Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 117 Bilag 4
Offentligt
1994226_0001.png
Dato:
26. juni 2018
Kontor:
Formueretskontoret
Sagsbeh: Christina Grene Thom-
sen
Sagsnr.: 2018-706-0009
Dok.:
762266
UDKAST
til
forslag til lov om ændring af lov om fonde og visse foreninger (Udvidet
adgang til uddeling af arv og gaver m.v.)
§1
I lov om fonde og visse foreninger, jf. lovbekendtgørelse nr. 938 af 20. sep-
tember 2012, som ændret ved § 3 i lov nr. 634 af 12. juni 2013, § 3 i lov nr.
639 af 12. juni 2013, lov nr. 734 af 25. juni 2014 og § 12 i lov nr. 262 af 17.
marts 2016, foretages følgende ændringer:
1.
§ 9, stk. 1, nr. 2,
affattes således:
»2) de aktiver, som senere tilfalder fonden som arv eller gave, eller hvad
der træder i stedet herfor, hvis arveladeren eller giveren har bestemt, at ak-
tiverne skal henlægges til fondens formue, og«
2.
§ 9, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse på aktiver, som fonden har modtaget
i gave før lovens ikrafttræden eller har arvet fra en arvelader, der er afgået
ved døden før lovens ikrafttræden. For sådanne aktiver finder de hidtil gæl-
dende regler anvendelse.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 20/12-18 fra Dansk Erhverv og Mødrehjælpen om, at de testamenterede aktiver anvendes som ønsket af arveladeren
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig an-
ordning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som
de grønlandske forhold tilsiger.
2
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 20/12-18 fra Dansk Erhverv og Mødrehjælpen om, at de testamenterede aktiver anvendes som ønsket af arveladeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
........................................................................................ 4
2. Lovforslagets hovedpunkter
........................................................... 4
2.1. Ændring af reglerne for fondes adgang til uddeling af arv eller
gave
..................................................................................................... 4
2.1.1. Gældende ret
............................................................................. 4
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
................................................. 6
2.1.3. Lovforslagets udformning
......................................................... 7
3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
. 8
5. De administrative konsekvenser for borgere
.................................. 9
6. De miljømæssige konsekvenser
....................................................... 9
7. Forholdet til EU-retten
.................................................................... 9
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
..................................... 9
9. Sammenfattende skema
................................................................. 10
3
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 20/12-18 fra Dansk Erhverv og Mødrehjælpen om, at de testamenterede aktiver anvendes som ønsket af arveladeren
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at sikre, at arv, der tilfalder en fond, som ud-
gangspunkt anvendes til uddeling og ikke indgår i fondens formue (bundne
kapital), medmindre arvelader har truffet anden bestemmelse.
Lovforslaget indeholder på den baggrund en ændring af fondslovens regler
om fondes adgang til at uddele midler, som tilfalder fonden som arv eller
gave. Efter de gældende regler må en fonds bestyrelse kun med fondsmyn-
dighedens samtykke uddele aktiver, der tilfalder fonden som arv, medmin-
dre arveladeren har bestemt, at aktiverne skal anvendes til uddeling. Efter
administrativ praksis giver fondsmyndigheden normalt ikke samtykke i de
tilfælde, hvor fondsbestyrelsen løbende ønsker at uddele eksempelvis arv.
Med de foreslåede regler får en fonds bestyrelse mulighed for at uddele så-
danne midler uden fondsmyndighedens samtykke og uden, at arvelader har
truffet udtrykkelig bestemmelse herom.
Forslaget skal ses i lyset af, at man som arvelader må formodes at testere
midler til fordel for velgørende fonde med en forventning om, at de testerede
midler anvendes til fondens velgørende formål og ikke blot indgår i fondens
formue. Ifølge flere velgørende fonde er de fleste arveladere (og deres pro-
fessionelle rådgivere) imidlertid ikke opmærksomme på den nugældende re-
gel om, at testerede midler kun må anvendes til det velgørende formål uden
fondsmyndighedens samtykke, hvis arvelader udtrykkeligt har skrevet i te-
stamentet, at midlerne skal anvendes til uddeling.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ændring af reglerne for fondes adgang til uddeling af arv eller gave
2.1.1. Gældende ret
Efter fondslovens § 9, stk. 1, nr. 2, må en fonds bestyrelse kun med fonds-
myndighedens samtykke uddele aktiver, der tilfalder fonde som arv eller
gave, medmindre arveladeren eller giveren har bestemt, at aktiverne skal
anvendes til uddeling.
I forhold til gaver kan en fonds bestyrelse dog uddele de aktiver, der tilfalder
fonde som gave, hvis gaven udgør et ubetydeligt beløb efter fondens for-
hold, og det klart må antages at have været gavegivers ønske, at gaven skal
4
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 20/12-18 fra Dansk Erhverv og Mødrehjælpen om, at de testamenterede aktiver anvendes som ønsket af arveladeren
anvendes til uddeling, jf. fondslovens § 9, stk. 2. Der gælder ikke en tilsva-
rende regel for arv.
Fondslovens § 9, stk. 1, er udtryk for, at der sondres mellem en fonds kapi-
talaktiver og uddelingsaktiver. Kapitalen er principielt bundet eller urørlig,
mens de øvrige aktiver skal anvendes til uddeling i overensstemmelse med
fondens formål, jf. fondslovens § 29, stk. 1.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. L 133 af 15. marts 1984
om fonde og visse foreninger, jf. Folketingstidende 1983-84, tillæg A, spalte
3085, at baggrunden for, at en fonds kapital skal bevares og ikke må uddeles,
er, at fonde i princippet er bestemt til at virke uden tidsbegrænsning.
I fondslovens § 9, stk. 1, nr. 1-3, er det nærmere angivet, hvad der forstås
ved en fonds bundne kapital. En fonds bundne kapital består således af 1)
de aktiver, der forelå ved fondens stiftelse, eller hvad der træder i stedet
herfor, 2) de aktiver, som senere tilfalder fonden som arv eller gave, eller
hvad der træder i stedet herfor, medmindre arveladeren eller giveren har be-
stemt, at aktiverne skal anvendes til uddeling, og 3) de aktiver, der modsva-
rer overskud, som er henlagt til konsolidering af fondens formue.
En arvelader eller gavegiver skal således udtrykkeligt have bestemt, at arven
eller gaven skal anvendes til uddeling. I modsat fald indgår arven eller gaven
i fondens bundne kapital.
Når for eksempel arv indgår i en fonds bundne kapital, kan en fonds besty-
relse
i overensstemmelse med princippet om bevaring af fondens kapital
kun uddele arven med fondsmyndighedens (Civilstyrelsens) samtykke.
Fondsmyndighedens praksis på området er meget restriktiv. Efter admini-
strativ praksis gives således sjældent tilladelse til uddeling. En tilladelse kan
for eksempel komme på tale i tilfælde, hvor fondsbestyrelsen har truffet be-
slutning om at støtte et større projekt, som ligger inden for fondens formål,
men hvor der ikke er tilstrækkelige midler på uddelingskontoen. Afgørelsen
træffes på baggrund af en konkret vurdering blandt andet under hensyntagen
til kapitalens størrelse, konsolidering, fondens mulighed for eventuelt efter
henlæggelser at genopbygge kapitalen samt vedtægtens eventuelle bestem-
melser om frigivelse af kapitalen. Hovedsynspunktet er imidlertid, at en
fondsbestyrelse må disponere inden for de rammer, der nu en gang er.
5
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 20/12-18 fra Dansk Erhverv og Mødrehjælpen om, at de testamenterede aktiver anvendes som ønsket af arveladeren
Efter fondslovens § 29, stk. 2, har en fondsbestyrelse mulighed for at fore-
tage rimelige henlæggelser af årets overskud til konsolidering af fondens
formue. Fondsmyndigheden tillader efter sin praksis en konsolidering på op
til 25 pct. af årets overskud.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
I forbindelse med en lovændring i 2014, jf. lov nr. 734 af 25. juni 2014 om
ændring af lov om fonde og visse foreninger, fandt Justitsministeriet ikke
anledning til at fravige lovens udgangspunkt om, at arv skal indgå i fondens
bundne kapital, medmindre arvelader har truffet udtrykkelig bestemmelse
om andet. Justitsministeriet lagde blandt andet vægt på, at testator i forbin-
delse med oprettelse af et testamente ofte vil søge professionel rådgivning
om indholdet og retsvirkningerne af testamentet.
Med hensyn til arv gælder imidlertid ofte, at arvelader ikke har truffet be-
stemmelse om, hvortil beløbet eller aktivet skal henføres. Det skyldes angi-
veligt, at arveladere og deres professionelle rådgivere ikke er opmærk-
somme på reglen i fondslovens § 9, stk. 1, nr. 2, der indebærer, at aktivet
automatisk tilfalder den bundne kapital.
Ifølge en række velgørende fonde har hovedparten af arveladere, der testerer
midler til fordel for velgørende fonde, et ønske (og en forventning) om, at
midlerne anvendes til fondens velgørende formål, som det fremgår af fon-
dens vedtægter, og ikke indgår i fondens bundne kapital.
Justitsministeriet finder det ikke hensigtsmæssigt, at lovens udgangspunkt
om, at arv indgår i fondens bundne kapital, ikke er i overensstemmelse med,
hvad hovedparten af arveladerne ønsker, at de testerede midler skal anven-
des til.
Ved udformningen af regler om arv bør det efter Justitsministeriets opfat-
telse tilstræbes, at reglerne i videst muligt omfang stemmer overens med,
hvad den gennemsnitlige arvelader ønsker. På den måde undgås, at de fleste
arveladere må indsætte bestemmelser i testamenter, som fraviger lovens ud-
gangspunkt.
Hvis lovens udgangspunkt om, at arv og gave indgår i fondens bundne ka-
pital, som foreslået ændres, og arv og gave således fremover er uddelings-
aktiver, er der efter Justitsministeriets opfattelse ikke længere anledning til
6
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 20/12-18 fra Dansk Erhverv og Mødrehjælpen om, at de testamenterede aktiver anvendes som ønsket af arveladeren
at opretholde undtagelsesreglen i fondslovens § 9, stk. 2, om, at fondsbesty-
relsen kan uddele aktiver, som tilfalder fonden som gave, hvis gaven udgør
et ubetydeligt beløb efter fondens forhold, og det klart må antages at have
været gavegivers ønske, at gaven skal anvendes til uddeling. Gaver, der til-
falder fonde, vil fremover kunne uddeles uden fondsmyndighedens sam-
tykke, medmindre gavegiver udtrykkeligt har bestemt, at gaven skal hen-
lægges til fondens formue.
2.1.3. Lovforslagets udformning
Det foreslås med lovforslagets § 1 at nyaffatte fondslovens § 9, stk. 1, nr. 2,
således at en fonds bestyrelse kun skal indhente fondsmyndighedens sam-
tykke for at uddele aktiver, som tilfalder fonden som arv eller gave, hvis
arveladeren eller giveren har bestemt, at aktiverne skal henlægges til fon-
dens formue. Udgangspunktet bliver derved, at arv og gave er uddelingsak-
tiver, der anvendes i overensstemmelse med fondens formål, og ikke kapi-
talaktiver, der indgår i fondens bundne kapital.
Den foreslåede ændring medfører, at en fonds bestyrelse skal uddele arv
eller gave uden fondsmyndighedens samtykke, selv om arvelader eller giver
ikke udtrykkeligt har bestemt, at aktiverne skal anvendes til uddeling.
Samtidig indebærer forslaget, at fondsmyndigheden (Civilstyrelsen) vil
kunne give samtykke til at uddele arv eller gave, selv om arvelader eller
gavegiver har bestemt, at aktiverne skal henlægges til fondens formue.
Det forudsættes imidlertid, at fondsmyndighedens praksis for at give sam-
tykke til uddeling af arv eller gave i de tilfælde, hvor arvelader eller gave-
giver udtrykkeligt har bestemt, at aktiverne skal henlægges til fondens for-
mue, vil være endnu mere restriktiv, end det er tilfældet i dag i forhold til
uddeling af aktiver, der som udgangspunkt indgår i fondens formue, jf. pkt.
2.1.1. Det forudsættes således, at fondsmyndigheden vil være utilbøjelig til
at give samtykke til uddeling i en situation, hvor arvelader eller gavegiver
udtrykkeligt har bestemt, at aktiverne skal henlægges til fondens formue.
Det kan imidlertid ikke udelukkes, at fondsmyndigheden helt undtagelses-
vist vil kunne give samtykke, f.eks. i tilfælde, hvor fonden ikke har midler
til at betale skat i forbindelse med kursgevinster på værdipapirer eller ved
ejendomsavancebeskatning i forbindelse med salg af fast ejendom. Fonds-
myndigheden forudsættes endvidere at give samtykke i tilfælde, hvor fon-
dens eksistens er truet.
7
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 20/12-18 fra Dansk Erhverv og Mødrehjælpen om, at de testamenterede aktiver anvendes som ønsket af arveladeren
Det foreslås endvidere at ophæve særreglen i fondslovens § 9, stk. 2, for så
vidt angår gaver, der efter gældende ret kan uddeles, hvis gaven udgør et
ubetydeligt beløb efter fondens forhold, og det klart må antages at have væ-
ret gavegivers ønske, at gaven skal anvendes til uddeling.
Med lovforslaget behandles arv og gave fremover således ens.
3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Justitsministeriet skønner, at fondsmyndigheden (Civilstyrelsen) i dag be-
handler relativt få ansøgninger fra fonde om uddeling af arv til trods for, at
det drejer sig om ganske betydelige midler.
Det forventes, at lovforslaget vil medføre, at fondsmyndigheden fremadret-
tet vil skulle behandle færre ansøgninger fra fonde om samtykke til uddeling
af arv, idet udgangspunktet i lovforslaget vendes om, således at arv og gave
er uddelingsaktiver, der anvendes i overensstemmelse med fondens formål,
og ikke kapitalaktiver, der indgår i fondens bundne kapital.
Derudover forventes det, at lovforslaget medfører en mindre administrativ
lettelse for fondsmyndigheden ved, at arv og gave fremover skal behandles
ens.
I forhold til eventuelle skatte- og boafgiftsmæssige konsekvenser bemær-
kes, at det følger af fondsbeskatningslovens § 3, stk. 6, at fonde er skatte-
pligtige af gaver, som fonden modtager, og som skal anvendes til uddeling,
mens gaver til fonde som udgangspunkt er skattefrie, hvis gaven sker til
fondens grundkapital. Hvis der er tale om en familiefond, er gaven dog skat-
tepligtig for fonden, uanset om gaven går til fondens grundkapital eller til
uddelinger. Lovforslaget forventes ikke at have nogen større betydning for
så vidt angår gaver, hvorfor forslaget med hensyn til gaver ikke har nogen
økonomiske konsekvenser for det offentlige af betydning. I forhold til arv,
som fonden modtager, sondres der ikke mellem uddelingsaktiver og aktiver,
der indgår i fondens grundkapital. Lovforslaget har således heller ikke bo-
afgiftsmæssige konsekvenser.
Lovforslaget forventes således at have meget begrænsede positive økono-
miske og administrative konsekvenser for det offentlige.
8
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 20/12-18 fra Dansk Erhverv og Mødrehjælpen om, at de testamenterede aktiver anvendes som ønsket af arveladeren
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervslivet mv.
5. De administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for bor-
gerne.
6. De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 26. juni til den 20. august 2018
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Universitet (Juridisk Insti-
tut), Advokatrådet, Akademikerne, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Bør-
necancerfonden, Copenhagen Business School (Juridisk Institut), Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening,
Dansk Erhverv, Dansk Energi, Dansk Industri, Dansk IT, Dansk Revisor-
forening, Danske Advokater, Danske Boligadvokater, Danske Regioner,
Datatilsynet, De Samvirkende Købmænd, Den Danske Dommerforening,
Digitaliseringsstyrelsen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrel-
sen, Ejendomsforeningen Danmark, Ejendomsmæglernes Landsorganisa-
tion, Finans Danmark, Finans og Leasing, Forbrugerklagenævnet, Forenin-
gen af Statsautoriserede Revisorer, Forsikring & Pension, FSR
Danske
Revisorer, HK-Landsklubben Danmarks Domstole, Håndværksrådet, Ind-
samlingsorganisationernes Brancheorganisation ISOBRO, IT-branchen,
Kommunernes Landsforening (KL), Københavns Universitet (Det Juridiske
Fakultet), Landbrug & Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark, Leder-
nes Hovedorganisation, Liberale Erhvervs Råd, Læger uden Grænser, Real-
kreditrådet, Syddansk Universitet (Juridisk Institut) og Ældresagen.
9
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 20/12-18 fra Dansk Erhverv og Mødrehjælpen om, at de testamenterede aktiver anvendes som ønsket af arveladeren
1994226_0010.png
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Lovforslaget forventes
at medføre begrænsede
mindreudgifter til sags-
behandling for det of-
fentlige.
Lovforslaget forventes
at medføre begrænsede
administrative lettelser
for det offentlige, idet
det forventes, at fonds-
myndigheden vil skulle
behandle færre ansøg-
ninger fra fonde om
samtykke til uddeling
af arv.
Ingen
Negative
konsekven-
ser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Økonomiske konse-
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Administrative kon-
sekvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
Ingen
Økonomiske konse-
kvenser for erhvervs-
livet
Administrative kon-
sekvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon-
sekvenser for bor-
gerne
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget forventes Ingen
at medføre administra-
tive lettelser for bor-
gerne ved udfærdigelse
af testamenter.
Miljømæssige konse- Ingen
Ingen
kvenser
Forholdet til EU-ret- Ingen EU-retlige aspekter
ten
Overimplementering
af EU-retlige mini-
Ja
Nej
mumsforpligtelser
X
(sæt X)
10
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 20/12-18 fra Dansk Erhverv og Mødrehjælpen om, at de testamenterede aktiver anvendes som ønsket af arveladeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af fondslovens § 9, stk. 1, nr. 2, at en fonds bestyrelse kun med
fondsmyndighedens samtykke kan uddele de aktiver, som senere tilfalder
fonden som arv eller gave, eller hvad der træder i stedet herfor, medmindre
arveladeren eller giveren har bestemt, at aktiverne skal anvendes til udde-
ling.
Det foreslås, at § 9, stk. 1, nr. 2, nyaffattes, således at en fonds bestyrelse
kun skal indhente fondsmyndighedens samtykke til at uddele de aktiver,
som senere tilfalder fonden som arv eller gave, eller hvad der træder i stedet
herfor, hvis arveladeren eller giveren har bestemt, at aktiverne skal henlæg-
ges til fondens formue.
Med den foreslåede nyaffattelse af bestemmelsen ændres udgangspunktet
for, hvortil aktiver, der tilfalder fonde som arv eller gave, skal henføres. Ud-
gangspunktet bliver således, at disse aktiver henføres til fondens uddelings-
aktiver og ikke
som efter gældende ret
til fondens bundne kapital. Når
en fonds aktiver ikke indgår i fondens bundne kapital og dermed er urørlige,
påhviler det fondsbestyrelsen at anvende aktiverne til de formål, der er fast-
sat i vedtægten, jf. fondslovens § 29, stk. 1, 1. pkt.
Samtidig indebærer forslaget, at fondsmyndigheden (Civilstyrelsen) vil
kunne give samtykke til at uddele arv eller gave, selv om arvelader eller
gavegiver har bestemt, at aktiverne skal henlægges til fondens formue.
Det forudsættes, at fondsmyndighedens praksis for at give samtykke til ud-
deling af arv eller gave i de tilfælde, hvor arvelader eller gavegiver udtryk-
keligt har bestemt, at aktiverne skal henlægges til fondens formue, vil være
særdeles restriktiv. Det forudsættes således, at fondsmyndigheden kun helt
undtagelsesvist vil give samtykke, f.eks. i tilfælde, hvor fonden ikke har
midler til at betale skat i forbindelse med kursgevinster på værdipapirer eller
ved ejendomsavancebeskatning i forbindelse med salg af fast ejendom. Det
forudsættes endvidere, at fondsmyndigheden vil give samtykke i tilfælde,
hvor fondens eksistens er truet.
11
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 20/12-18 fra Dansk Erhverv og Mødrehjælpen om, at de testamenterede aktiver anvendes som ønsket af arveladeren
Der er med lovforslagets § 1, nr. 1, ikke i øvrigt tilsigtet ændringer i forhold
til gældende ret.
Der henvises til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af fondslovens § 9, stk. 2, at en fonds bestyrelse
uanset bestem-
melsen i stk. 1, nr. 2
kan uddele de aktiver, som senere tilfalder fonden
som gave, hvis gaven udgør et ubetydeligt beløb efter fondens forhold, og
det klart må antages at have været gavegivers ønske, at gaven skal anvendes
til uddeling.
Som en konsekvens af nyaffattelsen af fondslovens § 9, stk. 1, nr. 2, hvor-
efter udgangspunktet er, at gaver kan anvendes til uddeling, medmindre ga-
vegiver udtrykkeligt har bestemt, at gaven skal henlægges til fondens for-
mue, foreslås det at ophæve § 9, stk. 2, om, at en fondsbestyrelse uden fonds-
myndighedens samtykke kan uddele gaver, hvis gaven udgør et ubetydeligt
beløb efter fondens forhold, og det klart må antages at have været gavegi-
vers ønske, at gaven skal anvendes til uddeling.
Ophævelsen af stk. 2 indebærer, at arv og gave fremover behandles ens.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-
get.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven ikke finder anvendelse på aktiver, som fonden
har modtaget i gave før lovens ikrafttræden eller har arvet fra en arvelader,
der er afgået ved døden før lovens ikrafttræden. For sådanne aktiver foreslås
det, at de hidtil gældende regler fortsat finder anvendelse.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed.
12
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 20/12-18 fra Dansk Erhverv og Mødrehjælpen om, at de testamenterede aktiver anvendes som ønsket af arveladeren
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men at loven
ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for Grønland med
de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Færøerne har pr. 1. januar 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
formueretlige område, som bl.a. omfatter fondsloven. Lovforslaget skal der-
for ikke gælde eller kunne sættes i kraft for Færøerne.
13
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 20/12-18 fra Dansk Erhverv og Mødrehjælpen om, at de testamenterede aktiver anvendes som ønsket af arveladeren
1994226_0014.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om fonde og visse foreninger,
jf. lovbekendtgørelse nr. 938 af 20.
september 2012, som ændret ved §
3 i lov nr. 634 af 12. juni 2013, § 3
i lov nr. 639 af 12. juni 2013, lov
nr. 734 af 25. juni 2014 og § 12 i
lov nr. 262 af 17. marts 2016, fore-
tages følgende ændringer:
§ 9.
En fonds bestyrelse må kun
med fondsmyndighedens sam-
tykke uddele:
1) ---
2)
de aktiver, som senere tilfalder
fonden som arv eller gave, eller
hvad der træder i stedet herfor,
medmindre arveladeren eller give-
ren har bestemt, at aktiverne skal
anvendes til uddeling, og
3)
---
1.
§ 9, stk. 1, nr. 2,
affattes således:
»2) de aktiver, som senere tilfalder
fonden som arv eller gave, eller
hvad der træder i stedet herfor,
hvis arveladeren eller giveren har
bestemt, at aktiverne skal henlæg-
ges til fondens formue, og«
Stk. 2.
Uanset bestemmelsen i stk.
2.
§ 9, stk. 2,
ophæves.
1, nr. 2, kan en fonds bestyrelse
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5.
uddele de aktiver, som senere til-
falder fonden som gave, hvis ga-
ven udgør et ubetydeligt beløb ef-
ter fondens forhold og det klart må
antages at have været gavegivers
ønske, at gaven skal anvendes til
uddeling
Stk. 3-6. ---
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1.
juli 2018.
14
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 20/12-18 fra Dansk Erhverv og Mødrehjælpen om, at de testamenterede aktiver anvendes som ønsket af arveladeren
1994226_0015.png
Stk. 2.
Loven finder ikke anven-
delse på aktiver, som fonden har
modtaget i gave før lovens ikraft-
træden eller har arvet fra en arve-
lader, der er afgået ved døden før
lovens ikrafttræden. For sådanne
aktiver finder de hidtil gældende
regler fortsat anvendelse.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved konge-
lig anordning helt eller delvis sæt-
tes i kraft for Grønland med de æn-
dringer, som de grønlandske for-
hold tilsiger.
15