Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 114
Offentligt
2001220_0001.png
16. januar 2019
J.nr. 2017 - 5308
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 114 - Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kildeskat-
teloven, ligningsloven om forskellige andre love (Bedre vilkår for tildeling af medarbejder-
aktier i nye, mindre virksomheder, for opsparing i investeringsinstitutter og for tiltrækning
af kapital til danske investeringsinstitutter).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 27. november 2018.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 114 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/11-18 fra Finans Danmark vedrørende udfordringer for danske investeringsforeningers eksport af investeringsbeviser, til skatteministeren
2001220_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. november 2018 fra Finans Danmark,
jf. L 114
bilag 3.
Svar
Finans Danmark har en række kommentarer til den del af lovforslaget, der omhandler
udenlandske investorers fritagelse for udbytteskat ved investering i danske investeringsin-
stitutter. Det er en betingelse for fritagelsen, at det danske investeringsinstitut har betalt
en skat på 15 pct. af modtagne danske aktieudbytter.
Overordnet er det Finans Danmarks opfattelse, at den konkrete implementering af denne
del af den politiske aftale om en række erhvervs- og iværksætterinitiativer betyder, at initi-
ativet ikke vil få den ønskede effekt for de danske investeringsinstitutters mulighed for at
kunne tiltrække udenlandske investorer.
For det første ses det som en udfordring, at det er besluttet at fastholde modellen med
kildeskat og efterfølgende tilbagesøgning i en overgangsperiode indtil nettoindeholdelses-
modellen er på plads og kan håndtere en nettoindeholdelse på 0 pct. for de udenlandske
investorer.
Det skal hertil bemærkes, at tilbagesøgning kun er nødvendigt i en overgangsperiode ind-
til en ny udbyttemodel med nettoindeholdelse kan implementeres. Der er desuden ikke
tale om, at udenlandske investorer i danske investeringsinstitutter bliver stillet anderledes
end udenlandske investorer, som har investeret direkte i danske aktier, og som tilsvarende
er berettiget til en lavere udbytteskat end en udbytteskat på 27 pct.
For det andet kritiserer Finans Danmark, at der er valgt en model, hvor sikringen af de
udenlandske investorers fritagelse for dansk udbytteskat forudsætter, at de udenlandske
investorer placeres i særlige afdelinger. Af hensyn til danske investorer er det ved lov-
forslaget valgt, at fritagelsen for udbyttebeskatning kun skal gælde for afdelinger, hvor der
udelukkende er udenlandske investorer. Finans Danmark påpeger, at dette kan give kon-
krete udfordringer, hvor en udenlandsk investor måtte flytte til Danmark og dermed æn-
dre status til dansk investor. Det kan også være vanskeligt for de danske investeringsinsti-
tutter at sikre, at danske investorer ikke køber beviser i afdelinger, der er forbeholdt uden-
landske investorer.
På den baggrund anbefaler Finans Danmark, at modellen ændres, således at det i stedet
bliver muligt for den enkelte afdeling at vælge, om afdelingen skal være en frikortsafdeling
med en udbyttebeskatning af alle investorer såvel danske som udenlandske, eller om afde-
lingen skal beskattes med 15 pct. af modtagne danske aktieudbytter med deraf følgende
mulighed for, at udenlandske investorer kan fritages for dansk udbytteskat.
Finans Danmark henviser til, at en sådan løsning vil give mulighed for, at afdelinger, der
næsten udelukkende investerer i udenlandske aktier, vil kunne udbydes til udenlandske in-
Side 2 af 5
L 114 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/11-18 fra Finans Danmark vedrørende udfordringer for danske investeringsforeningers eksport af investeringsbeviser, til skatteministeren
2001220_0003.png
vestorer med skattefrihed for udlodningerne. I forhold til danske investorer vil disse afde-
linger kun medføre en beskeden overbeskatning i det omfang, der måtte være investeret i
danske aktier.
I forhold til afdelinger, der udelukkende investerer i danske aktier, vil overbeskatning af
danske investorer kunne undgås ved i vedtægterne og prospektet at angive, at disse afde-
linger ikke er egnet for danske investorer. Hvis en dansk investor alligevel investerer i en
sådan afdeling, må den danske investor acceptere, at der skal betales 27 pct. i skat af afka-
stet fra afdelingen, selvom afdelingen allerede har betalt 15 pct. i skat af udbytte fra de
danske aktier, som afdelingen har investeret i.
Finans Danmark anfører, at deres model ikke vil indebære udfordringer i forhold til ro-
bustheden i skattesystemet, i og med at tilbagesøgningsproceduren er fastholdt for de
udenlandske investorer, indtil nettoindeholdelsesmodellen er på plads.
Det skal hertil bemærkes, at baggrunden for den udformning af reglerne for udenlandske
investorers fritagelse for dansk udbytteskat ved investering i danske investeringsinstitut-
ter, der er indeholdt i det fremsatte lovforslag, er, at det har været en væsentlig præmis, at
danske investorer ikke unødigt overbeskattes. Ved lovforslaget er der lagt vægt på at
undgå den situation, hvor en dansk investor udsættes for, at der i forhold til udbytter fra
danske aktier sker en overbeskatning, ved at der dels betales 15 pct. i skat ved udbytteud-
lodningen til investeringsinstituttet, dels betales 27 pct. i skat ved investeringsinstituttets
udlodning. Hertil kommer, at den skitserede virkning vil kunne undgås, hvis der i forhold
til ønsket om at tiltrække udenlandske investorer benyttes investeringsinstitutter, der er
organiseret som investeringsselskaber omfattet af selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 19, i
stedet for investeringsinstitutter, hvor der er valgt minimumsbeskatning.
Det er dog korrekt, at lovforslagets model forudsætter, at de danske minimumsbeskattede
investeringsinstitutter kan sikre, at en dansk investor ikke køber sig ind i de afdelinger, der
er forbeholdt udenlandske investorer, og at det kan være vanskeligt.
På den baggrund vil der ved 2. behandlingen af lovforslaget blive stillet ændringsforslag,
der imødekommer Finans Danmarks ønsker. Det er i den forbindelse tillagt afgørende
vægt, at der for udenlandske investorer fortsat vil blive indeholdt en fuld kildeskat på 27
pct. med efterfølgende tilbagesøgningsadgang indtil den påtænkte nettoindeholdelsesmo-
del er på plads. Derved vil der ved udlodning fra en afdeling, der har valgt 15 pct. beskat-
ning, skulle indeholdes 27 pct., uanset om investor er dansk eller udenlandsk. I forhold til
den danske investor sikres det dermed, at der fortsat vil være indberetning og automatisk
medtagelse på årsopgørelsen af udlodningen (minimumsindkomsten).
Finans Danmark har herudover to tekniske bemærkninger.
Den første bemærkning vedrører skattepligtsbestemmelsen for de minimumsbeskattede
investeringsinstitutter. Det er Finans Danmarks opfattelse, at det er unødvendigt at be-
tinge skattefriheden for udbytter fra danske investeringsselskaber af, at det pågældende
Side 3 af 5
L 114 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/11-18 fra Finans Danmark vedrørende udfordringer for danske investeringsforeningers eksport af investeringsbeviser, til skatteministeren
2001220_0004.png
investeringsselskab efter vedtægterne ikke kan investere i danske aktier mv. Dette i og
med at danske investeringsselskaber skal betale en skat på 15 pct. af modtagne danske ak-
tieudbytter. Betingelsen betyder, at der bliver tale om dobbeltbeskatning.
Det er yderligere anført, at samme problemstilling gør sig gældende i forhold til den gæl-
dende formulering af selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 19.
Det kan tiltrædes, at der ikke er behov for at stille krav til indholdet af vedtægterne for
danske investeringsselskaber. Det kan således tiltrædes, at det afgørende kriterium må
være, at der er betalt en skat på 15 pct. af modtagne aktieudbytter fra danske aktier, der er
udstedt af et dansk selskab, som ikke er et dansk investeringsselskab. I en situation, hvor
et dansk investeringsselskab A har investeret i et andet dansk investeringsselskab B, der
har investeret i et dansk aktieselskab C, der ikke er omfattet af selskabsskattelovens § 3,
stk. 1, nr. 19, vil det være tilstrækkeligt, at investeringsselskab B har betalt en skat på 15
pct. af aktieudbytter modtaget fra aktieselskab C. For at undgå dobbeltbeskatning, bør
udbytte fra investeringsselskab B til investeringsselskab A være undtaget fra beskatning.
Der vil på den baggrund ved 2. behandlingen blive stillet ændringsforslag, således at både
skattepligtbestemmelsen for de minimumsbeskattede investeringsinstitutter, jf. selskabs-
skattelovens § 1, stk. 1, nr. 5 c, og skattebestemmelsen for investeringsselskaberne, jf. sel-
skabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 19, får et indhold, der er i overensstemmelse med oven-
stående.
Herudover undrer Finans Danmark sig over, at der i skattepligtsbestemmelsen for de mi-
nimumsbeskattede investeringsinstitutter ikke indgår en udtrykkelig undtagelse for udbyt-
ter, der modtages fra et andet minimumsbeskattet investeringsinstitut, der udelukkende
investeringer i fordringer (obligationer) omfattet af kursgevinstloven og afledte finansielle
instrumenter. Dette i og med at det udtrykkeligt er anført, at bestemmelsen er udformet i
overensstemmelse med bestemmelsen i selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 19, som inde-
holder en sådan udtrykkelig undtagelse.
Det skal hertil bemærkes, at det er fundet unødvendigt udtrykkeligt at referere til udbytter
fra denne kategori af minimumsbeskattede investeringsinstitutter, da disse udbytter vil
være omfattet af reglen om, at der ikke er krav om betaling af en skat på 15 pct. af ud-
bytte, der modtages fra et andet investeringsinstitut med minimumsbeskatning, som efter
vedtægterne ikke kan investere i aktier mv. i selskaber, der er hjemmehørende i Danmark.
Den anden bemærkning vedrører bestemmelserne om henholdsvis personers og selska-
bers begrænsede skattepligt af danske aktieudbytter.
Finans Danmark anfører, at de to bestemmelser tilsvarende bør ændres, således at det
heller ikke her stilles som en betingelse for skattefriheden af udbytter, der modtages fra
danske investeringsselskaber, at investeringsselskabet efter dets vedtægter ikke kan inve-
stere i danske aktier mv.
Side 4 af 5
L 114 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/11-18 fra Finans Danmark vedrørende udfordringer for danske investeringsforeningers eksport af investeringsbeviser, til skatteministeren
2001220_0005.png
Det kan tiltrædes. Der vil blive stillet ændringsforslag, således at de to bestemmelser rettes
til svarende til de ovenfor bebudede ændringer af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 5 c,
og selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 19.
Endelig ønsker Finans Danmark at få bekræftet, at udenlandske investorer i et dansk in-
vesteringsinstitut med minimumsbeskatning, der ikke har modtaget udbytte fra danske
aktier, er fritaget for dansk skattepligt af udbytte fra investeringsinstitutter, uanset om der
måtte være danske investorer i investeringsinstituttet. Dette kan bekræftes.
Side 5 af 5