Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
L 119 Bilag 6
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 119
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget den 13. december 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder)
[af energi-, forsynings- og klimaministeren (Lars Christian Lilleholt)]
1. Ændringsforslag
Energi-, forsynings- og klimaministeren har stillet 4 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
ALT) indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Fol-
ketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der skal gå
30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages
ved 3. behandling.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti
Socialdemokratiets, Radikale Venstres og Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget er positive over for af-
skaffelsen af et gebyr, som har vist sig at ramme en del virk-
somheder uhensigtsmæssigt, og som er administrativt tungt
at håndtere. S, RV og SF beklager dog, at lovforslaget er
gennemført med stor hast, da dette skaber risiko for lovsjusk
og uigennemtænkte løsninger. Samme bekymring finder
man i de til lovforslaget afgivne høringssvar, hvori der bl.a.
gives udtryk for et ønske om, at der afsættes bedre tid til at
finde en gennemtænkt løsning. S, RV og SF noterer endvi-
dere, at der fra kommunerne sættes spørgsmålstegn ved, om
de afsatte midler på finansloven er tilstrækkelige til at dæk-
ke de omkostninger og udgifter til opgaver, som gebyret
dækker i dag. Derudover er der rejst en række bekymringer
og spørgsmål omkring den praktiske udførelse af lovforsla-
get samt dets konsekvenser, som S, RV og SF opfordrer re-
geringen til at indgå i dialog med affaldsbranchen og kom-
munerne om.
Enhedslisten og Alternativet
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget
mener, at det er en dårlig idé at fjerne affaldsgebyret på den-
ne måde. Den nuværende gebyrordning og de administra-
tionsomkostninger, der er nu, er ikke en struktur, som vi er
særlig begejstrede for, men der er flere vægtige grunde til at
den foreslåede afskaffelse er problematisk:
1. Forslaget bryder med forureneren betaler-princippet og
lader borgerne betale for erhvervets affald. Det giver en
skævvridning i forhold til princippet om lighed for loven.
100.000 virksomheder slipper fremover for at betale for at
komme af med deres affald, men borgerne skal stadigvæk
betale.
2. Det er uklart, om de midler, som afsættes til kommu-
nernes håndtering af affaldet, er tilstrækkelige og modsvarer
kommunernes omkostninger. Det forhåndenværende estimat
bygger på en ufuldstændig undersøgelse fra 2015, inden ge-
byret var fuldt indfaset. Flere interessenter såsom KL og
Dansk Affaldsforening har kritiseret, at beløbet i undersø-
gelsen slet ikke modsvarer kommunernes reelle omkostnin-
ger. Dertil kommer, at kommunerne nu i stedet skal til at ud-
skrive konkrete gebyrer, bl.a. for alle jordflytninger, hvor
der fremover hver gang skal sendes en faktura. I stedet for at
AX022361