Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
L 119 Bilag 7
Offentligt
NOTAT
Bemærkninger til svar på
spørgsmål 5 til L 119
Energi-, Forsynings- og Klimaministeren har den 13. december besvaret Dansk
Affaldsforenings henvendelse af 12. december 2018. Ministerens svar giver an-
ledning til enkelte bemærkninger.
Vi opfatter sagen som principiel. Det handler om opgøret med fundamentale prin-
cipper på affaldsområdet og derudover al for hastig implementering af lovgivning,
vi ikke kender konsekvenserne af.
17-12-2018
Side 1 af 2
J.nr. NIR 11.6.7-04
Dansk Affaldsforening
Vester Farimagsgade 1, 5.
1606 Københvan V
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
Forureneren skal ikke længere betale og skattefinansiering
Det er helt legitimt, hvis der er et politisk ønske om, at opgaver på affaldsområdet
skal skattefinansieres i stedet for gebyrfinansieres
–
og på den måde lette virk-
somheders skattebetaling og administration. Det er set andre steder på miljøom-
rådet
–
fx er det kommunale miljøtilsyn delvist skattefinansieret.
Men et skift fra gebyrfinansiering til skattefinansiering er et opgør med forurene-
ren-betaler-princippet på affaldsområdet. Et princip, som er fundamentalt både i
dansk og europæisk regulering af området. Princippet betyder, at også admini-
strative opgaver, der følger af håndteringen af virksomheders affald, skal finan-
sieres af samme virksomheder. På den måde får de bedst mulige tilskyndelse til
at forebygge affald og spild af ressourcer.
For det andet vil lovforslagets nye skattefinansiering betyde en krydssubsidiering,
da borgerne fremover skal medfinansiere kommunal opgaveløsning, der alene er
til gavn for affaldsproducerende virksomheder.
Nye gebyrer for anvisninger og jordflytninger
Det fremgår af lovforslaget, at på to specifikke områder skal der fremover gælde
gebyrfinansiering. På den måde ender Folketinget med at indføre to nye gebyrer
og en skattefinansiering, for at afskaffe ét gebyr.
Indføres de to nye gebyrer, er det selvsagt vigtigt, at de ikke skaber nye store ad-
ministrative byrder. Vi er derfor glade for, at der lægges op til at inddrage os i en
dialog om, hvordan det i praksis bedst kan løses, så det belaster såvel kommu-
ner som virksomheder mindst muligt. Umiddelbart synes det dog vanskeligt at
finde en løsning, der gør to gebyrer og en skattefinansiering nemmere at admini-
strere end ét gebyr.
De økonomiske omkostninger
Ministeren henviser flere steder til evalueringen fra 2016. Man skal være op-
mærksom på at de tal, der anvendes i evalueringen, er fra perioden 2010-2014.
De 100 mio. kroner samt vurderingen af, at halvdelen af gebyret (50 mio. kroner)
går til administration af gebyret, stammer således fra 2014.
Ifølge ministerens egne tal, er affaldsgebyret faldet siden 2014
–
med ca. 30 pct.
Det fremgår af lovforslaget, at gennemsnitsgebyret i 2018 var 318 kroner. I 2014