Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 115 Bilag 5
Offentligt
1986955_0001.png
12. december 2018
J.nr. 2018 - 1147
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 115 - Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskellige
andre love (Videreførelse af vurderingerne, ændring af vurderingsterminen, udskydelse af
fremrykning af beskatningsgrundlaget m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
L 115 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1986955_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskellige andre
love (Videreførelse af vurderingerne, ændring af vurderingsterminen, udsky-
delse af fremrykning af beskatningsgrundlaget m.v.) (L 115)
Til § 1
1)
I den under
nr. 18
foreslåede affattelse af
§ 76, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
”Renterne medregnes
ikke ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.”
[Renter af tilbagebetalte kompensationsbeløb skal ikke medregnes ved opgørel-
sen af den skattepligtige indkomst]
2)
I
nr. 23
ændres ”og pr. 1. oktober 2019” til: ”henholdsvis pr. 1. oktober
2019”.
[Tydeliggørelse af betingelserne for omvurdering af ejerboliger]
3)
Nr. 30
affattes således:
”30.
I
§ 88, stk. 2, 1. pkt.,
der bliver stk. 3, 1. pkt., indsættes efter ”2018”: ”, pr.
1. oktober 2019 henholdsvis
pr. 1. oktober 2020”, og efter ”2013” indsættes:”,
jf.
dog stk. 6”.”
[Tydeliggørelse af betingelserne for omvurdering af erhvervsejendomme m.v.
og indsættelse af henvisning til tilfælde, hvor der ikke foretages en omvurdering
pr. 1. oktober 2020]
4)
Nr. 35
affattes således:
”35.
§ 88, stk. 5,
der bliver stk. 6, affattes således:
”Stk. 6.
Ejendomme, der får en almindelig vurdering pr. 1. januar 2020, jf. §
5, omvurderes ikke pr. 1. oktober 2020, uanset om betingelserne i § 88, stk. 3, er
opfyldt.”
[Ejendomme, der får en almindelig vurdering pr. 1. januar 2020, skal ikke om-
vurderes pr. 1. oktober 2020]
5)
I det under
nr. 42
foreslåede
§ 89, stk. 4,
ændres
”Omvurderinger”
til:
”Vurderinger”, og efter ”87, stk. 3,” indsættes: ”1. og 6. pkt.,”.
Side 2 af 16
L 115 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1986955_0003.png
[Præcisering af hvilke vurderinger, der er omfattet af klagefristen i skatteforvalt-
ningslovens § 35 a, stk. 3]
Til § 3
6)
I det under
nr. 12
foreslåede
§ 4 a, stk. 4,
indsættes i
1. pkt.,
efter
”oplys-
ningsfristen for indkomståret”:
”, jf. skattekontrollovens
§§ 10-13”.
[Indsættelse af henvisning til den bestemmelse, hvoraf oplysningsfristen frem-
går]
7)
I det under
nr. 15
foreslåede
§ 16
indsættes i
stk. 1, 3. pkt.,
efter
”oplys-
ningsfristen for indkomståret 2019”:
”, jf. skattekontrollovens
§§ 10-13”.
[Indsættelse af henvisning til den bestemmelse, hvoraf oplysningsfristen frem-
går]
Til § 10
8)
Nr. 3
affattes således:
”3.
§ 22, stk. 10, 1. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
Ӥ
2, nr. 2-10 og 12-21, og § 3, nr. 2-13, har virkning fra og med det skatteår
henholdsvis indkomstår, hvor beskatningen sker på grundlag af ejendomsvurderin-
ger foretaget efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6. Indtil da gælder reglerne
i den tidligere gældende lov om vurdering af landets faste ejendomme, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013, som ændret ved lov nr. 1635 af 26. de-
cember 2013, lov nr. 1535 af 27. december 2014 og lov nr. 61 af 16. januar 2017.”
[Indtil ændringer som følge af ejendomsvurderingsloven i Skatteministeriets og
anden lovgivning får virkning, skal reglerne i den tidligere gældende vurderings-
lov gælde]
9)
Nr. 4
affattes således:
”4.
§ 22, stk. 12, 1.
og
2. pkt.,
affattes således:
Ӥ 5,
nr. 1 og 2, §§ 6-9, § 11, § 12, nr. 2, §§ 13 og 14, § 15, nr. 1 og 3, § 20, nr.
2, og § 21 har virkning fra og med det skatteår henholdsvis indkomstår, hvor be-
skatningen sker på grundlag af ejendomsvurderinger foretaget efter ejendomsvur-
deringslovens §§ 5 eller 6. Indtil da gælder reglerne i den tidligere gældende lov
om vurdering af landets faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. au-
gust 2013, som ændret ved lov nr. 1635 af 26. december 2013, lov nr. 1535 af 27.
december 2014 og lov nr. 61 af 16. januar 2017.”
Side 3 af 16
L 115 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1986955_0004.png
[Indtil ændringer som følge af ejendomsvurderingsloven i Skatteministeriets og
anden lovgivning får virkning, skal reglerne i den tidligere gældende vurderings-
lov gælde, og rettelse af fejl vedrørende virkningsbestemmelser i lov nr. 688 af 8.
juni 2017]
Til § 13
10)
I
stk. 4
ændres ”§
4, nr. 1, 2 og 4”
til: Ӥ
4, nr. 2 og 4”,
og Ӥ 11, nr. 1 og
3,”
ændres til: ”§ 11”.
[Ændring af virkningstidspunktet for justering af den midlertidige indefrysnings-
ordning og rettelse af fejl vedrørende virkningstidspunktet for konsekvensændring
i lov nr. 278 af 17. april 2018]
11)
I
stk. 7
ændres
”nr. 11” til: ”nr.
12”.
[Rettelse af fejl vedrørende virkningstidspunktet for overgangsregel i ejendoms-
værdiskatteloven]
12)
Efter stk. 7 indsættes som nyt stykke:
”Stk.
8.
§ 4, nr. 1, har for så vidt angår alle tilfælde, hvor ejerens grundskyld i
2017 ikke svarer til et helt års grundskyld, bortset fra tilfælde, hvor dette skyldes
ophør af fritagelse for grundskyld, virkning fra 1. januar 2018.”
Stk. 8 bliver herefter stk. 9.
[Ændring af virkningstidspunktet for justering af den midlertidige indefrysnings-
ordning]
Side 4 af 16
L 115 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1986955_0005.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslaget foreslås det at affatte ejendomsvurderingslovens § 76, stk. 1, så-
ledes, at kompensationsbeløb, der skal tilbagebetales, jf. ejendomsvurderingslo-
vens § 74, stk. 1, skal forrentes med 6,2 pct. pr. påbegyndt år fra og med året efter
det år, som kompensationen efter ejendomsvurderingslovens § 74, stk. 1, er udreg-
net for, til og med det år, hvor tilbagebetaling sker. Som lovforslaget er udformet,
er konsekvensen, at rentebeløbet vil være skattepligtigt. Det har imidlertid ikke
været hensigten.
Renter af overskydende skat skal ikke medregnes ved opgørelsen af den skatte-
pligtige indkomst. Den skattepligtige har efter kildeskattelovens § 62, stk. 3, 2.
pkt., krav på rente fra den 1. september i året efter indkomståret, hvis tilbagebeta-
ling af overskydende skat sker efter denne dato. Efter kildeskattelovens § 23, stk.
3, medregnes renter som nævnt i bl.a. kildeskattelovens § 62, stk. 3, 2. pkt., ikke
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Efter ejendomsvurderingslovens § 74, stk. 1, 2. pkt., er kompensationen skattefri,
når de pågældende ejendomsskatter ikke var fradragsberettigede ved opgørelsen af
den skattepligtige indkomst efter ligningslovens § 14. Efter denne bestemmelse
kan der ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst fradrages udgifter til ejen-
domsskatter. Der gives dog ikke fradrag for ejendomsskatter for en- og tofamilie-
huse, hvis ejendommen i indkomståret har tjent til bolig for ejeren, og på ubebyg-
gede grunde, der er erhvervet med henblik på privat benyttelse.
Det foreslås med ændringsforslaget, at renterne af tilbagebetalte kompensationsbe-
løb tilsvarende renter af overskydende skat ikke skal medregnes ved opgørelsen af
den skattepligtige indkomst, hvad enten ejeren er en fysisk person eller en juridisk
person.
Den foreslåede fritagelse for beskatning af renterne vil indebære, at renterne af til-
bagebetalte kompensationsbeløb vil være skattefrie også i tilfælde, hvor de pågæl-
dende ejendomsskatter har været fradragsberettigede efter ligningslovens § 14, og
kompensationen dermed ikke vil være skattefri, jf. ejendomsvurderingslovens §
74, stk. 1, 2. pkt.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 23, foreslås det, at ejendomsvurderingslovens § 87, stk.
2, 1. pkt., der med lovforslaget bliver stk. 3, 1. pkt., ændres, så der skal foretages
omvurdering af ejendomme som nævnt i stk. 1, som pr. 1. oktober 2018 og pr. 1.
Side 5 af 16
L 115 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1986955_0006.png
oktober 2019 opfylder betingelserne for omvurdering efter § 3 i lov om vurdering
af landets faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013.
Den foreslåede ændring af ejendomsvurderingslovens § 87, stk. 2, 1. pkt., kan for-
stås således, at der kun skal foretages omvurdering af ejendomme, som både opfyl-
der betingelserne for omvurdering efter den tidligere gældende vurderingslovs § 3
pr. 1. oktober 2018 og pr. 1. oktober 2019. Dette er imidlertid ikke hensigten.
Hensigten er, at der skal foretages omvurdering pr. 1. oktober 2018 af alle ejen-
domme, som opfylder betingelserne for omvurdering efter § 3 i den tidligere gæl-
dende vurderingslov pr. 1. oktober 2018, at der skal foretages omvurdering pr. 1.
oktober 2019 af alle ejendomme, som opfylder betingelserne for omvurdering efter
§ 3 i den tidligere gældende vurderingslov pr. 1. oktober 2019, og at der, hvis en
ejendom både opfylder betingelserne for omvurdering efter § 3 i den tidligere gæl-
dende vurderingslov pr. 1. oktober 2018 og pr. 1. oktober 2019 skal foretages en
omvurdering af den pågældende ejendom både pr. 1. oktober 2018 og pr. 1. okto-
ber 2019.
Det foreslås derfor med ændringsforslaget, at det tydeliggøres, at der vil skulle fo-
retages omvurdering af ejendomme som nævnt i stk. 1, som pr. 1. oktober 2018
henholdsvis pr. 1. oktober 2019 opfylder betingelserne for omvurdering efter § 3 i
lov om vurdering af landets faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30.
august 2013, som ændret ved lov nr. 1635 af 26. december 2013, lov nr. 1535 af
27. december 2014 og lov nr. 61 af 16. januar 2017.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 1, nr. 30-32, foreslås det, at der foretages en række ændringer
i den gældende ejendomsvurderingslovs § 88, stk. 2, der efter lovforslaget bliver §
88, stk. 3, så der skal foretages omvurdering af ejendomme omfattet af stk. 1, som
pr. 1. oktober 2018, pr. 1. oktober 2019 og pr. 1. oktober 2020 opfylder betingel-
serne for omvurdering efter § 3 i den tidligere gældende vurderingslov, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013.
Med ændringsforslag nr. 4 foreslås det præciseret, at ejendomme, der får en almin-
delig vurdering pr. 1. januar 2020, jf. ejendomsvurderingslovens § 5, ikke skal om-
vurderes pr. 1. oktober 2020, uanset om betingelserne i § 88, stk. 3, er opfyldt.
Det foreslås med ændringsforslaget, at der i § 88, stk. 3, 1. pkt., indsættes en hen-
visning til det foreslåede § 88, stk. 6, i ændringsforslag nr. 4.
Med lovforslagets § 1, nr. 30, foreslås det, at ejendomsvurderingslovens § 88, stk.
2, 1. pkt., der med lovforslaget bliver stk. 3, 1. pkt., ændres, så der skal foretages
Side 6 af 16
L 115 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1986955_0007.png
omvurdering af ejendomme som nævnt i stk. 1, som pr. 1. oktober 2018, pr. 1. ok-
tober 2019 og pr. 1. oktober 2020 opfylder betingelserne for omvurdering efter § 3
i lov om vurdering af landets faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af
30. august 2013.
Den foreslåede ændring af ejendomsvurderingslovens § 88, stk. 2, 1. pkt., kan for-
stås således, at der kun skal foretages omvurdering af ejendomme, som både opfyl-
der betingelserne for omvurdering efter den tidligere gældende vurderingslovs § 3
pr. 1. oktober 2018, pr. 1. oktober 2019 og pr. 1. oktober 2020. Det er imidlertid
ikke hensigten.
Hensigten er, at der skal foretages omvurdering pr. 1. oktober 2018 af alle ejen-
domme, som opfylder betingelserne for omvurdering efter § 3 i den tidligere gæl-
dende vurderingslovs pr. 1. oktober 2018, at der skal foretages omvurdering pr. 1.
oktober 2019 af alle ejendomme, som opfylder betingelserne for omvurdering efter
§ 3 i den tidligere gældende vurderingslovs pr. 1. oktober 2019, at der skal foreta-
ges omvurdering pr. 1. oktober 2020 af alle ejendomme, som opfylder betingel-
serne for omvurdering efter § 3 i den tidligere gældende vurderingslovs pr. 1. ok-
tober 2020, og at der, hvis en ejendom f.eks. både opfylder betingelserne for om-
vurdering efter § 3 i den tidligere gældende vurderingslov pr. 1. oktober 2018 og
pr. 1. oktober 2019 skal foretages en omvurdering af den pågældende ejendom
både pr. 1. oktober 2018 og pr. 1. oktober 2019.
Det foreslås derfor med ændringsforslaget, at det tydeliggøres, at der vil skulle fo-
retages omvurdering af ejendomme som nævnt i stk. 1, som pr. 1. oktober 2018,
pr. 1. oktober 2019 henholdsvis pr. 1. oktober 2020 opfylder betingelserne for om-
vurdering efter § 3 i lov om vurdering af landets faste ejendomme, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 1067 af 30. august 2013, som ændret ved lov nr. 1635 af 26. december
2013, lov nr. 1535 af 27. december 2014 og lov nr. 61 af 16. januar 2017.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 35, foreslås det, at ejendomsvurderingslovens § 88, stk.
6, ophæves.
Det foreslås med ændringsforslaget at præcisere, at ejendomme, der får en almin-
delig vurdering pr. 1. januar 2020, jf. § 5, ikke skal omvurderes pr. 1. oktober
2020, uanset om betingelserne i det foreslåede § 88, stk. 3, i lovforslaget er op-
fyldt. Det foreslås, at denne ændring indsættes som et stk. 6 i ejendomsvurderings-
lovens § 88, hvorfor det foreslås, at lovforslagets § 1, nr. 35, ændres i overens-
stemmelse hermed.
Side 7 af 16
L 115 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1986955_0008.png
Der kan være ejendomme, der pr. 1. januar 2020 vurderes som ejerboliger efter
ejendomsvurderingsloven, men som pr. 1. oktober 2020 anses for at være er-
hvervsejendomme m.v. efter den tidligere gældende vurderingslov, hvorved de ef-
ter det foreslåede § 88, stk. 3, vil få en omvurdering efter det gamle vurderingssy-
stem pr. 1. oktober 2020, selvom ejendommene også pr. 1. januar 2020 har fået en
vurdering efter det nye ejendomsvurderingssystem, idet de pr. 1. januar 2020 var
at anse for ejerboliger efter ejendomsvurderingsloven.
Ændringsforslaget skal sikre, at sådanne ejendomme ikke vil få to vurderinger i
2020, således at der fortsat som udgangspunkt kun vil være en vurdering pr. vurde-
ringsår. Desuden skal forslaget sikre, at en ejendom ikke får en vurdering efter det
gamle vurderingssystem, når først den én gang er blevet vurderet efter det nye
ejendomsvurderingssystem.
De omfattede ejendomme vil, alt afhængigt af om der sker ændringer i perioden
fra og med 2. januar 2020 til og med 1. januar 2021, som gør, at ejendommene ef-
ter ejendomsvurderingsloven ændrer kategorisering fra at være ejerboliger til at
være erhvervsejendomme m.v., enten få en almindelig vurdering pr. 1. januar 2021
efter det nye ejendomsvurderingssystem (hvis der pr. 1. januar 2021 er tale om en
ejendom, der efter ejendomsvurderingsloven vurderes i ulige år) eller en omvurde-
ring pr. 1. januar 2021 (hvis der pr. pr. 1. januar 2021 er tale om en ejendom, der
efter ejendomsvurderingslovens vurderes i lige år, og der med ændringen af ejen-
dommen er tale om en omvurderingsgrund efter ejendomsvurderingsloven).
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 1, nr. 42, foreslås det at indsætte et nyt stk. 4 i ejendomsvur-
deringslovens § 89, hvorefter omvurderinger foretaget efter ejendomsvurderingslo-
vens § 87, stk. 3, og § 88, stk. 3, kan påklages inden for fristerne i skatteforvalt-
ningslovens § 35 a, stk. 3.
Efter forslaget til ændringer af ejendomsvurderingslovens § 87, stk. 3, i lovforsla-
gets § 1, nr. 23-26, skal der foretages omvurdering af ejendomme som nævnt i §
ejendomsvurderingslovens 87, stk. 1, som pr. 1. oktober 2018 og/eller pr. 1. okto-
ber 2019 opfylder betingelserne for omvurdering efter § 3 i den tidligere gældende
vurderingslov. For ejendomme, der skulle vurderes i lige år som ejerboliger efter §
1, 2. pkt., i den tidligere gældende vurderingslov, men som ikke ved vurderingen
pr. 1. januar 2020 vurderes som en ejerbolig i lige år, jf. ejendomsvurderingslo-
vens § 5, foretages der almindelig vurdering pr. 1. oktober 2020 efter reglerne i
Side 8 af 16
L 115 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1986955_0009.png
den foreslåede affattelse af § 87, stk. 2, i ejendomsvurderingsloven, jf. lovforsla-
gets § 1, nr. 22. Er der foretaget en omvurdering pr. 1. oktober 2018 eller pr. 1. ok-
tober 2019, videreføres dog den seneste af sådanne ansættelser.
Er der for ejendomme omfattet af de foreslåede § 87, stk. 3, 4. og 5. pkt., i ejen-
domsvurderingsloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 26, sket ændringer på ejendommen
i perioden fra og med den 2. oktober 2019 til og med den 1. oktober 2020, der ville
have medført, at ejendommen opfyldte betingelserne for omvurdering pr. 1. okto-
ber 2020 efter § 3 i den tidligere gældende vurderingslov, foretages der omvurde-
ring efter 1. pkt. Omvurderinger efter de foreslåede § 87, stk. 3, 1. og 6. pkt., i
ejendomsvurderingsloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 23 og 26, foretages efter reg-
lerne i den tidligere gældende vurderingslov. Omvurderinger foretaget pr. 1. okto-
ber 2018 og pr. 1. oktober 2020 betragtes som en almindelig vurdering. For ejen-
domme omfattet af de foreslåede § 87, stk. 3, 4.-6. pkt., i ejendomsvurderingslo-
ven, jf. i lovforslagets § 1, nr. 26, foretages der ikke omvurdering efter § 6 pr. 1.
januar 2020.
Det foreslås med ændringsforslaget, at den foreslåede affattelse af ejendomsvurde-
ringslovens § 89, stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 42, ændres, så det tydeliggøres,
hvilke vurderinger der vil kunne klages over efter bestemmelsen.
Lovforslagets § 1, nr. 42, er en konsekvens af den foreslåede videreførelse af vur-
deringerne med yderligere to år, jf. lovforslagets § 1, nr. 22-35, der vil medføre, at
der skal foretages yderligere omvurderinger af både ejerboliger og erhvervsejen-
domme m.v. efter det gamle vurderingssystem i perioden indtil overgangen til det
nye ejendomsvurderingssystem, såfremt betingelserne herfor er opfyldt. Lovforsla-
gets § 1, nr. 42, skal således sikre, at de omvurderinger, der efter lovforslaget skal
foretages som følge af den foreslåede videreførelse af vurderingerne, kan påklages
inden for fristerne i skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 3.
Efter det foreslåede § 87, stk. 3, i ejendomsvurderingsloven, som der henvises til i
den foreslåede affattelse af ejendomsvurderingslovens § 89, stk. 4, i lovforslaget §
1, nr. 42, skal der imidlertid både foretages omvurderinger, jf. de foreslåede § 87,
stk. 3, 1. og 6. pkt., i ejendomsvurderingsloven og almindelige, videreførte vurde-
ringer, jf. det foreslåede § 87, stk. 3, 4. pkt., i ejendomsvurderingsloven.
Adgangen til at klage over de almindelige, videreførte vurderinger fremgår af de
foreslåede bestemmelser i ejendomsvurderingslovens § 89, stk. 1 og 2, jf. lov-
forslagets § 1, nr. 36-41.
Det foreslås derfor i ændringsforslaget, at det tydeliggøres, at de vurderinger i det
foreslåede § 87, stk. 3, i ejendomsvurderingsloven, der kan klages over efter den
foreslåede bestemmelse i ejendomsvurderingslovens § 89, stk. 4, er de omvurde-
ringer, der skal foretages efter de foreslåede § 87, stk. 3, 1. og 6. pkt., i ejendoms-
Side 9 af 16
L 115 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1986955_0010.png
vurderingsloven, dvs. både omvurderinger, der anses for at være almindelige vur-
deringer, og omvurderinger, der ikke anses for at være almindelige vurderinger.
Dette vil betyde, at de almindelige videreførte vurderinger, der skal foretages efter
det foreslåede § 87, stk. 3, 4. pkt., i ejendomsvurderingsloven som hidtil ikke vil
kunne påklages efter reglerne i det foreslåede § 89, stk. 4.
I stedet vil disse vurderinger, ligesom de andre almindelige, videreførte vurderin-
ger, kunne påklages efter de foreslåede bestemmelser i ejendomsvurderingslovens
§ 89, stk. 1 og 2.
Til nr. 6 og 7
Med lovforslagets § 3, nr. 12, foreslås det, at der i ejendomsværdiskattelovens § 4
a indsættes et nyt stk. 4. Det foreslåede stk. 4 vil medføre, at der for ejendomme
omfattet af ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 1-10, foretages en foreløbig opgø-
relse af ejendomsværdiskatten for indkomståret efter ejendomsværdiskattelovens §
3, når ejendomsvurderingen for indkomståret ikke er meddelt ejeren inden oplys-
ningsfristen for indkomståret. Den foreløbige beregning fastsættes ved at anvende
beregningsgrundlaget efter stk. 1 for indkomståret før indkomståret. Når ejen-
domsvurderingen for indkomståret er meddelt ejeren, opgøres ejendomsværdiskat-
ten endeligt.
Med lovforslagets § 3, nr. 15, foreslås det desuden at indsætte en ny § 16 i ejen-
domsværdiskatteloven, hvor det foreslås, at ejere af ejendomme, der efter § 1, 2.
pkt., i den tidligere gældende vurderingslov skulle vurderes i lige år som ejerboli-
ger, og hvorpå der i perioden fra og med den 2. september 2018 til og med den 1.
oktober 2018 er foretaget en ændring, der medfører en ansættelse af ejendomsvær-
dien efter § 33, stk. 12-15, i den tidligere gældende vurderingslov, jf. ejendoms-
vurderingslovens § 87, kan anmode om ikke at blive beskattet af denne ændring i
indkomståret 2019.
Det foreslås med lovforslagets § 3, nr. 15, desuden, at en tilsvarende anmodnings-
mulighed skal gælde i tilfælde, hvor der i perioden fra og med den 2. september
2018 til og med den 1. oktober 2018 er foretaget en ændring, der medfører, at ejen-
dommen overgår fra at være en ejendom, der efter § 1, 2. pkt., i den tidligere gæl-
dende vurderingslov vurderes i lige år som ejerboliger, til at være en ejendom, der
efter den tidligere gældende vurderingslov vurderes i ulige år som andre ejen-
domme eller omvendt.
Efter lovforslagets § 3, nr. 15, skal anmodning efter de foreslåede 1. og 2. pkt. i
forslaget til ejendomsværdiskattelovens § 16, stk. 1, efter det foreslåede 3. pkt.
indgives til Skatteforvaltningen inden oplysningsfristen for indkomståret 2019.
Side 10 af 16
L 115 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1986955_0011.png
Både i den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 3, nr. 12, og i den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § 3, nr. 15, henvises der til oplysningsfristen. Det kan
imidlertid være uklart, hvilken oplysningsfrist der er tale om.
Det foreslås derfor, at det præciseres, at det er oplysningsfristerne i skattekontrol-
lovens §§ 10-13, der er afgørende for de foreslåede bestemmelser.
Til nr. 8
Med lovforslagets § 10, nr. 3, foreslås det at ændre § 22, stk. 10, 1. pkt., i lov nr.
688 af 8. juni 2017, således at § 2, nr. 1-10 og 12-21, og § 3, nr. 2-13, i lov nr. 688
af 8. juni 2017 skal have virkning fra og med det skatteår henholdsvis indkomstår,
hvor beskatningen sker på grundlag af ejendomsvurderinger foretaget efter ejen-
domsvurderingslovens §§ 5 eller 6.
Den i lovforslagets § 10, nr. 3, foreslåede ændring er en konsekvens af lovforsla-
gets § 1, nr. 22-35, hvor det foreslås at videreføre vurderingerne med yderligere to
år.
Indtil det tidspunkt, hvor de omfattede bestemmelser efter lovforslaget vil have
virkning, dvs. det skatteår henholdsvis indkomstår, hvor beskatningen sker på
grundlag af ejendomsvurderinger foretaget efter ejendomsvurderingslovens §§ 5
eller 6, vil de tidligere gældende formuleringer i de forskellige loves bestemmelser
være gældende.
Det vil eksempelvis betyde, at der vil henvises til visse bestemmelser i den tidli-
gere gældende vurderingslov. Denne lov er imidlertid ophævet.
Det foreslås derfor, at der i den foreslåede affattelse af § 22, stk. 10, i lovforslagets
§ 10, nr. 3, indsættes en henvisning til, at indtil dette tidspunkt, hvor § 2, nr. 2-10
og 12-21, og § 3, nr. 2-13, i lov nr. 688 af 8. juni 2017 får virkning, vil reglerne i
den tidligere gældende vurderingslov gælde.
Det vil betyde, at hvor der eksempelvis er tale om en henvisning til vurderingslo-
vens § 1, som det er tilfældet i § 2, nr. 3, i lov nr. 688 af 8. juni 2017, som ændrer i
§ 1, stk. 3, 4. pkt., i lov om kommunal ejendomsskat, så vil henvisningen til vurde-
ringsloven skulle forstås således, at der er tale om en henvisning til den tidligere
gældende vurderingslovs § 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013,
som ændret ved lov nr. 1635 af 26. december 2013, lov nr. 1535 af 27. december
2014 og lov nr. 61 af 16. januar 2017.
Ændringsforslaget vil dermed indebære, at hvor der i de nævnte bestemmelser i
den foreslåede affattelse af § 22, stk. 10, i lov nr. 688 af 8. juni 2017, henvises til
vurderingsloven, vil det i overgangsperioden, indtil det nye ejendomsvurderingssy-
Side 11 af 16
L 115 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1986955_0012.png
stem er klart, være reglerne efter den tidligere gældende vurderingslov, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013, som ændret ved lov nr. 1635 af 26. de-
cember 2013, lov nr. 1535 af 27. december 2014 og lov nr. 61 af 16. januar 2017,
der henvises til.
Desuden foreslås det med ændringsforslaget, at en af de bestemmelser, der er in-
kluderet i § 22, stk. 10, i lov nr. 688 af 8. juni 2017 udgår af bestemmelsen, da
virkningstidspunktet for denne ikke skal udskydes. Det drejer som om § 2, nr. 1, i
lov nr. 688 af 8. juni 2017, som ved en fejl er medtaget i den i lovforslagets fore-
slåede affattelse af bestemmelsen.
Til nr. 9
Med lovforslagets § 10, nr. 4, foreslås det, at der indsættes et nyt stk. 14 i § 22 i
lov nr. 688 af 8. juni 2017, hvorefter § 5, nr. 1 og 2, §§ 6-9, § 10, nr. 4, § 11, § 12,
nr. 2, §§ 13 og 14, § 15, nr. 1 og 3, og §§ 18-21 i lov nr. 688 af 8. juni 2017 har
virkning fra og med det skatteår henholdsvis indkomstår, hvor beskatningen sker
på grundlag af ejendomsvurderinger foretaget efter ejendomsvurderingslovens §§
5 eller 6.
Af § 22, stk. 12, 1. pkt., i lov nr. 688 af 8. juni 2017 fremgår det, at § 5, nr. 1 og 2,
og §§ 6, 8, 9 og 11 i lov nr. 688 af 8. juni har virkning fra det tidspunkt, hvor der
foreligger en offentlig vurdering efter ejendomsvurderingsloven.
Det i lovforslagets § 10, nr. 4, foreslåede stk. 14 og det gældende § 22, stk. 12, 1.
pkt., i lov nr. 688 af 8. juni 2017 omhandler således delvist de samme bestemmel-
ser.
Efter lovforslagets § 10, nr. 4, skal § 5, nr. 1 og 2, og §§ 6, 8, 9 og 11 i lov nr. 688
af 8. juni 2017 have virkning fra og med det skatteår henholdsvis indkomstår, hvor
beskatningen sker på grundlag af ejendomsvurderinger foretaget efter ejendoms-
vurderingslovens §§ 5 eller 6.
Efter det gældende § 22, stk. 12, 1. pkt., i lov nr. 688 af 8. juni 2017 vil de nævnte
bestemmelser imidlertid have virkning fra det tidspunkt, hvor der foreligger en of-
fentlig vurdering efter ejendomsvurderingsloven.
Bestemmelserne vil således, som lovforslaget ser ud nu, have virkning fra to for-
skellige tidspunkter. Dette er ikke hensigten. Det gældende § 22, stk. 12, i lov nr.
688 af 8. juni 2017 skal i stedet ændres, således at der indsættes nogle yderligere
bestemmelser, og virkningstidspunktet konsekvensrettes i forhold til lovforslagets
§ 1, nr. 22-35, så bestemmelserne vil få virkning fra og med det skatteår henholds-
vis indkomstår, hvor beskatningen sker på grundlag af ejendomsvurderinger fore-
taget efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6.
Side 12 af 16
L 115 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1986955_0013.png
Desuden skal enkelte af de bestemmelser, der er inkluderet i lovforslagets § 10, nr.
4, udgå af bestemmelsen, da virkningstidspunktet for disse ikke skal udskydes. Det
drejer som om § 10, nr. 4, §§ 18-19 og § 20, nr. 1, som ved en fejl er medtaget i
bestemmelsen.
Det foreslås på den baggrund, at lovforslagets § 10, nr. 4, ændres, så de ønskede
ændringer foretages i § 22, stk. 12, 1. pkt., i lov nr. 688 af 8. juni 2017.
Efter ændringsforslaget vil § 5, nr. 1 og 2, §§ 6-9, § 11, § 12, nr. 2, §§ 13 og 14, §
15, nr. 1 og 3, § 20, nr. 2, og § 21 i lov nr. 688 af 8. juni 2017 således alle have
virkning fra og med det skatteår henholdsvis indkomstår, hvor beskatningen sker
på grundlag af ejendomsvurderinger foretaget efter ejendomsvurderingslovens §§
5 eller 6.
Indtil det tidspunkt, hvor de omfattede bestemmelser efter lovforslaget vil have
virkning, dvs. det skatteår henholdsvis indkomstår, hvor beskatningen sker på
grundlag af ejendomsvurderinger foretaget efter ejendomsvurderingslovens §§ 5
eller 6, vil de tidligere gældende formuleringer i de forskellige loves bestemmelser
være gældende. Det vil eksempelvis betyde, at der henvises til visse bestemmelser
i den tidligere gældende vurderingslov.
Denne lov er imidlertid ophævet. Det foreslås derfor med ændringsforslaget, at
hvor der i de nævnte bestemmelser i den foreslåede affattelse af § 22, stk. 12, i lov
nr. 688 af 8. juni 2017, henvises til vurderingsloven, vil det i overgangsperioden,
indtil det nye ejendomsvurderingssystem er klart, være reglerne efter den tidligere
gældende vurderingslov, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013, som
ændret ved lov nr. 1635 af 26. december 2013, lov nr. 1535 af 27. december 2014
og lov nr. 61 af 16. januar 2017, der henvises til.
Det vil betyde, at hvor der eksempelvis er tale om en henvisning til vurderingslo-
vens § 33, stk. 1 og 7, som det er tilfældet i § 5, nr. 2, i lov nr. 688 af 8. juni 2017,
som ændrer i afskrivningslovens § 40 C, stk. 8, 1. pkt., så vil henvisningen til vur-
deringsloven skulle forstås således, at der er tale om en henvisning til den tidligere
gældende vurderingslovs § 33, stk. 1 og 7, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. au-
gust 2013, som ændret ved lov nr. 1635 af 26. december 2013, lov nr. 1535 af 27.
december 2014 og lov nr. 61 af 16. januar 2017.
Til nr. 10
Med lovforslagets § 4, nr. 1 og 2, foreslås det at indsætte formuleringen ”omregnet
til helårsniveau” i grundskyldslånelovens § 9, stk. 1, 2. pkt., og § 9, stk. 3. 1. pkt.
Side 13 af 16
L 115 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1986955_0014.png
De foreslåede ændringer har til formål at præcisere, at der, til brug for beregning af
det beløb, der skal indefryses efter den midlertidige indefrysningsordning, sam-
menlignes med et helt års grundskyld, uanset om den grundskyld, ejeren har betalt
i 2017 henholdsvis erhvervelsesåret for ejendommen, såfremt den er erhvervet i
perioden 2018-2020, svarer til et helt års grundskyld eller ej.
Skatteministeriet har hidtil forstået, at der i den it-mæssige håndtering af den mid-
lertidige indefrysningsordning generelt er taget højde for omregning til helårsni-
veau. Derfor er bemærkningerne til lovforslagets § 4, nr. 1 og 2, også formuleret
sådan, at der med de foreslåede ændringer er tale om præciseringer. På den bag-
grund er lovforslagets § 13, stk. 4, desuden udformet således, at lovforslagets § 4,
nr. 1 og 2, har virkning fra og med den 1. januar 2018.
Det har imidlertid i forbindelse med høringen vist sig, at der i den it-mæssige
håndtering af den midlertidige indefrysningsordning ikke er taget højde for omreg-
ning til helårsniveau af grundskylden i 2017, hvis årsagen til, at ejerens grundskyld
i 2017 ikke svarer til et helt års grundskyld, er ophør af fritagelser for grundskyld.
Som den it-mæssige håndtering er udformet i dag, omregnes grundskylden for
2017 således ikke til helårsniveau i tilfælde, hvor ejeren ikke betaler et helt års
grundskyld i 2017 grundet ophør af fritagelse for grundskyld.
Det foreslås derfor, at lovforslagets § 13, stk. 4, ændres, således at lovforslagets §
4, nr. 1, udgår af bestemmelsen med den virkning, at lovforslagets § 4, nr. 1, ikke
vil have virkning fra og med den 1. januar 2018, men i stedet vil have virkning fra
og med den 1. januar 2019, dvs. med fremadrettet virkning.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 12.
Af lovforslagets § 13, stk. 4, fremgår det desuden, at lovforslagets § 11, nr. 1 og 3,
har virkning fra og med den 1. januar 2018.
Lovforslagets § 11, nr. 1 og 3, er begge konsekvensændringer som følge af lov-
forslagets § 1, nr. 22-35, hvorfor det med lovforslagets § 13, stk. 4, foreslås, at be-
stemmelserne skal have virkning fra samme tidspunkt som lovforslagets § 1, nr.
22-35, dvs. fra og med den 1. januar 2018.
Lovforslagets § 11, nr. 2, er imidlertid også en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 1, nr. 22-35, hvorfor også denne bestemmelse skal have virkning
fra samme tidspunkt som lovforslagets § 1, nr. 22-35, dvs. fra og med den 1. ja-
nuar 2018. Det er en fejl, at lovforslagets § 11, nr. 2, ikke er omfattet af § 13, stk.
4, i det fremsatte lovforslag. Det foreslås derfor, at fejlen rettes, således at lov-
forslagets § 13, stk. 4, ændres, så bestemmelsen omfatter hele lovforslagets § 11.
Til nr. 11
Side 14 af 16
L 115 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1986955_0015.png
Med lovforslagets § 3, nr. 11, foreslås det at konsekvensændre en henvisning i
ejendomsværdiskattelovens § 4 a, stk. 5, som følge af lovforslagets § 3, nr. 7 og 9,
hvor det foreslås at ophæve ejendomsværdiskattelovens § 4 a, stk. 2 og 3.
Af lovforslagets § 13, stk. 6, fremgår det, at lovforslagets § 3, nr. 11, skal have
virkning fra og med indkomståret 2020 for ejendomme, der pr. 1. januar 2020 vur-
deres i lige år, jf. ejendomsvurderingslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., og fra og med ind-
komståret 2021 for andre ejendomme.
Med lovforslagets § 3, nr. 12, foreslås det, at der i ejendomsværdiskattelovens § 4
a indsættes et nyt stk. 4 efter stk. 5, der med lovforslagets § 3, nr. 7 og 9, bliver
stk. 3. Det foreslåede stk. 4 vil medføre, at der for ejendomme omfattet af ejen-
domsværdiskattelovens § 4, nr. 1-10, foretages en foreløbig opgørelse af ejen-
domsværdiskatten for indkomståret efter ejendomsværdiskattelovens § 3, når ejen-
domsvurderingen for indkomståret ikke er meddelt ejeren inden oplysningsfristen
for indkomståret. Den foreløbige beregning fastsættes ved at anvende beregnings-
grundlaget efter ejendomsværdiskattelovens § 4 a, stk. 1, for indkomståret før ind-
komståret. Når ejendomsvurderingen for indkomståret er meddelt ejeren, opgøres
ejendomsværdiskatten endeligt.
Det fremgår af lovforslagets § 13, stk. 7, at lovforslagets § 3, nr. 11, skal have
virkning fra og med indkomståret 2020.
Det er en fejl, at lovforslagets § 3, nr. 11, nævnes både i lovforslagets § 13, stk. 6
og 7, og dermed vil skulle have virkning på to forskellige tidspunkter. Henvisnin-
gen i lovforslagets § 13, stk. 7, skulle således rettelig have været til lovforslagets §
3, nr. 12, der skal have virkning fra og med indkomståret 2020.
Det foreslås, at denne fejl rettes.
Til nr. 12
Med ændringsforslag nr. 10 foreslås det, at lovforslagets § 13, stk. 4, ændres, såle-
des at lovforslagets § 4, nr. 1, udgår af bestemmelsen med den virkning, at lov-
forslagets § 4, nr. 1, ikke længere vil have virkning fra og med den 1. januar 2018,
men i stedet vil have virkning fra og med den 1. januar 2019, dvs. med fremadret-
tet virkning.
Ændringsforslag nr. 10 vil betyde, at der, for så vidt angår tilfælde omfattet af lov-
forslagets § 4, nr. 1, først skal ske en omregning af grundskylden for 2017 til hel-
årsniveau fra og med den 1. januar 2019.
En sådan ændring vil, isoleret set, gælde for alle tilfælde omfattet af lovforslagets
§ 4, nr. 1. Ændringen vil således også gælde i tilfælde, hvor ejeren af ejendommen
af anden grund end ophør af fritagelse for grundskyld ikke har betalt et helt års
Side 15 af 16
L 115 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1986955_0016.png
grundskyld i 2017. Også i sådanne tilfælde vil lovforslagets § 4, nr. 1, hvorefter
grundskylden i 2017 skal omregnes til helårsniveau, således først få virkning fra
og med den 1. januar 2019.
Det er imidlertid kun situationer, hvor grundskylden for 2017 ikke svarer til et helt
års grundskyld, fordi der er tale om ophør af fritagelse for grundskyld, der i dag
ikke er håndteret i den it-mæssige håndtering af den midlertidige indefrysningsord-
ning.
Derfor foreslås det med ændringsforslaget, at der indsættes et nyt stk. 7 i lovforsla-
gets § 13, hvorefter lovforslagets § 4, nr. 1, skal have virkning fra den 1. januar
2018 for så vidt angår alle situationer, hvor grundskylden i 2017 ikke svarer til et
helt års grundskyld, bortset fra situationer, hvor dette skyldes ophør af fritagelse
for grundskyld.
Dermed vil de foreslåede ændringer i lovforslaget, der vil medføre, at grundskyl-
den skal omregnes til helårsniveau, få virkning fra den 1. januar 2019 for så vidt
angår de tilfælde af omregning til helårsniveau, der ikke allerede er understøttet it-
mæssigt, mens ændringerne vil få virkning fra den 1. januar 2018 for så vidt angår
de tilfælde, der i dag er understøttet it-mæssigt, idet der, som det også fremgår af
bemærkningerne til lovforslagets § 4, nr. 1 og 2, i disse tilfælde er tale om præcise-
ringer.
Ejendomsskattebilletterne for 2019 er i mange tilfælde allerede udsendt til bor-
gerne. For så vidt angår de tilfælde af omregning til helårsniveau, der ikke allerede
er systemunderstøttet, og som derfor efter ændringsforslaget vil have virkning fra
1. januar 2019, vil omregning til helårsniveau i 2019 således skulle ske ved en kor-
rektion af ejendomsskattebilletten for 2019, som vil blive udsendt primo 2019.
Side 16 af 16