Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 114 Bilag 8
Offentligt
1999449_0001.png
Fra:
Jesper Frøkjær [mailto:[email protected]]
Sendt:
11. januar 2019 13:19
Til:
Tina Grønlund <[email protected]>; Mads Fallesen <[email protected]>
Emne:
L114 2018/19 - spørgsmål til lovforslaget
Til Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
1240 København K
Vi er i forbindelse med gennemgang af det fremsatte lovforslag L114 blevet opmærksomme på en
fortolkningsmæssige spørgsmål, som vi beder Skatteministeriet kommentere.
ABL § 33
Efter ABL § 33, stk. 1, 1. pkt foreslås der nye punktummer:
”For danske selskaber m.v. følger virkningstidspunktet for ændringen af selskabsskattelovens § 5 F.
For et udenlandsk selskab m.v., der hverken er omfattet af selskabsskattelovens §§ 1 eller 2, har
ændringen virkning fra det kalenderår, der følger efter det kalenderår, hvori der er sket skift af
skattemæssig status.”
Formuleringen efterlader tvivl om det skattemæssige afståelsestidspunkt for danske investorer, der her
investeret i en udenlandsk investeringsinstitut, der skifter status fra ligningslovens § 16 C, til
aktieavancebeskatningsloven § 19. Hvis et udenlandsk investeringsinstitut anvender LL § 16 C i 2018 og
inden udgangen af 2019 indsender meddelelse til Skattestyrelsen om statusskifte til ABL § 19 med virkning
fra den 1. januar 2020 bedes Skatteministeriet bekræfte, at den skattetekniske afståelse på investorniveau
anses for sket den 1. januar 2020. Efter ABL § 33, stk. 1, 1 pkt. skal investorerne afståelsesbeskattes på det
tidspunkt, som ændringen har virkning fra. Efter ny ABL § 33, stk. 1, 2. pkt. har ændringen virkning fra det
kalenderår, der følger efter det kalenderår, hvor det er sket skift af skattemæssige status. Det er uklart, om
det medfører, at danske investorer i det udenlandske investeringsinstitut, skal anses for at have afstået
deres andele pr. 1. januar 2020 eller 1. januar 2021, og bestemmelsen bør derfor præciseres.
Selskabsskatteloven § 5 F og ligningslovens § 16 C
Det følger af SEL § 5 F, stk. 3, at et dansk investeringsinstitut med minimumsbeskatning, der skifter status
fra LL § 16 C til ABL § 19, anses for at have afstået aktiver/passiver, og urealiserede tab/avancer skal
dermed indgå ved opgørelsen af minimumsindkomsten for de sidste år inden statusskiftet. Udenlandske
investeringsinstitutter har efter gældende regler mulighed for at vælge status som investeringsinstitut med
minimumsbeskatning efter ligningslovens § 16 C, men udenlandske investeringsinstitutter er ikke omfatter
af SEL § 5 F. Skatteministeriet bedes oplyse, hvordan et udenlandsk investeringsinstitut, der skifter status til
fra LL § 16 C til ABL § 19, skal opgøre minimumsindkomsten for de sidste år med status som
minimumsbeskattet investeringsinstitut efter LL § 16 C?
Vi foreslår i den forbindelse, at der med L114 indføres særskilt hjemmel til, at de udenlandske
investeringsinstitutter i den situation, anses for at have afstået aktiver/passiver ved opgørelse af
minimumsindkomst i det sidste år før statusskiftet til ABL § 19, så investorerne i udenlandske
investeringsinstitutter, der har valgt status efter LL § 16 C, behandles på samme måde som investorer i
tilsvarende danske institutter i samme situation.
Med venlig hilsen/kind regards,
L 114 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Henvendelse af 11/1-19 fra Ernst & Young P/S om fortolkning af bestemmelser om afståelses- og beskatningstidspunkt.
1999449_0002.png
--
Jesper Frøkjær
| Associate Partner | EMEIA Financial Services Tax
Ernst & Young P/S
Osvald Helmuths Vej 4, 2000 Frederiksberg, Denmark, CVR 30700228
Office: +45 73 23 30 00 | Mobile: +45 25 29 65 53 |
[email protected]
Website:
http://www.ey.com