Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
L 119 Bilag 5
Offentligt
1987653_0001.png
NOTAT
Lovforslag om ophævelse af
virksomhedernes admini-
strationsgebyr (L 119)
Dansk Affaldsforening har nogle supplerende bemærkninger til det høringssvar,
vi sendte den 5. december 2018.
Bemærkningerne er foranlediget af de svar ministeren har givet på de spørgs-
mål, der er stillet i forbindelse med behandlingen af L 119 (spm 1-4), og den poli-
tiske drøftelse, der finder sted den 13. december.
12-12-2018
Side 1 af 3
J.nr. NIR 11.6.7-03
Dansk Affaldsforening
Vester Farimagsgade 1, 5.
1606 Københvan V
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
Indledning
Det er Dansk Affaldsforenings opfattelse, at en vedtagelse af L 119 får følgende
konsekvenser;
Mere administration for alle kommuner og en række virksomheder (der
nu skal have specifikke fakturaer de ikke har fået før)
250 mio kroner spildt
Ét gebyr for virksomhederne erstattes af (mindst) to nye gebyrer samt fi-
nansiering via bloktilskuddet
Dele af affaldsadministrationen for virksomheder bliver skattefinansieret
For visse afgrænsede administrative opgaver på affaldsområdet skal for-
ureneren ikke længere betale
Der vil ske krydssubsidiering, da borgerne skal være med til at finansiere
en affaldsopgave, der løses til gavn for cirka 100.000 virksomheder
Kommunerne skal løfte opgaver på affaldsområder, der ikke er/kan fi-
nansieres
Mere bøvl og 250 mio kroner spildt
Kommunerne har siden 2010 skulle opkræve gebyrer hos virksomhederne via
CVR. De kommunale organisationer var i mod dette, da vi frygtede de admini-
strative konsekvenser. Det tog 5-6 år at få de nye regler til at fungere, og ekstra-
omkostninger til dette vurderes at være på minimum 250 mio kroner. Det skyld-
tes blandt andet at CVR ikke fungerede i starten samt det faktum at reglerne blev
lavet om flere gange i perioden 2010-2014.
Vedtages L 119 vil de 250 mio kroner (betalt af virksomhederne) reelt være
spildt.
Faktum er at opkrævningen af det generelle administrationsgebyr i dag fungerer,
og at det stort set ikke længere giver anledning til problemer.
Den evaluering fra 2016, der henvises til giver ikke længere et retvisende billede
at virkeligheden. Selve administrationen af administrationsgebyret udgør ikke
længere halvdelen af gebyret, men betydeligt mindre (helt ned til 15%).
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Henvendelse af 12/12-18 fra Dansk Affaldsforening
1987653_0002.png
Konsekvensen af L 119 er, at de kommunale opgaver på affaldsområdet, der i
dag finansieres af virksomhedernes administrationsgebyr (der opkræves en gang
om året), fremover skal erstattes af to nye gebyrer (et for jordflytninger og et for
konkrete anvisninger) samt finansiering via bloktilskuddet.
Side 2 af 3
Der betyder konkret, at når en virksomhed anmelder en jordflytning til kommu-
nen, vil kommunen sende en faktura med en gebyropkrævning. Der antages at
anmeldes 20.000-30.000 jordflytninger pr. år. Der skal sendes en faktura hver
gang.
Det betyder også, at når en virksomhed kontakter kommunen og beder om at få
anvist noget affald, vil det efterfølgende få tilsendt en faktura med en gebyrop-
krævning
en for hver anvisning. Det er os bekendt ikke undersøgt, hvor mange
konkrete anvisninger der gives hvert år på landsplan.
Hvis ønsket med L 119 har været at begrænse administrationen og bøvlet for
kommuner og virksomheder, vil det ikke lykkes
tværtimod.
Forureneren skal ikke længere betale og skattefinansiering
L 119 gør op med princippet om at affaldshåndtering/-planlægning ikke må skat-
tefinansieres. De opgaver som i dag finansieres af administrationsgebyret, skal
kommunerne løse for at løfte sin samlede opgaver på affaldsområdet. Hvorvidt
de er af generel karakter eller vedrører en konkret affaldsordning har i finansiel
sammenhæng ingen betydning.
De virksomheder der i dag betaler administrationsgebyret er virksomheder der
producerer affald. Reglerne indeholder fritagelsesbestemmelser, som sikrer at
virksomheder, der ikke producerer affald fritages fra gebyret. Ifølge evalueringen
fra 2016 fritages 2/3 af alle virksomheder, hvilket betyder at cirka 100.000 virk-
somheder betaler administrationsgebyr (fordelt på 98 kommuner).
Kommunerne løser altså konkrete administrative opgaver til gavn for cirka
100.000 affaldsproducerende virksomheder
og ingen andre. I pagt med princip-
pet om at forureneren betaler (som er fundamentalt i forbindelse med klima og
miljø) bør denne administration betales af disse virksomheder
og ikke af bor-
gerne. Opgaven bør i stedet være at finde en model, der opleves let at admini-
strere og meningsfyldt for såvel myndigheder som virksomheder.
Hertil kommer at L 119 vil betyde at der fremover sker en krydssubsidiering for
de administrative opgaver, der foreslås finansieret via bloktilskuddet. L 119 bety-
der at borgerne skal være med til at betale for en ydelse, der alene er til gavn for
cirka 100.000 virksomheder.
Ikke finansieret opgaver
Kommunerne må i dag bruge virksomhedernes administrationsgebyr til at finan-
siere et såkaldt kapacitetsgebyr for farligt affald samt konsulenter/rådgivning, der
ikke kan henføres til en specifikt affaldsordning. Det fremgår af officielle udtalel-
ser fra Miljøstyrelsen.
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Henvendelse af 12/12-18 fra Dansk Affaldsforening
1987653_0003.png
Opgaverne nævnes ikke i L 119, hvorfor kommunerne ikke vil have nogen finan-
sieringskilde til at løfte disse opgaver. Men det forsvinder de som bekendt ikke
af. Ministeren må nødvendigvis tage stilling til hvordan de to opgaver fremover
kan finansieres.
Side 3 af 3
Konsekvenserne bør belyses
Hvis L 119 vedtages, vil det blive gjort uden nogen sikker viden om konsekven-
serne. Det vil dog med sikkerhed føre til mere administration og bøvl for kommu-
ner og virksomheder. Der kommer også flere
og ikke færre
gebyrer rettet
mod virksomhederne.
Der er en reel risiko for, at den ballade kommunerne oplevede i perioden 2010-
2014 omkring virksomhedsgebyrer vil blive gentaget. Specielt må forventes en
reaktion fra de virksomheder, der nu skal til at modtage fakturaer for jordflytnin-
ger og konkrete anvisninger.
Set i lyset af den korte frist der har været til at afgive høringssvar og behandle
lovforslaget, synes det ikke underligt at konsekvensanalysen er mangelfuld.
Vi vil opfordre til, at vedtagelsen af L 119 udskydes, så der bliver mulighed for at
gennemføre en tilfredsstillende kortlægning af konsekvenserne. Det vil også give
mulighed for at finde solide løsninger, der sikre en ordning, som er lettere at ad-
ministrere og holder forureneren betaler princippet i hævd.
Dansk Affaldsforening stiller sig naturligvis til rådighed i forbindelse med at finde
tilfredsstillende løsninger.