Tak.
Jeg kan jo ikke som sådan takke for en god debat, for der har været en række ganske udmærkede ordførerindlæg i øvrigt med nogenlunde det samme indhold og ikke meget debat.
Det tror jeg der er en årsag til, og det er, at der ikke er så meget at diskutere i den her sag.
Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg – og det tror jeg også gælder for alle de ordførere, der har talt her fra Folketingets talerstol – selvfølgelig gerne havde set, at det nye vurderingssystem var klar til at sende nye vurderinger ud for 2018, og at vi havde været det her forslag foruden.
Men det, der er mest afgørende for mig som skatteminister, og det kan jeg høre også er afgørende for de ordførere, der har stået her på talerstolen og sagt, at de støtter forslaget, er, at vi tager ved lære af fortidens fejl og ikke idriftsætter nye it-systemer, før de har den tilstrækkelige kvalitet og er testet ordentligt igennem, vel vidende, at det har den omkostning, at der går længere tid, inden nye og mere retvisende ejendomsvurderinger kan udsendes til boligejerne.
Det er ikke ønskværdigt, men det er vilkårene i jernindustrien, om man vil.
Helt generelt tror jeg at vi politikere skal være opmærksomme på, at arbejde med store it-projekter er kompliceret og nogle gange kan være uforudsigeligt, og ændringer i tidsplaner kan være nødvendige.
Man skal i hvert fald – det kan jeg sige er læren på skatteområdet og sige på vegne af min relativt mange forgængere – ikke idriftsætte it-systemer, som man ikke er sikker på kommer til at virke.
Så risikerer man at skabe endnu større problemer, end der var, inden man idriftsatte dem.
Det er vigtigt for mig og regeringen, at danskerne får bedre og mere gennemskuelige vurderinger, og at vi er på sikker grund, før vi sender juridisk bindende vurderinger ud til 1,7 millioner boligejere i Danmark.
Vi er nået rigtig langt med det nye vurderingssystem – ikke så langt, som vi kunne tænke os, men dog rigtig langt.
Første del af systemet er udviklet, testet og idriftsat.
Vurderingsstyrelsen, som er den nye myndighed, er opbygget, og en væsentlig del af de data, der skal ligge til grund for, at man kan vurdere en bolig så rigtigt som muligt, er indsamlet.
Men som også en række ordførere har været inde på, mangler vi nogle ting for at få det hele på plads, og det handler bl.a.
om færdigudvikling af sags- og dokumenthåndteringssystemet, så hver enkelt boligejers sag håndteres på en sikker og ensartet måde af Vurderingsstyrelsen.
Sagt lidt populært kan man sige, at det er den del om masseforvaltning – som jo er det, skattevæsenet, fordi man laver årsopgørelser og selvangivelser for hundredtusindvis af virksomheder og millioner af danskere, er rigtig gode til – man ikke er kommet i mål med inden for den tidsplan, der har været i den her sag.
Det er naturligvis beklageligt.
Vi skal også helt i mål med deklarationen for vurderingsmeddelelserne, der giver boligejerne overblik over ejendomme og et indblik i de oplysninger, der ligger til grund for deres vurderinger.
Men for at danskerne skal kunne have tillid til det system, der kommer, og politikerne ligeså, vil vi i 2019, altså næste år, tilbyde op mod 80.000 boligejere at få en ikke juridisk bindende vurdering.
Det skal sikre, at vi får testet det nye system i virkeligheden, om man vil, på rigtige boligejere, inden vi altså sender juridisk bindende vurderinger ud til samtlige boligejere.
Jeg tror, det vil være godt både for dialogen mellem boligejerne og kvaliteten af vurderingssystemet, at vi på den måde får taget højde for, hvordan borgerne reagerer.
Og 80.000 boligejere er en relativt stor testmængde.
Så samlet set skal lovforslaget altså være med til at sikre, at vi får bedre forudsætninger for den sidste del af arbejdet med nye vurderinger, og at borgerne ikke bare får nye, men altså også bedre vurderinger.
Der har været nogle bemærkninger under høringsprocessen.
Det gælder f.eks.
vurderingerne af landbrugsejendomme, hvor Landbrug & Fødevarer opfordrer til, at afskaffelsen af de periodiske vurderinger for landbrugsejendomme genovervejes.
Og som det også fremgår af høringsskemaet – og jeg siger det her for lige at gøre alle Folketingets partier, særlig dem, der er en del af aftalen, opmærksom på det – der er sendt til Folketinget forud for førstebehandlingen, har jeg som skatteminister givet det tilsagn, at jeg gerne vil se på muligheden for, at der alligevel som for andre ejendomme kan foretages løbende vurderinger af de her landbrugsejendomme, som Landbrug & Fødevarer ønsker.
Det er klart, at det skal drøftes i forligskredsen, og derudover forudsætter det nødvendigvis, at vi finder ud af, hvordan vi får finansieret den her meromkostning, som dog trods alt er begrænset.
Jeg håber, det er muligt – når nu der er lidt mere tid – at få taget hensyn til nogle af de ønsker, der er.
Jeg synes, det hensyn, der fremføres her af Landbrug & Fødevarer, er yderst fornuftigt.
Det har jeg så givet tilsagn om at jeg vil drøfte med forligskredsen, og jeg håber, vi kan finde en god løsning på det.
Med de ord ser jeg frem til udvalgsbehandlingen.