Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 117 Bilag 1
Offentligt
1977025_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. november 2018
Formueretskontoret
Malene Lejbach
2018-709-0138
902711
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar om forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v.
og lov om fonde og visse foreninger (Indsamlinger blandt juridiske
personer, testamentariske dispositioner m.v.)
1. Høringen
Et udkast til lovforslagets § 1 om ændring af lov om indsamling m.v. har
været sendt i høring i perioden fra den 29. juni 2018 til den 20. august 2018,
og et udkast til lovforslagets § 2 om ændring af lov om fonde og visse fore-
ninger har været sendt i høring i perioden fra den 26. juni 2018 til den 20.
august 2018. Der er efterfølgende foretaget en sammenskrivning af de to lo-
vudkast, hvor der er taget højde for en række af de bemærkninger, der blev
afgivet i forbindelse med høringen.
Et udkast til det sammenskrevne lovforslag har i perioden fra den 10. okto-
ber til 31. oktober 2018 været sendt i fornyet høring hos følgende myndig-
heder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Aarhus Retshjælp, Aalborg Universitet (Juri-
disk Institut), Aarhus Universitet (Juridisk Institut), Advokatrådet, Akade-
mikerne, Alzheimerforeningen, Amnesty International Danmark, Arbejder-
bevægelsens Erhvervsråd, BetterNow, Børnecancerfonden, Børnenes Kon-
tor, Børns Vilkår, Care Danmark, Caremaker, Centralmissionen, Copenha-
gen Business School (Juridisk Institut), Danmarks-samfundet, Danmarks
Idrætsforbund (DIF), Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Flygtnin-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
gehjælp, Dansk Folkehjælp, Dansk Industri, Dansk IT, Dansk Revisorfore-
ning, Danske Sømands- og Udlandskirker (DSUK), Danske Advokater,
Danske Boligadvokater, Danske Regioner, Datatilsynet, De Samvirkende
Købmænd, Den Danske Dommerforening, De samvirkende menighedsple-
jer, DGI, Digitaliseringsstyrelsen, Dommerfuldmægtigforeningen, Dom-
stolsstyrelsen, Ejendomsforeningen Danmark, Ejendomsmæglernes
Landsorganisation, Finans Danmark, Finans og Leasing, Folkekirkens Nød-
hjælp, Forbrugerklagenævnet, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Statsau-
toriserede Revisorer, Forsikring & Pension, Frelsens Hær, FSR – danske re-
visorer, Gigtforeningen Grænseforeningen, Grønlands Selvstyre via
Rigsombudsmanden i Grønland, Hjerteforeningen, HK-Landsklubben Dan-
marks Domstole, Håndværksrådet, Indsamlingsnævnet, Indsamlingsorgani-
sationernes Brancheorganisation ISOBRO, IT-branchen, Kirkens Korshær,
Kommunernes Landsforening (KL), Københavns Retshjælp, Københavns
Universitet (Det Juridiske Fakultet), Landbrug & Fødevarer, Landsforenin-
gen Evnesvages vel (Landsforeningen LEV), Landsforeningen for sukker-
syge (Diabetesforeningen), Landsforeningen til kræftens bekæmpelse
(Kræftens Bekæmpelse), Landsorganisationen i Danmark, Landsorganisa-
tionen Red Barnet (Red Barnet), Ledernes Hovedorganisation, Liberale Er-
hvervs Råd, Læger uden Grænser (MSF), Mellemfolkeligt Samvirke, Ox-
fam IBIS, Realkreditrådet, Røde Kors, Rådet for Socialt Udsatte, Sclerose-
foreningen, SOS Børnebyerne, Spillemyndigheden, Syddansk Universitet
(Juridisk Institut) og Ældre Sagen.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, BetterNow, Danmarks Idrætsforbund (DIF),
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Indu-
stri, Danske Advokater, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Dom-
merfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Finans Danmark, Forbruger-
rådet Tænk, FSR – danske revisorer, Gigtforeningen, Grønlands Selvstyre
(Departementet for Sociale Anliggender og Justitsvæsen), Indsamlingsnæv-
net, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation (ISOBRO), Ind-
samlingsnævnet, Kommunernes Landsforening (KL), Kræftens Bekæm-
pelse, Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet), Ledernes Hovedor-
ganisation, Læger uden Grænser, Røde Kors, SOS Børnebyerne, Spillemyn-
digheden og Ældre Sagen.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
2
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Høringssvar afgivet i forbindelse med den oprindelige høring over de to se-
parate lovudkast er alene taget med i den kommenterede høringsoversigt, i
det omfang de er relevante for det sammenskrevne lovudkast.
Der er i det sammenskrevne lovforslag, som blev sendt i fornyet høring, ta-
get højde for bemærkninger fra Forbrugerrådet Tænk, Indsamlingsnævnet
og Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet) afgivet i forbindelse
med høringen over de to separate lovudkast, hvorfor høringssvarene ikke er
medtaget i denne høringsoversigt.
2. Høringssvarene
2.1. Generelt til lovforslaget
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byret-
ter, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Byggeri, Dansk Industri, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Gigtforeningen,
Grønlands Selvstyre (Departementet for Sociale Anliggender og Ju-
stitsvæsen), Kommunernes Landsforening (KL), Ledernes Hovedorga-
nisation, Spillemyndigheden
og
Ældre Sagen
har ikke haft bemærkninger
til udkastet til lovforslaget.
Dansk Erhverv, Finans Danmark, Indsamlingsorganisationernes Bran-
cheorganisation (ISOBRO), Kræftens Bekæmpelse
og
Røde Kors
støt-
ter generelt lovforslagets formål om at styrke kontrollen med indsamlinger.
Dansk Erhverv, ISOBRO og Røde Kors bakker op om forslaget om at op-
hæve den generelle undtagelse for indsamlinger foretaget blandt juridiske
personer og støtter, at indsamlere og almennyttige organisationer mv., der
allerede er omfattet af indsamlingslovens regler, herunder af Indsam-
lingsnævnets tilsyn og kontrol, fortsat vil kunne foretage indsamling ved te-
lefonisk henvendelse blandt juridiske personer.
Danmarks Idrætsforbund (DIF)
noterer sig med glæde, at Justitsministe-
riet i forbindelse med lovforslaget har taget særligt hensyn til de lokale
idrætsforeningers forhold, og at det fortsat vil være muligt for f.eks. lokale
idrætsforeninger uden tilladelse at samle ind til fordel for foreningen blandt
juridiske personer, herunder medlemmer mv., der har en særlig tilknytning
til foreningen.
3
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Indsamlingsnævnet
tiltræder generelt de foreslåede ændringer af indsam-
lingsloven, og
Forbrugerrådet Tænk
tilslutter sig fuldt ud Indsam-
lingsnævnets høringssvar.
Dansk Erhverv, Danske Advokater, FSR – danske revisorer, ISOBRO
og
SOS Børnebyerne
hilser forslaget til ændring af fondsloven velkom-
ment og finder det positivt, at en fonds bestyrelse får valgfrihed til at be-
stemme, hvordan aktiver, som senere tilfalder fonden som arv eller gave,
skal anvendes.
Læger uden Grænser
og
SOS Børnebyerne
peger på, at særligt almenvel-
gørende fonde har betydelige midler bundet i kapitalen, som de ikke kan
bruge på fondens velgørende formål.
Dansk Erhverv, ISOBRO, Læger uden Grænser og SOS Børnebyerne be-
mærker desuden, at arveladere (og deres professionelle rådgivere) ikke er
opmærksomme på den nugældende regel om, at testerede aktiver kun må
anvendes til uddeling, hvis arvelader har skrevet i testamentet, at aktiverne
skal anvendes til uddeling. Ligeledes bemærker Dansk Erhverv, at reglen er
vanskelig at forstå for både arvelader og rådgiver.
Justitsministeriet noterer sig høringsparternes generelle opbakning til lov-
forslaget.
2.2. Overgang fra anmeldelsesordning til tilladelsesordning
Dansk Erhverv
og
ISOBRO
bakker op om forslaget om at ændre den gæl-
dende anmeldelsesordning til en tilladelsesordning
DIF
stiller spørgsmål ved, om Indsamlingsnævnet kan sikre en tilstrække-
lig hurtig behandling af en ansøgning om tilladelse til at foretage indsam-
ling.
Efter de gældende regler skal en anmeldelse om indsamling indgives skrift-
ligt eller elektronisk til Indsamlingsnævnet senest to uger før iværksættelse
af indsamlingen.
Forslaget indebærer, at den gældende anmeldelsesordning ændres til en til-
ladelsesordning. Baggrunden for forslaget er som anført i bemærkningerne,
jf. pkt. 2.2.1, at det ifølge Indsamlingsnævnet alene formodes at være 20-25
4
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
pct. af de indsamlinger, der efter indsamlingsloven skal anmeldes til Ind-
samlingsnævnet, der bliver det. Det betyder, at borgerne ikke i tilstrækkelig
grad har sikkerhed for, at de indsamlede midler bliver brugt til det formål,
der er angivet for indsamlingen. Hertil kommer, at den gældende anmeldel-
sesordning har store ligheder med en tilladelsesordning, og det forventes
derfor at være nemmere for mange indsamlere at forstå, hvis anmeldelses-
ordningen ændres til en tilladelsesordning.
Som det fremgår af pkt. 2.2.2 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-
get, forudsættes det, at Indsamlingsnævnet – som det er tilfældet i dag – kan
foretage sagsbehandlingen inden for to uger fra modtagelsen af en ansøg-
ning om tilladelse, uanset at det forventes, at der vil ske en stigning i an-
tallet af ansøgninger i forhold til antallet af anmeldelser.
2.3. Pligt for indehavere af en indsamlingsplatform til at sikre, at der
foreligger tilladelse fra Indsamlingsnævnet
2.3.1. Forslagets afgrænsning
BetterNow
er positivt indstillet over for lovforslaget og oplyser, at de alle-
rede i dag kontrollerer, om en indsamling er anmeldt til Indsamlingsnævnet,
før den oprettes på platformen. Det oplyses endvidere, at størstedelen af de
indsamlere, der opretter en indsamling på platformen, er organisationer, der
allerede er godkendt af skatteministeren. BetterNow anfører imidlertid, at
de ikke kontrollerer, om anmeldelsen er udløbet, og at deres fortolkning af
lovforslaget er, at de risikerer at ifalde bødestraf, hvis de ikke fremover gør
dette.
ISOBRO
bifalder forslaget og anfører, at det i sagens natur også må om-
fatte Facebook for så vidt angår de indsamlere, der anvender Facebooks fun-
draising-side. ISOBRO er imidlertid af den opfattelse, at Facebook ikke har
mulighed for at sikre et sådant platformansvar for indsamlinger, der ikke an-
vender f.eks. Facebook Fundraiser, og at Instagram, LinkedIn m.fl. heller
ikke har mulighed herfor, da disse platforme ikke stiller lignende indsam-
lingsværktøjer til rådighed.
Røde Kors
støtter forslaget om at sikre, at også indsamlinger oprettet gen-
nem en indsamlingsplatform skal foretages i overensstemmelse med ind-
samlingsloven, men ser praktiske udfordringer med implementeringen af
loven, idet mange indsamlingsplatforme er transnationale og ofte globale,
herunder Facebook. Det er ifølge Røde Kors uklart, hvordan Facebook skal
5
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
opfylde den foreslåede forpligtelse. Røde Kors anfører, at det er afgørende
for Røde Kors, at organisationen kan have indsamlinger på de platforme,
hvor deres bidragsydere befinder sig.
Kræftens Bekæmpelse
tilslutter sig forslaget, men peger på, at kravet om
tilladelse til oprettelse af en indsamling på en platform alene bør gælde i de
tilfælde, hvor indsamlerens formål med indsamlingen ikke er dækket ind af
f.eks. Kræftens Bekæmpelses stående indsamlingstilladelse.
Som anført i pkt. 2.4.2 i bemærkningerne til lovforslaget indebærer forsla-
get, at indehaveren af en indsamlingsplatform pålægges en strafbelagt pligt
til at sikre, at Indsamlingsnævnet har givet tilladelse til en indsamling, der
oprettes på indsamlingsplatformen, eller at den organisation, der foretager
indsamlingen, er omfattet af lovens § 4, stk. 1, om bl.a. almennyttige og al-
menvelgørende organisationer.
Det er alene indsamlingsplatforme, der faciliterer indsamlinger, herunder
ved at stille et særligt indsamlingsværktøj til rådighed, der er omfattet af
pligten.
Som det endvidere fremgår af pkt. 2.4.1.1 i bemærkningerne til lovforslaget,
kan en indsamlingsplatform allerede i dag efter omstændighederne ifalde et
ansvar for medvirken efter straffelovens § 23, hvis indsamlingsplatformen
faciliterer indsamlinger, som ikke er anmeldt til Indsamlingsnævnet. Med
forslaget fremgår det nu direkte af indsamlingsloven, at en indehaver af en
indsamlingsplatform har pligt til at sikre, at en indsamling først oprettes på
indsamlingsplatformen, når Indsamlingsnævnet har givet tilladelse til ind-
samlingen, eller at indsamlingen foretages af en organisation omfattet af
indsamlingslovens § 4, stk. 1.
Som det fremgår af pkt. 2.4.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
kan en indsamlingsplatform opfylde sin forpligtelse ved f.eks. at stille krav
om, at en indsamler i forbindelse med oprettelse af en indsamling på plat-
formen skal fremsende en kopi af sin tilladelse til indsamlingen fra Indsam-
lingsnævnet. Pligten vil endvidere kunne opfyldes ved, at en indsamler ved
oprettelse af en indsamling på indsamlingsplatformen skal angive et link til
Indsamlingsnævnets hjemmeside med fortegnelsen over indsamlinger, som
har fået tilladelse fra nævnet. Indsamlingsplatformen vil herefter skulle
påse, at indsamlingen fremgår af listen.
Det bemærkes i den forbindelse, at Indsamlingsnævnet fører en offentligt
tilgængelig fortegnelse over bl.a. anmeldte indsamlinger og de organisatio-
6
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
ner, der er omfattet af § 4, stk. 1. Det fremgår af fortegnelsen bl.a., på hvil-
ken måde der foretages indsamling, herunder om det sker via en indsam-
lingsplatform. En organisation omfattet af indsamlingslovens § 4, stk. 1,
skal meddele Indsamlingsnævnet, hvis skatteministerens godkendelse efter
ligningslovens § 8 A eller § 12, stk. 3, bortfalder. Herefter vil organisatio-
nen skulle fjernes fra nævnets fortegnelse.
Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at det er en forudsætning for, at der
er dansk straffemyndighed i sager om udenlandske platforme uden stedlig
tilknytning til Danmark, at den strafbare handling har virkning i Danmark,
og at platformen har forsæt til, at den strafbare handling har virkning i Dan-
mark. Der vil i denne situation efter omstændighederne være dansk straffe-
myndighed efter straffelovens § 9, stk. 2, jf. § 6. Derudover skal lovovertræ-
delser, der vedrører tekst, lyd eller billedmateriale mv., som ved handlinger
i udlandet er gjort alment tilgængeligt her i landet gennem internettet eller
et lignende system til spredning af information, have en særlig relation her
til landet, for at der er dansk straffemyndighed, jf. straffelovens § 9 a.
Det vil således bero på en konkret vurdering, om indehaveren af en indsam-
lingsplatform vil kunne straffes for overtrædelse af den foreslåede bestem-
melse om pligt for indehaveren af en indsamlingsplatform til at sikre, at Ind-
samlingsnævnet har givet tilladelse til en indsamling, der oprettes på plat-
formen, eller at den organisation, der foretager indsamlingen, er omfattet
af lovens § 4, stk. 1.
Justitsministeriet bemærker endelig, at lovforslaget ikke ændrer på de gæl-
dende regler for, hvem der har pligt til at anmelde en indsamling, som med
lovforslaget foreslås ændret til et krav om tilladelse. Kravet om tilladelse
gælder således også, selv om formålet med indsamlingen er at støtte f.eks.
en almenvelgørende organisation, som er omfattet af indsamlingslovens §
4, stk. 1, når indsamlingen foretages af en anden end organisationen selv.
Indsamleren er også underlagt kravet om efterfølgende indsendelse af regn-
skab til nævnet, jf. lovens § 3, stk. 2. Formålet med indsamlingen er således
ikke afgørende for, om der skal søges om tilladelse.
Hvis en indsamling foretages via en indsamlingsplatform, er det som ud-
gangspunkt den, der opretter indsamlingen, der skal søge Indsamlingsnæv-
net om tilladelse efter indsamlingslovens § 3, stk. 1, eller orientere om ind-
samlingen efter lovens § 4, stk. 1.
7
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
En indsamler omfattet af lovens § 3, stk. 1, og en organisation omfattet af
lovens § 4, stk. 1, kan imidlertid indgå en aftale med en indsamlingsplat-
form om at give privatpersoner mulighed for at oprette indsamlinger til for-
del for indsamleren eller organisationen, hvorefter de indsamlede midler
overføres direkte fra indsamlingsplatformen til den indsamler eller organi-
sation, som der samles ind til fordel for. I sådanne tilfælde vil pligten til at
søge om tilladelse eller orientere Indsamlingsnævnet om indsamlingen som
udgangspunkt påhvile indsamleren henholdsvis organisationen. Det vil
imidlertid bero på en konkret vurdering af bl.a. aftalen mellem indsamleren
henholdsvis organisationen og indsamlingsplatformen, hvem pligten til at
indhente tilladelse påhviler.
2.3.2. Overvågning og blokering af hjemmesider
BetterNow
anfører, at det er deres klare indtryk, at langt de fleste uregistre-
rede danske indsamlinger foregår på udenlandske platforme, og at dette er
stærkt konkurrenceforvridende i forhold til danske virksomheder. Det anbe-
fales i den forbindelse, at der indføres overvågning af udenlandske plat-
forme, og at der gives mulighed for at lukke eller spærre adgangen til ind-
samlingsplatforme, som gentagne gange idømmes bøder for overtrædelse af
reglerne om indsamling.
Kræftens Bekæmpelse
anbefaler, at Indsamlingsnævnet ud over den nu-
værende mulighed for politianmeldelse fremover også får adgang til at lukke
en hjemmeside, hvis hjemmesiden anvendes til ulovlige indsamlingsformål.
Som anført under pkt. 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger indebæ-
rer lovforslaget, at den gældende anmeldelsesordning ændres til en tilladel-
sesordning, således at der fremover stilles krav om, at Indsamlingsnævnet
skal give tilladelse, før en indsamling kan iværksættes. Formålet hermed er
at sikre, at alle indsamlinger i højere grad bliver registreret hos Indsam-
lingsnævnet og dermed undergives nævnets tilsyn og kontrol.
Indsamlingsnævnet fører tilsyn med, at indsamlinger foretages i overens-
stemmelse med loven, herunder med, at indsamlede midler anvendes i over-
ensstemmelse med det formål, der er angivet i ansøgningen, og at formålet
er lovligt. Hvis Indsamlingsnævnet får mistanke om, at indsamlede midler
skal gå til et ulovligt formål, vil nævnet skulle anmelde forholdet til politiet.
Indsamlingsnævnets sekretariat har oplyst, at sekretariatet fører et risiko-
baseret tilsyn på området. Sekretariatet kan endvidere af borgere eller via
medierne blive gjort bekendt med indsamlinger, der ikke er anmeldt, men
8
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
sekretariatet kan også tage sager op af egen drift. Der er på nuværende tids-
punkt ikke et automatisk system til at overvåge indsamlingsplatforme. Det
gælder såvel danske som udenlandske indsamlingsplatforme.
Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at der ved lov nr. 674 af 8. juni 2017
(Blokering af hjemmesider og stop af offentlige ydelser til fremmedkrigere)
blev indsat en bestemmelse i retsplejeloven om blokering af hjemmesider in-
den for strafferetsplejen. Bestemmelsen trådte i kraft den 10. juni 2017.
Efter retsplejelovens § 791 d, stk. 1, kan der ske blokering af en hjemmeside,
hvis der er grund til at antage, at der fra hjemmesiden begås en overtræ-
delse af straffelovens §§ 114-114 i (om bl.a. terrorisme, herunder udbre-
delse af terrorpropaganda), 119 eller 119 a (om trusler mod samt chikane
af offentligt ansatte og personer i offentligt hverv).
Bestemmelsen om blokering af hjemmesider i retsplejelovens § 791 d har
således et begrænset anvendelsesområde og kan ikke i almindelighed an-
vendes til at blokere hjemmesider, der anvendes til ulovlige indsamlinger.
Det blev i forbindelse med vedtagelsen af retsplejelovens § 791, stk. 1, for-
udsat, at Justitsministeriet vil foretage en evaluering af erfaringerne med
retsplejelovens § 791 d, som tilstræbes at blive gennemført 3 år efter lovens
ikrafttræden.
Justitsministeriet finder på den baggrund på nuværende tidspunkt ikke an-
ledning til at foreslå regler om blokering af hjemmesider, der anvendes til
ulovlige indsamlinger.
2.4. Ændring af navnet på indsamlingen ved risiko for forveksling
Dansk Erhverv, ISOBRO, Kræftens Bekæmpelse
og
Røde Kors
støtter
forslaget om, at Indsamlingsnævnet skal kunne pålægge en indsamler at æn-
dre navnet på sin indsamling eller på indsamleren bag med henblik på at
minimere risikoen for forveksling.
Røde Kors bemærker dog, at mange indsamlinger vil have enslydende
navne, når der samles ind i forbindelse med en større katastrofe, fordi der er
et begrænset antal naturligt sigende navne. Det foreslås derfor, at Indsam-
lingsnævnet i de situationer skal tillægge navnet på personen bag indsam-
lingen større værdi, idet dette anses for at være den største kilde til misbrug
og forveksling.
9
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Som anført i pkt. 2.5.2 i bemærkningerne til lovforslaget er det Justitsmini-
steriets opfattelse, at en indsamler ikke skal kunne lukrere på en veletable-
ret og velrenommeret indsamlers gode ry ved at anvende et navn, der for
den almindelige borger let kan forveksles hermed. Det foreslås derfor at
give Indsamlingsnævnet hjemmel til at træffe afgørelse om, at en indsamler
skal ændre navnet på indsamlingen eller angive et andet navn på indsamle-
ren bag, hvis navnet giver anledning til forveksling med en allerede eksiste-
rende indsamling.
Justitsministeriet bemærker, at lovforslaget forudsætter, at Indsam-
lingsnævnet foretager en konkret vurdering af, om der i det enkelte tilfælde
anvendes et navn til en indsamling, som let kan forveksles med en allerede
eksisterende velkendt indsamling, og som derfor kan give bidragsyderne an-
ledning til at tro, at deres bidrag går til den allerede eksisterende velkendte
indsamling.
2.5. Ændring af reglerne for fondes adgang til uddeling af arv og gave
2.5.1. Om overgangsbestemmelsen
Dansk Erhverv, ISOBRO, Læger uden Grænser
og
SOS Børnebyerne
bemærker, at de hensyn, der ligger bag lovforslaget, også gør sig gældende
for aktiver, der allerede på ikrafttrædelsestidspunktet er tilfaldet en fond som
arv eller gave og således ikke umiddelbart kan anvendes til uddeling uden
fondsmyndighedens samtykke.
Dansk Erhverv foreslår i den forbindelse, at der i lovforslaget gives mulig-
hed for, at aktiver, der på ikrafttrædelsestidspunktet er tilfaldet en fond som
arv eller gave, ved generel bestemmelse eller ved individuel stillingtagen
kan anvendes til uddeling.
SOS Børnebyerne bemærker i den forbindelse også, at behandlingstiden for
et dødsbo typisk er 6-12 måneder fra arveladers død. Det indebærer, at fonde
i en periode efter lovens ikrafttræden fortsat vil modtage arv, som fondene
ikke kan uddele uden fondsmyndighedens samtykke, fordi arven stammer
fra en arvelader, der er afgået ved døden før lovens ikrafttræden, men hvor
dødsboet først afsluttes efter lovens ikrafttræden.
SOS Børnebyerne foreslår på den baggrund, at lovforslaget tillægges tilba-
gevirkende kraft, således at de foreslåede regler finder anvendelse på arv,
10
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
som en fond modtager efter lovens ikrafttræden, uanset om arvelader er af-
gået ved døden før lovens ikrafttræden.
FSR – danske revisorer
finder derimod, at lovforslaget ikke bør have virk-
ning for testamenter, der er oprettet før lovens ikrafttræden. FSR – danske
revisorer bemærker i den forbindelse, at der vil kunne opstå situationer, hvor
testamenter ikke – eller kun vanskeligt – kan ændres, f.eks. fordi arvelader
er dement, eller der er tale om et gensidigt testamente, hvor den ene arvela-
der er afgået ved døden.
ISOBRO og SOS Børnebyerne tilskynder til, at fondsmyndigheden frem-
over vil være mindre restriktiv i behandlingen af ansøgninger fra fonde om
uddeling af kapitalaktiver. SOS Børnebyerne foreslår, at dette anføres i lov-
forslagets specielle bemærkninger.
Med lovforslaget får en fonds bestyrelse valgfrihed til at bestemme, om ak-
tiver, der tilfalder fonden som arv eller gave, skal anvendes til uddeling el-
ler henlægges til fondens formue, medmindre arvelader eller gavegiver har
truffet bestemmelse herom. Loven finder ikke anvendelse på aktiver, som
fonden har modtaget i gave før lovens ikrafttræden eller har arvet fra en ar-
velader, der er afgået ved døden før lovens ikrafttræden, jf. lovforslagets §
3, stk. 4. For sådanne aktiver finder de hidtil gældende regler fortsat anven-
delse.
Justitsministeriet finder det betænkeligt at tillægge lovforslaget tilbagevir-
kende kraft. Baggrunden herfor er bl.a., at arvelader skal have mulighed for
at indrette sig på den nye retstilstand – ved at ændre testamentet – hvis den
pågældende har haft en forventning om, at aktivet ville tilgå fondens for-
mue. En arvelader, der er afgået ved døden før lovens ikrafttræden, vil
selvsagt ikke have en sådan mulighed.
For så vidt angår en længstlevende ægtefælles testationskompetence i for-
hold til et fælles testamente bemærkes i øvrigt, at de almindelige regler i ar-
velovens §§ 81-82, som ikke foreslås ændret, gælder. Det gælder også, hvor
det fælles testamente er oprettet – og førstafdøde ægtefælle er død – før den
nye bestemmelse i lovforslagets § 2 træder i kraft. Det følger i den forbin-
delse af arvelovens § 81, at hvis ægtefæller ved en fælles testamentarisk dis-
position har truffet bestemmelse om, hvordan arven skal fordeles ved
længstlevendes død, er udgangspunktet, at den længstlevende ægtefælle
fortsat frit ved testamente kan råde over friarv i boet efter længstlevende,
11
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
bortset f.eks. fra nærmere angivne undtagelser om livsarvinger, jf. lovens
§§ 81-82.
Det bemærkes endelig, at de hidtil gældende regler finder anvendelse for
aktiver, der er tilfaldet fonden som arv eller gave før lovens ikrafttræden.
Det indebærer, at en fonds bestyrelse kun med fondsmyndighedens samtykke
kan uddele aktiver, der er tilfaldet fonden som arv eller gave, medmindre
arvelader eller gavegiver har bestemt, at aktiverne skal anvendes til udde-
ling, jf. fondslovens § 9, stk. 1, nr. 2. I forhold til gaver kan fondsbestyrel-
sen dog uden fondsmyndighedens samtykke uddele aktiver, der er tilfaldet
fonden som gave, hvis gaven udgør et ubetydeligt beløb efter fondens for-
hold, og det klart må antages at have været gavegivers ønske, at gaven skal
anvendes til uddeling, jf. fondslovens § 9, stk. 2.
Der er således allerede i dag mulighed for – med fondsmyndighedens
samtykke – at uddele kapitalaktiver. Fondsmyndighedens praksis på områ-
det er restriktiv. Justitsministeriet finder det imidlertid betænkeligt ved lov
at ændre fondsmyndighedens praksis for behandling af ansøgninger fra
fonde om uddeling af aktiver, der allerede før lovens ikrafttræden er tilfal-
det fonden som arv eller gave.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.7 i lovforslaget almindelige bemærkninger og
bemærkningerne til § 3.
2.6. Øvrige forslag
2.6.1. Opmærksomhed omkring risikoen for hvidvask og terrorfinansi-
ering
Finans Danmark
opfordrer til, at Indsamlingsnævnet er særligt opmærk-
som på risikoen for hvidvask og terrorfinansiering i forbindelse med udste-
delse af en tilladelse til indsamling.
Indsamlingsnævnets sekretariat har oplyst, at sekretariatet er opmærksom
på risikoen for hvidvask og terrorfinansiering i forbindelse med modtagel-
sen af en anmeldelse og navnlig ved den efterfølgende kontrol af indsam-
lingsregnskabet.
2.6.2. Bedre information og kommunikation på Indsamlingsnævnets
hjemmeside
12
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
BetterNow
fremsætter et stærkt ønske om et bedre informationsniveau om
indsamlinger på Indsamlingsnævnets hjemmeside, herunder at der stilles en
online database til rådighed, hvor der som minimum kan søges og filtreres
på start- og udløbsdato for tilladelsen samt navn på initiativtager eller CVR-
nummer på en organisation.
Dansk Erhverv
bemærker, at det er afgørende for små og mellemstore virk-
somheder, at man nemt og overskueligt på samme sted kan se, hvorvidt en
indsamling er godkendt, eller om organisationen er godkendt af skattemini-
steren efter ligningslovens § 8 A eller § 12, stk. 3.
ISOBRO
anfører, at mange af de situationer, der opstår, hvor eksempelvis
en lille virksomhed kommer til at støtte en ulovlig indsamling, skyldes
manglende information og manglende adgang til information om lovlige
indsamlinger. ISOBRO foreslår derfor, at der ses nærmere på, hvordan man
kan lette adgangen til den nødvendige information.
Indsamlingsnævnets sekretariat har oplyst, at anmeldte § 3-indsamlinger og
orienteringer fra § 4-organisationer (der er godkendt af skatteministeren)
fremgår af en alfabetisk liste på Indsamlingsnævnets hjemmeside. Hjem-
mesiden giver imidlertid ikke mulighed for, at man særskilt kan søge på ud-
løbstid for indsamlingen eller på, hvilke indsamlinger der er aktive, men op-
lysning herom fremgår – sammen med andre oplysninger om formål og lø-
betid mv. – ved opslag på hver enkelt indsamling. Som et led i kontrollen af,
at de indsamlede midler anvendes i overensstemmelse med formålet med
indsamlingen, offentliggør sekretariatet desuden indsamlingernes regnska-
ber på hjemmesiden. For tiden arbejder sekretariatet på at forbedre bru-
gervenligheden ved at samle disse to lister over henholdsvis indsamlinger
og indsendte regnskaber, så de er tilgængelige samme sted på hjemmesiden.
2.6.3. Gave ved medlemshvervning
ISOBRO
bemærker, at indsamlingslovens regler ikke er til hinder for med-
lemshvervning ved personlig eller telefonisk henvendelse, hvis der er tale
om et reelt medlemskab, hvor medlemmet for sit kontingent modtager en
modydelse fra organisationen, men at det bør overvejes, om det bør gøres
lovligt, at der indgås aftale om en egentlig gavedonation i forbindelse med,
at der tegnes et medlemskab.
13
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Der gælder efter indsamlingslovens § 6, stk. 1, et generelt forbud mod ga-
deindsamlinger. Medlemshvervning er derimod ikke reguleret af indsam-
lingsloven. Det fremgår af pkt. 6.10 i betænkning nr. 1532/2012 om indsam-
linger, at Udvalget om revision af reglerne om offentlige indsamlinger (her-
efter udvalget) i forbindelse med revisionen af indsamlingsloven ifølge ud-
valgets kommissorium bl.a. skulle overveje, om der kunne være anledning
til at ændre den daværende afgrænsning mellem lovlig medlemshvervning
og den ulovlige gadehvervning. Udvalget fandt i den forbindelse ikke grund-
lag for at udvide adgangen til at hverve medlemmer, således at hvervning
af medlemmer på gaden eller ved telefonisk henvendelse også kan omfatte
opfordring til at give (yderligere) bidrag. En sådan udvidelse ville efter ud-
valgets opfattelse reelt betyde en afskaffelse af forbuddet mod gadeindsam-
linger, idet der ville kunne rettes personlig henvendelse til folk på gaden el-
ler pr. telefon med opfordring til at yde bidrag, så længe det sker i forbin-
delse med et forsøg på at hverve medlemmer til en forening.
Der foreligger efter Justitsministeriets opfattelse ikke særlige hensyn, der
taler for at gøre det lovligt i forbindelse med medlemshvervning at rette hen-
vendelse med opfordring til at yde bidrag. Baggrunden herfor er, at det vil
indebære en risiko for omgåelse af forbuddet mod gadeindsamling, som har
til formål at beskytte befolkningen mod de gener, der kan være forbundet
med at blive opsøgt på offentlige steder med opfordring til at yde bidrag til
forskellige formål.
2.6.4. Konkret fastsættelse af størrelsen af betalingen i forbindelse med
en indsamling
DIF
foreslår, at betalingen i forbindelse med indgivelse af en ansøgning om
tilladelse til indsamling fastsættes ud fra indsamlingens størrelse, således at
der betales et mindre gebyr for små indsamlinger i forhold til landsdæk-
kende indsamlinger.
Efter indsamlingslovens § 14, stk. 1, skal der i forbindelse med en indsam-
ling betales et nærmere angivet beløb afhængigt af, hvilken type indsamling
der er tale om. Beløbene reguleres årligt. For eksempel skal der betales
1.100 kr. (2018-niveau) i forbindelse med indgivelse af anmeldelse om ind-
samling, mens der skal betales 6.400 kr. (2018-niveau) i forbindelse med
indgivelse af ansøgning om landsdækkende gadeindsamling.
14
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
1977025_0015.png
Betalingsordningen blev indført med henblik på at finansiere en del af om-
kostningerne forbundet med driften af Indsamlingsnævnets Sekretariat. Be-
løbene varierer som anført afhængigt af, hvilken type indsamling der er tale
om, og der sondres således allerede efter de gældende regler mellem, om
der er tale om eksempelvis en almindelig indsamling eller en landsdækkende
hus- eller gadeindsamling.
Det bemærkes, at der efter indsamlingsbekendtgørelsens § 7, stk. 2, 2. pkt.,
kan anvendes et rimeligt beløb af de indsamlede midler til dækning af om-
kostninger i forbindelse med indsamlingen, herunder til betaling for ind-
samlingen. Det fremgår af Indsamlingsnævnets evaluering, at nævnet gene-
relt anser det for acceptabelt, hvis der anvendes maksimalt 1/3 af de ind-
samlede midler til administration, men at det beror på en konkret vurdering.
Justitsministeriet finder på den baggrund ikke grundlag for at ændre beta-
lingsordningen.
2.6.5. Fondsmyndighedens praksis for at give samtykke
Dansk Erhverv
anfører, at beskrivelsen af fondsmyndighedens eksiste-
rende praksis som værende
restriktiv
lægger op til en unødvendig og uhen-
sigtsmæssig stramning af muligheden for at bringe arv eller gaver til fonde
mv. i anvendelse til de formål, der reelt er tiltænkt fra arveladers eller gave-
givers side.
Af lovforslagets bemærkninger til § 2 fremgår, at fondsmyndigheden frem-
over, ligesom det er tilfældet i dag, efter ansøgning i særlige tilfælde kan
give fondsbestyrelsen tilladelse til anden anvendelse, selv om arvelader el-
ler gavegiver udtrykkeligt har angivet, hvad arven eller gaven skal anven-
des til. Ligeledes fremgår det, at fondsmyndighedens praksis på området,
der ikke forudsættes ændret med lovforslaget, er restriktiv.
Der lægges med lovforslaget således ikke op til at ændre praksis på områ-
det i de tilfælde, hvor arvelader eller gavegiver udtrykkeligt har angivet,
hvad arven eller gaven skal anvendes til. Efter Justitsministeriets opfattelse
bør praksis i sådanne tilfælde også fremover være restriktiv.
2.6.6. Fondsmyndighedens frist for at træffe beslutning samt uddeling
af en del af en modtaget gave
15
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
FSR – danske revisorer
bemærker, at en fonds bestyrelse i praksis vil be-
stemme, om et aktiv, der er tilfaldet fonden som arv eller gave, skal anven-
des til uddeling eller henlægges til fondens formue senest i forbindelse med
udarbejdelse af årsregnskabet. FSR – danske revisorer foreslår på den bag-
grund, at fondsbestyrelsens frist for at træffe beslutning skal være ved regn-
skabsaflæggelsen og ikke, som det er tilfældet i lovudkastets § 2, nr. 3, 6
måneder efter afslutningen af det regnskabsår, hvori arven eller gaven er
modtaget.
FSR – danske revisorer foreslår endvidere, at det i lovforslaget præciseres,
at bestyrelsen i en familiefond kan beslutte kun at uddele den del af en mod-
taget gave, som fonden ikke skal betale skat af.
Baggrunden for den foreslåede bestemmelse om fondsbestyrelsens frist for
at træffe beslutning er at undgå situationer, hvor der i længere tid er usik-
kerhed om, hvorvidt et aktiv, der er tilfaldet en fond som arv eller gave, skal
anvendes til uddeling eller henlægges til fondens formue. Justitsministeriet
er enig med FSR – danske revisorer i, at en fonds bestyrelse i praksis vil
træffe beslutning om et aktivs anvendelse i forbindelse med udarbejdelse af
årsregnskabet, fordi fondsbestyrelsen i regnskabet skal angive fondens
bundne og frie aktiver. På den baggrund er lovforslaget justeret i overens-
stemmelse med FSR – danske revisorers forslag.
Justitsministeriet er endvidere enig i, at det i lovforslagets bemærkninger
bør præciseres, at bestyrelsen i en familiefond – med den foreslåede æn-
dring – kan beslutte kun at uddele den del af en modtaget gave, som fonden
ikke skal betale skat af, jf. lovforslagets bemærkninger til § 2, nr. 3.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det lovudkast, der blev sendt i høring den 10. oktober 2018, in-
deholder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændringer:
16
L 117 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
-
-
Der er i lovforslagets § 1, nr. 15, indsat en bemyndigelse for justitsmi-
nisteren til at fastsætte regler om, at ansøgning om tilladelse til at fore-
tage indsamling skal indgives ved anvendelse af den digitale løsning,
som Civilstyrelsen stiller til rådighed (digital selvbetjening).
Fristen for en fonds bestyrelse til at beslutte, om aktiver, som senere til-
falder fonden som arv eller gave, skal anvendes til uddeling eller hen-
lægges til fondens formue i lovforslagets § 2, nr. 3, er ændret til senest
ved regnskabsaflæggelsen.
Herudover er der foretaget visse mindre ændringer af sproglig og lovteknisk
karakter. Der er i øvrigt i bemærkningerne til lovforslaget bl.a. i lyset af hø-
ringssvarene på en række punkter foretaget præciseringer og udbygninger
af relevante forhold.
17