Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 114 Bilag 9
Offentligt
2001236_0001.png
16. januar 2019
J.nr. 2017-5308
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 114 - Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kildeskat-
teloven, ligningsloven og forskellige andre love (Bedre vilkår for tildeling af medarbejder-
aktier i nye, mindre virksomheder, for opsparing i investeringsinstitutter og for tiltrækning
af kapital til danske investeringsinstitutter).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 114 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2001236_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af ændring af aktieavancebeskatningsloven, kilde-
skatteloven, ligningsloven og forskellige andre love (Bedre vilkår for tildeling
af medarbejderaktier i nye, mindre virksomheder, for opsparing i investe-
ringsinstitutter og for tiltrækning af kapital til danske investeringsinstitutter)
(L 114)
Til § 1
1)
I det under
nr. 23
foreslåede
§ 33, stk. 1, 2. og 3. pkt.,
ændres i
3. pkt.
”det
kalenderår, der følger efter det kalenderår, hvori der er sket skift af skattemæssig
status” til: ”den 1. januar i året efter det kalenderår, hvori den handling, som inde-
bærer,
at selskabet skifter skattemæssig status, er indtrådt.”
[Præcisering af, hvilket kalenderår et skattemæssigt statusskift har virkning fra]
Ny paragraf
2)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ӥ 01
I aktiesparekontoloven, lov nr. 1429 af 5. december 2018, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 5, stk. 1, nr. 2, 2. pkt.,
ændres ”19” til: ”19 C”.
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 15]
2.
I
§ 5, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter § 21: ”og omsættelige investeringsbeviser om-
fattet af aktieavancebeskatningslovens § 19 B”.”
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 15]
Til § 3
3)
I de under
nr. 1
foreslåede
§ 2, stk. 1, nr. 6, 2.- 4. pkt.,
affattes
3.
og
4. pkt.,
således:
Side 2 af 14
L 114 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2001236_0003.png
”2. pkt.
omfatter ikke udbytte af egne aktier, udbytte af aktier i investeringsselska-
bets henholdsvis investeringsinstituttets administrationsselskab, udbytte fra et in-
vesteringsselskab, jf. selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 19, og udbytte fra et inve-
steringsinstitut med minimumsbeskatning, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 5
c, hvis dette har valgt beskatning af udbytter eller efter vedtægterne ikke kan inve-
stere i aktier eller andele i selskaber m.v., der er hjemmehørende her i landet. Uan-
set 3. pkt. må investeringsinstituttet eje aktier i det administrationsselskab, som fo-
restår instituttets administration.”
[Justering af kravene til de vedtægter, som danske investeringsselskaber skal have,
således at der gives mulighed for investering i danske aktier]
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
”01.
I
§ 2, stk. 1, nr. 6, 7. pkt.,
der bliver 9. pkt.,
ændres ”3.-5. pkt.” til: ”5.-7.
pkt.”, og i
stk. 1, nr. 6, 8. pkt.,
der bliver 10. pkt.,
ændres ”3. pkt.” til ”5. pkt.”
[Indsættelse af manglende konsekvensændring som følge af lovforslagets § 3, nr.
1]
Til § 5
5)
Nr. 10
affattes således:
”10.
§ 16 C, stk. 1, 1. pkt.,
ophæves og i stedet indsættes:
”Ved et investeringsinstitut med minimumsbeskatning forstås et institut, hvis ak-
tivmasse udelukkende er placeret i værdipapirer m.v. og instituttets administrati-
onsbygning, der udsteder omsættelige beviser for deltagernes indskud, og som har
valgt, at instituttets indkomst skal beskattes hos deltagerne. Et investeringsinstitut,
som nævnt i 1. pkt., der er hjemmehørende her i landet, kan vælge, at instituttet
skal beskattes af udbytter, jf. § 16 A, stk. 1 og 2, der modtages fra selskaber m.v.,
der er hjemmehørende her i landet. Valget efter 2. pkt. skal træffes, samtidig med
at der vælges skattemæssig status som investeringsinstitut med minimumsbeskat-
ning. Hvis instituttet vælger at blive beskattet af udbytter, jf. 2. pkt., er valget bin-
dende.””
[Adgang for minimumsbeskattede investeringsinstitutter til at vælge 15 pct. skat i
forhold til danske aktieudbytter]
Til § 7
6)
Nr. 2
affattes således:
Side 3 af 14
L 114 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2001236_0004.png
”2.
I
§ 1, stk. 1, nr. 5 c,
indsættes som
2.-4. pkt.:
”Udbytte
omfattet af ligningslovens § 16 A, stk. 1 og 2, som et investeringsinstitut,
der er omfattet af 1. pkt., modtager fra et selskab m.v., der er hjemmehørende her i
landet, beskattes dog med 15 pct., hvis investeringsinstituttet efter ligningslovens §
16 C, stk. 1, 2. pkt., har valgt en sådan beskatning. 2. pkt. omfatter ikke udbytte af
egne aktier, udbytte af aktier i investeringsinstituttets administrationsselskab, ud-
bytte fra et investeringsselskab, jf. § 3, stk. 1, nr. 19, og udbytte fra et andet inve-
steringsinstitut, jf. 1. pkt., hvis dette har valgt beskatning af udbytter eller efter
vedtægterne ikke kan investere i aktier eller andele i selskaber m.v., der er hjem-
mehørende her i landet. Uanset 3. pkt. må investeringsinstituttet eje aktier i det ad-
ministrationsselskab, som forestår instituttets administration,”.”
[Kravet om betaling af skat på 15 pct. af danske aktieudbytter gælder kun, hvis in-
stituttet har tilvalgt beskatning]
7)
I de under
nr. 4
foreslåede
§ 2, stk. 1, litra c, 2.- 4. pkt.,
affattes
3.
og
4.
pkt.,
således:
”2. pkt.
omfatter ikke udbytte af egne aktier, udbytte af aktier i investeringsselska-
bets henholdsvis investeringsinstituttets administrationsselskab, udbytte fra et in-
vesteringsselskab, jf. § 3, stk. 1, nr. 19, og udbytte fra et investeringsinstitut med
minimumsbeskatning, jf. § 1, stk. 1, nr. 5 c, hvis dette har valgt beskatning af ud-
bytter eller efter vedtægterne ikke kan investere i aktier eller andele i selskaber
m.v., der er hjemmehørende her i landet. Uanset 3. pkt. må investeringsinstituttet
eje aktier i det administrationsselskab, som forestår instituttets administration.”
[Justering af kravene til de vedtægter, som danske investeringsselskaber skal have,
således at der gives mulighed for investering i danske aktier]
8)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
”01.
§ 3, stk. 1, nr. 19, 2.-4. pkt.,
affattes således:
”Udbytte omfattet af ligningslovens § 16 A, stk. 1 og 2, som et selskab, der er om-
fattet af 1. pkt., modtager fra et selskab, der er hjemmehørende her i landet, be-
skattes dog med 15 pct. 2. pkt. omfatter ikke udbytte af egne aktier, udbytte af ak-
tier i investeringsselskabets administrationsselskab, udbytte fra et andet investe-
ringsselskab, jf. § 3, stk. 1, nr. 19, og udbytte fra et investeringsinstitut med mini-
mumsbeskatning, jf. § 1, stk. 1, nr. 5 c, hvis dette har valgt beskatning af udbytter
eller efter vedtægterne ikke kan investere i aktier eller andele i selskaber m.v., der
er hjemmehørende her i landet. Uanset 3. pkt. må investeringsinstituttet eje aktier i
det administrationsselskab, som forestår instituttets administration.””
Side 4 af 14
L 114 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2001236_0005.png
[Justering af kravene til de vedtægter, som danske investeringsselskaber skal have,
således at der gives mulighed for investering i danske aktier]
Til § 8
9)
Nr. 1
udgår.
[Konsekvensændring udgår, da bestemmelsen, der ændres i, endnu ikke er trådt i
kraft]
Til § 10
10)
I
stk. 3
indsættes efter
”19-31,”: ”§ 01,”.
[Virkningstidspunkt for ændring af aktiesparekontoloven]
11)
I
stk. 4
ændres
”lovens ikrafttræden” til: ”det tidspunkt,
som skatteministe-
rens fastsætter for ikrafttræden af lovens § 5, nr. 1-7
og 13, jf. stk. 2”.
[Tydeliggørelse af virkningstidspunkt for ændring af regler om medarbejderak-
tier]
Side 5 af 14
L 114 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2001236_0006.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Aktieavancebeskatningslovens § 33, stk. 1, omhandler den situation, hvor et inve-
steringsinstitut m.v. skifter skattemæssig status, uden at instituttet opløses, idet be-
stemmelsen regulerer konsekvenserne heraf for deltagerne i investeringsinstituttet.
I det omfang statusskiftet har konsekvenser for deltagerne, tages der udgangspunkt
i det tidspunkt, hvor ændringen af instituttets status har virkning for investeringsin-
stituttet.
Ved § 1, nr. 23, i lovforslaget er foreslået en ændring af aktieavancebeskatningslo-
vens § 33, stk. 1, hvorefter det fastslås, at virkningstidspunktet for udenlandske in-
vesteringsinstitutter er det kalenderår, der følger efter det kalenderår, hvori status-
skiftet er sket. Hensigten har været, at hvis den begivenhed, som betyder, at det
udenlandske investeringsselskab m.v. får en anden skattemæssig status, f.eks. ind-
træder i 2019, så skal ændringen have virkning fra den 1. januar 2020. Imidlertid
kan forslaget læses således, at virkningstidspunktet indtræder et år senere. Det vil i
eksemplet sige den 1. januar 2021 og ikke den 1. januar 2020.
Der foreslås derfor en omformulering, således at det bliver klarere, at virknings-
tidspunktet for den ændrede skattemæssige status er den 1. januar i året efter det
år, hvor den handling, som indebærer, at investeringsselskabet m.v. ændrer skatte-
mæssig status, er indtrådt.
Til nr. 2
På en aktiesparekonto kan indgå aktier m.v. omfattet af aktieavancebeskatningslo-
ven, som er optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral handels-
facilitet, jf. aktiesparekontolovens § 5, stk. 1, nr. 2. Endvidere kan indgå omsætte-
lige investeringsbeviser i akkumulerende investeringsforeninger og omsættelige
investeringsbeviser i aktiebaserede investeringsinstitutter med minimumsbeskat-
ning, selv om beviserne ikke er optaget til handel, jf. aktiesparekontolovens § 5,
stk. 1, nr. 3. Disse investeringsbeviser anses dog efter aktieavancebeskatningslo-
vens § 3 altid for optaget til handel på et reguleret marked.
Fælles for de aktier m.v., der kan indgå på en aktiesparekonto, er, at der er tale om
aktier m.v., hvor afkast efter de almindelige regler uden for aktiesparekontoloven
beskattes som aktieindkomst.
Side 6 af 14
L 114 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2001236_0007.png
Det følger derfor af aktiesparekontolovens § 5, stk. 1, nr. 2, 2. pkt., at en række
nærmere opregnede aktier m.v. ikke kan indgå på en aktiesparekonto, idet de be-
skattes som kapitalindkomst. Det gælder bl.a. aktier m.v. omfattet af aktieavance-
beskatningslovens § 19, dvs. aktier m.v. i investeringsselskaber.
Ved § 1, nr. 15, i lovforslaget foreslås en opdeling af aktieavancebeskatningslo-
vens § 19 i fire paragraffer. Definitionen af investeringsselskab bibeholdes i § 19,
mens reglerne om beskatning ved investering i et investeringsselskab opdeles i §
19 A for selskaber og §§ 19 B og 19 C for personer. § 19 B omhandler beskatning
ved investering i aktiebaserede investeringsselskaber, hvor afkastet foreslås be-
skattet som aktieindkomst. § 19 C omhandler beskatning ved investering i obligati-
onsbaserede investeringsselskaber, hvor afkastet fortsat beskattes som kapitalind-
komst.
Som følge af den foreslåede opdeling af aktieavancebeskatningslovens § 19 fore-
slås det at ændre henvisningen i aktiesparekontolovens § 5, stk. 1, nr. 2, fra en hen-
visning til aktieavancebeskatningslovens § 19 til en henvisning til aktieavancebe-
skatningslovens § 19 C. Ændringen betyder, at aktier m.v. omfattet af aktieavance-
beskatningslovens § 19 B, dvs. aktier m.v. i aktiebaserede investeringsselskaber,
vil kunne indgå på en aktiesparekonto, mens aktier m.v. omfattet af aktieavancebe-
skatningslovens § 19 C, dvs. aktier m.v. i obligationsbaserede investeringsselska-
ber, fortsat ikke vil kunne indgå på en aktiesparekonto.
Endvidere foreslås en ændring af aktiesparekontolovens § 5, stk. 1, nr. 3, således at
det udtrykkeligt kommer til at fremgå, at omsættelige investeringsbeviser i aktie-
baserede investeringsselskaber kan indgå på en aktiesparekonto. Dette selv om be-
viserne ikke er optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral han-
delsfacilitet. Baggrunden er, at der for omsættelige investeringsbeviser løbende
fastsættes en værdi, som gør det muligt for pengeinstitutterne at opgøre afkastet og
skatten på aktiesparekontoen. For omsættelige investeringsbeviser i aktiebaserede
investeringsselskaber vil det desuden gælde, at de efter aktieavancebeskatningslo-
vens § 3 altid vil blive anset for optaget til handel på et reguleret marked.
Til nr. 3
Ved § 3, nr. 1, i lovforslaget er det foreslået, at udenlandske personer fritages for
dansk beskatning af udbytter, der modtages fra danske investeringsselskaber og
danske investeringsinstitutter med minimumsbeskatning, forudsat at det danske in-
vesteringsselskab henholdsvis det danske investeringsinstitut med minimumsbe-
skatning har betalt en skat på 15 pct. af udbytter modtaget ved investering i aktier i
danske selskaber.
Side 7 af 14
L 114 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2001236_0008.png
Kravet om betaling af en skat på 15 pct. gælder dog ikke en række nærmere opreg-
nede udbyttekategorier, herunder udbytter som investeringsselskabet henholdsvis
det minimumsbeskattede investeringsinstitut modtager fra et andet dansk investe-
ringsselskab eller et andet dansk minimumsbeskattet investeringsinstitut. Det er en
betingelse, at det sidstnævnte investeringsselskab/minimumsbeskattede investe-
ringsinstitut efter investeringsselskabets/investeringsinstituttets vedtægter ikke kan
investere i aktier i danske selskaber.
Det foreslås, at betingelsen om, at der efter vedtægterne ikke kan investeres i ak-
tier i danske selskaber, alene skal gælde i forhold til investeringsinstitutter med
minimumsbeskatning. Danske investeringsselskaber skal efter selskabsskattelo-
vens § 3, stk. 1, nr. 19, betale en skat på 15 pct. af udbytter, der modtages ved in-
vestering i aktier i danske selskaber. Der er således ikke behov for at stille krav til
indholdet af investeringsselskabets vedtægter, idet der vil være betalt 15 pct. i skat
af udbytte fra de danske aktier.
Efter forslaget vil et dansk investeringsselskab A kunne investere i danske aktier
gennem et andet dansk investeringsselskab B, uden at der er krav om betaling af
skatten på 15 pct. mere end én gang. Investeringsselskab B, der har investereret i
aktier i et dansk selskab, der ikke er et investeringsselskab, skal betale 15 pct. i
skat af udbytte af denne investering. Modtager investeringsselskab A udbytte af
sin investering i investeringsselskab B, er det ikke en betingelse for den udenland-
ske persons fritagelse for udbytteskat af udbytte fra investeringsselskab A, at inve-
steringsselskab A har betalt 15 pct. i skat af det modtagne udbytte fra investerings-
selskab B.
Det bemærkes, at skattepligtsbestemmelsen for danske investeringsselskaber fore-
slås ændret tilsvarende, således at det også heraf kommer til at fremgå, at investe-
ringsselskab A ikke vil skulle betale 15 pct. i skat af det modtagne udbytte fra in-
vesteringsselskab B. Se ændringsforslag nr. 8 og bemærkningerne hertil.
Ændringsforslag nr. 5 indeholder et forslag om ændring af definitionen af investe-
ringsinstitutter med minimumsbeskatning. Det foreslås således, at et investerings-
institut, der ønsker at være et investeringsinstitut med minimumsbeskatning, sam-
tidig hermed skal vælge beskatning af udbytter af danske aktier, hvis det ønsker at
blive omfattet af en sådan beskatning.
Investeringsinstitutter med minimumsbeskatning, der samtidig har tilvalgt beskat-
ning af udbytter af danske aktier, kan sidestilles med danske investeringsselskaber,
der efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 19, beskattes af udbytter af danske ak-
tier. Det foreslås derfor, at kravet om betaling af en skat på 15 pct. heller ikke skal
gælde i forhold til udbytte, der modtages fra et investeringsinstitut med mini-
mumsbeskatning, der har tilvalgt beskatning af udbytter af danske aktier.
Side 8 af 14
L 114 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2001236_0009.png
Betingelsen om, at der efter vedtægterne ikke kan investeres i aktier i danske sel-
skaber, foreslås bibeholdt. Betingelsen er fortsat relevant, da der i dag er investe-
ringsinstitutter med minimumsbeskatning med frikort, der ikke investerer i aktier i
danske selskaber, og da det fortsat vil være muligt at oprette sådanne investerings-
institutter.
Til nr. 4
Ved lovforslagets § 3, nr. 1, er foreslået en ophævelse af kildeskattelovens § 2, stk.
1, nr. 6, 2. pkt., idet der samtidig foreslås, at dette 2. pkt. erstattes af tre nye punk-
tummer. Denne udbygning med to ekstra punktummer betyder, at henvisningerne i
kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 6, 7. og 8. pkt., til andre punktummer i bestem-
melsen skal konsekvensændres for fortsat at være korrekte. Der indgår ikke et så-
dant konsekvensændringsforslag i det fremsatte lovforslag. Med ændringsforslaget
rettes der op på denne fejl.
Til nr. 5
I forhold til den ved lovforslagets § 5, nr. 10, foreslåede ændring af definitionen af
investeringsinstitutter med minimumsbeskatning foreslås en yderligere ændring af
definitionen.
Det foreslås, at et dansk investeringsinstitut, der ønsker at være et investeringsin-
stitut med minimumsbeskatning, samtidig med at der træffes valg herom, kan
vælge, at instituttet skal beskattes af udbytter, der modtages ved investering i ak-
tier i danske selskaber. Det kræver således et aktivt tilvalg, hvis der skal ske en be-
skatning hos instituttet af udbytter af danske aktier.
Kravet om samtidighed betyder, at et allerede etableret investeringsinstitut med
minimumsbeskatning ikke efterfølgende kan vælge, at instituttet skal have status
som institut med beskatning af udbytter af danske aktier. Begrundelsen herfor er,
at en adgang til et sådant omvalg ville kunne betyde en skærpelse for danske delta-
gere i instituttet. De danske deltagere må formodes at have foretaget deres investe-
ring ud fra en forventning om, at de ikke vil få deres afkast reduceret med en skat
betalt af instituttet, når de i øvrigt bliver beskattet af deres andel af årets opgjorte
minimumsindkomst.
For et dansk investeringsinstitut med minimumsbeskatning, som vælger beskat-
ning af udbytter af danske aktier, er valget bindende. Efter forslaget er der således
ikke adgang til efterfølgende at ændre dette valg. I givet fald må følges en model
med ophør og etablering af et nyt institut. Et dansk investeringsinstitut med mini-
Side 9 af 14
L 114 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2001236_0010.png
mumsbeskatning, som har valgt beskatning af udbytter af danske aktier, kan der-
imod efterfølgende ændre status til investeringsselskab. Et sådant statusskift vil så-
ledes ikke ændre på det forhold, at instituttet også efter statusskiftet beskattes af
udbytter af danske aktier.
Reglerne i ligningslovens § 16 C om investeringsinstitutter med minimumsbeskat-
ning gælder for instituttet som sådan eller afdelinger heri. Den foreslåede nye regel
om adgang til at vælge beskatning af modtagne udbytter af danske aktier gælder
tilsvarende også på afdelingsniveau. Det kan således samtidig med oprettelse af en
afdeling med minimumsbeskatning vælges, at denne afdeling skal være med be-
skatning af modtagne udbytter af danske aktier.
Til nr. 6
Ved § 7, nr. 2, i lovforslaget er det foreslået, at danske investeringsinstitutter med
minimumsbeskatning skal betale en skat på 15 pct. af udbytter af danske aktier
m.v. Kravet om betaling af en skat på 15 pct. gælder dog ikke, hvis instituttet har
danske medlemmer. Forslaget betyder, at hvis der er danske medlemmer, så vil
udenlandske medlemmer af et dansk investeringsinstitut med investering i aktier i
danske selskaber ikke være fritaget for betaling af dansk udbytteskat af det uden-
landske medlems andel af årets opgjorte minimumsindkomst. Begrundelsen er, at
investeringsinstituttet ikke har betalt skat af modtagne udbytter af danske aktier.
Det foreslås at ændre reglen vedrørende betaling af en skat på 15 pct. af udbytter
af danske aktier. Efter forslaget vil investeringsinstituttet skulle betale en skat på
15 pct. af udbytter af danske aktier, når investeringsinstituttet samtidig med valg af
status som minimumsbeskattet investeringsinstitut har valgt at skulle beskattes af
modtagne udbytter af danske aktier. Se ændringsforslag nr. 5 og bemærkningerne
hertil.
Ved § 7, nr. 2, i lovforslaget er det tillige foreslået, at kravet om betaling af en skat
på 15 pct. ikke gælder en række nærmere opregnede udbyttekategorier, herunder
udbytter som det minimumsbeskattede investeringsinstitut modtager fra et dansk
investeringsselskab eller et andet dansk minimumsbeskattet investeringsinstitut.
Det er en betingelse, at det sidstnævnte investeringsselskab/minimumsbeskattede
investeringsinstitut efter investeringsselskabets/investeringsinstituttets vedtægter
ikke kan investere i aktier i danske selskaber.
Det foreslås, at betingelsen om, at der efter vedtægterne ikke kan investeres i ak-
tier i danske selskaber, alene skal gælde for til investeringsinstitutter med mini-
mumsbeskatning. Danske investeringsselskaber skal efter selskabsskattelovens §
3, stk. 1, nr. 19, betale en skat på 15 pct. af udbytter, der modtages ved investering
i aktier i danske selskaber. Der er således ikke behov for at stille krav til indholdet
Side 10 af 14
L 114 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2001236_0011.png
af investeringsselskabets vedtægter, idet der vil være betalt 15 pct. i skat, hvis der
investeres i aktier i danske selskaber.
Det foreslås endvidere, at kravet om betaling af en skat på 15 pct. ikke skal gælde
for udbytte, som et investeringsinstitut med minimumsbeskatning modtager fra et
andet investeringsinstitut med minimumsbeskatning, når dette andet investerings-
institut har tilvalgt beskatning af udbytter af danske aktier.
Betingelsen om, at der efter vedtægterne ikke kan investeres i aktier i danske sel-
skaber, foreslås bibeholdt. Betingelsen er fortsat relevant, da der i dag er investe-
ringsinstitutter med minimumsbeskatning med frikort, der ikke investerer i aktier i
danske selskaber, og da det fortsat vil være muligt at oprette sådanne investerings-
institutter.
Der kan yderligere henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3 og 7.
Til nr. 7
Ved § 7, nr. 4, i lovforslaget er det foreslået, at udenlandske selskaber fritages for
dansk beskatning af udbytter, der modtages fra danske investeringsselskaber og
danske investeringsinstitutter med minimumsbeskatning, forudsat at det danske in-
vesteringsselskab henholdsvis det danske investeringsinstitut med minimumsbe-
skatning har betalt en skat på 15 pct. af udbytter modtaget ved investering i aktier i
danske selskaber.
Kravet om betaling af en skat på 15 pct. gælder dog ikke en række nærmere opreg-
nede udbyttekategorier, herunder udbytter som investeringsselskabet henholdsvis
det minimumsbeskattede investeringsinstitut modtager fra et dansk investerings-
selskab eller et dansk minimumsbeskattet investeringsinstitut. Det er en betingelse,
at det sidstnævnte investeringsselskab/minimumsbeskattede investeringsinstitut ef-
ter investeringsselskabets/investeringsinstituttets vedtægter ikke kan investere i ak-
tier i danske selskaber.
Det foreslås, at betingelsen om, at der efter vedtægterne ikke kan investeres i ak-
tier i danske selskaber, alene skal gælde for investeringsinstitutter med minimums-
beskatning. Danske investeringsselskaber skal efter selskabsskattelovens § 3, stk.
1, nr. 19, betale en skat på 15 pct. af udbytter, der modtages ved investering i ak-
tier i danske selskaber. Der er således ikke behov for at stille krav til indholdet af
investeringsselskabets vedtægter, idet der vil være betalt 15 pct. i skat, hvis der in-
vesteres i aktier i danske selskaber.
Efter forslaget vil et dansk investeringsselskab A kunne investere i danske aktier
gennem et andet dansk investeringsselskab B, uden at der er krav om betaling af
skatten på 15 pct. mere end én gang. Investeringsselskab B, der har investereret i
Side 11 af 14
L 114 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2001236_0012.png
aktier i et dansk selskab, der ikke er et investeringsselskab, skal betale 15 pct. i
skat af udbytte af denne investering. Modtager investeringsselskab A udbytte af
sin investering i investeringsselskab B, er det ikke en betingelse for det udenland-
ske selskabs fritagelse for udbytteskat af udbytte fra investeringsselskab A, at in-
vesteringsselskab A har betalt 15 pct. i skat af det modtagne udbytte fra investe-
ringsselskab B.
Det skal bemærkes, at skattepligtsbestemmelsen for danske investeringsselskaber
foreslås ændret tilsvarende, således at det også heraf kommer til at fremgå, at inve-
steringsselskab A ikke vil skulle betale 15 pct. i skat af det modtagne udbytte fra
investeringsselskab B. Se ændringsforslag nr. 8 og bemærkningerne hertil.
Det foreslås endvidere, at kravet om betaling af en skat på 15 pct. ikke skal gælde
for til udbytte, som modtages fra et investeringsinstitut med minimumsbeskatning,
når dette investeringsinstitut har tilvalgt beskatning af danske aktieudbytter.
Betingelsen om, at der efter vedtægterne ikke kan investeres i aktier i danske ak-
tier, foreslås bibeholdt. Betingelsen er fortsat relevant, da der i dag er investerings-
institutter med minimumsbeskatning med frikort, der ikke investerer i danske ak-
tier, og da det fortsat vil være muligt at oprette sådanne investeringsinstitutter.
Der kan yderligere henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 8
Danske investeringsselskaber er som udgangspunkt skattefri, men skal dog betale
en skat på 15 pct. af udbytte, der modtages af aktier i et dansk selskab, jf. selskabs-
skattelovens § 3, stk. 1, nr. 19.
Kravet om betaling af en skat på 15 pct. gælder dog ikke en række nærmere opreg-
nede udbyttekategorier. Det drejer sig om udbytte af investeringsselskabets egne
aktier, udbytte, der modtages fra et dansk investeringsinstitut med minimumsbe-
skatning, der udelukkende investerer i fordringer omfattet af kursgevinstloven og i
afledte instrumenter efter Finanstilsynets regler herom, og endelig om udbytter,
som investeringsselskabet modtager fra et dansk minimumsbeskattet investerings-
institut eller et andet dansk investeringsselskab, hvis det minimumsbeskattede in-
vesteringsinstitut/investeringsselskabet efter investeringsinstituttets/investerings-
selskabets vedtægter ikke kan investere i aktier m.v. i danske selskaber m.v.
Det foreslås, at betingelsen om, at der efter vedtægterne ikke kan investeres i ak-
tier i danske selskaber, alene skal gælde for investeringsinstitutter med minimums-
beskatning. Danske investeringsselskaber skal som nævnt efter selskabsskattelo-
vens § 3, stk. 1, nr. 19, betale en skat på 15 pct. af udbytter, der modtages ved in-
vestering i aktier i danske selskaber. Der er således ikke behov for at stille krav til
Side 12 af 14
L 114 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2001236_0013.png
indholdet af investeringsselskabets vedtægter, idet der vil være betalt 15 pct. i skat,
hvis der investeres i danske aktier.
Forslaget betyder, at et dansk investeringsselskab A vil kunne investere i danske
aktier gennem et andet dansk investeringsselskab B, uden at der er krav om beta-
ling af skatten på 15 pct. mere end én gang. Investeringsselskab B, der har investe-
reret i aktier i et dansk selskab, der ikke er et investeringsselskab, skal betale 15
pct. i skat af udbytte af denne investering. Modtager investeringsselskab A udbytte
af sin investering i investeringsselskab B, skal investeringsselskab A således ikke
betale 15 pct. i skat af det modtagne udbytte fra investeringsselskab B.
Det er ved den foreslåede omformulering udeladt udtrykkeligt at nævne udbytte,
der modtages fra et investeringsinstitut med minimumsbeskatning, der udeluk-
kende investerer i fordringer omfattet af kursgevinstloven og i afledte instrumenter
efter Finanstilsynets regler herom. Begrundelsen herfor er, at det ikke anses for
nødvendigt at omtale denne kategori af udbytte, da disse udbytter er indeholdt i
reglen om, at der ikke skal en skat på 15 pct. af udbytte, der modtages fra et dansk
minimumsbeskattet investeringsinstitut, som efter instituttets vedtægter ikke kan
investere i aktier i danske selskaber. Udeladelsen indebærer således ikke nogen re-
alitetsændring.
Det foreslås endvidere, at kravet om betaling af en skat på 15 pct. ikke skal gældei
for udbytte, som modtages fra et investeringsinstitut med minimumsbeskatning,
når dette investeringsinstitut har tilvalgt beskatning af udbytter af danske aktier.
Betingelsen om, at der efter vedtægterne ikke kan investeres i aktier i danske sel-
skaber, foreslås bibeholdt. Betingelsen er fortsat relevant, da der i dag er investe-
ringsinstitutter med minimumsbeskatning med frikort, der ikke investerer i danske
aktier, og da det fortsat vil være muligt at oprette sådanne investeringsinstitutter.
Der kan yderligere henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 9
Skatteindberetningslovens § 15 a blev indført ved lov nr. 1130 af 11. september
2018, idet det samtidig var fastsat, at skatteministeren fastsætter tidspunktet for be-
stemmelsens ikrafttrædelse. Bestemmelsen er på nuværende tidspunkt endnu ikke
sat i kraft. Idet det findes mest hensigtsmæssigt at afvente bestemmelsens ikraft-
trædelse, foreslås det, at den foreslåede konsekvensændring udgår af nærværende
lovforslag. Hensigten er at genfremsætte konsekvensændringen, når skatteindbe-
retningslovens § 15 a er blevet sat i kraft.
Til nr. 10
Side 13 af 14
L 114 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2001236_0014.png
Det foreslås, at konsekvensændringerne i aktiesparekontolovens § 5, stk. 1, nr. 2
og 3, jf. ændringsforslag nr. 2, skal have virkning fra og med indkomståret 2020.
Konsekvensændringen får dermed samme virkningstidspunkt som den foreslåede
opdeling af aktieavancebeskatningslovens § 19.
Til nr. 11
Det foreslås at tydeliggøre, at de foreslåede regler for aftaler om tildeling af aktier,
køberetter til aktier og tegningsretter til aktier tillægges virkning for aftaler, der
indgås efter det tidspunkt, som skatteministeren fastsætter for ikrafttræden af lo-
vens § 5, nr. 1-7 og 13, jf. lovforslagets § 10, stk. 2. De øvrige dele af loven træder
i kraft den 1. marts 2019. Der er med ændringsforslaget ikke tilsigtet indholds-
mæssig ændring af tidspunktet for, hvornår de foreslåede regler om aktieløn kan
benyttes, men alene en tydeliggørelse af, at virkningstidspunktet beror på skattemi-
nisterens fastsættelse af disse bestemmelsers ikrafttræden.
Side 14 af 14