Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
L 119 Bilag 2
Offentligt
1987207_0001.png
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Center for Forsyning
Brevet sendes kun pr. mail.
Til Energistyrelsen
05-12-2018
Side 1 af 3
Høring over udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -
aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (Op-
hævelse af administrationsgebyret for virksomheder)
Energistyrelsen har den 30. november 2018 sendt overstående materiale i høring
med henblik på Dansk Affaldsforenings bemærkninger.
Bemærkningerne gives med forbehold for den politisk behandling i foreningens
bestyrelse.
J.nr. NIR 11.6.7-01
Dansk Affaldsforening
Vester Farimagsgade 1, 5.
1606 København V
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
Indledning
Høringen skyldes, at regeringen ønsker at afskaffe det generelle administrations-
gebyr for virksomheder fra den 1. januar 2019.
Det generelle administrationsgebyr opkræves i dag hos virksomhederne for at
dække omkostningerne til den opgaveløsning, kommunerne har for virksomheder
på affaldsområdet, der ikke kan relateres til en særskilt affaldsordning. Kommu-
nerne skal fortsat løfte de generelle opgaver, men forslaget indebærer, at opga-
veløsningen fremover skal skattefinansieres i stedet for at være gebyrfinansieret.
Der er således tale om et brud med princippet om, at forureneren betaler, og øn-
sket om at undgå krydssubsidiering på affaldsområdet. Det fremgår ikke af for-
slaget, hvorfor regeringen ønsker at tilsidesætte disse bærende principper.
Det fremgår af lovbemærkningerne, at nogle kommuner finder indretningen af
gebyret uhensigtsmæssigt, at reglerne er rigide, samt at gebyret kan være svært
at forklare for virksomhederne.
Det har vi forståelse for og er derfor også indstillet på at drøfte en alternativ
måde at dække omkostningerne på, der dog skal ligge inden for rammerne af de
eksisterende gebyrbestemmelserne.
Dansk Affaldsforening kan derimod ikke støtte en skattefinansieret løsning, og
anbefaler derfor foreløbigt, at de eksisterende gebyrregler fastholdes, da der
Dansk Affaldsforening har 54 medlemmer blandt kommuner og kommunale selskaber i Danmark og på Færøerne.
Medlemmerne indsamler og håndterer husholdningsaffald og erhvervsaffald fra 98 kommuner for 5,6 mio. borgere.
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0002.png
Side 2 af 3
J.nr. NIR 11.6.7-01
hermed vil være sikkerhed for, at kommunerne får sine faktiske omkostninger til
den generelle administration dækket, herunder at det er forureneren, der betaler.
Det bemærkes også, at en fjernelse af gebyret vil begrænse virksomhedernes fo-
kus på affaldshåndteringen, hvilket er med til at underminere de øvrige glimrende
tiltag, regeringen og folketinget har fremlagt på affaldsområdet.
Brud på den politiske aftale
Den 21. juni 2007 blev der indgået en politisk aftale om affaldssektorens organi-
sering. Centrale elementer i aftalen var, at affaldshåndteringen ikke må skattefi-
nansieres, at gennemsigtigheden i de kommunale affaldsgebyrer skal øges og at
krydssubsidiering skal undgås.
Forslaget om at afskaffe det generelle administrationsgebyr for virksomheder gør
op med alle tre ønsker og er dermed i modstrid med den brede politiske aftale.
Vi skal i særlig grad understrege, at fremover skal borgerne via deres skat medfi-
nansiere opgaveløsningen for virksomheder. Det kaldes krydssubsidiering, hvil-
ket normalt møder kraftig politisk modstand.
Forureneren betaler ikke længere
Et bærende princip på affaldsområdet har også været, at forureneren betaler.
Regeringens forslag er efter vores opfattelse et brud med dette princip.
Kommunerne har pligt til at løfte en række affaldsopgaver af administrativ karak-
ter for virksomhederne, hvilket netop er grunden til, at de kan opkræve et gene-
relt administrationsgebyr.
Det er relativt enkelt at fastslå, hvem opgaverne løftes for, og hvem der dermed
bør betale. Det er alle virksomheder med en affaldsproduktion. Det er deres foru-
rening, der er den direkte årsag til at de administrative opgaver skal løftes. Virk-
somheder, der vurderes at være uden affaldsproduktion, er fritaget for gebyr, jf.
affaldsbekendtgørelsens fritagelsesbestemmelser.
Vi er noget uforstående over for, hvordan regeringen når frem til at en skattefi-
nansiering af de administrative opgaver er i overensstemmelse med forureneren
betaler princippet.
Konklusion
Dansk Affaldsforening er af den opfattelse, at forureneren betaler princippet som
hovedregel skal gælde på affaldsområdet. Derfor kan vi ikke støtte et forslag,
hvor virksomhedernes omkostninger til den generelle administration af kommu-
nens affaldsopgaver finansieres via skatten (og bloktilskuddet).
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0003.png
Side 3 af 3
J.nr. NIR 11.6.7-01
Vi er indstillet på at mødes med Energistyrelsen og drøfte alternative finansie-
ringsmuligheder, der ligger inden for de generelle gebyrbestemmelser, og i videst
muligt omfang sikre at forureneren (virksomhederne) betaler.
Vi er også indstillet på at drøfte, hvordan(virksomheds)gebyrerne i øvrigt kan bru-
ges til at understøtte den cirkulære økonomi og ønsket om mere genanvendelse i
almindelighed.
I vedlagte notat er vores synspunkter uddybet.
Energistyrelsen er velkommen til at kontakte os, hvis høringssvaret giver anled-
ning til spørgsmål.
Med venlig hilsen
Charlotte Fischer
Direktør
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0004.png
NOTAT
Ophævelse af administrati-
onsgebyret for virksomheder
Notatet uddyber sekretariatets bemærkninger til udkast til lov om ændring af lov
om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -geby-
rer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (Ophævelse
af administrationsgebyret for virksomheder).
05-12-2018
Side 1 af 4
J.nr. NIR 11.6.7-02
Dansk Affaldsforening
Vester Farimagsgade 1, 5.
1606 Københvan V
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
Forureneren skal betale
Regeringen foreslår, at de kommunale udgifter til den generelle administration for
virksomheder skal finansieres af statslige midler.
Forslaget bryder med princippet om, at opgaveløsningen på affaldsområdet er
bruger-/gebyrfinansieret. Hermed bryder regeringen med den sammenhæng mel-
lem brug og betaling, der er tradition for på forsyningsområderne.
Forslaget bryder endvidere med forureneren betaler princippet.
Det er sekretariatets opfattelse, at der skal være meget gode argumenter for, at
gøre op med forureneren betaler princippet.
Det er svært at finde en sådan argumentation i regeringens forslag. Det fremgår
af bemærkningerne til lovforslaget, at der er stor variation i administrationsgeby-
ret kommunerne i mellem, at flere kommuner mener, gebyret er uhensigtsmæs-
sigt, at reglerne er rigide og at det kan være svært at forklare gebyret for virk-
somhederne.
Det har vi en vis forståelse for, hvorfor vi er indstillet på at drøfte alternative må-
der at indrette gebyret på, men så det stadig i videst muligt omfang sikrer, at for-
ureneren betaler. Energistyrelsen er bekendt med dette.
Dette ændrer dog ikke ved, at den opgave, kommunerne skal løfte for så vidt an-
går generel administration for virksomhederne, er relativt klart beskrevet. Det er
også klart, hvilke virksomheder der får gavn af den kommunale opgaveløsning.
Hermed er forudsætninger for at opkræve et gebyr, der er i overensstemmelse
med gebyrbestemmelserne og forureneren betaler princippet tilstede.
De problemer, der er beskrevet i bemærkningerne til lovforslaget, kræver ikke
nødvendigvis ændringer i lovgivningen. Det kunne også overvejes, om det kunne
løses ved at gå i dialog med virksomhederne og deres brancheorganisationer.
Vi vil derfor opfordre til, at de eksisterende gebyrregler fastholdes, hvis det ene-
ste alternativ er skattefinansiering.
Et af ønskerne med den politiske aftale fra 2007 var at skabe større gennemsig-
tighed i affaldsgebyrerne. Med et sådant ønske følger naturligt nok mere
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0005.png
administration, og dermed et samlet set højere omkostningsniveau indenfor ge-
byrområdet.
Gennemsigtigheden har betydet, at det nu også tydeligt ses, at kommunerne skal
løfte en række opgave af mindre materiel karakter (generel administration), for
såvel borgere som virksomheder, der naturligvis også skal dækkes af affaldsge-
byrer.
Hvis man fjerner det generelle administrationsgebyr, betyder det også, at virk-
somhedernes fokus på affaldsområdet mindskes, hvilket kan være til skade for
ønsket om at fremme fx den cirkulære økonomi, herunder øget genbrug og gen-
anvendelse.
Side 2 af 4
Konkrete problemer ved en statslig finansiering
Regeringens forslag indebærer, at de opgaver, der i dag dækkes via administrati-
onsgebyret, fremover finansieres over finansloven gennem det kommunale blok-
tilskud.
Bloktilskuddet, herunder det udvidede totalbalanceprincip; fungerer således, at
kommunerne under et får fuld kompensation for opgaver pålagt af staten. Det be-
tyder i praksis, at kommunerne som hovedregel over- eller underkompenseres
for den konkrete opgave (som fx administrationsgebyret), da ”bloktilskudsforde-
lingsnøglen” er uafhængig af den enkelte kommunes faktiske omkostninger.
Ovennævnte konsekvenser er alment kendte og accepteret.
Det konkrete problem i denne sammenhæng er, at den økonomiske kompensa-
tion gives for en delopgave på affaldsområdet, hvor alle andre opgaver er gebyr-
finansieret (bortset fra indsamlingen af batterier). Dette rejser to principielle
spørgsmål;
Hvordan skal kommuner finansiere de omkostninger, der ikke dækkes af
bloktilskuddet?
Må kommunerne bruge en eventuel overkompensation til at nedsætte af-
faldsgebyret?
Det er afgørende, at regeringen anviser en løsning på, hvordan kommuner lovligt
kan finansiere den del af de faktiske omkostninger til den generelle administra-
tion af virksomhedsområdet, der ikke dækkes af den statslige kompensation.
Hvilke opgaver skal kommunerne løfte?
Det er væsentligt, at de opgaver, kommunerne skal løse for virksomhederne, er
relativt udtømmende beskrevet. De opgaver, hvis omkostninger kommunerne i
dag må dække via administrationsgebyret, følger dels af affaldsbekendtgørelsen
§ 56, dels af lovbemærkninger og udtalelser fra Miljøstyrelsen.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, der implementerede den politiske
aftale fra juni 2007 (L 152), at administrationsgebyret også skulle kunne bruges
til at dække udgifter i forbindelse med anmeldelse og dokumentation ved flytning
af jord.
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0006.png
Miljøstyrelsen lavede den 17. februar 2010 en vejledende udtalelse, hvoraf det
fremgår, at administrationsgebyret også kan bruges til at dække omkostninger til
rådgivning fra advokater eller konsulenter vedrørende kommunale affaldshåndte-
ring.
Side 3 af 4
Miljøstyrelsen har desuden udtalt, at kommunerne kan opkræve et ”kapacitetsge-
byr” i forbindelse med deres pligt til at stille en ordning for farligt affald til rådighed
for virksomhederne. Det er sket i breve af hhv. 1. juli 2010 samt 24. maj 2012 til
kommunerne.
Af ovenstående følger, at omkostningerne til at løfte følgende opgaver skal dæk-
kes af administrationsgebyret;
generelle administrationsomkostninger, herunder
omkostninger forbundet med administration af anvisningsordninger for
virksomheder,
regulativfastsættelse,
affaldsdata- og regulativsystem,
information,
konkrete anvisninger om håndtering af affald fra virksomheder samt
planlægning og administration, som ikke kan henføres til de enkelte af-
faldsordninger, jf. stk. 2-4 og § 57.
anmeldelse og dokumentation ved flytning af jord
omkostninger til rådgivning fra advokater og konsulenter
”kapacitetsgebyr” i forbindelse med pligten til at lave ordninger for farligt
affald.
Det er afgørende, at omkostninger til alle ovenstående opgaver dækkes via skat-
tefinansieringen, såfremt denne løsning vedtages. Dermed skal alle opgaver
være skrevet ind i lovbemærkningerne til forslaget.
Det bemærkes, at ikke alle ovennævnte opgaver er beskrevet i lovforslaget (af-
snit 2.1.1. Gældende ret). Det gælder fx omkostninger til advokater og konsulen-
ter samt ”kapacitetsgebyret” for farligt affald. Disse poster skal med i lovforslaget.
Nyt budget og gebyrblad
Hvis lovforslaget vedtages, skal kommunerne revidere deres affaldsbudget for
2019. Et budget der typisk blev vedtaget i oktober. Tilsvarende skal de revidere
deres gebyrer, herunder afskaffe administrationsgebyret for virksomheder. Om-
kostningerne til dette må ikke dækkes af affaldsgebyret, såfremt lovforslaget ved-
tages.
Lovforslaget kan desuden have konsekvenser for ansættelser, administration,
kontorhold og lignende, der ikke lovligt vil kunne finansieres af et affaldsgebyr.
De økonomiske konsekvenser af ovenstående aktiviteter og følgevirkninger af
lovforslaget skal kortlægges, og kommunerne skal naturligvis kompenseres her-
for, hvis lovforslaget vedtages.
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0007.png
Kontrol af det faktiske omkostningsniveau
Det er naturligvis centralt at få afdækket de faktiske omkostninger, kommunerne i
dag har i forbindelse med den generelle administration for virksomhederne. Det
er dog ikke tilstrækkeligt at tage udgangspunkt i nogle tal fra en evaluering fra
2016.
Det har taget tid og kostet ressourcer, at indføre de gebyrbestemmelser, der blev
implementeret i 2010. Det gælder i særdeleshed virksomhedernes gebyrer, da
man fra 2010 skulle opkræve gebyrer direkte hos virksomhederne ved hjælp af
CVR, og ikke hos den der var tinglyst adgang til ejendommen.
CVR har givet anledning til mange problemer, og kommunerne har været i dialog
med mange virksomheder, inden systemet begyndte af fungere nogenlunde for-
nuftigt. Omkostningsniveauet fra 2016 giver derfor ikke nødvendigvis et retvi-
sende billede af de kommunale omkostninger.
Vi skal derfor opfordre til, at Energistyrelsen i løbet af 2019 kortlægger det nuvæ-
rende omkostningsniveau i forhold til at løfte de opgaver, der er nævnt herover.
Det kan gøres forholdsvis enkelt og hurtigt ved at kontakte de 98 kommuner, og
bede dem redegøre for, hvad deres faktiske omkostninger er til at løfte de lov-
pligtige opgaver og hvad selve administrationen af det generelle administrations-
gebyr koster.
Det er helt afgørende, at kommunerne får dækket deres faktiske omkostninger,
da de ellers ikke vil være i stand til at løfte og/eller finansiere opgaver, de har
pligt til.
Side 4 af 4
Anden finansiering
Som nævnt i vores høringsbrev har vi forståelse for de problemer, der kan ople-
ves i forbindelse med virksomhedernes administrationsgebyr. Derfor er vi indstil-
let på at mødes med Energistyrelsen, for at drøfte alternative løsningsmulighe-
der.
Det må dog være udgangspunktet, at løsningen findes inden for de eksisterende
gebyrbestemmelser, således at vi kan holde fast i, at området er brugerbetalt,
herunder at forureneren som udgangspunkt skal betale for de ydelser, de modta-
ger.
Det er også afgørende, at kommunen har adgang til at finansiere de opgaver, der
er dem pålagt i lovgivningen, hvilket der ingen garanti er for, når en lille del af op-
gaverne på affaldsområdet skattefinansieres (via bloktilskuddet) mens alle andre
opgave skal gebyrfinansieres.
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0008.png
Energistyrelsen
[sendes alene elektronisk til
[email protected]
og cc
til
[email protected]
og
[email protected]]
5. december 2018
MAMJ
Høring af ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder
J.nr. 2018-
20324
Energistyrelsen har sendt udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt
udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse
om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder) i høring.
Affalds- og Ressourceindustrien (ARI) har følgende bemærkninger:
Det er positivt, at regeringen nu reagerer på konklusionen i evalueringsrapporten fra 2016 om, at
ca. halvdelen af indtægten fra administrationsgebyret i gennemsnit går til kommunernes
administration med opkrævning og sagsbehandling af virksomheders ansøgning om fritagelse fra
gebyret. Allerede af denne grund giver det dårligt mening at opretholde gebyret. At gebyret oveni
ikke opfattes som
”fair”
og forståeligt understøtter blot behovet. Formentlig har dette gebyr
nærmest udfordret legitimiteten i kommunernes affaldshåndtering.
Gebyret har finansieret kommunens generelle administrationsomkostninger for erhvervsaffald, for
eksempel udgifter til udarbejdelse af affaldsregulativer, affaldsplanlægning, anvisninger m.m. (samt
de nationale databaser: Affaldsdatasystemet og NSTAR). Gebyret har dermed finansieret de
kommunale omkostninger, som ikke kunne henføres til en specifik affaldsordning. Det er derfor
også en dårlig lovteknisk løsning at fjerne adgangen til at fastsætte gebyret ved en tilføjelse i
miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 3, som omhandler gebyrer for affaldsordninger. Vi vil anbefale,
at det indsættes i stk. 2 eller i et selvstændigt stykke. Henvisningen til stk. 9 i § 48, stk. 1, nr. 3 bør
desuden ændres, i fald stk. 9 bliver til stk. 8.
Vi vil desuden opfordre til, at der stilles krav om dokumentation for eller på anden måde skabes
gennemsigtighed i, at kommunernes generelle administrationsomkostninger for erhvervsaffald ikke
længere finansieres over affaldsgebyrerne.
ARI står naturligvis til rådighed for en uddybning af dette høringssvar.
Med venlig hilsen
Marianne Munch Jensen
Sekretariatsleder i Affalds- og Ressourceindustrien
Affalds- og Ressourceindustrien
En del af DI
H.C. Andersens Boulevard 18
1787 København V
Denmark
T: +45 3377 3377
E: [email protected]
W: ari.di.dk
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0009.png
Energistyrelsen
[email protected]
Att.
Jesper Lett; [email protected]
Sofie Dam; [email protected]
6. december 2018
Høring over udkast til forslag til lov om udkast til bekendtgørelse om affaldsregula-
tiver, -gebyrer og -aktører (Ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virk-
somheder)
Dansk Erhverv støtter fuldt ud, at regeringen ønsker at afskaffe det generelle erhvervsaffaldsad-
ministrationsgebyr for virksomheder pr. 1. januar 2019.
Halvdelen af gebyrindtægterne har været brugt til at finansiere selve opkrævningen, gebyrstørrel-
sen har varieret betydeligt hen over landet, og gebyret har givet anledning til klager fra mange
mindre virksomheder, der reelt ikke har affald.
Generelle bemærkninger
De kommunale affaldsgebyrer, herunder administrationsgebyrer, er ugennemsigtige, og det er
ikke muligt at få oplyst, hvad virksomhederne præcist finansierer i de kommunale ordninger, her-
under finde forklaringer på, hvorfor gebyrstørrelsen varierer betydeligt fra kommune til kom-
mune.
Dansk Erhverv anbefaler derfor, at regeringen også foretager et eftersyn af de øvrige affaldsgeby-
rer.
Særligt henledes opmærksomheden på genbrugspladsgebyrerne, der ikke er kostægte og derfor
forstyrrer det private genanvendelsesmarkedet, men som også må forventes at rumme ulovlig
krydssubstituering mellem dels erhvervsgrupper, dels mellem erhverv og husholdninger. Kryds-
substituering skyldes, at gebyrerne fastsættes på baggrund af usikre vurderinger af gruppernes
brug af genbrugspladserne.
[email protected]
LiH
Side 1/2
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0010.png
Et fremadrettet eftersyn af gebyrerne og deres skævvridning i markedet bør dog ses i en større
sammenhæng. Det danske affaldsmarked er ikke velfungerende og Danmark går glib af en grøn
vækst så længe, at der ikke er rammevilkår, der understøtter private invisteringer i markedet.
Dansk Erhverv vil derfor endnu en gang anbefale en gennemførelse af Forsyningsstrategiens del
om affaldssektoren.
Med venlig hilsen
Lisbet Hagelund
Side 2/2
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0011.png
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Høringsbrev over udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt
udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og
aktører
Sønderborg Kommune vil først og fremmest takke for muligheden for at indgive
dette høringssvar.
Høringssvar over udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
Lovforslaget foreslår et bloktilskud til kommunerne på 38.6 mio. kr. ud fra den
forudsætning, at ud af kommunernes administration på erhvervsområdet på 100
mio. benyttes ca. halvdelen af administrationsudgifterne til at håndtere
gebyrindkrævningen og give fritagelser efter affaldsbekendtgørelsens § 60.
Sønderborg Kommune foreslår, at bloktilskuddet øges til at dække 75 % af
indtægterne fra administrationsgebyret.
Fordeling af den kommunale administration
Miljøstyrelsens fokus på bygge- og anlægsaffald og jordhåndtering har øget
bygherrernes og de rådgivende ingeniørers opmærksomhed på anmeldelser efter
affaldsbekendtgørelsens §81-83 samt anmeldelser efter jordflytnings- og
restproduktbekendtgørelsen. Hvorfor kommunens timeforbrug er forøget på disse
områder.
I Sønderborg Kommunes bruger vi omkring 85 % af administrationstiden for
erhvervsaffald med håndtering af anmeldelser af byggeaffald, klassificering og
anvisning samt anmeldelser af jordflytning, mens opkrævning af
erhvervsaffaldsgebyret og fritagelser efter § 60 har fundet et naturligt leje på
omkring 12-15 %.
Timeforbrug ved administration
på erhvervsaffaldsområdet
Opkrævning og fritagelse
Klassificering og anvisning
Regulativudarbejdelse
Projekter for erhverv
Administration af erhvervsaffald
Jordflytning
Total
Andel for gebyropkrævning
2015
571
171
3
3
284
i.a.
1.032
55 %
2016
448
403
13
97
95
102
1.158
31 %
2017
140
322
21
301
142
210
1.136
12 %
2018
137
427
1
11
196
221
993
14 %
Erhverv og Affald
Sønderborg Kommune
Lille Rådhusgade 7
6400 Sønderborg
T 88 72 40 83
[email protected]
www.sonderborgkommune.dk
Åbningstider:
Mandag-onsdag kl. 10-15
Torsdag kl. 10-17
Fredag kl. 10-14
05-12-2018
18/56571
KS: lanl
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0012.png
2/5
Nej tak til gebyr for konkrete anvisninger samt anmeldelse og
dokumentation ved flytning af jord
I lovforslaget foreslås en præcisering af ministerens mulighed for at fastsætte
principper for gebyrer for kommunernes omkostninger til konkrete anvisninger for
virksomheder og håndtering af jordflytninger.
Sønderborg Kommune foreslår, at Regeringen i lovforslaget fjerner muligheden
for at indføre betalingskrav for kommunernes administration af virksomhedernes
anmeldelser efter affaldsreglerne, da det giver anledning til en forkert
incitamentsstruktur. Regeringen bør i stedet øge bloktilskuddet til kommunerne til
75 % af den nuværende indtægt fra administrationsgebyret, så det reelt dækker
kommunernes omkostninger på området.
For at opfylde forureneren betaler princippet kan finansiering af kommunernes
administration af erhvervsaffald ske gennem et landsdækkende gebyr på 20 kr.
pr. ton affald forbrændt eller deponeret. Kommunernes administration vedrører
primært anvisning til deponerings-, forbrændings-, eller specialbehandlingsanlæg,
som allerede betaler afgift af affald efter affalds- og råstofafgiftsloven.
Forkert incitament struktur
Sønderborg Kommune gør opmærksom på, at gebyrbetaling ved anmeldelse af
jord, bygge- og anlægsaffald, farligt affald samt ved klassificering og anvisning
giver anledning til en incitamentsstruktur, der modarbejder affaldsområdets
mange krav om anmeldelse.
Skemaet herunder viser den gennemsnitlige administrationstid for Sønderborg
Kommunes administrative opgaver og udgifterne ved en timepris på 650 kr. pr.
time. Det fremgår at bygherrer og entreprenører vil skulle betale i gennemsnit
3.250 kr. pr. anmeldelse af bygge og anlægsaffald, virksomheder med
kemikalieaffald skal betale 5.850 kr. pr. klassificering og entreprenører eller
transportører skal betale 650 kr. pr. anmeldte jordflytning.
Administration pr.
sag
Anmeldelse af bygge-
og anlægsaffald
Anmeldelse om
jordflytning
Klassificering og
anvisning
Anmeldelse af farligt
affald
Ansøgning om fri-
tagelse for farligt affald
Time-
forbrug
2-8
�½-2
3-15
�½-1�½
1-2
Gns. time
forbrug
5
1
4
1
1�½
Pris
1300-5200 kr.
325-1300 kr.
1950-9750 kr.
235-975 kr.
650-1300 kr.
Gennem-
snits pris
3250 kr.
650 kr.
5850 kr.
650 kr.
975 kr.
Et sådant betalingskrav vil reducere virksomhedernes incitament til at anmelde
byggeaffald, farligt affald og anmode om kommunale anvisninger. Samtidig vil
betalingskravet give anledning til en stor prisforskel imellem de kommuner, som
pålægger et gebyr, og de kommuner, som dækker disse udgifter med
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0013.png
3/5
skattefinansiering eller via andre affaldsordninger
hvilket ikke er i
overensstemmelse med forureneren betaler princippet.
Denne forskel vil blot give Byggebranchens interesseorganisationer endnu mere
grund til at klage over prisforskellen på den kommunale sagsbehandling.
Indførelse af betalingskrav for administration af anmeldelser m.v. på
affaldsområdet vil betyde, at kommunerne i endnu mindre grad end i dag
modtager de lovpligtige anmeldelser. For at modgå dette vil kommunerne skulle
udføre et større ikke-brugerbetalingspligtigt tilsynsarbejde for at pålægge
bygherre og entreprenører at sende de lovpligtige anmeldelser ind.
Ved indførsel af gebyr for konkrete anvisninger samt anmeldelse og
dokumentation ved flytning af jord
Skulle regeringen bevare lovforslagets præcisering af ministerens mulighed for, at
forpligte kommunalbestyrelsen til
”at
fastsætte og opkræve gebyrer for konkrete
anvisninger for virksomheder samt anmeldelse og dokumentation ved flytning af
jord”,
foreslår Sønderborg Kommune, at lovforslaget samtidig præciserer, at
ministeren skal fastsætte principper for gebyrer for kommunernes omkostninger til
den konkrete administration for følgende betydende administrative områder:
1. I forbindelse med anmeldelser af bygge- og anlægsarbejde efter
affaldsbekendtgørelsens §§ 81-83
2. Virksomhedernes anmeldelse af farligt affald efter
affaldsbekendtgørelsens § 70
3. Virksomhedernes ansøgning om fritagelse for benyttelsespligten efter
affaldsbekendtgørelsens § 48
4. Virksomhedernes anmeldelse om anvendelse af restprodukter i kategori
1, 2, og 3, jord i kategori 1 og 2 og sorteret bygge- og anlægsaffald
forurenet med visse stoffer efter restproduktbekendtgørelsens § 16 stk.1
5. Virksomhedernes spørgsmål og indberetninger efter
Slambekendtgørelsen §§ 7 stk. 2, 10 stk. 5, 14 og 15.
I følge vores tidsregistreringer udgør anmeldelser af bygge- og anlægsaffald
omkring halvdelen af timeforbruget for klassificering og anvisning.
Mangelfuld skelnen mellem borgernes og virksomhedernes affald
Sønderborg Kommune foreslår, at Regeringen tilretter lovforslaget, så det
præciserer, at bygge- og anlægsaffald er erhvervsaffald, når det stammer fra
2
renoveringer og nedrivninger, som vedrører mere end 10 m af en bygning eller et
anlæg, eller hvis arbejdet frembringer mere end 1 ton affald. Dette vil være i
overensstemmelses med, at miljøbeskyttelsesloven regulerer bygge- og
anlægsprojekter i § 42 under kapitlet 5
–forurenende
virksomheder.
Manglende skellinje
Fokus på opkrævning af gebyrer for administration af virksomheders anmeldelser
af jord og byggeaffald er underlagt en del usikkerheder, da hverken den
nuværende eller kommende regulering har fastlagt skellinjen for, hvorvidt
affaldsproducenten er borgere eller virksomheder. Energistyrelsen og
Miljøstyrelsen har heller ikke klart lagt denne linje fast.
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0014.png
4/5
Lovgivningen giver mulighed for, at ansvaret for anmeldelsen enten ligger hos en
privat grundejer eller hos den affaldsproducerende virksomhed fx håndværkeren
m.v. Det giver et stort incitament for at indførelse af brugerbetaling på
anmeldelser fra private byggerier vil flytte anmeldelserne over til bygherren i
stedet for håndværkerne og entreprenørerne, som anmelder i dag. Med den
indvirkning, at kommunerne ikke får opkrævet gebyr for deres administration.
Problemstillingen vil få stor betydning for anmeldelsessystemet, da det vil flytte
anmeldelsen væk fra de professionelle entreprenører og rådgivere og over på de
private borgere. Dette vil øge mængden af fejl i anmeldelserne og dermed belaste
kommunens administration.
Vi vil med andre ord får mindre miljø for flere penge.
Problemet er størst for jordflytning og anmeldelse af bygge- og anlægsaffald, på
grund af forhold som beskrives for hvert emne nedenfor.
Jordflytningsbekendtgørelsen
I henhold til § 4 stk. 2 i jordflytningsbekendtgørelsen er ansvaret for jordflytninger
tildelt enten grundejeren, brugeren (lejeren), bygherren, affaldstransportøren eller
entreprenøren. Det vil betyde, at kommunerne ikke vil kunne opkræve gebyrer for
størstedelen af alle jordflytninger, som stammer fra boligområder i
områdeklassificerede arealer.
Anmeldelse af bygge- og anlægsaffald efter affaldsbekendtgørelsens § 81-83 og
anvisning på baggrund af disse
Miljøstyrelsen har ikke været klar i mælet, når de har defineret om
affaldsproducenten ved nedrivning og bygge- og anlægsarbejder hos private
ejendomme er husholdningsaffald eller erhvervsaffald. I henhold til
Miljøstyrelsens seneste udmelding vil byggeaffald, som stammer fra et privat
byggeprojekt, være husholdningsaffald, medmindre bygherren har overdraget
affaldet til håndværkeren.
Når anmeldelser af jordflytning eller bygge- og anlægsaffald efter § 81-83 i
affaldsbekendtgørelsen indsendes af private borgere og affaldet pga.
gebyrstrukturen ikke bliver overdraget til håndværkerne eller professionelle
nedrivningsvirksomheder, mister Kommunalbestyrelserne muligheden for at
påbyde supplerende bygningskortlægninger forud for nedrivninger. Da
miljøbeskyttelseslovens § 72 ikke giver mulighed for at give påbud til private
aktører.
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0015.png
5/5
Høringssvar over udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer
og
aktører
Lovforslagets præcisering af ministerens mulighed for at fastsætte principper for
fastsættelse og opkrævning af gebyrer, der dækker kommunernes
administrationsomkostningerne i henhold til virksomhedernes anmeldelser og
kommunernes anvisninger bør indarbejdes i bekendtgørelsens § 15 stk. 2.
§ 15.
Kommunalbestyrelsen skal i et gebyrblad fastsætte gebyrer for
affaldsplanlægning, etablering, drift og administration af affaldsordninger, jf.
lovens § 48, stk. 1, jf. dog lovens § 48, stk. 2. Gebyrbladet skal godkendes
af kommunalbestyrelsen og offentliggøres på kommunens hjemmeside.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan fastsætte og opkræve særgebyrer for de
ekstraomkostninger, som kommunalbestyrelsen påføres af den enkelte
affaldsproducent, herunder omkostninger som følger af borgeres,
grundejeres eller virksomheders ukorrekte sortering eller ekstra
omkostninger til afhentning af affald fra borgere, grundejere eller
virksomheder.
Kommunalbestyrelsen skal opkræve gebyrer for kommunens
administration i forbindelse med virksomheders ønsker om klassificering
efter affaldsbekendtgørelsens § 4 stk. 1, 2, 3 og 4, anvisning efter § 24 stk.
6, fritagelse for benyttelsespligten efter § 48 stk.1. anmeldelse af farligt
affald efter § 70 stk.1. og anmeldelse af bygge- og anlægsaffald efter §§
81, 82 og 83. Herudover skal kommunalbestyrelsen opkræve gebyr for
kommunens administration i forbindelse med virksomhedernes anmeldelse
af jordflytninger efter § 9 stk. 1 i jordflytningsbekendtgørelsen,
virksomhedernes anmeldelse om anvendelse af restprodukter i kategori 1,
2, og 3, jord i kategori 1 og 2 og sorteret bygge- og anlægsaffald forurenet
med visse stoffer i restproduktbekendtgørelsens § 16 stk.1 og
kommunernes administration af virksomhedernes spørgsmål og
indberetninger efter Slambekendtgørelsen §§ 7 stk. 2, 10 stk. 5, 14 og 15.
Således at det fremgår som en klar forpligtigelse for alle kommuner.
Hvis I har spørgsmål eller kommentarer til dette høringssvar, er I velkomne til at
kontakte mig.
Venlig hilsen
Martin Frank Mogensen, Specialkonsulent
Telefon 88 72 66 81
[email protected]
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0016.png
#BREVFLET#
Click here to enter text.
Dokument: Neutral titel
Til
Kopi til
Fra
Sagsnr./Dok.nr.
Indtast til
Indtast Kopi til
Vibeke Hjort Knudsen
2017-003616 / 2017-003616-42
Bæredygtighed og Udvikling
Miljø- og Energiforvaltningen
Stigsborg Brygge 5
9400 Nørresundby
Init.: VHK
19-09-2018
KER og Affald og Ressourcers input til afskaffelse af det generelle
administrationsgebyr for erhverv
1. Hvilke specifikke, lovbestemte kommunale opgaver skal fortsat finansieres?
Svar:
Se svar fra flere kommuner nedenfor
2. Hvad er omfanget af gebyret i dag?
Ifm med evalueringen af de politiske aftaler blev gebyret vurderet til ca. 100 mio. kr., hvoraf kommunerne
vurderede at knap 50 pct. gik til opkrævninger, fritagelser og klager, mens knap 10 pct. gik til finansiering af
de statslige databaser.
Hovedsvar:
Gennemsnitsgebyr kr. 582 kr. pr. virksomhed
Samlet opkrævning kr. 101 mio.
30% til opkrævning osv.
5% til statsligs databaser
3. Mulige modeller for finansiering af eksisterende opgaver, herunder de statslige databaser
Svar:
Tilsynsgebyr
Brugerbetaling
4. Videre proces
Svar:
Tæt kommuneinvolvering, da risiko for tab af Cirkulær Økonomi
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0017.png
Spørgsmål 1:
Hvilke specifikke, lovbestemte kommunale opgaver skal fortsat finansieres?
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Affaldsplanlægning (herunder konsekvenser for kommunens budget og gebyrer)
kommunal udgift
Regulativer (udarbejdelse husholdning/erhverv)
kommunal udgift
Regulativdatabase (50/50 fordeling mellem husholdning/erhverv)
erhvervsdel som MST udgift
Affaldsdatasystemet (50/50 fordeling mellem husholdning/erhverv)
erhvervsdel som MST udgift
Anvisning af affald
kommunal udgift
Information
kommunal udgift
Planlægning og administration
kommunal udgift
Erhvervs anvendelse af de kommunale genbrugspladser (GenBizz)
direkte brugerfinansieret udgift
Områdeklassificering af jord (lovgivningen giver mulighed for gebyrfinansiering af de administrative
omkostninger)
kommunal udgift
Der skal fremover stadig kunne finansieres kommunale omkostninger til klassificering af erhvervsaffald, omkostninger
til udarbejdelse af regulativ for erhvervsaffald, omkostninger til en del af affaldsplanen samt de omkostninger som
kommunerne skal betale til de nationale databaser for regulativer og affaldsdatasystem. Fritagelse for brug af ordning
for ikke genanvendeligt farligt affald skal også med, hvis den er finansieret via det generelle administrationsgebyr
som en kommunal opgave. Hvis den er med under ordningen for ikke genanvendeligt farligt affald er den finansieret
via ordningen. Manglende mulighed for opkrævning af administrationsgebyr vil betyde, at der ikke længere vil være
mulighed for at finansiere omkostninger til general vejledning af erhverv og general information til erhverv, som ikke
kan henføres til en enkelt ordning mv.
Resultatet vil jo så være, at der ikke længere vil være et finansieringsgrundlag for at hjælpe/vejlede erhverv,
medmindre det drejer sig om en specifik affaldsordning, hvor vi kan indregne omkostningerne i selve ordningen.
Alternativt vil der ske en krydssubsidiering med gebyret for husholdningsaffald eller der vil blive opkrævet flere
administrationsomkostninger i en ordning for erhvervsaffald end hvad der egentligt kan henføres til ordningen. Det
kan være en rigtig god ide, at afskaffe administrationsgebyret, blot man gør sig konsekvenserne bevist og der findes
løsninger på de omkostninger, som kommunerne skal opkræve for erhverv, så det ikke bliver husholdningerne, der
skal finansiere det.
Vejledning og anvisning af ikke genanvendelige affaldstyper. Klassificering af affald (herunder jo også
genanvendeligt affald, hvis virksomheden er i tvivl om håndteringen.
Bygge og anlægsaffald en stor del skal klassificeres fordi det kan indeholde farlige stoffer, pcb, asbest med
videre.
Tilsyn og vejledning af især små og mellemstore virksomheder, dels for at sikre at affaldet bliver håndteret
korrekt herunder at de genanvendelige fraktioner bliver genanvendt. Gennemføres når naboer klager og når
virksomhederne efterspørger hjælp.
I kommende lovgivning fra EU kan der blive behov for tilsyn i forhold til bioaffald.
Der er tæt kontakt mellem kommunen og mange af de fx nystartede virksomheder, vi oplever en efterspørgsel fra
disse og vurdere at lokalkendskab er vigtigt.
Iht. MBL, Affaldsbekendtgørelsen og jordflytningsbekendtgørelsen har kommunerne bl.a. pligt til at:
klassificere affald
anvise behandlingsmuligheder for affald
udarbejde affaldsplaner
udarbejde regulativer
at stille ordninger til rådighed for virksomhedernes affald, herunder farligt affald, som ikke er kildesorteret
erhvervsaffald til materialenyttiggørelse og dermed opkræve et kapacitetsgebyr for farligt affald ( jf MST
udtalelse
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Vindenergi/vejledendeudtalelseomkapacitetsgebyrforfarligtaffa.pdf
)
sikre, at virksomheder håndterer affald i overensstemmelse med regulativer og bekendtgørelser (Dvs.
løbende opfølgning på ordningerne og anvisninger), herunder:
o
forbrændingsegnet affald omfattet af kommunale affaldsordninger og konkrete anvisninger bliver
forbrændt på dertil godkendte anlæg(§50)
o
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at affald, som ikke er egnet til forbrænding, ikke forbrændes (§51)
o
Virksomheder skal på anmodning fra kommunalbestyrelsen godtgøre, at affaldet er håndteret i
overensstemmelse med de af kommunalbestyrelsen etablerede ordninger eller
kommunalbestyrelsens konkrete anvisning eller er eksporteret(§49)
2/6
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0018.png
til at informere om affald
opkræve gebyr til de nationale affaldsdatabaser (regulativdatabase og Affaldsdatasystemet)
administrere jordflytning fra erhvervsgrunde
Ovennævnte opgaver dækkes pt af gebyret og opgaverne skal formentlig fortsat udføres.
Lidt bemærkninger til nogle af ovenstående i det efterfølgende.
Klassificering af affald
Vi bruger en hel del tid på klassificering af affald fra virksomheder, herunder om affaldet er genanvendeligt,
forbrændingsegnet, farligt affald og om det er affald eller ej.
Bygge- og anlægsaffald bruger vi også mere og mere tid på, herunder anmeldelser af bygge/anlægsaffald og
opfølgning herpå. Ofte skal der indhentes yderligere oplysninger, og der er løbende meget dialog med
virksomhederne både før nedrivning, under nedrivning og opfølgning efterfølgende for at sikre at affaldet ender det
rette sted. Desuden bruges en hel del tid på opfølgning af anvisninger under opførelse af nyt byggeri og veje/stier,
hvortil der anvendes bygge/anlægsaffald. (Men selvom vi bruger meget tid på dette, kan vi ikke nå alle sager på
tilfredsstillende vis).
Information til virksomheder
Vi bruger en del tid på information og dialog med virksomheder, med henblik på at sikre korrekt håndtering af affald
så det følger affaldshierarkiet, samt bliver håndteret korrekt efter gældende lovgivning.
Hermed oplistet en række opgaver, som varetages af kommunen og finansieres via administrationsgebyret for
erhverv, og som fortsat skal finansieres:
Planlægning og udarbejdelse af affaldsordninger/-planer/-regulativer (fordelingsnøgle med det private)
Skal fortsat finansieres af erhverv.
Administration af affaldsordninger (fordelingsnøgle med det private)
Kan fordeles på de konkrete ordninger. I Aalborg Kommune udgør erhverv 3% af den samlede udgift
Betaling til Affaldsdatasystemet (ADS)
Opkræves af kommune og overføres til staten
Skal fortsat opkræves og betales af erhverv. Opgaven kan evt. overgå til staten.
Betaling til Den nationale regulativ database (NSTAR) - Opkræves af kommune og overføres til staten
Skal fortsat opkræves og betales af erhverv. Opgaven kan evt. overgå til staten.
Betaling til Det Nationale affaldsregister - Opkræves af kommune og overføres til staten
Skal fortsat opkræves og betales af erhverv. Opgaven kan evt. overgå til staten. (samlet for de tre ovenstående
punkter svarer det i Aalborg Kommune til 3% af det samlede administrationsgebyr for erhverv)
Information/kommunikation om affald
Det er ikke en lovbestemt opgave, men en opgave som er vigtig i forhold til virksomhedernes ageren i forhold til
øget genanvendelse mm. Skal opgaven løses kan det evt. være i statsligt regi med generel information, for et
gebyr, som staten opkræver. Det vurderes dog ikke at være hensigtsmæssigt, da lokal information vurderes at
have den største effekt.
Besvarelse af henvendelser, herunder anvisning
Anvisningsopgaven skal fortsat håndteres af kommunen, og finansieres af virksomhederne. Det samme gælder
for besvarelse af de henvendelser, der kommer fra virksomheder med spørgsmål til håndtering af affald. Det er
en nødvendig opgave, som skal løses, og der skal findes en måde at finansiere denne opgave på.
Administration af jordflytninger (anmeldelse
dokumentation
anvisning)
Jordflytning skal fortsat finansieres af virksomhederne, men kunne omtænkes, så opgaven finansieres via
brugerbetaling i stil med det der kendes fra byggesager.
Administration af byggeaffald (anmeldelse
dokumentation/miljøscreening
anvisning)
Opgaven skal fortsat finansieres af virksomhederne, men kunne omtænkes, så opgaven finansieres via
brugerbetaling i stil med det der kendes fra byggesager.
Ordning for klinisk risikoaffald
o
Skal fortsat opkræves og finansieres af erhverv. Kan fordeles på de konkrete ordninger. Det giver dog en
udfordring i forhold til fritagelse fra ordningen
her vil virksomheder på ordningen komme til at betale for
3/6
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0019.png
behandling af fritagelse af andre virksomheder.
Henvendelser om import/export af affald (notifikationer)
Opgaven skal fortsat finansieres af virksomhederne, men kunne omtænkes, så opgaven finansieres via
brugerbetaling i stil med det der kendes fra byggesager.
Kampagner om affald (fx nedrivningsbranchen)
Det er ikke en lovbestemt opgave, men en vigtig opgave i forhold til virksomhedernes ageren i forhold til øget
genanvendelse mm.
Fælles svar på spørgsmål 1 og 2:
I Københavns Kommune opkræves i 2018 (og 2017) 585 kr. pr. virksomhed svarende til en budgetteret indtægt på
ca. 12,8 mio. kr. Heraf går en del af indtægterne dog til at dække et historisk underskud på ordningen.
De samlede udgifter i KK i 2017 udgjorde ca. 10,9 mio. kr. Heraf vedrørte ca. 3,1 mio. kr. opkrævningsopgaven, dvs.
lidt under 1/3 af udgifterne.
Som det fremgår af nedenstående vedrører hovedparten af udgifterne udviklingsopgaver i regi af ressource- og
affaldsplanen til sikring af øget genanvendelse af erhvervsaffald samt det almindelige myndighedsarbejde på
området.
Sidstnævnte omfatter eksempelvis:
håndtering af anmeldelser om nedrivning og renovering,
vejledning/rådgivning om byggeaffald,
sagsbehandling i forhold til genanvendelsesanlæg/deponier mv.,
håndtering af klager over affaldshåndtering,
opfølgning på ordninger og sagsbehandling i forlængelse af erhvervs brug af affaldsordninger i områder med
blandet bolig/erhverv.
Udarbejdelse af affaldsregulativer for erhverv
Disse opgaver vil fremover skulle finansieres af andre kilder, hvis erhvervsadministrationsgebyret bortfalder.
Udgiftstype
Løn overhead, opkrævning
Affaldsdatasystem og NSTAR
IT-systemer og information
Opkrævning af administrationsgebyret
(fakturaudsendelse)
Krediteringer og afskrivninger
I alt, opkrævningsudgifter
Udviklingsprojekter (RAP18)
Løn og overhead, resterende opgaver
I alt resterende udgifter, der også indregnes
Erhvervsadministrationsgebyret
2017
(mio. kr.)
1,5
0,5
0,2
0,6
0,3
3,1
3,5
4,3
7,8
4/6
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0020.png
Anvisning af affald (§12) farligt, forbrænding, deponering, genanvendeligt, til vis grad
også direkte genbrug (fremme direkte genbrug))
Klassificering af affald (§4), herunder End of Waste, skibe (§6),
Plan for håndtering af affald (§13)
Regulativ for erhvervsaffald (§19)
Benyttelsespligt og oplysningspligt for virksomheder (§49, §50)
Fritagelse for benyttelsespligten (§48)
Erhvervsaffald og kildesorteret erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse (§64, §65,
§67, §68)
Emballering farligt affald (§74)
Anmeldelse af bygge- og anlægsaffald og screening for PCB (§78 og §79)
Gebyropkrævning herunder fritagelsesansøgninger (§56)
Spørgsmål 2:
Hvad er omfanget af gebyret i dag?
1, 2, 5, 6 og 7: 807.000 kr.
3 og 4:
92.000 kr.
9:
192.000 kr.
Samlet udgift dækket over EAG:
1.091.000 kr.
8:
1.688.000 kr. (Erhvervs brug af de kommunale genbugspladser)
I Aarhus udgør administrationsgebyret 200 kr. ekskl. moms for 2018. Et hurtigt skøn for tal fra 2017 er, at vi bruger
ca. 70
80 % på klager, administration, fritagelser. Ca. 10 % går til nationale databaser. Den resterende del går til
andet. Omkostningerne til andet skal jo så alternativt, hvis muligt finansieres via affaldsordninger. Omkostningerne til
klager mv. bør jo bortfalde hvis gebyret falder væk og så er der resten med 10 % til de nationale løsninger, der skal
findes en løsning på.
Vores gebyr er i 2019 på 827 kr.
Heraf går:
14 % til opkrævning af gebyret hos Vestforbrænding
3% til statslige databaser
7 % til affaldsplanlægning
76 % til administration (løn vedrørende erhvervsaffald herunder myndighedsbehandling af opkrævning af gebyret,
tilsyn med videre)
Gebyret var i Odense 2018: 295 kr. pr. virksomhed (ekskl. Moms)
Udgifterne har i de sidste par år ligget på 2, 6
2,7 mio. kr.
(Der var ca. 7.000 betalende virksomheder i 2017. Gebyret er sat ned pga. for meget opkrævet tidligere).
Vi har tidligere skønnet, at ca. 50% gik til opkrævning, fritagelsesansøgninger og klager mv. Men nyere vurderinger
tyder på, at det nu er ca. 30% af de samlede udgifter.
(ca. 73% går til kommunens tidsforbrug [de ca. 30 % til opkrævning mv. og ca. 43 % til øvrig adm. De ovennævnte
opgaver under 1)], ca. 20 % går til kapacitetsgebyret for farligt affald, ca. 7% går til MST/ENS databaser)
I Aalborg Kommune opkræves der årligt 6,8 mio. kr. i administrationsgebyr for erhverv.
Cirka 3% af gebyret finansierer de statslige databaser, og cirka 4% gik til opkrævninger, fritagelser og klager, så de
50% kan
ikke
genkendes i Aalborg Kommune.
5/6
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0021.png
Administrationsgebyret/det faste affaldsgebyr for virksomheder er i Horsens i 2018 304 kr. ex moms.
Der er ca. 3.700 betalende virksomheder. Dvs. en samlet årligt indtægt på affaldsgebyret på ca.
1.120.000 kr. Det anslås, at udgiften til administration og finansiering af selve gebyropkrævningen
(opkrævning, fritagelser, klager, mv.) i Horsens Kommune er knap kr. 350.000 kr. (2017-tal) (ex.
statslige databaser). Dvs. ca. 31 % ex statslige databaser. Hertil kommer løntimer til de øvrige
opgaver, der skal finansieres under gebyret jf. punkt 1.
Spørgsmål 3:
Mulige modeller for finansiering af eksisterende opgaver, herunder de statslige databaser?
De kommunale opgaver stilles til rådighed/gælder for samtlige erhverv, hvorfor alle skal bidrage.
Beløbets størrelse (208,- kr./p-enhed) er så lille, kan det med fordel opkræves centralt som en del af et større beløb
og derefter overgives til affaldsområdet.
Man kunne lade opgaverne være skattefinansieret, som med tilsyn. Alternativt kan man finansiere det via
tilsynsbekendtgørelsen og belaste de virksomheder, der er omfattet heraf.
Henvis til Dansk Affaldsforening
De opgaver som pt. Finansieres via administrationsgebyret forsvinder ikke, men skal finansieres på anden vis. Man
kunne gøre det muligt at opkræve et gebyr via ejendomsskat, som man gjorde før 2010 eller endnu bedre, at vi fik
midlerne tilført via skat.
De statslige databaser kunne opkræves af staten i stedet for kommunerne. Nogle opgaver kan overgå til
brugerbetaling. De enkelte emner er beskrevet under hvert emne i spørgsmål 1.
Der er fortsat opgaver (som beskrevet i spørgsmål 1), som ikke kan opkræves af hverken Staten eller via
brugerbetaling. Det er yderst vigtigt at sikre, at disse opgaver fortsat finansieres af erhverv, så der ikke sker en
krydssubsidiering, så borgerne kommer til at betale for ydelser som erhvervene modtager.
Skattefinansiering forudsat DUT-kompensation er vores bedste bud.
Vi har ikke umiddelbart bud på alternativ finansiering. Tidligere blev ovenstående opgaver finansieret
via et erhvervsgebyr til ejendomsejer, hvilket i dag ikke er en gangbar model, da opkrævning skal
foregå direkte til virksomheden. Syntes om muligt at man burde afskaffe virksomhedernes
ansøgningsmulighed for fritagelse, og fokusere på færre branchekoder og mere enkle
udvælgelsesprincipper. Så er der i al fald en opgave mindre. Men de øvrige opgaver forsvinder jo
ikke, og der vil nok i fremtiden blive et endnu større behov for at rådgive virksomheder om sortering
mv., så der skal findes en alternativ finansieringsmodel
fx over skatten som Odense foreslog eller
at fx besøgsgebyret for genbrugspladser skal inkludere dette. Det vil bare for nogle virksomheder
ikke være helt fair.
Spørgsmål 4:
Videre proces?
Kommunerne skal inddrages i det videre arbejde, for at sikre at de opgaver, der løses for erhverv fortsat kan
finansieres af brugerne og dermed erhvervene.
Konsekvensen hvis gebyret fjernes vil være, at der skal ske en lovændring, som sikrer, at de opgaver der er nævnt
ovenfor vil kunne brugerfinansieres, da de ellers ikke kan finansieres.
Desuden kan den generelle information og kontakt til kommunens virksomheder ikke længere finansieres uden at der
vil ske en krydssubsidiering, så borgerne kommer til at betale for ydelser til erhverv.
6/6
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0022.png
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0023.png
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0024.png
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0025.png
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0026.png
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0027.png
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0028.png
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0029.png
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0030.png
Energistyrelsen
Center for forsyning
[email protected]
Dato:
Høring af lovforslag om ændring af lov om miljøbeskyttelse (ophæ-
velse af affaldsadministrationsgebyret) med bekendtgørelser
03-12-2018
Email:
Danske Fysioterapeuter har den 30. november 2018 modtaget høringsbrev vedr.
”Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt ud-
kast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til be-
kendtgørelse om Affaldsdatasystemet (Ophævelse af affaldsadministrationsgebyret
for virksomheder)”
Danske Fysioterapeuter bifalder finanslovsforligets ønske om at afskaffe det såkaldte
affaldsgebyr.
Danske Fysioterapeuter har længe ment, at affaldsgebyret rammer mere end 1.400
fysioterapeuter urimeligt hårdt.
For fysioterapeuterne er der særligt tre ting, der gør den nuværende ordning urime-
lig:
Der betales affaldsgebyr både for klinikker og for de fysioterapeuter, der lejer sig
ind på klinikkerne. Derfor bliver samme arbejdsplads pålagt at betale flere af-
faldsgebyrer på grund af selskabskonstruktionen, som burde være affaldshåndte-
ringen uvedkommende.
Der er store kommunale forskelle på praksis for fritagelse for betaling af affalds-
gebyret
Fysioterapeuter der arbejder som konsulenter uden fast arbejdssted betaler af-
faldsgebyr, selvom deres kunde også gør det.
[email protected]
Tlf. direkte:
3341 4635
Ved at afskaffe affaldsgebyret fjernes en urimelig økonomisk byrde på de små selv-
stændige erhvervsdrivende.
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Danske Fysioterapeuter hilser forslaget velkomment og har derfor ingen yderligere
bemærkninger til udkastet.
Med venlig hilsen
Tina Lambrecht
Formand
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0032.png
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Att.: Jesper Lett, Sofie Dam og Mikkel Clausen
Pr. e-mail:
[email protected]; [email protected]
cc:
[email protected];
[email protected]; [email protected]
7. december 2018
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyt-
telse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -
aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (Ophævel-
se af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder)
j.nr. 2018 -
20324
Tak for muligheden for at kommentere udkastene.
De foreslåede ændringer giver ikke anledning til kommentarer af regnskabs- eller
revisionsmæssig karakter.
FSR
danske revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 4183
Konto nr. 2500102295
Med venlig hilsen
Jeanette Staal
formand for FSR
danske revisorers
Forsyningsarbejdsgruppe
Mads Heldbo Jensen
student
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0033.png
5. december 2018
SEJ
DI-2018-00635
ENS 2018-20324
Energistyrelsen og Miljøstyrelsen
[email protected]
[email protected]
Jesper Lett
[email protected]
Sofie Dam,
[email protected]
Mikkel Clausen
[email protected]
DI’s høringssvar på ophævelse af administrationsgebyret fra virksomheder
Energistyrelsen har den 30. november 2018 udsendt udkast til lov og bekendtgørelsesæn-
dringer i forbindelse med ovenstående forslag til ændring. De konkrete love og bekendt-
gørelser er: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til
bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet.
Høringsfristen er fastsat til den 5. december 2018, det vil sige tre hverdage, og dette hø-
ringssvar er derfor nødvendigvis meget overordnet. Den korte høringsfrist er bekymrende
i forhold til lovkvaliteten, men DI hilser forslaget velkommen og har forståelse for ønsket
om, at gebyrophævelsen gennemføres fra 1. januar 2019.
Erhvervsaffaldsgebyret i den udformning, det har nu, har givet anledning til mange klager
og ønsker om fritagelse. Mange mindre virksomheder har den opfattelse, at der reelt er
tale om en skjult skat/afgift, som er overflødig. Derfor hilser DI velkommen, at et gebyr,
hvor reelt en stor del af indtægten anvendes på behandling af fritagelsesanmodninger med
mere, ophæves. DI har i mange år argumenteret for, at gebyret ikke giver reel mening for
mindre virksomheder med en yderst begrænset affaldsproduktion.
DI havde gerne set, at der var gennemført en mere gennemgribende ændring af roller og
ansvarsfordeling på affaldsområdet. DI ser således gerne, at affaldsinitiativerne i regerin-
gens plan Forsyning for Fremtiden bliver gennemført. Det vil give en mere effektiv affalds-
sektor med en klar ansvarsfordeling. Hvis vi skal nå en omstilling til en cirkulær økonomi
og sikre private investeringer i Danmark, så er en gennemførelse af planen vigtig.
Et hovedkritikpunkt ved den nuværende ordning har været, at det er uklart og ugennem-
skueligt, hvad virksomhederne har betalt for gennem gebyret. Når finansieringen overgår
til skattefinansiering, mener DI, at det meget klart skal fremgå, hvilke opgaver kommu-
nerne skal levere og i hvilken detaljeringsgrad. Herunder skal det samtidigt klart fremgå,
hvad kommunerne ikke skal behandle, og hvad der ikke er en kommunal opgave.
*SAG*
*SAGDI-2018-00635*
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Det har siden gennemførelse af affaldssektorens organisering fase I været tæt på uladsig-
gørligt at gennemskue den kommunale økonomi på affaldsområdet, som det fremgår af
evalueringen af affaldssektorens omorganisering. Derfor mener DI, at der i forbindelse
med dette lovforslag skal indføres krav til kommunerne om at opgøre omkostninger til de
opgaver, der hidtil har været dækket af erhvervsaffaldsgebyret. Det er vigtigt, da området
fremover skal finansieres via skatter og ikke gebyrer, og det vil mindske muligheden for
krydssubstituering mellem kommunens opgave med affaldsplaner og det gebyrfinansie-
rede område.
Ophævelsen af administrationsgebyret på affald gælder såvel husholdninger som virk-
somheder. Det vil sige, at kommunerne med finansiering via finansloven sparer et beløb,
der i lovbemærkningerne er fastsat til 5 mio. kr. årligt. Det skal selvfølgeligt fremgå af
lovens bemærkninger, at husholdningernes affaldsgebyr skal falde tilsvarende.
Vi står naturligvis til rådighed med uddybninger af dette høringssvar.
Med venlig hilsen
Svend-Erik Jepsen
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0035.png
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0036.png
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0037.png
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0038.png
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0039.png
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0040.png
Affald og Genbrug
Referent:
mte
Sagsnr.
Dato:5.12.2018
Høringssvar vedr. afskaffelse af administrationsgebyret for virksomheder
Vi tilslutter forslaget om at ophæve affaldsadministrationsgebyret for virksomheder.
Med dette bortfalder også nogle opgaver med at administrere/opkræve gebyret, som i
dag er uhensigtsmæssige.
Der er dog en hel række vigtige myndighedsopgaver tilbage, som fortsat skal
finansieres. Vi kan ikke tilslutte den foreslåede finansieringsmodel, der efterlader
kommunerne med ufinansierede myndighedsopgaver. Med regeringens fokus på
cirkulær økonomi og ønske om, at mere affald skal genanvendes og genbruges, har
kommunerne en fortsat vigtig
og udbygget - rolle i at rådgive virksomheder i den
korrekte håndtering af affald og føre tilsyn for at fremme dette politiske ønske.
Vigtige opgaver der fortsat skal løses
Vi lægger mange timer årligt i at have en dialog med virksomhederne, hvor vi anviser
korrekt håndtering af affaldet, herunder forebyggelse af affald (denne opgave rækker
udover den såkaldte konkrete anvisningsopgave). Det gælder både det affald, vi gerne
vil have ud af de cirkulære kredsløb (det farlige og det deponeringsegnede), men også
det genanvendelige og til en vis grad også affald til direkte genbrug. Vi lægger også
mange timer i at undervise vores kommende håndværkere i, hvordan erhvervsaffald
skal sorteres korrekt, lave vejledninger og informationskampagner.
Vi lægger endvidere mange årlige timer i at håndtere af anmeldelser af bygge- og
anlægsaffald og screening for PCB samt anmeldelser af farligt affald.
Endelig bruges tid på tilsynsopgaven i forbindelse med byggeanmeldelser. I den
kommende affaldsplan lægges også op til en udbygget tilsynsopgave inden for også
andre brancher
noget som regeringen og regeringens advisory board jo har
fremhævet som vigtige opgaver.
Kan vi ikke længere lægge de fornødne timer i disse opgaver, kan det blive svært at
varetage de kommunale opgaver og understøtte regeringens ønske om mere cirkulær
økonomi. Og det vil i sidste ende få miljømæssige konsekvenser.
Herudover lægges der timer i de øvrige myndighedsopgaver med at klassificere affald,
lave plan for håndtering af affald, udarbejde regulativer for erhvervsaffald, fritagelse for
benyttelsespligten samt erhvervsaffald og kildesorteret erhvervsaffald egnet til
materialenyttiggørelse.
Økonomi
Vi er ikke enige i de økonomiske antagelser, der ligger til grund for forslaget. Her
antages det, at 50 % af gebyret anvendes til udgifter tilknyttet opkrævningen. Det er
dog ikke det billede, vi har i Horsens Kommune
og heller ikke for andre kommuner. I
1
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Horsens Kommune bruges ca. 31 % af gebyret til opkrævninger mv., og en større
andel af gebyrindtægten går derfor til myndighedsopgaver end hvad regeringen
antager. Fastholder regeringen den i høringsmaterialet fastsatte ramme, vil vi med
andre ord stå med en del opgaver, som vi ikke længere kan varetage pga. manglende
finansiering.
Beløbet, kommunerne skal kompenseres for via bloktilskuddet, skal derfor være
højere. Kompensationen pr kommune bør endvidere afspejle de nuværende afholdte
udgifter blandt kommunerne, så kommunerne kompenseres efter en nøgle baseret på
størrelsen på den nuværende gebyrindtægt og ikke efter DUT princippet.
Høringsfrist og ikrafttrædelse
Med en så kort høringsfrist er det ikke muligt at udarbejde et tilstrækkeligt velovervejet
høringssvar. Vi mener ikke, at gebyret kan afskaffes med sådan en hast og anbefaler, at
løsningen gennemtænkes, herunder under behørigt hensyn til kommunernes anbefalinger.
Ikrafttrædelse bør endvidere som minimum udsættes til 1. jan. 2020, så aftaler om
finansieringen kan fastlægges i 2019.
2
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0042.png
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0043.png
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0044.png
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0045.png
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0046.png
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
KØBENHAVNS KOMMUNE
Teknik- og Miljøforvaltningen
Byens Anvendelse
Energistyrelsen
3. december 2018
Sagsnr.
2018-0324654
Dokumentnr.
2018-0324654-5
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø-
beskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -
gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdata-
systemet (Ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virk-
somheder)
Lovforslaget indeholder enkelte ændringer af miljøbeskyttelsesloven §
48, der gør det muligt for ministeren at ophæve det generelle erhvervs-
affaldsadministrationsgebyr for virksomheder med henblik på, at de op-
gaver, som gebyret dækker, fremover finansieres sammen med kommu-
nernes øvrige skattefinansierede aktiviteter.
Dog anses det for uforeneligt med EU-retten at skattefinansiere omkost-
ningerne til anmeldelse og dokumentation ved flytning af jord og til
konkrete anvisninger af affald, som hidtil har været finansieret via det
generelle administrationsgebyr. Kommunalbestyrelsen skal derfor fast-
sætte og opkræve gebyrer for konkrete anvisninger for virksomheder
samt anmeldelse og dokumentation ved flytning af jord fra virksomhe-
der.
Lovforslaget muliggør ligeledes, at de nationale digitale databaser, Af-
faldsdatasystemet og NSTAR finansieres direkte på finansloven.
Københavns Kommune har ved flere lejligheder rettet henvendelse til
den ansvarlige minister for at få ændret eller ophævet reglerne om af-
faldsadministrationsgebyr for virksomheder. Kommunen hilser derfor
de foreslåede ændringer velkommen.
Københavns Kommune har dog en række bekymringspunkter i forhold
til særligt den fremtidige finansiering af området:
1. Størrelsen af den afsatte pulje sammenholdt med de faktiske
udgiftsniveau
2. Håndtering af ubetalte gebyrer hos SKAT
3. Usikkerhed om miljømæssige og økonomiske konsekvenser
af kommende gebyrbetaling vedr. flytning af jord.
Ad 1.
Den afsatte pulje på 50 mio. kr. til økonomisk kompensation til kom-
munerne via bloktilskuddet dækker dog næppe de mistede gebyrind-
tægter ved ophævelsen af affaldsadministrationsgebyret for
Jord og affald
Njalsgade 13
Postboks 380
2300 København S
E-mail
[email protected]
EAN nummer
5798009809452
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
virksomheder. Det er i beregningen af puljens størrelse forudsat, at
halvdelen af gebyrindtægten anvendes til udsendelse af opkrævninger
og behandling af fritagelsesansøgninger fra virksomhederne. Dette er
ikke tilfældet i Københavns Kommune, hvor kommunen løbende har
effektiviseret opkrævningen, således at de faktiske omkostninger til op-
krævningen i 2017 (og forventet 2018) ligger under 25% af gebyrpro-
venuet.
Ad. 2
Der er endvidere for Københavns Kommunes vedkommende et betyde-
ligt efterslæb i form af ubetalte gebyrer fra tidligere år i størrelsesorde-
nen 20 mio. kr. Den overvejende del af disse udeståender, som må anses
for uerholdelige, skyldes, at SKAT i lang tid ikke har været i stand til
at udsende rykkere og foretage inddrivelse af kravene. Der udestår bl.a.
derfor en del klagesager om gebyrer helt tilbage fra 2014 og 2015. Det
ses ikke af lovforslaget, hvorledes kommunerne skal afholde de om-
kostninger, der knytter sig til behandlingen af det betydelige antal kla-
gesager, som må imødeses i de kommende år.
Ad 3.
Reglerne for opkrævning af gebyr for konkret anvisning af affald og for
anmeldelse og dokumentation ved flytning af jord fra virksomheder er
ikke fastsat endnu, hvilket indebærer en økonomisk udfordring i kom-
munerne, da opgaverne fortsat skal varetages. Københavns Kommune
modtager hvert år ca. 3.000 jordanmeldelser, som i 2019 næppe vil
kunne gebyrbelægges I 2019 vil der derfor opstå et ekstraordinært fi-
nansieringsproblem for kommunen, idet en gebyrordning for jordan-
meldelser og konkret anvisning af affald først vil kunne iværksættes
sent på året.
Københavns Kommune vurderer desuden, at opkrævning af gebyr på
området kan få den konsekvens, at affald ikke håndteres korrekt, fordi
virksomhederne ikke vil efterspørge en anvisning af affaldet.
Hvis der skal betales for den enkelte jordanmeldelse, vil det formentlig
betyde, at mange jordflytninger ikke vil blive anmeldt. Det samme gør
sig gældende, hvis der skal betales for den enkelte konkrete anvisning
af affald. Hvis det skal undgås, at der sker en uhensigtsmæssig spred-
ning af affald og forurenet jord, skal tilsynsindsatsen og det opsøgende
arbejde forøges betydeligt.
Med venlig hilsen
Hans Christian Karsten
Vicedirektør
Side 2 af 2
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0049.png
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0050.png
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0051.png
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Kontor/afdeling
Center for Forsyning
J nr.
2018-20324 - /MARIT/JSL
Dato: 05.12.2018
Sendt per mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected]
Høring - ENS - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport, kvitterer for fremsendte forslag
og muligheden for at afgive bemærkninger hertil.
Overordnede generelle bemærkninger
ITD finder forslaget om at fjerne det generelle erhvervsaffaldsadministrationsgebyr
positivt. Kommunal opkrævning af gebyret har siden indførelsen medført utilfredshed hos
foreningens medlemmer, som har haft svært ved at se, hvad de fik for pengene. Enkelte
virksomheder har brugt tid og ressourcer på at søge om fritagelse fra gebyret.
ITD er derfor tilfreds med, at erhvervslivet lettes for denne for virksomhederne
bureaukratiske regel og økonomiske byrde.
ITD støtter således den foreslåede ændring af miljøbeskyttelsesloven § 48, der gør det
muligt for ministeren at ophæve det generelle erhvervsaffaldsadministrationsgebyr for
virksomheder og støtter at de opgaver, som gebyret dækker, fremover finansieres
sammen med kommunernes øvrige skattefinansierede aktiviteter.
ITD støtter også forslaget om, at de nationale digitale databaser, Affaldsdatasystemet og
NSTAR finansieres direkte på finansloven.
Som en følge af ovenstående støtter vi naturligvis også de afledte ændringer til
bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører, hvor bestemmelser om
opkrævning af det generelle administrationsgebyr og fritagelse herfor mm. ophæves, og
hvor regler om gebyrfinansiering af den nationale regulativdatabase, NSTAR, ophæves.
Med venlig hilsen
Camilla Wiig
Specialkonsulent
Side 1 af 1
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0052.png
NOTAT
Høringssvar over ophævelse af
affaldsadministrationsgebyret
KL har modtaget høring af lovforslag om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(ophævelse af affaldsadministrationsgebyret) med bekendtgørelser. KL
takker for det fremsendte og fremsender hermed bemærkninger til høringen,
med forbehold for den politiske behandling af sagen.
Høringsfrist og implementeringsplan er alt for kort
Regeringen ønsker at afskaffe det generelle administrationsgebyr for
virksomheder fra den 1. januar 2019. Lovforslaget bærer derfor også præg
af en forhastet lovgivningsproces, og en faglig høringsfrist på mindre end 3
arbejdsdage er langt fra tilfredsstillende.
Fasthold de grundlæggende principper på affaldsområdet
Med den politiske aftale om affaldssektorens organisering fra 2007, der blev
indgået af en bred forligskreds, var centrale elementer, at affaldshåndtering
ikke må skattefinansieres, at gennemsigtigheden i de kommunale
affaldsgebyrer skulle øges og at krydssubsidiering skal undgås. Ligeledes er
gebyrreglerne baseret på princippet om, at forureneren betaler.
De grundlæggende princip for affaldsbortskaffelse og håndtering er:
Lighedsprincippet, forureneren betaler princippet og hvile-i-sig-selv-
princippet.
Principperne indebærer, at gebyrer for affaldsbortskaffelsen, som
udgangspunkt, ikke må fastsættes så nogle brugere betaler væsentligt mere
end hvad der modsvarer den ydelse, de modtager eller får stillet til rådighed,
og tilsvarende må andre ikke betale væsentligt mindre end ydelsen. Det
betyder at affaldsbortskaffelsen, som udgangspunkt, må betales af den
pågældende affaldsproducent selv og normalt ikke af andre
affaldsproducenter eller af skatteyderne. Samt at de økonomiske midler,
som kommer ind ved brugernes betaling for bortskaffelsen af affald, ikke må
være hverken større eller mindre end kommunens omkostninger forbundet
med håndteringen. Betalingen for affaldshåndtering skal således afspejle
kostprisen.
De opgaver der flyttes til det skattefinansierede område med lovforslaget, vil
således ikke længere være under principperne om Hvile-i-sig-selv og
Forureneren-betaler-princippet.
Det aktuelle forslag gør op med princippet om, at affaldshåndtering ikke må
skattefinansieres. KL efterlyser en begrundelse for, hvorfor dette nu skal
gælde for virksomheder, men ikke for borgere.
Dato: 4. december 2018
Sags ID: SAG-2018-07304
Dok. ID: 2681618
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3411
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 6
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0053.png
NOTAT
De eksisterende gebyrregler følger Forureneren-betaler-princippet og sikrer,
at krydssubsidiering undgås. KL efterlyser derfor klarhed over hvordan dette
kan sikres med de foreslåede ændringer.
Dato: 4. december 2018
Sags ID: SAG-2018-07304
Dok. ID: 2681618
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3411
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 6
Generelt om udviklingen i brug af gebyrmidler til erhverv
I løbet af de seneste 3 år har kommunernes administration bevæget sig mod
håndtering af anmeldelser af byggeaffald, mere klassificering og anvisning
og flere anmeldelser af jordflytning og cirkulær økonomi, mens timeforbruget
til administration og opkrævning af erhvervsaffaldsgebyrer samt fritagelser er
reduceret betydeligt.
Miljøstyrelsens fokus på bygge- og anlægsaffald samt jordhåndtering har
øget bygherrernes og de rådgivende ingeniørers opmærksomhed på
anmeldelse efter affaldsbekendtgørelsens §§ 81-83 samt anmeldelser efter
jordflytnings- og restproduktbekendtgørelsen. Derved er kommunens
timeforbrug forøget på disse områder.
Samtidig er opgaveløsningen i mange kommuner i højere grad rettet mod at
fremme cirkulær økonomi i virksomhedernes affaldshåndtering. De
kommuner, der er langt fremme med denne indsats, vil blive særlig hårdt
ramt økonomisk af lovforslaget.
De eksisterende opgaver
Kommunerne har pligt til at løse en række affaldsopgaver af administrativ
karakter for virksomhederne. Det er grunden til at de kan opkræve et
affaldsadministrationsgebyr.
Der er forskelle i affaldsadministrationsgebyrets størrelse kommunerne
imellem. Det hænger sammen med, at der er forskel på den service
kommunerne leverer til deres lokale virksomheder, afhængig af hvad
virksomhederne efterspørger og den politiske prioritering.
Administrationsgebyret for virksomheder opkræves i dag hos
virksomhederne for at dække omkostningerne til:
Omkostninger forbundet med administration af anvisningsordninger
for virksomheder,
Regulativfastsættelse,
Affaldsdata- og regulativsystem,
Information,
Konkrete anvisninger om håndtering af affald fra virksomheder samt
Planlægning og administration, som ikke kan henføres til de enkelte
affaldsordninger, jf. stk. 2-4 og § 57.
Anmeldelse og dokumentation ved flytning af jord
Omkostninger til rådgivning fra advokater og konsulenter
”Kapacitetsgebyr” i forbindelse med pligten til at lave ordninger for
farligt affald
Dette følger af affaldsbekendtgørelsen § 56, dels af lovbemærkninger og
udtalelser fra Miljøstyrelsen.
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0054.png
NOTAT
Den kommunale service til virksomheder på affaldsområdet, der ikke kan
relateres til en særskilt affaldsordning dækkes af ovenstående.
Opgaveløsningen har over de seneste år ændret sig. Det er KL’s vurdering,
at det massive administrative bøvl det var i implementeringsfasen i 2010
(den seneste ændring af affaldsgebyrerne) for både kommuner og
virksomheder er reduceret væsentligt de seneste år.
KL minder om, at vi dengang kraftigt advarede om konsekvenserne af en
forhastet implementering af de nye gebyrregler, der skønsmæssigt har
kostet kommuner og virksomheder langt over 250 mio.kr.
Lovforslaget lægger op til at kommunerne skal detailregistrere, specificere
og fakturere enkeltvis ift. opgaver vedrørende konkrete anvisninger samt
anmeldelse og dokumentation ved flytning af jord. Denne model er muligvis
lige så administrativt tung, som nuværende model – og så er der ingen
besparelse.
Kommunal opkrævning af særskilte gebyrer på områder, der fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, kan endvidere få den konsekvens, at affald
ikke håndteres korrekt, såfremt virksomhederne ikke vil efterspørge
anvisning af affaldet.
Tilsvarende gælder for jordanmeldelser og konkrete anvisninger af affald.
Dette kan betyde uhensigtsmæssig spredning af affald og forurenet jord,
med mindre den kommunale tilsynsindsats med opsøgende arbejde og
finansiering heraf forøges betydeligt.
Administration af jordflytninger (anmeldelse – dokumentation –
anvisning)
Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at omkostningerne ved
virksomheders anmeldelse og dokumentation ved flytning af jord i vidt
omfang i dag dækkes af det generelle administrationsgebyr. Dette er ikke
nævnt i bekendtgørelsen, men er i overensstemmelse med bemærkningerne
til § 48, stk. 4 og dermed en accepteret praksis i dag.
Det fremgår ligeledes af bemærkningerne til lovforslaget, at det bør
præciseres, at ministeren har mulighed for at fastsætte regler om principper
for fastsættelse og opkrævning af gebyrer. Såfremt ophævelsen af
administrationsgebyret vedtages fra. 1. januar 2019 er der ikke mulighed for
at få dækket omkostninger til administration af jordflytninger. En evt.
ikrafttrædelse af denne lov, må ikke efterlade kommunerne med en periode
hvor ”flytning af jord” bliver skattefinansieret.
De eksisterende regler om gebyrer i bekendtgørelsesform bør derfor
suppleres med regler, som forpligter kommunalbestyrelsen til at fastsætte og
opkræve gebyrer for anmeldelse og dokumentation ved flytning af jord fra
virksomheder efter forureneren betaler-princippet.
Administration af byggeaffald (anmeldelse – dokumentation –
anvisning)
KL opfordrer til, at administrationen af byggeaffald sidestilles med og
håndteres på samme måde som administration af jordflytninger som
beskrevet ovenfor. Det vil sige, at der indføres regler, som forpligter
Dato: 4. december 2018
Sags ID: SAG-2018-07304
Dok. ID: 2681618
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3411
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 6
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0055.png
NOTAT
kommunalbestyrelsen til at fastsætte og opkræve gebyrer for anmeldelse og
dokumentation ved håndtering af byggeaffald ved renoverings- og
nedrivningssager.
Henvisning og anvisning
Anvisningsopgaven skal fortsat løses af kommunen, og finansieres af
virksomhederne. Det samme gælder for besvarelse af de henvendelser, der
kommer fra virksomheder med spørgsmål til håndtering af affald, herunder
anvisning af farligt affald, klinisk risikoaffald og import/eksport af affald
(notifikationer).
Det er en nødvendig opgave, som skal løses, og der skal derfor findes en
måde at finansiere denne opgave på. Finansieringen kan enten ske via de
konkrete ordninger eller ved at opkræve gebyrer for konkrete anvisninger.
Igen i overensstemmelse med Forureneren-betaler-princippet.
Udarbejdelse af erhvervsregulativ
Denne opgave bør fortsat finansieres af virksomheder, for at undgå en
krydssubsidiering, hvor borgerne kommer til at betale for ydelser til
virksomhederne.
Udarbejdelse af affaldsplan
Den del af opgaven, som vedrører virksomheder, bør fortsat finansieres af
virksomheder, for at undgå en krydssubsidiering. Alternativt kan opgaven
skattefinansieres, såfremt finansieringen matcher kommunernes udgifter til
opgaven.
Information/kommunikation om affald
Dette er ikke en lovbestemt opgave, men en opgave som er vigtig for at
understøtte virksomhedernes arbejde med øget genanvendelse, grøn
omstilling mm. Opgaven vurderes at have størst effekt, når den løses lokalt i
kommunerne for at sikre en lokal forankring og at informationen er tilpasses
de konkrete forhold i lokalområdet.
Økonomisk høringssvar følger
Budgetterne for 2019 er vedtaget i kommunerne, og de nuværende
indtægter fra affaldsgebyret er allerede indarbejdet. Det betyder, at såfremt
kompensationen ikke svarer til de budgetterede indtægter, vil der opstå et
hul i kommunekasserne. Personale kan ikke afvikles her og nu, som følge af
lovbestemte opsigelsesvarsler. Kommunerne bør derfor have mulighed for at
indarbejde en ændring af affaldsgebyret i budgetter i såvel kommuner som
forsyningsselskaber; dvs. tidligst fra 2020.
KL stiller spørgsmålstegn ved både de antagelser, der er lagt til grund for
opgørelsen af de økonomiske konsekvenser, antallet af betalere og
forudsætningen fra evalueringsrapporten om, at godt halvdelen af gebyret
bruges til at administrere gebyret. Foreløbige oplysninger fra kommunerne
viser, at andelen af kommunernes udgifter til gebyropkrævningen og
sagsbehandling mht. fritagelser m.m. fra virksomheder udgør ca. 20% af
erhvervsaffaldsadministrationsgebyret.
Det beløb der trækkes ud til finansiering af databaser m.v. medregner
husholdningers andel af omkostningerne til systemerne som KL forstår
Dato: 4. december 2018
Sags ID: SAG-2018-07304
Dok. ID: 2681618
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3411
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 4 af 6
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0056.png
NOTAT
beregningen. Dermed modregnes en for stor andel, når kommunernes
kompensation for erhverv beregnes.
KL vil vende tilbage herom i forbindelse med den økonomiske høring.
Dato: 4. december 2018
Sags ID: SAG-2018-07304
Dok. ID: 2681618
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3411
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 5 af 6
L 119 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1987207_0057.png
NOTAT
Med venlig hilsen
Anders Christiansen
Dato: 4. december 2018
Sags ID: SAG-2018-07304
Dok. ID: 2681618
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3411
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 6 af 6