Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 115
Offentligt
1992586_0001.png
19. december 2018
J.nr. 2018 - 5474
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 115 - Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskellige
andre love. (Videreførelse af vurderingerne, ændring af vurderingsterminen, udskydelse af
fremrykning af beskatningsgrundlaget m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 14. december 2018. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Jesper Petersen.
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
L 115 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om grundlaget for råderummet i Opdateret 2025-forløb fra august 2018 vil være uændret, til skatteministeren
1992586_0002.png
Spørgsmål 2
Vil ministeren oplyse, om det er korrekt forstået, at det fortsat er de skønnede provenuef-
fekter ved indgåelsen af boligskatteforliget, der lægger til grund for råderummet i Opdate-
ret 2025-forløb fra august 2018? Kan ministeren i forlængelse heraf bekræfte, at råde-
rummet i den næste opgørelse isoleret set vil svækkes med 0,8 mia. kr. i 2025 som følge af
de forsinkede ejendomsvurderinger?
Svar
Skatteministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Finans-
ministeriet, som jeg kan henholde mig til:
”Råderummet
i finanspolitikken er frem til 2022 bestemt af de fastlagte udgiftslofter.
Udgiftslofterne er bindende og kan kun ændres i særlige tilfælde ved fremsættelse af æn-
dringsforslag. Frem mod 2025 opgøres det finanspolitiske råderum inden for målet om
strukturel balance på den strukturelle saldo.
Det finanspolitiske råderum vil som udgangspunkt blive opdateret næste gang ifm. Kon-
vergensprogram 2019, der offentliggøres senest ultimo april 2019. På det tidspunkt vil der
forventeligt igen foreligge et nyt beregningsgrundlag til opgørelse af provenuet fra bolig-
beskatningen. Det er derfor aktuelt for tidligt at foretage en præcis vurdering af, hvad den
yderligere videreførelse af vurderingerne med ét år har af konsekvenser for opgørelsen af
råderummet i Konvergensprogram 2019.
Det kan dog bemærkes, at den yderligere forlængelse på baggrund af de foreløbige sene-
ste forudsætninger vil trække i retning af en isoleret svækkelse af den strukturelle saldo i
2025 på ca. �½ mia. kr. i forhold til den seneste mellemfristede fremskrivning, hvilket iso-
leret set vil påvirke råderummet i 2025 tilsvarende. Det skal ses i lyset af, at den samlede
forlængelse på 2 år isoleret set medfører en svækkelse af den strukturelle saldo ca. -¾ mia.
kr. i 2025 sammenlignet med de forudsatte provenuer i forbindelse med boligforliget,
hvoraf nye oplysninger siden augustvurderingen isoleret skønnes at svare til -�½ mia. kr. i
2025.
Det skal imidlertid understreges, at den strukturelle saldo og fremskrivningen af de of-
fentlige udgifter og indtægter påvirkes af en lang række faktorer, som kan have modsatret-
tede konsekvenser for den fremskrevne udvikling, herunder virkningen af indgåede politi-
ske aftaler mv. I forbindelse med de mellemfristede økonomiske fremskrivninger af dansk
økonomi indregnes således en lang række nye oplysninger og der skønnes på denne bag-
grund samlet set over det finanspolitiske råderum frem mod 2025.”
Side 2 af 2