu ikke fastlagt en model for disse
gebyrer, da det vurderes, at de bør udvikles i dialog med branche og kommuner for
at fremme de bedst mulige løsninger.
Forureneren betaler-princippet og finanslovsfinansiering
DAF angiver, at lovforslaget gør op med princippet om, at affaldshåndtering ikke
må skattefinansieres. Der henvises desuden til, at gebyret i dag indeholder undta-
gelsesbestemmelser, der sikrer, at virksomheder der ikke producerer affald, ikke
betaler gebyret. DAF vurderer, at ca. 100.000 virksomheder i dag betaler admini-
strationsgebyret. DAF angiver desuden, at de administrative opgaver bør betales af
affaldsproducerende virksomheder i overensstemmelse med forureneren betaler-
princippet.
Jeg vil gerne understrege, at lovforslaget ikke gør op med princippet om, at affalds-
håndtering ikke må skattefinansieres. Det er alene opgaver af generel administrativ
karakter, som ikke længere skal gebyrfinansieres. De enkelte affaldsordninger, som
vedrører konkret håndtering, dvs. indsamling og behandling af affald, er alle sær-
skilt gebyrfinansierede, og det vil de fortsat være.
De opgaver, som hidtil har været finansieret af det generelle administrationsgebyr,
og som er nært knyttet til konkrete affaldshåndteringsaktiviteter, dvs. konkrete an-
visninger og anmeldelse af jordflytninger, skal ligeledes fremadrettet gebyrfinansie-
res særskilt, så snart en nærmere model herfor er blevet udarbejdet.
Som det fremgår af lovforslaget, vurderes gebyret i dag at blive opkrævet hos ca.
300.000 virksomheder. Der findes en række undtagelsesbestemmelser for det ek-
sisterende gebyr, herunder at virksomheder kan undtages efter omsætning. Reg-
lerne betyder dog, at nystartede virksomheder ikke undtages, da omsætningen
vurderes to år tilbage i tiden. Desuden fordeles gebyret ligeligt på alle virksomheder
i kommunen uanset affaldsproduktion, hvilket vurderes at belaste mindre virksom-
heder med ingen eller meget lille affaldsproduktion unødigt hårdt.
Side 2/3
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelse af 12/12-18 fra Dansk Affaldsforening, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1987974_0003.png
For at hindre krydssubsidiering, er der i dag et krav om, at affaldsordninger og ad-
ministration for virksomheder og husholdninger skal holdes økonomisk adskilt. Det-
te krav vil fortsat være gældende.
Finansiering af kommunale opgaver
DAF fremhæver, at lovforslaget ikke indebærer finansiering af et kommunalt kapa-
citetsgebyr for farligt affald samt rådgivning/konsulenter, hvilket ifølge DAF i dag
dækkes af gebyret efter tidligere fortolkning af Miljøstyrelsen.
Som det fremgår af høringsnotatet, er Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
enige i, at rådgivning fra advokater og konsulenter i dag kan dækkes af det gene-
relle administrationsgebyr. Disse udgifter vil således fremover skulle finansieres
gennem det kommunale bloktilskud i det omfang, at udgifterne ikke kan henføres til
en bestemt affaldsordning.
Kapacitet til farligt affald finansieres på nuværende tidspunkt på finansloven med
ca. 30 mio. kr. årligt gennem kompensation af to konkrete anlæg i Danmark. Kom-
munerne har pligt til at anvise farligt affald til behandling på et privat eller kommu-
nalt ejet anlæg, men virksomheder har krav på at blive fritaget efter ansøgning, hvis
de kan dokumentere, at affaldet kan håndteres miljømæssigt forsvarligt.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 3/3