Tak, og ikke mindst tak for den brede opbakning til lovforslaget, som jeg har hørt i dag, både til den del, der handler om stemmeret og en ny mulighed for delvis fratagelse af den retlige handleevne, og også til den del, der handler om forvaltning af tortgodtgørelse, som personer under værgemål har fået.
I forhold til den del, der handler om stemmeret til folketingsvalg for personer under værgemål, kan man vel sige, at det begyndte som et fælles projekt, da vi debatterede det her i salen før sommerferien, og det blev som bekendt startskuddet for en analyse, som altså dannede grundlag for lovforslaget her.
Tak til alle for engagementet, tak til fru Karina Adsbøl for gode møder i kredsen her.
Emnet kredser jo om noget af det vigtigste, vi har i Danmark, nemlig vores demokrati, og hvem der må stemme, hvem der må sidde her i salen.
Det at kunne stemme til folketingsvalg er enormt, og det er vigtigt, men det giver næsten sig selv.
Det gælder selvfølgelig også for personer under værgemål, for de er også en del af vores samfund, de er nogens datter eller søn, nabo eller nær ven, og de fortjener også at få deres stemme hørt.
Det har været indgangsvinklen til at arbejde med det her, men som jeg gav udtryk for før sommerferien, har det samtidig været afgørende, at nye tiltag ikke giver køb på selve formålet med værgemålsreglerne, nemlig at beskytte personer, der af en eller anden årsag ikke kan passe på sig selv.
Ud fra den præmis synes jeg egentlig at vi med forslaget her har fundet en god og gylden middelvej, nemlig en ny værgemålsordning med mulighed for delvis fratagelse af den såkaldt retlige handleevne, altså som supplement til den eksisterende mulighed for fuld handleevnefratagelse.
Som det er beskrevet i lovforslaget, sikrer en sådan ordning først og fremmest, at stemmeretten kan bevares for flere personer under værgemål, og selv om startskuddet altså handler om netop stemmeret, tror vi sådan set også på, at en ny mulighed for delvis handleevnefratagelse sådan helt generelt kan give noget merværdi og fleksibilitet i værgemålssystemet, for den nye ordning sikrer samtidig, at personer, der ikke har brug for en fuld handleevnefratagelse, mere målrettet kan få frataget muligheden for f.eks.
at indgå bestemte typer aftaler.
Det er klart, at forslaget her ikke vil give stemmeret til flere personer fra dag et, for ligesom det er med alt andet nyt, vil det tage lidt tid at komme i gang, for vi skal jo se på de ansøgninger, der kommer, om at justere en eksisterende handleevnefratagelse.
Men der er afsat ekstra ressourcer til at behandle sagerne.
Så er der den anden del af lovforslaget, og den handler om at indføre et krav om, at tortgodtgørelse, som tilkendes en person, der er under værgemål, fremover altid vil skulle bestyres i en godkendt forvaltningsafdeling.
Det gælder, uanset hvor stort et beløb der er tale om, og det betyder, at værgen ikke vil have umiddelbar adgang til pengene.
Forslaget skal ses i lyset af en dybt ulykkelig historie, som flere har været inde på her fra talerstolen i dag, om en ung kvinde, der som barn var udsat for seksuelt misbrug.
De penge, hun fik som et lille plaster på såret, blev uberettiget brugt af en af hendes nærmeste.
Det er i mine øjne helt grotesk, at den slags kan forekomme.
Efter min opfattelse er det samfundets opgave at sikre, at f.eks.
børn, der har været udsat for noget så utilgiveligt som et seksuelt overgreb, ikke bliver udsat for endnu et svigt, og vi skal derfor sikre, at de penge, der gives som et lille plaster på såret, som udgangspunkt bevares, indtil børnene bliver voksne.
Det sikrer vi altså med den anden del af forslaget her.
Med de ord vil jeg sige tak for debatten.